بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
پیمانکاران گوش به زنگ باشند

آغاز انتشار اسناد خزانه اسلامی

کل بدهی دولت به شبکه بانکی در حالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است که دولت قصد دارد برای تسویه آن، انتشار اوراق خزانه اسلامی را به زودی کلید بزند.
کد خبر : ۱۴۹۴۷۷
این در حالی است که موضوع بدهی دولت به نظام بانکی هم مورد بحث قرار گرفته و برای آن راهکارهای متعددی اعلام شده است اما هنوز اقدام عملی برای پرداخت بدهی های دولتی به شبکه بانکی کشور آغاز نشده است. 

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، کل بدهی دولت به شبکه بانکی در سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است و یکی از مشکلات اقتصادی در کنار معوقات بانکی و نظارت بر مؤسسات پولی و مالی بر شمرده می‌شود.

حال بانک مرکزی برای بازپرداخت بدهی دولت انتشار اوراق خزانه اسلامی را مدنظر قرار داده است که به زودی آغاز خواهد شد. این اسناد که برای تامین مالی دولت منتشر می شود، در مقایسه با سایر ابزارهای بازار پولی از درجه نقد شوندگی بیشتری برخوردار هستند و زودتر معامله می شوند.

در ادﺑﻴﺎت ﻣﺎﻟﻲ، اﺳﻨﺎد ﺧﺰاﻧﻪ اوراق ﺑﻬﺎداری ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛـﻪ ﮔـﻮاه ﺗﻌﻬـﺪ ﻧﺎﺷـﺮ که عموما دولت است ﺑﻪ ﺑﺎزﭘﺮداﺧﺖ ﻣﺒﻠﻎ اﺳﻤﻲ آﻧﻬﺎ در آﻳﻨﺪه اﺳﺖ. اﻳﻦ اوراق ﺑﻪ ﭘﺸﺘﻮاﻧﻪ ﺗﻌﻬﺪ و اﻋﺘﺒﺎر ﻛﺎﻣﻞ دوﻟﺖ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.

اسنادﺧﺰاﻧﻪ از اﺑﺰار ﻫﺎی ﻣﺎﻟﻲ دارای ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺑﺪﻫﻲ هستند. اﺳﻨﺎد ﺧﺰاﻧﻪ اﺳﻼﻣﻲ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﺑﺪﻫﻲﻫﺎی اﻧﺒﺎﺷﺘﻪ ﺑﺨﺶ دوﻟﺘﻲ ﺑﻪ ﻧﻈﺎم ﺑﺎﻧﻜﻲ، ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎران ﻃﺮف ﻗﺮارداد در ﻃﺮح ﻫﺎی ﺗﻤﻠﻚ داراﻳﻲ ﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ای ﻣﺬﻛﻮر در ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﺑﻮدﺟﻪ ﺳـﺎﻻﻧﻪ، ﺑـﺪﻫﻲ ﻫـﺎ و ﺗﻌﻬﺪات دوﻟﺖ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﺑﻴﻤﻪ و ﺗﺎﻣﻴﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﺑﺮﺧـﻲ دﻳﮕـﺮ از ﺑـﺪﻫﻲ ﻫـﺎی ﺧﺰاﻧﻪ داری ﻛﻞ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.

اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی در گفتگو با مهر از انتشار اوراق خزانه اسلامی به زودی برای پرداخت بدهی دولت به نظام بانکی خبرداد و گفت: این اوراق به منظور تسویه بدهی دولت میان پیمانکاران توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به مدت زمان اوراق با سررسید ۳ ساله عنوان کرد: به همین دلیل این اوراق می تواند به بازار سرمایه باز گردد و قبل از سررسید وارد معامله شود و در سررسید نقدا پرداخت خواهد شد. در حال حاضر اوراقی که منتشر می شود برخی یکساله، برخی دو ساله و برخی هم سه ساله هستند.

کمیجانی با بیان اینکه فردی که بابت بدهی خود این اوراق را دریافت می کند، زودتر از موعد می تواند در بازار آن را نقد کند، افزود: در سررسید هم بابت اصل و سود آن تعهد دولت وجود دارد و در هنگام پایان سررسید سودها پرداخت خواهد شد.

به گزارش مهر ، قائم مقام بانک مرکزی با پیش بینی اینکه بازار علاقه‌مند به این اسناد مالی باشد، خاطرنشان کرد: اوراق خزانه اسلامی یک ابزار متداولی است که تاکنون استفاده نشده و وزارت اقتصاد این را به عنوان گام نخستین آغاز کرده است و امیدواریم که بازار نسبت به انتشار آن تمایل نشان بدهد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر