بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
مجموعه های پتروشیمی اطلاعات سال مالی 91 و 92 خود را بر اساس نرخ خوراک هشت سنتی ارائه کرده اند و تنها عطف به ماسبق نرخ خوراک منتفی شده است.
کد خبر : ۱۴۸۱۷۹
نویسنده :
جمشیدی
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار طی برنامه خبری شب گذشته خود در صدا و سیما از تغییر نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی از 13 سنت به 8 سنت برای سال های مالی 91 و 92 خبر داد حال این سوال مطرح است که اعمال نرخ خوراک هشت سنتی در صورتهای مالی سال 91 و 92 مجموعه های پتروشیمی چه تأثیری بر وضعیت سودآوری آنها در پی خواهد داشت؟

در همین ارتباط،مدیر مالی شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: مجموعه های پتروشیمی اطلاعات سال مالی 91 و 92 خود را بر اساس نرخ خوراک هشت سنتی ارائه کرده اند و تنها عطف به ماسبق نرخ خوراک منتفی شده است. از این رو می توان گفت اعمال تغییر نرخ خوراک از 13 به 8 سنت در صورت های مالی مجموعه های پتروشیمی طی عملکرد سال های 91 و 92 تأثیری در پی نخواهد داشت و فقط وضعیت سودآوری واحدهای پتروشیمی را دستخوش تغییر می کند که از این بابت ذخیره ای در حسابها و صورتهای مالی خود در نظر گرفته اند که بر اساس اطلاعات موجود تقریباً هیچ واحد پتروشیمی ذخیره در نظر نگرفته است.

نبی زاده به تشریح این موضوع پرداخت گفت: طی ماه های اخیر نامه ای مبنی بر اعمال نرخ خوراک 13 سنتی در هشت ماه از عملکرد سال های 91 و 92 واحدهای پتروشیمی ابلاغ شده بود که این امر با اعتراض های مدیران مجموعه و مسئولان مربوط مواجه گردید و در پی آن با پیگیری های انجام شده نرخ مذکور به 8 سنت تغییر یافت. بر این اساس می توان گفت تغییرات اعلام شده هیچ اثری بر وضعیت سودآوری مجموعه های پتروشیمی و هلدینگ های گروه بر جای نمی گذارد.

وی همچنین در خصوص تعیین نرخ خوراک برای سال مالی 93 و نیز سال های آتی اظهار داشت: قیمت گاز طبیعی مصرفی برای سال 93 در محدوده 13 سنت اعمال شده و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی برای سال 94 به بعد نیز فرمولی ارائه شده که بر اساس ضریب میانگین وزنی مصارف گاز خانوارها، صنایع و صادراتی تعیین خواهد شد که البته این امر می بایست از سوی وزارت نفت تعیین و نهایی شود که تاکنون این امر انجام نشده است.

مدیر مالی "پارسان" افزود: طبق محاسبات انجام شده از سوی کارشناسان این مجموعه و بر اساس فرمول مصوب مجلس انتظار می رود تا نرخ خوراک 7 یا 8 سنتی تعیین گردد که تحقق این امر می تواند موجب بهبود در وضعیت سودآوری شرکت هایی شود که نرخ خوراک بودجه سال مالی جاری خود را 13 سنت لحاظ کرده اند.

نبی زاده با بیان اینکه اکثر واحدهای پتروشیمی قیمت گاز مصرفی را در بودجه امسال هشت سنت در نظر گرفته اند، در خصوص زیر مجموعه های "پارسان" ابراز داشت: شرکت پتروشیمی پردیس از جمله زیر مجموعه های هلدینگ پارسان به شمار می رود که به دلیل سال مالی آن که 31 شهریور ماه سال می باشد، بودجه سال مالی 94 خود را طی شش ماهه اول بر اساس نرخ 13 سنتی تدوین کرده است. چراکه در زمان تهیه بودجه سال مالی 94 مصوبه مجلس شورای اسلامی ارائه نشده بود.

بر این اساس می توان گفت،"پردیس" تنها زیر مجموعه "پارسان" به شمار می رود که در صورت تعیین نرخ خوراک 7 یا 8 سنتی تأثیر مثبت از این امر می پذیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
ROMANIA
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
تا الان یکی از ریسک های بازار نرخ 13 سنت بود حالا میگویید هیچ کس 13 سنت ندیده همه 8 سنت دیدن...شما ها کی هستید بخدا..واقعا فطانت راست میگفت حقوقی بد اخلاقو.....
حسین
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱
دو سال صحبت از سیزدهع سنت است الان که میگم قرار هفت یا هشت سنت مقرر گردد اقایان مدیران هلدینگها می گویند ما همان هشت سنت دیده ایم؟؟؟پس این همه داستان تا الان چه بود؟؟؟؟ بور نیوز جان یه شفاف سازی کن ببینم شرکتها تو گزارشاتشون سیزده سنت دیدن یا هشت سینت؟خدا عمر بده
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
بعد از یک سال ونیم استرس و بیچارگی و باختن 70% سرمایه ام برام ثابت شده اینجا قمارخانه است
خلیلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳
نگران نباشید همینکه رسما نرخ گاز کاهش یابد جو روانی آن نه فقط پتروشیمی ها بلکه کل بازار را متحول می کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
وزیر نفت از نرخ 18 سنت صحبت می کند و شما از نرخ 8 سنت!!!!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
حقوقی ها ازشنبه اینده خرید میکنند بازارباتصمیم نرخ خوراک تحول 50الی 60درصد خواهدنمود باحمایت 5بانک بزرگ هم بازار مثبت تر خواهد بودبخرید سهام باارزش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
توبحث هسته ای هم همین طور وعده وعدههای تو خالی داده میشه ودر عمل کار اقتصاد خرابتر خواهد شد