بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
موسایی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در واکنش به اظهارات جهانگیری افزود: دولت به راحتی می‌تواند ثروتمندان را شناسایی کند/ چرا وزیر اقتصاد گفته‌های قبلی خود مبنی بر شناسایی ۱۰ میلیون ثروتمند ایرانی را فراموش کرده؟!
کد خبر : ۱۴۹۳۰۲

میثم موسایی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با «نسیم» در واکنش به اظهارات معاون اول رئیس جمهور در خصوص عدم توانایی دولت برای شناسایی ثروتمندان اظهار کرد: شناسایی ثروتمندان ملاک هایی دارد و می توان به راحتی آن ها را شناسایی کرد و به عنوان مثال یارانه کسانی که شغل خاصی دارند و یا از درآمدهای دولتی خاصی برخوردارند به راحتی قابل حذف است.

وی افزود: در حال حاضر اساتید دانشگاه، مهندسان، پیمانکاران، پزشکان و بسیاری از افراد پر درآمد یارانه می گیرند که این، یک کار غیر منطقی است.

دولت به راحتی می تواند ثروتمندان را شناسایی کند

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به ملاک های شناخت ثروتمندان گفت: می توان براساس املاک و دارایی های فرد، محل سکونت ، متراژ ملک وی و بسیاری از موارد دیگر که در اختیار دولت هست ثروتمندان را حذف کرد.

موسایی بیان کرد: اگر پولی به حساب کسی بریزند او نمی گوید که من نیاز ندارم، مخصوصا که روش اعطای یارانه هم خیلی راحت بود و بانک ها به راحتی افراد را ثبت نام می کردند، بنابراین دولت باید برای حذف یارانه ثروتمندان جدی وارد عمل شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت روحیه محافظه کاری نسبت به این مسئله دارد، زیرا فکر می کند که اگر یارانه برخی از افراد جامعه را حذف کند، پایگاه اجتماعی خود را از دست خواهد داد.

وی با بیان این مطلب که " لازم است در این زمینه دستگاهی فراتر از دولت و مجلس تصمیم گیری کند " به نسیم گفت: اگر با این نگاه به حذف یارانه نقدی توجه شود، تصمیمات براساس منافع کوتاه مدت خواهد بود و منافع بلند مدت جامعه آسیب می بیند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: منفعت بلند مدت جامعه در این است که ثروتمندان از یارانه استفاده نکنند تا فقرا بیشتر از آن بهره مند شوند زیرا فقرا نیاز دارند که بیشتر به آن ها کمک شود ولی با روند فعلی این اتفاق ممکن نیست.

موسایی تصریح کرد: اگر دولت بخواهد برای حفظ پایگاه اجتماعی خود یارانه ثروتمندان را حدف نکند بر خلاف منافع بلند مدت جامعه عمل خواهد کرد.

اظهارنظرهای معاون اول رئیس جمهور توهین به مردم و اقتصاد ایران است

وی به اظهار نظر ابتدای سال معاون اول رئیس جمهور در خصوص اینکه ثروتمندان قابل شناسایی چیزی در حدود یک میلیون نفر هستند اشاره و بیان کرد:حرفی که معاون اول رئیس جمهور در ابتدای سال در خصوص ثروتمندان زد اشتباه بوده و توهین به اقتصاد و مردم ایران است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: این حرف آقای جهانگیری یعنی از 75 میلیون نفر، 74 میلیون نفر فقیرندکه این حرف درستی نیست، پس این چه اقتصادی است که ما درست کردیم که نزدیک به 95 درصد مردمش فقیر هستند؟

موسایی در تبیین شرایط کسی که شایسته دریافت یارانه است گفت: یارانه باید به کسی تعلق بگیرد که برای دسترسی به ضروریات زندگی مشکل داشته باشد، نه این که ثروتمند نباشد، زیرا ثروتمند نبودن یک امر نسبی است.

وی افزود: کسی می تواند ثروت یک میلیاردی داشته باشد اما نسبت به کسی که ثروت 200میلیاردی دارد فقیر به نظر برسد،بنابراین ملاک اصلی باید تامین کالاهای اساسی برای خانوارها باشد و به آن خانوارهایی که توانایی ندارند،کمک شود.

چرا وزیراقتصاد گفته های خود را فراموش کرده است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با انتقاد از اظهار نظرهای ضد و نقیض وزیر اقتصاد در خصوص شناسایی ثروتمندان به نسیم بیان کرد: وزیراقتصاد بیش از یک سال پیش و قبل از ایجاد سامانه برای انصراف ازدریافت یارانه نقدی اعلام کرد که 10 میلیون ثروتمند شناسایی شده و ما خودمان آن ها را حذف می کنیم ولی باید دید مبنای این سخن چه بوده است؟

موسایی ادامه داد: اگر واقعا ثروتمندان آن زمان شناسایی شدند،پس چرا در حال حاضر منکر این قضیه هستند و اگر شناسایی نشده است پس چرا آن زمان اعلام کردند، چرا یک خبر نادرست اعلام شده است.

وی تصریح کرد: باید صحت و سقم گفته های وزیر اقتصاد روشن شود زیرا وقتی یک مقام مسئول چنین چیزی را بیان می کند نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.

دولت در حذف یارانه ثروتمندان به دنبال راه انحرافی است

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: دولت با مطرح کردن این مسئله که نمی توانیم ثروتمندان را شناسایی کنیم به دنبال طی کردن یک راه انحرافی است زیرا ما اصلا نباید ثروتمندان را شناسایی کنیم بلکه در وهله اول باید فقرا را شناسایی کنیم و هرکس هم ادعایی دارد که نیاز به پرداخت یارانه دارد ادعای خود را اثبات کند تا یارانه به او پرداخت شود.

موسایی گفت: ممکن است به دلیل نداشتن اطلاعات آماری دقیق شناسایی ثروتمندان کار دشواری باشد ولی با باید ابتدا به جای شناسایی ثروتمندان فقرا را شناسایی کرد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
مسئله ای نداره حذف کنن قبل اون باید تمام قیمتها همه اجناسی که تو ایران هست و گاز آب و برق و بنزین و..................... رو بر گردونن به قیمتهای قبل از هدفمندی و بعد از این کار لطف کنن یارانه رو قطع کنن الان 250 هزار تومن هم یارانه بدن باز کمه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
یارانه نقدی بابت افزایش حامل های انرزی وگاز وبرق و.... وخدمات دولتی وغیر دولتی می باشد وبه دنبال ان گرانی همراه خدمات فوق مبلغ یارانه خود به خود از بین می برد .
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
مهمتر از همه از کاهش سود بانکی میترسد.
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
بذل وبخشش در کشورهای دیگر را منتقی کنید . اضافه هم میاریم . چرا همیشه دست در جیب ملت میکنید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
مگه وزیر اقتصاد تا حالا حرف راست هم زده !؟!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
بابا چرا قطع نکنن یمنی ها موندن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۷
اگر اجناس چند برابر شود و یارانه هم بطور کلی حذف شود صدای هیچکس در نمی آید بلکه تشکر هم خواهیم کرد