بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴
کد خبر : ۱۴۷۹۱۸
به گزارشپایگاه خبری تیتر نیوزبازار سرمایه که در اولین روزهای سال جاری شرایط مثبتی را داشت و سهامداران را نسبت به آینده بازار در سل ۹۴ خوشبین کرده بود، پس از اینکه حدود دو هفته از سال جاری گذشت با روندی کاهش مواجه شد و روزهای بسیار سخت و طوفانی را به خود دید، گرچه این روزهای سخت تا حدودی تعدیل شده است، اما شرایط بازار به اعتقاد سهامداران خوشایند نیست.

بورس که در سال گذشته به ویژه در نیمه دوم روزهای خوشی را نداشت، به سال ۹۴ امیدوار شد و سهامداران در انتظار جبران زیان های خود بودند و در نهایت گرچه بورس تهران در فروردین ماه بازدهی ۷.۲ درصدی را داشت تا حدودی نسبت به بازارهای رقیب خود سوددهی را نصیب سرمایه گذارانش کرد، اما در نهایت با افت های پی در پی سهامداران را دوباره در نگرانی فرو برد و حال با گذشت یک ماه و نیم از سال جاری بورس به روزهای افول سال ۹۳ ادامه می دهد.

گلایه سهامداران به مجلسی‌ها

گذشته از اینکه چه عواملی در افت این روزهای بورس تهران نقش دارند، سهامداران عجول دوباره بر آن شده اند که سهام خود را بفروشند و از این بازار خارج شوند. سهامداران می گویند که به بازار سرمایه دیگر اعتمادی ندارند. این در حالی است که در روزهای اخیر در فضای مجازی مطالبی درباره بازار سرمایه مطرح می شود و گفته شده است که فعالان این بازار طی نامه ای از نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت بازار سرمایه شده اند.

اما بازار سرمایه بدون توجه به این موارد همچنان به افت های پی در پی خود ادامه می دهد و ابطال وتوقف برخی از نمادهای معاملاتی در روزهای اخیر و سایر موارد اینچنینی نگرانی ها و اعتراضات را بیشتر کرده است. در عین حال اعتراضات نسبت به عملکرد مدیران بورسی هم از دیگر گلایه هایی است که فعالان بازار سرمایه مطرح می کنند.

علی عسکری مارانی کارشناس بورس در این زمینه به مهر گفت: هیچ اعتقادی به نامه نگاری سهامداران به نمایندگان مجلس ندارم و معتقدم که مصادیق داخلی سهامداران و موارد مطرح شده توسط آنها که به حق است باید در فضای داخلی بورس حل و فصل شود. سهامداران بورس برای اعتراض حق دارند اما باید این اعتراض را به سازمان بورس، شرکت بورس و مدیران ارشد بورس ارائه کنند و آنها این موارد را بررسی نمایند.

وی با بیان اینکه انتقاد از عملکرد مدیران بورسی در خارج از بورس کمکی به فضای بازار سرمایه نخواهد کرد، افزود: در جایی که پول و سرمایه است، بدون هیچگونه دلیل موجهی حرف ها و مباحثی وارد آن می شود که برای بازار مطلوب نیست و ریسک تلقی می شود و به نظر فقط برای مصادیق خاص لازم است که افرادی از خارج از بازار سرمایه در امور آن دخالت کنند و وارد شوند.

عسکری مارانی با تاکید بر اینکه سهامداران حق دارند و می گویند که بستر بازار باید مناسب باشد، تصریح کرد: سهامداران خواستار شفافیت بیشتر هستند و بر روی عرضه های اولیه ای که در روزهای اخیر انجام شده است، دلخورند. تغییر ساعت معاملات و تعداد معاملات و سهام عرضه شده و غیره مورد انتقاد برای سهامداران است.

انتقاد از فرت طلبی برخی سهامداران

وی از فرصت طلبی برخی از سهامداران که همه آنها را می شناسند، انتقاد کرد و افزود: این ها ارتباطات خاصی با صندوق توسعه بازار و رفاقت های زیادی داشتند که بر مبنای رفاقت حرکت می کنند.

این کارشناس ارشد بورس افزود: اما برای تمامی این حرف ها گوش شنوا وجود دارد و در سازمان بورس و شرکت بورس و سایر مدیران بورس نسبت به این موارد توجه می کنند و آن را می شنوند و بررسی می کنند و با کسانیکه در این موارد تخلفی انجام دهند بر اساس آئین نامه انضباطی برخورد می کنند.

