بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
یک روزنامه زنجیره‌ای فاش کرد برخی روزنامه‌نگاران شبه اصلاح‌طلب به خاطر منافع شخصی به التهابات و هیجانات غیرواقعی در بورس دامن می‌زنند.
کد خبر : ۱۴۸۰۴۴
به گزارش فرهنگ نیوز، روزنامه شرق به قلم غلامحسین دوانی کارشناس ارشد بازار سرمایه، درباره رشد حبابی بورس طی چند سال گذشته خصوصا پس از توافق ژنو نوشت: اینجانب همان موقع که شاخص، فارغ از مؤلفه‌های اقتصادی، بنا به «سیاست شاخص‌سازی» به سمت حبابی شدن پیش می‌رفت، در دو مقاله مفصل که در بیشتر روزنامه‌های کشور درج شد، هشدار دادم:‌«فقط به فکر مدیریت چند صباحی خود نباشید و نگران بازار باشید!» علاوه بر اینکه به طور صریح اعلام کردم: «موضوع هشدار در مورد شاخص بورس تنها به موارد فوق محدود نبوده و نیست، همچنین در مصاحبه‌های مطبوعاتی نیز کوشش کردم به طریقی به مسئولان بازار سرمایه و بازیگران بازار هشدار دهم که نمی‌توان در اقتصاد بیمار، به بورس سالم دست یافت!».
به گزارش مشرق، نویسنده روزنامه شرق در ادامه تصریح می‌کند: فارغ از اینکه اساساً کسانی که مدعی هستند دغدغه بورس دارند، عموما فردی‌نگر و شخصی و بعضا عوامل رسانه‌ای سهم‌بازان یا خود سهم‌بازانی هستند که به هیچ‌وجه به چیزی جز بالا رفتن قیمت سهام، به هر طریق ممکن، حتی با شایعه سازی توجه ندارند، برخی رسانه‌های اقتصادی هم که مسئولیت رسانه‌ای آنها نشر اخبار بازار و تلطیف فضای سرمایه‌ای است، در فضاسازی حبابی بازار سرمایه مشارکت فعال داشته و مثلا یکباره مدعی می‌شوند «کاروان‌های سرمایه‌گذاران خارجی در فرودگاه‌های بین‌المللی به صف ایستاده‌اند تا خروارها سرمایه به ایران انتقال دهند! و کوشش دارند با جوسازی به طریقی شاخص بازار را بالا برند تا بلکه سهام فلان خبرنگاری که متاسفانه مسئول صفحه بازار سرمایه است، به فروش رود!».
طبیعی است پس از چند روزی که هیچ هواپیمای خارجی به کشور وارد نشود، واحدی هم برای سرمایه‌گذاری حتی اعلام آمادگی نکند، دوباره شاخص سقوط کند! حتی با رفع یکباره همه تحریم‌ها (که به نظر در کوتاه مدت غیرممکن می‌رسد)، اقتصاد بی‌جان شده نیازمند خانه تکانی اساسی در سطوح مدیریتی فعلی و استفاده از نیروهای کارآمد و مبتکر از یک طرف و قانونمند کردن بستر مناسبات اقتصادی از طرف دیگر است که آن هم در کوتاه مدت و با صدور بخشنامه غیرممکن است.
دوانی نوشت: انتظارات غیرواقعی می‌تواند یکی، دو روز و حتی یکی، دو ماه شاخص را به صورت مصنوعی بالا نگه دارد. اما وقتی واقعیت‌ها بر انتظارات غیرمنطقی غلبه کند، شاخص سقوط می‌کند پس چه بهتر که شاخص قلابی بالا نرود توجه مقامات را به جوسازی‌های رسانه‌ای سال ۱۳۸۲ یکی از روزنامه‌های اقتصادی جلب می‌کنم که بعدها با دستگیری یکی از عناصر پشت پرده جوسازی، مشخص شد روزنامه و عنصر یاد شده دغدغه سهام خود و بهره‌برداری از بازار را داشته‌اند.
همزمان روزنامه اعتماد در خبری با عنوان «کلیدی که گره بورس را کور کرد» نوشت: در حالی که بازار سهام در هفته‌های اخیر روندی منفی و نگران‌کننده را دنبال می‌کند، تغییر روند سفارش‌ها، ابطال معاملات و عرضه اولیه پتروشیمی مبین نگرانی‌‌های موجود در بازار را بیشتر کرده و باعث شده اعتماد سهامداران و اهالی بازار سرمایه نسبت به آینده بازار لطمه بیشتری ببیند. این در حالی است که بعد از سقوط بورس در هفته‌های بعد از بیانیه هسته‌ای لوزان، انتظار می‌رفت با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و عرضه‌های اولیه روند بازار تغییر کند و در مدار صعود قرار بگیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
خبرنگار در حد فلش مموری براش رشوه محسوب میشه، سهامش کجا بود که بخواد صف عرضه کنه... دوانی هم باید دید تو امریکا هیچی نمیشه بخواد بشه هم باید کار کنه براش، پاشده اومده اینجا برا ما نسخه میپیچه
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
آفرین لب کلام همین بود که گفتید : "اقتصاد بی‌جان شده نیازمند خانه تکانی اساسی در سطوح مدیریتی فعلی و استفاده از نیروهای کارآمد و مبتکر از یک طرف و قانونمند کردن بستر مناسبات اقتصادی از طرف دیگر است که آن هم در کوتاه مدت و با صدور بخشنامه غیرممکن است". با شعار و وعده بدون عمل نه تنها هیچی درست نمیشه بلکه اعتماد به دولت و مدیران دولتی کلا از بین میره و برگرداندن این اعتماد که پشتوانه اصلی هر دولت کارآمدی است به این زودیها میسر نخواهد بود.
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
در مذاکرات ژنو و قبل از سوم آذر هم شاهد بودیم که روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلبان تشویق به خرید سهام میکردند اما بعد از سوم آذر همه چیز فرو ریخت برای بیانیه لوزان هم بازهم روزنامه های زنجیره ای این جو مثبت را به راه انداختند
سالار
UNITED STATES
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
روزنامه کیهان و امثال آن زنجیری هستند نه زنجیره ای