بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۹
بازدهی و سودآوری صنایع در حال حاضر کاهش یافته و در این شرایط طبیعی به نظر می رسد که سهامداران تمایل دارند تا نقدینگی و سرمایه خود را به سمت سایر بازارها همچون پول و مسکن تزریق کنند.
کد خبر : ۱۵۰۱۲۵
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه بی شک در شرایطی می تواند رونق یابد که شاهد سرمایه گذاری های جدید و افزایش ارزش سهام شرکت ها به دلیل رشد سود آوری بنگاه ها و شرکت های فعال در بورس باشیم. به گونه ای که می توان گفت با بهبود وضعیت سودآوری شرکت ها، رونق و بهبود نیز در بازار سهام ایجاد می شود.

رییس سابق شورای رقابت با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در شرایط فعلی عدم کارایی بویژه در بخش صنایع وجود دارد و بازار سرمایه نتوانسته منعکس کننده واقعی این شرایط باشد.

جمشید پژویان افزود: علاوه بر این، طی سال های گذشته حجم عظیمی از سرمایه به دلیل واگذاری های سازمان خصوصی سازی و اجرای اصل 44 قانون اساسی وارد بورس شده که این امر به خودی خود موجب رشد شاخص کل بورس و رونق بازار سرمایه شده بود. البته این امر به دلیل سودآوری صنایع و فعالیت بخش خصوصی نبوده، بلکه شرکت های دولتی با سرمایه زیاد وارد بازار سرمایه شدند و سبب رونق معاملات آن گردیدند. بر این اساس طبیعی به نظر می رسد تا با کاهش و توقف انتقال و واگذاری سهام شاهد اعمال آثار آن بر وضعیت بازار سرمایه باشیم.

وی با بیان اینکه نسبت به روش خصوصی سازی و واگذاری ها انتقاد دارد، ادامه داد: صرف نظر از اینکه توقف واگذاری ها موجب توقف رشد شاخص کل شده، می بایست به شرایط اقتصادی توجه داشت. چراکه یکی دیگر از دلایل افت قیمت سهام شرکت ها شرایط اقتصادی به شمار می رود که موجب کند شدن رشد و رونق بازار سرمایه گردیده است.

رییس سابق شورای رقابت در خصوص اثرگذاری سیاست های انقباضی دولت در وضعیت فعلی بورس گفت: بازدهی و سودآوری صنایع در حال حاضر کاهش یافته و در این شرایط طبیعی به نظر می رسد که سهامداران تمایل دارند تا نقدینگی و سرمایه خود را به سمت سایر بازارها همچون پول و مسکن تزریق کنند.

پژویان با اشاره به راهکارهای موجود برای خروج از وضعیت فعلی، در این خصوص اظهار داشت: دولت می بایست سیاستها و برنامه هایی برای تشویق سرمایه گذاری و بهبود کارایی و بازدهی صنایع اجرایی کند تا در نتیجه آن وضعیت سودآوری بنگاه ها بهبود یابد و در کنار آن میل و رقبت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری های جدید افزایش یابد.

وی همچنین در خصوص آثار احتمالی دستیابی به توافق هسته ای بر وضعیت بازار سرمایه گفت: اعمال تحریم های بین المللی صدماتی را به صنایع و شرکت های مطرح بورس وارد کرد، به گونه ای که با اعمال تحریم ها روند واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای متوقف شد و این امر موجب کاهش سودآوری صنایع گردید. بر این اساس می توان گفت اگرچه توافق جامع هسته ای نقش عمده ای بر وضعیت بورس اعمال نمی کند، اما رفع تحریم ها و گشایش روابط بین المللی موجب می شود تا شرکت های بورسی بتوانند بار دیگر قطعات و مواد اولیه مورد نیاز خود را از منابع خارجی و با کیفیت مناسب تأمین کنند. البته اشکال ساختاری که وجود دارد این است که نبایستی شرکت ها تا این اندازه نیازمند تأمین خارجی قطعات باشند که این امر نیز از کیفیت پایین تولیدات داخلی نشأت می گیرد. علاوه بر این در شرایطی که اغلب شرکت ها مشتری های خود را در کشورهای خارجی از دست داده اند و تولیدات و فروش آنها کاهش یافته، بهبود وضعیت صنایع با رفع تحریم ها و شرایط فعلی دشوار به نظر می رسد و نیازمند زمان طولانی است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
دولت برای کسر بودجه شرکتها را واگذار می کنه و سقوط سهام و زیان سهامدار براش مهم نیست ،
جعفری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
دیگه از این سینه چاک و طرفدار م . ا مطلبی درج نکنید/ در دوران بخور بخور وضع این آقا هم از این رو به آن رو شد/
آرمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
جناب آقاي پژوهان شما هم در دولت قبل و هم در ابتداي اين دولت رييس شوراي رقابت بوديد اين خود شما بوديد كه با لج بازي با خودرو سازها و عدم اعمال افزايش قيمت به موقع آنها را تا مرز ورشكستگي برديد. آن زمان شما تلاش داشتيد همه توليدات داخل را مهر انحصار بزنيد تا در شوراي شما قيمت گذاري شوند
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
آمدی جانم به ..... ولی حالا چرا ؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
بر خلاف گفته شما، واگذاری های سازمان خصوصی سازی و اجرای اصل 44 ، نه تنها حجم عظیمی از سرمایه را وارد بورس نمیکند، بلکه برعکس، با فروش این واگذاریها در بورس، حجم عظیمی از سرمایه از بورس خارج و به جیب فروشندگان این واگذاری ها میرود. بنابراین نه تنها باعث افزایش شاخص و رونق بازار نمیگردد، بلکه باعث کاهش شاخص بورس و رکود بازار میگردد. وضعیت فعلی گواه و شاهد این واقعیت است.
مژگان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
سلام به همه و بورس نیوز
انتقاد را همه میتوانند ولی برنامه برای اصلاح که باید گفت دریغ زمانی هم که رییس شورا بودید برنامه ای هم نداشتید ..... بورس نیوز تشکر ولی بهتره از افرادی استفاده شود که نطریه ای داشته باشند ؟
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
وقتی بازار می شه با زار تو هم برو استراحت یا برو تو کما.و.و.و.و/.
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
بسمه تعالی
حکایت خصوصی سازی تو ایران مثل نصب موتور پیکان روی بدنه پژوه ۴۰۵ و یا نصب موتور پژو ۴۰۵ روی بدنه پیکانه حالا خودت قضاوت کن یه چیزی شنیدن ولی ندیدن فقط از خصوصی سازی از اون قسمتش که به نفع دولته بهره وری میشه...
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
انتقاد را همه بلدن راه حل را هیچکس نمی دونه.
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
بورس شده فقط تیتر زدن . از سود خبری نیست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
بانك حكمت جا نموني به محض لغو تحريم سوئيف بسته شده و با قيمت عجيبي باز خواهد شد
ناشناس
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
بازار گرمی نکن. سودش مال خودت. دلت واسه کسی نسوخته.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
سلام-این اقای پژویان یکی ازتئورسین های 20سال اخیراقتصادایران است ومیتوان گفت اگر5عامل راعلت متضررشدن مادرسهام سایپاوایران خودرو وسایر اتوموبیل سازی باشندیکی این آقاست.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
به جان اون کسی را دوست داری بهرهمالکانه معدنیها را بیشر کن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
شپلی را بخرید جانمانید داره می پره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۳
يكي به اين بابا بگه تو سكوت!