بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
کد خبر : ۱۴۸۱۷۴
رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک کشور با بیان این‌که مدیریت سیاست‌های کلان پولی در کشور نخستین گام در تحقق خروج بازار مسکن از رکود است و در این میان مدیریت فعالیت‌ بانک‌ها و پرهیز آنها از بنگاه‌داری ضروری است، تاکید کرد: قیمت مسکن تا پایان تابستان امسال افزایش نخواهد یافت.

حسام عقبایی با بیان اینکه از موافقین افزایش تسهیلات بانکی در حوزه مسکن هستم، افزود: یکی از عوامل رونق اقتصادی و افزایش قدرت خرید مردم و به عبارتی خانه‌دار شدن آنها اعمال سیاست‌های حمایتی به منظور تامین مسکن است.

وی با اشاره به اینکه برخی از اقتصاددانان با اعطای تسهیلات بانکی به دلیل اینکه باعث افزایش نقدینگی در میان مردم شده و منجر به بروز تورم می‌شود مخالفند، افزود: در جواب به این تفکر باید گفت که اگر معتقدیم نقدینگی حاصل از اعطای تسهیلات بانکی تورم‌زاست پس چرا در طول 9 سال گذشته که تسهیلات بانکی هم اعطا نمی‌شد قیمت مسکن افزایش می‌یافت.

عقبایی با تاکید براینکه چنین شرایطی با نظریه این اقتصاددانان مغایر است، در پاسخ به سوالی درخصوص اصولی‌ترین روش اعطای تسهیلات بانکی، گفت: اصولی‌ترین روش اعطای تسهیلات بانکی در حوزه مسکن که بتواند به خروج رکود مسکن کمک کرده و تورم‌زا نیز نباشد این است که تسهیلات در اختیار انبوه‌سازان و مسکن‌سازان قرار گیرد و از طریق آنها مسکن مورد نیاز تولید شود.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه ظرفیت تولید مسکن توسط انبوه‌سازان بسیار پائین است، ادامه داد: علت پائین بودن این ظرفیت، بومی‌سازی و سنتی‌سازی مسکن است. آخرین پروژه نیز مسکن مهر بود اما، این گونه اقدامات نیز سنتی است.

به گفته وی باید در حوزه مسکن و کشاورزی تغییر روش دهیم و با استفاده از روش‌های نوین به رونق اقتصادی این حوزه کمک کنیم چراکه تا زمانی که تولید مسکن به صورت بومی و سنتی انجام شود نمی‌توان بین عرضه و تقاضا توازن ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود 10 درصد از تولید مسکن در کشور ما به صورت صنعتی و با تکنولوژی جدید و مدرن انجام می‌شود، افزود: با تولید مسکن به شیوه صنعتی و جلوگیری از سنتی‌سازی در این خصوص، ظرفیت دریافت تسهیلات بانکی افزایش پیدا کرده و می‌توان به خارج شدن مسکن از رکود کمک کرد.

به گفته وی افزایش میزان تسهیلات بانکی در حوزه مسکن، عامل محرکه بازار این کالای اساسی خواهد بود که به تقویت تولید نیز کمک کرده و توان خانه‌دار شدن مردم را فراهم می‌کند.

عقبایی در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا افزایش تسهیلات بانکی به خارج شدن مسکن از رکود کمک خواهد کرد یا نه، گفت: با افزایش میزان تسهیلات بانکی قدرت خرید مردم بالاتر رفته و حجم معاملات افزایش می‌یابد و در نتیجه با افزایش حجم معاملات، سرعت خروج از رکود شتاب می‌گیرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری، اساسی‌ترین راهکار برای خروج بازار مسکن از رکود را تدوین بسته خروج از رکود در این حوزه دانست و افزود: بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته تدوین و اجرای بسته خروج از رکود مسکن را در اولویت های اقتصادی خود قرار داده‌ و به موفقیت‌هایی در این حوزه دست یافتند.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز این بسته در اولویت سوم بعد از نفت و پتروشیمی قرار گرفت اما، پیشنهاد ما به دولت این بود که بسته بازار مسکن نخستین سرفصل مورد توجه دولتمردان باشد.

عقبایی به این سوال که در خصوص پیش بینی افزایش قیمت مسکن در سال جاری را نیز بی‌پاسخ نگذاشت و افزود: تا پایان تابستان امسال هیچگونه افزایشی نخواهیم داشت.

به گفته وی در ماه‌های اخیر حجم معاملات مسکن رو به رشد است و خیز خروج از رکود با سرعت بیشتری در حال تحقق است و با توجه به ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن، میزان اجاره بها در سال جدید افزایش نداشته و اقدامات برخی سوداگران در این بازار نیز بی‌اثر است.

وی افزود: اجاره‌بها امسال بازار آرامی را سپری کرده و افزایش 40 الی 50 درصدی آن در سال جدید شایعه‌ای بیش نیست.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیتی برای افزایش اجاره‌بها در سال 94 نسبت به سال 93 وجود نداشته و اینگونه شایعات حقیقت ندارد.

عقبایی خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود با افزایش قیمت نان و بنزین و برخی کالاها باید قیمت اجاره‌بهای مسکن نیز افزایش پیدا کند، ناشی از تلاش واسطه‌گران و سوداگران در راستای خارج کردن قیمت‌ها از حوزه تعادل در بازار اجاره است اما، اینگونه تلاش‌ها بی اثر است چرا که بازار اجاره، آرام است و مستاجران می‌توانند با خیالی آسوده در این بازار اقدام به جابجایی مورد اجاره خود کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر