بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۸
کد خبر : ۱۴۹۶۲۹
فرارو- یک کارشناس بازار سرمایه نسبت به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد و دارایی درباره زمان خرید سهام، واکنش نشان داد و گفت: شاید آقای وزیر اطلاعاتی دارند که ما بی خبر هستیم. ایشان تاکنون چندین بار از این اظهارات داشته اند و شاخص هر بار روند کاهشی خود را ادامه داده است.

«وقت خرید سهام است» این جمله ایست که علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به نشست خود با فعالان بازار سرمایه و مدیران نظام بانکی گفت.  

وی مشکل اساسی بازار سهام را به دلیل شرایط خاص کشور و.رفتار هیجانی برخی سهامداران دانست و افزود: در شرایطی که اکثر تحلیل گران معتقدند براساس شرایط واقعی سهام بنگاه های حاضر در بورس از ارزش مطلوبی برخوردار است و هیچ دلیلی برای فروش آنها وجود ندارد، قاعدتاً براساس منطق اقتصادی هم اکنون زمان خرید سهام است.

طیب نیا گفت: اگر از بنده سؤال کنند که دارایی خود را در چه بخشی سرمایه گذاری کنم، قطعاً در شرایط فعلی و با توجه به سایر بازارها، با نگاه بلندمدت بازار سرمایه را معرفی می کنم و قطعا این بازار بسیار مطمئن و قابلیت سرمایه گذاری دارد.

سوال اینجاست که این اظهارات آقای وزیر با هدف جهت دهی به نقدینگی موجود در کشور عنوان شده است یا نوعی پیش بینی در آینده روشن بازار سرمایه به حساب می آید؟ 

سید حمید میرمعینی کارشنان بازار سرمایه در گفت و گو با فرارو در این خصوص گفت: البته ما به نظر آقای وزیر احترام می گذاریم. ایشان در مسایل اقتصادی صاحب نظر هستند و حتما اطلاعاتی دارند که ما از آن بی خبر هستیم اما در یک سال اخیر چندین بار اظهارتی شبیه به این داشته اند و هر بار شاهد بودیم که بازار سرمایه به روند کاهشی خود ادامه داده است لذا بر اساس موارد گذشته نمی توان نتیجه گرفت که اظهار نظر وزیر نقش جهت دهی نقدیگی به سوی بازار سرمایه را ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه یک بازار بسیار هوشمند است، گفت: بازار به دنبال امنیت سرمایه گذاری است و تا زمانی که حمایت های لازم برای تحقق این مهم انجام نشود و فقط شاهد حمایت هایی در قالب حرف و شعار باشیم نمی توان انتظار داشت که بازار به این حرف توجه خاصی داشته باشد.

به گفته وی شاخص های بورس به عنوان تابعی از وضعیت کلی اقتصاد کشور و همین طور شاخص پیش بینی کننده بازارسرمابه بر اساس وضعیت کنونی اقتصاد کشور چشم انداز روشنی پیش رو ندارد البته ممکن است که رشد بازار و حرکت نقدینگی به سوی آن در بلند ملت صورت گیرد اما این امر به سه عامل مهم در اقتصاد کلان کشور بستگی دارد.

میر معینی در تشریح این سه عامل اثر گذار در بازار سرمایه گفت: مهم ترین عامل در فضای کنونی کشور، نتیجه مذاکرات هسته ای است که در صورت توافق یا عدم توافق بر بازار اثرگذار خواهد بود. وضعیت کنونی موجب شده است که اقتصاد کشور بلاتکلیف و فضای بازار در ابهام باشد.

وی افزود: بازار سرمایه درسالهای اخیر تحت تاثیر این عامل بوده است و امیدواریم که با دستیابی به توافق مورد نظر آثار مثبتی در اقتصاد کشور مشاهده شده و تصمیم گیری های این حوزه از بلاتکلیفی خارج شود.

این کارشناس بازار سرمایه عامل دوم را سیاست گذاری های اقتصادی دولت دانست و گفت: متاسفانه سیاست های کنونی در بازار سرمایه از سوی دولت و وزارتخانه های درگیر با اقتصاد تکجانبه بوده و کمترین نقشی برای بازار سرمایه قائل نشده است. به نظر هم نمی رسد که قرار باشد تغییری در این سیاست ها ایجاد شود.

میرمعینی با بیان این که اتخاد سیاست های مناسب تا حدی به عامل سوم بستگی دارد، ادامه داد: وجود برنامه متناسب با شرایط در بازار سرمایه سومین عامل اثرگذار بر این بازار است. 

متاسفانه متولیان بازار سرمایه که همان سازمان بورس است تاکنون نتوانسته اند که یک جایگاه مناسب برای مسولین اقتصادی کشور تببین کننند، در حالی که مهم ترین وظیفه آنها همین است.

وی افزود: این جایگاه بدون داشتن برنامه ای مناسب و جامع که در آن تامین مالی بنگاه های اقتصادی از یک سو و تامین امنیت سرمایه گذار از سوی دیگر لحاظ شده باشد، مقدور نیست. ضروریست که این برنامه از سوی سازمان بورس تدوین شده و گزارش کارشناسی متناسب با برنامه به مسولان اقتصادی کشور داده شود تا آنها نیز بتوانند با اقنای فکری در مورد این بازار تصمیم گیری کنند.

وی با تاکید بر این که حال و روز بازار سرمایه اکنون متناسب با سایر بخش های اقتصادی است، گفت: این بازار می تواند نقش ارزنده ای در اقتصاد کشور داشته باشد به شرط آنکه امنیت سرمایه گذاری فراهم شود تا نقدینگی به صورت آگاهانه به آن سمت هدایت شود. این که به صورت مقطعی و کاذب شاخص را مدیریت کنیم کارایی لازم را ندارد و برای رشد بازار سرمایه نیازمند حمایت های قطعی و مناسب هستیم.

این کارشناس بازار بورس ادامه داد: در شرایط کنونی شاهدیم که دولت به دلایل مختلف مانند مشکلات عدیده ای که در بخش های دیگر دارد  نتوانسته است تصمیم مناسبی برای بازار بگیرد اما این امکان که بازار سرمایه عامل تحرک اقتصاد کشور است با اتخاذ سیاست های مناسب و تدوین برنامه های مناسب فراهم خواهد شد. اتخاذ این سیاست های و ایجاد امنیت سرمایه گذاری بزرگترین حمایت دولت از بارا سرمایه است.

به گفته وی اگر این شرایط فراهم شود و نقدینگی موجود به سمت بازار سرمایه حرکت کند، می توان این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرد و شاید در یک بازه زمانی بیش از یک سال نقدینگی لازم برای فعالیت های تولیدی کشور تامین شود. 

میرمعینی ادامه داد: دولت به خاطر مشکلات بودجه ای و ... عمده فشار خود را به بنگاه های اقتصادی وارد کرده و سرمایه گذار نیز ترجیح می دهد که نقدینگی خود را به جای بازار سرمایه که با ریسک سیاسی، عدم شفافیت، رکود، عدم کارایی و ... مواجه است،  راهی بانک ها کرده و سپرده گذاری کند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۰
تکنیکال سهم هنوز از ادامه روند اصلاح میگوید

هرکس غیر این را بگوید تکنیکال باد نیست

توافقی در کار نیست
حميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۴
آقاي وزير محترم
الآن وقت گريه كردن است نه وقت خريد؟!!!...
ییییی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
با سلام به اهل بازار متلاشی شده تا به حال تجربه ثابت کرده است هر مسئولی در هر جایگاهی وقتی در مورد موضوعی اظهار نظر می کند بر عکس جواب می دهد
ایمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
آقای وزیر از وقتی گفتی وقت خرید شده من حرفت را کوش کردم سهام خریدم ولی تا حالا 40% تو زیان رفتم چکار کنم آقای وزیر پولم نصف شد بدبخت شدم پس انداز چند سالم بود
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
چون زمان پرداخت یارانه رسید و پول کم آوردند زمان خرید سهام هست.
مردمي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
با سلام فقط محمود احمدي نژاد . مرد بورس ايران منتظرت ميمانيم و به دروغهاي اين دولت بي تدبير و نااميد هم هيچ توجهي نميكنيم.
ناشناس
پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
محمود که افتضاح بود ولی این اقایان بی تدبیر هم همچین آش دهن سوزی نیستند .

به نظرم باید روز انتخابات در خانه خوابید .
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
احمدی نژاد با تفکر و عملکرد چهارساله اولش.
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
بنی صدر معروف بود به تاجی اقتصاد ورشکسته ایران اما چکار کرد.؟؟؟؟؟؟
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
وقت خرید سهام است اما وقت سود بردن نیست ضرر دادن است.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
اقای وزیر بازار و دستهای پشت پرد ه رانمی شناسی اینها منتظر هستند شما هر چه در جهت رشد بازار سخن بگویید و عمل کنید قادرند به راحتی عکس عمل کنند و بازار رامنفی کنند تا سهامداران 8 میلیون نیو از دولت ناراضی کنند والا کدام بیسوادی است که نداند قیمت سهام مفت است
شکرستان
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
کاش به جای یک منفی میتوانستم هزاران منفی به تو بدهم.
هاشم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
انالله واناالیه راجعون تسلیت بهمه حقیقیای بازارسر؟مایه!وتبریک به حقوقی؟!های زالوصفت نمردیم نمردیم تدبیروامیدراهم معنیش رافهمیدیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
با سلام به خد مت دوستان محترم زمان اقای احمدی نزاد وضعیت بازار سرمایه وسایر بازار کشور خیلی بهتر از در زمان اقای روحانی بود دولت نهم هر زمان در مذاکرات هسته ای با مشکل برمی خوردیم با سهام داران عمده در میان میگذاشتند بازار را خوب تقویت میکردند ولی متاسفانه دولت اقای روحانی همه چیز را کره زداند به این مذاکره در حالی که می توان این کشورپهناور را با این ملت شجاع وبا تدبیرهای مقام رهبری با تمامی این تحریم ها دشمنانه این انقلاب وبیشتر از این تحریم ها این کشور اداره گرد اقای وزیر لطفا یک کمی هم فکر ما سهادارن بدبخت باشید که به امیده حرفهای شما تمام زندگی ورزق و روزی زن وبچه ها را در این بازار خراب شده دادیم به باد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
اقای وزیر محترم الان وقت خرید سهام نیست الان وقت ماتم است با 300000000میلیون سرمایه دو سال بیش الان 124000000 میلیون شده قدرت خرید کفش برای زن وبچه م ندارم
ما رو سیاه زمانه شدیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
بعد از چند سال تجربه در بازار سرمایه کاملا مشخص است که با کد های حقیقی سازمان یافته و با حجم های اندک بورس در حال سقوط است میخواهند سقوط بورس را به گردن حقیقی ها بیاندازند مگر چه اتفاقی افتاده که به قول شما حقیقی های بی شعور مثل ما حاضرند با 70 درصد ضرر سهم بفروشند انهم 1000 سهم 1000 سهم مناقصه افت شدید بازار توسط گروه های حقیقی را کدام کارگزاری برنده شده شفاف سازی کنید فروشندگان حقیقی های بازار نیستند فروشندگان جمعی هستند که برای القای جو منفی در بازار کم حجم فعالند و طبق قراردادی که بستند شاخص را به عدد مشخص می رسانند و جالب انکه حقیقی ها مقصر شناخته می شوند اما فراموش نکنید مکر الله خیر ماکرین و امروز دست به دامان بازی اشچنچ داره شدید وای برشما
ناشناس
ROMANIA
جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
متاسفانه عملکرد آقای طیب نیا در بورس و ارز و.. خوب نیوده.
ناشناس
ROMANIA
جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۵
آقای وزیر یا و زیر کارت اصلا به نفع کشور نبود و نیست.
مجید
ROMANIA
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷
آقای وزیر به فکر تأمین بودجه بابت پرداخت یارانه، سفرهای استانی، سفرهای خارجی وزراء و .. می باشد و به زعم خویش راست می گوید: مردم وقت خرید سهام است، قیمت سهام در حد مطلوب است، سرمایه شرکت ها را تأمین کنید تا دولت بتواند مالیات بر درآمد را به خوبی اخذ کند، چون شرکت ها با وجود دستمزدهای بالا توان پرداخت ندارند و لاجرم طولی نخواهد کشید که تعدیل نیرو کنند، بله ایشان به فکر بودجه هستند، زمان حکومت های قبلی هر وقت بودجه کم می آمد پول بدون پشتوانه چاپ می شد و در نتیجه قیمت ارز بالا می رفت، ولی این دولت با کمک مجلس با افزایش قیمت خوراک پترو شیمی ها، پالایشگاهها، بهره مالکانه دولت از معادن و .. به تاراج شرکتها پرداخت، و لاجرم شرکت ها توان سوددهیشان پائین آمد و بعضی از شرکت ها نیز ورشکست شدند، حال هر فردی دوست دارد به این دولت کمک کند مخصوصآ در زمان هایی که وزیر محترم اعلام می کند سهام بخرد، ولی اگر به فکر سود و گذران زندگی خود است تحلیلی بر روند سود دهی شرکت ها بکند، اگر سودشان بالاتر یا در حد سود بانکها می باشد بخرد، باز نگرانی دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه دولت دست خود را در افزایش مالیات و غیرو باز می داند پس هیچ امیدی به این نیست که سود اعلامی شرکتها همانی باشد که در سایت کدال ذکر کرده اند بلکه بعضی شرکت ها از دادن همان سود نیز ناتوانند، حال خود دانید این حال و روز بورس ایران است.