بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
مستطيل شيشه اي تالار

سؤالی که باید از خود بپرسید

در معاملات روز جاری اکثر نماد های فعال بازار در روندی نزولی به سر می بردند و این اتفاق در حالی رخ داد که روز گذشته خبرهای ضد و نقیضی از احتمال حضور وزرای گروه 1+5 و ایران در 30 خرداد ماه در وین مطرح شده بود که البته هنوز هیچ مقام مسئول و منبع رسمی این خبر را تأیید نکرده است.
کد خبر : ۱۵۰۱۲۱
نویسنده :
آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز دو شنبه 94.03.25 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 172 واحد کاهش به رقم 44935 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 311 واحد کاهش عدد 129572 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 88 واحد کاهش به رقم 26008 واحد رسيد.

همچنین در این روز "مبین" با 25 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "همراه" با 27 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحد کاهش به رقم 687 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 723 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 359 میلیارد ریال رسید.

معاملات روز جاری با کاهش 211 واحدی شاخص کل به پایان رسید تا بر خلاف روز گذشته که شاخص با روند بازار همسو نبود امروز با یکدیگر همراه و همسو شدند چراکه طی معاملات دیروز در حالی شاخص کل مثبت بود که کلیت بازار در روندی نزولی قرار داشت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری اکثر نماد های فعال بازار در روندی نزولی به سر می بردند و این اتفاق در حالی رخ داد که روز گذشته خبرهای ضد و نقیضی از احتمال حضور وزرای گروه 1+5 و ایران در 30 خرداد ماه در وین مطرح شده بود که البته هنوز هیچ مقام مسئول و منبع رسمی این خبر را تأیید نکرده است.

از سوی دیگر بنظر می رسد که در شرایط حال حاضر بازار سرمایه اهالی تالار نباید توجه چندانی به نوسانات و رقم شاخص های بورس داشته باشند زیرا اگرچه شاخص کل نزدیک به مدار 61 هزار واحدی و شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) در حال ورود به مدار 25 هزار واحدی است اما قیمت سهام اغلب شرکت ها با نوساناتی اندک در محدوده قیمت های هفته های اخیر در حال معامله هستند و به علت پایین بودن حجم و ارزش معاملات کمتر سهامداری اقدام به فروش و یا خرید می کند به عبارت ساده تر حالت انتظاری ایجاد شده در بازار سرمایه که همراه با نوسانات مثبت و منفی شاخص می باشد ممکن است باعث گمراهی اهالی تالار و اتخاذ تصمیمات نادرست شود.

این موضوع در روندهای صعودی شاخص هم صادق است چراکه در روندهای صعودی شاخص، بزرگ نمایی ایجاد شده سبب ترس اهالی تالار شده و آنها را به سمت فروش سهام ترغیب می کند در حالیکه بعضاً دیده شده رشد بیش از 2 هزار واحدی شاخص کل تنها منجر به رشد قیمت 5 تا 7 درصدی قیمت سهام شرکت ها شده است و عملاً حساسیت ایجاد شده برای شاخص بورس به جهت واکنش هیجانی سهامداران منجر به عدم کسب سود بیشتر و توقف روند صعودی می شود. تجربه این موضوع در سال 92 برای اغلب اهالی تالار به وجود آمده.

لذا پیشنهاد می شود که اهالی تالار در شرایط فعلی تصمیم گیری های خود برای انجام معامله در بورس را از شاخص محوری به سمت ارزش محوری تغییر دهند. زیرا آنچه که در بورس فعلی نشان دهنده واقعیت بازار است حجم و ارزش معاملات بدون احتساب معاملات اوراق تأمین مالی است.

بر این اساس بنظر می رسد سیگنال های آغاز روند صعودی و تغییر جهت بازار از زمانی صادر خواهد شد که حجم و ارزش معاملات سهام افزایش پیدا کند و نه رقم شاخص بورس.

از همین رو نظر اهالی تالار را به سهام شرکت هایی جلب می کنیم که هم اکنون با پی بر ای های پایین تر از در حال معامله می باشند که در این بین حتی برخی از سهام شرکت ها در گروه های پتروشیمی، فولادی، پالایشی و ساختمانی با پی بر ای های نزدیک به 3 در حال معامله هستند.

اینها شرکت هایی هستند که در شرایط تحریم به این جایگاه رسیده اند و در صورت عدم توافق هم خیلی نمی توان انتظار اصلاح قیمتی را برای آنها داشت هر چند که در صورت حصول توافق هم نمی توان انتظار ماندن در این ارقام را از آنها داشت.

شاید بهتر است همین امروز استراتژی سرمایه گذاری خود را مشخص کنیم، شاید بهتر باشد کمی تعارف را با خودمان کنار بگذاریم و پاسخ یک سؤال را برای خودمان حداقل مشخص کنیم، قصد داریم بمانیم یا برویم؟

اگر قصد ماندن در هر شرایطی را داریم باید استراتژی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را برای خودمان مشخص کنیم اما اگر منتظر نتیجه مذاکرات برای تعیین تکلیف ماندن یا رفتن هستیم که باید بی حاشیه و بدون تعارف بگوییم، امروز خارج شویم بهتر فردا است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
دوستان الان باید فروخت چون همه حقوقیها یا نقد کردن یا در حاله فروختن هستن بفروشید تا نتیجه مذاکرات روشن بشه اینطوری هیچی از دست نمیدید لااقل جلوی ضرر بیشتر گرفته میشه اگه توافق حاصل نشه ضرر شما 2 برابر الان میشه و با صف فروش سنگین مواجه میشین حالا اگه توافق حاصل شد باز بخرید حداقل این دفه میدونید سود میکنید ولی الان به جز ریسک و ضرر چیزی براتون نداره
ناشناس
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
احسنت به شما
ناشناس
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
پروفسور وقتی توافق بشه که صف خرید تشکیل میشه؟بعد از توافق لوزان هم می گفتند کار تمام است ملت هم رفتن خپارس و وبصادر 100 تومنی خریدند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵
ممنون حرف های خوبی زدی بورس نیوز اما واقعا موندم چه کنم طی 18 ماه حدود 60 درصد ضرر کردم استراتژی و برنامه ریزی هم داشتم بلند مدت هم فکر کردم اما الان نمیدونم برم یا بمونم اگه برم با کلی ضرر خارج میشم و حتی اصل پولمو هم ندارم ( سود به کنار) اگه بمونم هر روز بازار بدون هیچ دلیلی تغییر می کنه یه روز به خطر ترکیدگی فاضلاب در فلان وزارت خانه و یه روز به خاطر هیچ واقعا تصمیم گیری سخت شده . ای کاش می شد زمان رو به عقب برگردوند اون موقع نه به این دولت رای می دادم و نه زندگیمو با اطمینان به کلیدی که حتی در قفل نمی چرخه(چه برسه به این که بخواد اونو باز کنه) راحت نمی آورم توی این قمارخونه اشتباه کردم و حالا جز افسردگی و افسوس و کلی بیماری عصبی و ضرر مالی چیزی برام نمونده خدایا خودت کمکم کن. این حال و روز خیلی های دیگه توی تالاره که من نمونه بارزشم
ناشناس
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲
دوست من همه بازارها در رکود و ضرر هستند و فقط بورس نیست. همکار من چند سال پیش به اندازه پول یه خونه سکه 1500 خرید و الان دست کم 50% تو ضرره. یا کسی که 2 سال پیش خونه خریده الان تو ضرره. حداقل از بورس می شه هر وقتی اراده کنی خارج شد و اگر هم اوضاع اقتصاد بهبود پیدا کنه بورس اول از همه رشد می کنه. طلا که فعلا با ثبات دلار درجا می زنه. مسکن هم اول باید قدرت خرید مردم تقویت بشه تا تقاضا بیاد پشتش که سالها وقت می بره. ضمنا من خودمم زیان دیده بورسم ولی ناامید نباشید.
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
خروج ارامش بیشتری دارد با این حمایت دولت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
ما تکلیفمون را خیلی وقت پیش با خودمون روشن کردیم که قصد داریم بمانیم چون اعتقاد داریم اگر توافق شود پیشرو بازارهای سود ده همین بورس خواهد بود..در ضمن دیگه کجا میتونیم بریم در این بازار هم سرمایه ما نابود شد و هم کمرمون شکست هم به اندازه پنجاه سال تو این یکسال و نیم پیر شدیم .
ناشناس
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
الان فقط یه گروه تو بورس موندن -اونایی که زیاد ضرر کردن و می خوان جبران کنن -بقیه همه نقد شدن
امیدوارم بیشتر ضرر نکنین -من با 30% ضرر خارج شدم
فیروز
ROMANIA
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
بورس نیوز جان،با سلام و تشکر،این سوالیست که سالهاست از خودمان می پرسیم و سالهای بعد نیز خواهیم پرسید،ولی این پرسش برای خیلیها،مثل اینه که از یه نفر که در حال موت و احتضاره،بپرسی:پپسی میخوای یا دلستر؟!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
جمله آخر شما درست است:
اگر امروز خارج شویم بهتر از فردا است.
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵
تجربه به من اموخت دست دادن معنی رفاقت نیست یه چیزی صد در صد معلومه که توافق میشه چرا؟چون اگه نشه بی تعارف کار دولت خیلی سخت میشه به قدری که حتی ورشکستگی شم دور از ذهن نیس به قول خودش که جیب مردم خالیه خالیه تر تر میشه خیلی هامون الان داریم از اصل پولامون میخوریم اما تا زمان تمدید مذاکرات (به احتمال زیاد) صبور باشیم تا استارت زده نشده صبر کنیم پر سود باشید دوران طلایی بورس به زودی میرسه شک نکنید
علی شاه
GERMANY
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷
بورس نیوز جان
با توجه به این فرمایشتون :
اگر منتظر نتیجه مذاکرات برای تعیین تکلیف ماندن یا رفتن هستیم که باید بی حاشیه و بدون تعارف بگوییم، امروز خارج شویم بهتر فردا است.