وی با اشاره به شرایط بسیار سخت بازار سرمایه عنوان کرد: همه سهامداران در این بازار متضرر شدند. اما همه در شرایط یکسان اقتصادی قرار داریم و فشارهای در یکی دو ماه اخی زیاد شده است، اما باید توجه داشت که روابط اقتصادی سالمی در بورس وجود دارد و نباید فشارها را ناخواسته وارد بازار کنیم تا جریان بازار را بر هم بریزیم.

این کارشناس بازار سرمایه کشورمان تصریح کرد: بورس مانند سفره ای که همه از آن بهره مند هستند، بنابراین باید مراقب سلامتی آن باشیم. حرف های حق را به مدیران بورس بگویی تا جلوی اتفاقات ناخوشایند گرفته شود.

دامنه نوسان کاهش می یابد

وی از برنامه ریزی سازمان بورس برای کاهش دامنه نوسان خبرداد و تصریح کرد: این موضوع هم اکنون در سازمان در دست بررسی است و قرار است بر روی آن تصمیم گیری شود، همچنینی یکسری از مقررات هم اصلاح خواهد شد واخبار خوش به گوش می رسد.

عسکری مارانی خطاب به سهامداران توصیه کرد که مصادیق داخلی بازار را به بیرون منتقل نکنند و با دقت اقدام کنند. سهامداران باید الگوی اخلاق باشند و شاید در برخی موارد چیزهایی را به ما نسبت دهند اما باید الگوی اخلاق را رعایت کنیم و نباید در شبکه های اجتماعی حرف سازی کنیم، بلکه باید با این حرف ها به دنبال شفافیت بیشتر و بهتر شدن وضعیت بازار سرمایه باشیم.

از سوی دیگر محمد حسن نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی دراین زمینه با تاکید بر اینکه گلایه های مطرح شده سرمایه گذاران را قطعا" پیگیری می کنیم، افزود: به عنوان ناظر بازارسرمایه در صورت لزوم مسئولان بورس را به کمیسیون اقتصادی و صحن مجلس دعوت می کنیم و از آنها در مورد روند بازار سرمایه و گلایه های سهامداران توضیح می خواهیم.

همچنین خزلی خرازی کارشناس بازار سرمایه در مورد اعمال رفتارهای سلیقه ای در بورس و ریزش شاخص گفت: شرایط بازار سرمایه با گذشته تغییری نکرده اما از آنجایی که سهامداران حقیقی و حقوقی در ماه های اخیر به شدت متضرر شدند لذا میزان گلایه ها افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه سهامداران بازار سرمایه به غیر از چند روز کاری اول سال جاری سود نکردند و بازار از هفته سوم فرودین ماه دوباره منفی شده است، اظهارداشت: بازار از سال گذشته منفی بوده و ضرر سهامداران همچنان ادامه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: حتی خبرهای خوب سیاسی نیز دیگر روند منفی بازار را تغییر نمی دهد و این روند به روحیه سهامداران حقیقی فشار آورده است. علاوه بر این مشکل سیستم معاملاتی بورس در دو هفته گذشته نیز به مشکلات سهامداران اضافه شد.

وی گفت: قرار است از ابتدای خرداد ماه سال جاری ناشران اطلاعات شرکت ها را به صورت مستقیم وبدون تاخیر و قبل از بررسی سازمان بورس واوراق بهادار منتشر کنند. البته شرکت های مشاور سرمایه گذاری هم همزمان می توانند اطلاعات شرکت ها را تجزیه و تحلیل کنند و بعد از این مرحله قرار است سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت ها را بعد از انتشار انجام دهد. این امر می تواند تاثیری زیادی در وضعیت معاملات داشته باشد
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
پيام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
ظاهرا افت بازار و شاخص انتهايي ندارد
كليد شكسته
يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۱
بازار تا 57000 سقوط ميكنه.............دوره محمود هميشه بورس مثبت بود....................
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
بازار سرمایه رفت تا کانال60500
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
سنای آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرد که براساس آن کنگره اجازه پیدا می‌کند هرگونه موافقتنامه با ایران را بررسی کند یا با مخالفت احتمالی کنگره روبرو شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
چرا خبرهای خوب سیاسی دیگر روند منفی بازار را تغییر نمی دهد ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
نابود شديم
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
این مطلب زیر را برای وب سایت روحانی فرستادم .


