بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ مهر ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۴
با پايان نيمه نخست ( قسمت اول )

آناليز نيمه نخست بورس

تنها شركت كشتيراني از ميان شركتهاي مهم واگذار شده طبق اصل 44 در ميان 5 شركت برتر از لحاظ بازدهي قرار دارد . بازدهي اين شركت در شش ماه گذشته 48/112 درصد بوده است .
کد خبر : ۱۴۸۵۰

با پايان ماه شهريور پرونده عملكرد 6 ماهه اول شركتهاي بورسي و بورس بسته شد . بورس اوراق بهادار در 6 ماهه ابتدايي سال افت و خيزهاي فراواني را تجربه كرد . در اين دوره شاهد ورود چندين شركت بزرگ به بورس در راستاي اجراي سياست هاي اصل 44 بوديم كه از آن جمله مي توان به مخابرات ايران و كشتيراني اشاره كرد .

از جمله مهمترين اخبار تأثيرگذار در بورس نيز اخباري پيرامون تحريم ها و مسائل هسته اي بود كه با توجه به اينكه در چند سال گذشته نيز اين موضوع وجود داشت. فعالان بازار سرمايه واكنش كمتري نسبت به گذشته به اين نوع خبرها نشان دادند كه اين مورد را نيز بايد به فال نيك گرفت .

بورس در 6 ماه گذشته از رونق خوبي برخوردار بوده است . كه عواملي مانند رشد قيمت هاي جهاني ، تنوع سهام در بورس و افت محسوس ساير بازارها از عوامل تأثير گذار در رونق بورس طي 6 ماه گذشته بوده اند .

به گزارش بورس نيوز ؛ ميانگين بازدهي كل بورس در اين مدت 07/11 درصد بوده است.

طي اين دوره 200 شركت از بازدهي مثبت و 101 شركت از بازدهي منفي برخوردار بوده اند و شركت سرمايه گذاري توسعه ملي با صفر درصد هيچ تغييري را نداشته است .

گفتني است شركت فروسيليس ايران با 97/157 درصد و كنتورسازي ايران با 89/157 درصد و سيمان خزر با 88 /114درصد بيشترين ميزان بازدهي را در اين مدت داشته اند .

در مقابل شركت پلي اكريل با 91/94- درصد و الياف مصنوعي با 35/75- درصد در بدترين وضعيت از اين حيث قرار داشته اند .

بر اساس همين گزارش ، تنها شركت كشتيراني از ميان شركتهاي مهم واگذار شده طبق اصل 44 در ميان 5 شركت برتر از لحاظ بازدهي قرار دارد . بازدهي اين شركت در شش ماه گذشته 48/112 درصد بوده است .

به گزارش بورس نيوز ؛دليل بازدهي بالاي شركتهايي همچون فروسيليس ايران و كنتورسازي ايران ، در وهله اول مي تواند عدم وجود رقيب براي اين شركتها باشد و دوم اينكه سهام شناور اين شركتها پايين است و همچنين كم اثر بودن تحريم بر عملكرد اين شركتها نيز در اين موضوع بسيار مؤثر بوده است البته سهام شركت كشيراني نيز از بازدهي خوبي برخوردار بوده است. زيرا همانطور كه از سوي مدير عامل اين شركت اعلام شده است تحريمها اثري بر روي عملكرد اين شركت نخواهد گذاشت و از سوي ديگر نيز تركيب سهامداران اين شركت نيز با ثبات مي باشد و اين موضوع باعث ثبات در تصميم گيري هاي اين شركت و در نهايت عملكرد مطلوب كشتيراني شده است.

بنظر مي رسد شركت مخابرات ايران نيز در همين مسير گام بر مي دارد و پيش بيني مي شود در نيمه دوم سال جاري اين شركت بتواند جايگاه ممتازي را از اين حيث بخود اختصاص دهد .

در پايان قابل توجه است از لحاظ ميانگين رتبه نقد شوندگي در همين مدت شركتهاي هپكو ، زامياد و سرمايه گذاري ساختمان ، رتبه هاي اول تا سوم را كسب كرده اند .

در آخر نكته اي كه در اين آمار و ارقام جلب نظر مي نمايد اين است كه شركتهاي فولادي و معدني هيچ جايي در اين آمار و ارقام ندارد!؟

اشتراک گذاری :
ارسال نظر