این فرمایش شما بسیار دوپهلو و متاسفانه عاملی برای تشویش ذهن مخاطبه
بعضی ها ممکنه فکر کنند منظورتون اینه که مذاکرات به نتیجه نمیرسه و باید فروخت و رفت

مسلما هیچکسی نمیدونه نتیجه چی ممکنه در این چند روز بشه - پس لطفا جو را ازین چیزی که هست خراب تر نکنیم
ناشناس
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶
چی شد علی شاه چنین برداشتی کردی؟
ماهان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
اگر قصد ماندن در هر شرایطی را داریم باید استراتژی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را برای خودمان مشخص کنیم اما اگر منتظر نتیجه مذاکرات برای تعیین تکلیف ماندن یا رفتن هستیم که باید بی حاشیه و بدون تعارف بگوییم، امروز خارج شویم بهتر فردا است؟
خخخخخخخخخخ خسته نباشید خدا قوت حرفای قشنگ میزنی بورس نیوز جان فکر کنم دیر شد برای این تز قشنگت هر کی میخواست باید زودتر به فکر بود
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱
الان کارگزارا باید نگران باشند نه ما ،چون ما با بعضی سهما حداکثر سه سال سود بگیریم سهم مفت میفته .ولی رکود باعث ورشکستگی کارگزاریها میشه .اینا رو گفتم که بگم الان قیمتها بافرض عدم توافق بادید میان مدت وبلند مدت عالیه ولی نه هر سهمی..
نفس بریده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
خدا لعنت کنه هرچی حقوقیه بی وجدانه!! روزهای مثبت بازار قیمت پایانی اغلب سهام بین 1 تا 2 در صد مثبته ولی به محض اینکه شاخص کمی منفی میشه چنان حجمی روی رنجهای پایین میزنن که پایانی رو 4 - 5 درصد پایین میارن! باز هم خدا لعنتتون کنه!!
رحيم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹
ديكه اب كه از سر كذشت جه يك وجب جه صد وجب من توى بازار موندم جون عقيده دارم سود وزيان ما در ماندن درهمين بازار است تا حالا صبور بودم اين جند روز هم روش انشا الاه همه موفق باشند فقط توكلت به خدا با شد و نا أميد نباشيد انشاله همه سود خوا هيد كرد
abc def
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
الان دیگه برای خروج خیلی دیره.اگر قصد فروش داشتید خیلی زودتر باید اقدام میکردید.فروش تو این قیمتها توجیه نداره
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹
بورس نیوز بادست پس میزنی با پا پیش میکشی ؟؟؟
ساري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۱
بورس نيوز اگر هركس از افراد قصد موندن هم داشته باشند حقوقي بي وجدان به محض مثبت شدن عرضه مي كنه دوباره افراد ضرر مي كنن حالا بگو سهامداراي بدبخت چه كار كنن
پدرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۴
دوستان اگه میبینید که خیلی از بازار حمایت نمیشه با اینکه قیمت سهمها بسیار جذاب هست فکر میکنم به این علت هست که یا توافق نمیشه و حقوقی مجبور هست دستوری از بازار حمایت کنه تا به دنیا نشون بدیم اقتصادمان پویاست و به نظر من که با عدم توافق بورس رشد سریع میکنه و بیشتر از وقتیکه توافق بشه. اما اگه توافق بشه که بورس راه خودش رو پیدا میکنه و یه رشد سریع میکنه اما آقایون برای سرو سامان دادن به تورم و سایر چیزها سرعت رشدش رو میگیرن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۷
چه توافق بشه و چه نشه بازار بورس رشد خواهد کرد و باعث شگفتی خواهد شد.
خواننده
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
ربطی به توافق نداره.
-1-اوضاع اقتصادی شرکتها خرابه
-2- مدیریت سازمان بورس داره ضعیف و بسیار هم بد عمل می کنه****