با سلام ، آقای دکتر روحانی واقعا گلی به جمالت با این تیم اقتصادیت ، درس فراموش نشدنی به ما فعالان عرصه سرمایه گذاری در بازار سرمایه دادید ، 18 ماه است که روح و روان ما در این بازار بصورت فرسایشی به چالش کشیده شده و بیش از 70 درصد سرمایه امان با تصمیمات بابخردانه تیم اقتصادی ودر راس آن آقای طیب نیا به فنا رفت ، بزرگترین حامی شما در انتخابات که حدود 7 میلیون سهامدار به اضافه خانواده آنها نزدیک 20 میلیون میگردید را بشدت از خود ناراضی کردید ، بدان و آگاه باش بسیاری از سهامداران از شدت این زیان بی سابقه در تاریخ بورس کشور تا مرز جنون و خودکشی رفته اند و مسئولیت مستقیم فرو پاشی خانواده هایی که مالباخته بزرگ این وضعیت هستند به عهده دولت میباشد چرا که با دعوت مردم به سرمایه گذاری و سپس پشت پا زدن به اعنماد مردم خیانتی نابخشودنی است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
همه چیز توسط خود اقایان تدبیر و امید انجام شده .


خطای بزرگی کردیم به اینها اعتماد کردیم .


می گفتن دیگران خوب نیستند و ما بیایم چنین می کنیم و چنان می کنیم و الان مشخص شده از اونها هم بدتر بودند و همه یکی هستند .
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
این آقا گویا خودش تو سازمان منافعی داره که می ترسه مجلس به این موضوع ورود کنه. یکی برای من توضیح بده که منظور ایشون از این جمله که "باید توجه داشت که روابط اقتصادی سالمی در بورس وجود دارد و نباید فشارها را ناخواسته وارد بازار کنیم تا جریان بازار را بر هم بریزیم" چیه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
جو منفي همچنان ادامه داره پس كي ميخواد تموم بشه
رضا
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹
دیگه نمیخواد تموم بشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
ظاهرا تا تيرماه روند بازار منفي هست
کبیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
بازاری که به خبر خوش بیرونی واخبار خوب بعضی از شرکتها توجه نکند گریه اور است ونا بودی سرمایه و...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
داریم به تعادل مورد نظر فطانت نزدیک میشیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
چرا بانكيها به شدت دارن منفي ميشن ؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
توافق لوزان نتيجه كاملا عكس داد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
شبندر و شپنا ما رو بدبخت كردند شبندر 1700 خريدم الان با خاك يكسان شده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
اقای زنگنه مخالف خصوصی سازی صنایع نفتی است. از نظر ایشان پالایشگاهها باید برگردند به دولت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
با سلام آقای فطانت دستت درد نکنه بابت اینکه پالایشی ها رو رفع ابهام کردی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
مقصر دولت است ، کسری بودجه و یارانه رو امسال از پالایشی ها جبران کرد.
صابر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
بورس هم مثل هر سازمانی دیگر نواقصی داخلی دارد . ولی وضع فعلی که فریاد سهامداران را در اورده از سیاست های کلان اقتصادی که منشا ان در وزارت خانه ها است سرچشمه میگیرد . خلاصه کلام انکه تیم افتصادی اقای روحانی بازار و علم اقتصاد را قبول ندارد . میخواهد اقتصاد متمرکز دولتی و افتصاد بازاری و بورس را تواما باهم داشته باشد که این دو را نمی توان با هم داشت . یکی را باید انتخاب کرد .برای برون رفت از وضع فعلی دولت باید ضمن منشوری پای بندی خود را به اصول اولیه علم اقتصاد اعلام نماید
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
واقعا چرا اخبار مثبت رو ول کردیم چسبیدیم به اخبار منفی اینا کار افراد خاصی هستن که میخوان از آب گل آلود ماهی بگیرن (آقای عزیز کامنت سوم) در عوض150 نماینده کنگره از مذاکرات حمایت کردن
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸
عرضه هایی که جهت تامین منابع مالی طرخ های دولتی اجرامیشه بورس ا باافت کاهش مواجه کرده