بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۸
صنایع با قدرت چانه زنی بالا شیر را از دامداران با قیمت پایین خریده و به بالاترین قیمت به مصرف‌کننده عرضه می‌دارند.
کد خبر : ۱۵۰۱۴۶
به گزارش خبرنگارحوزه کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لبنیات به عنوان یک منبع مغذی برای تامین کلسیم می‌باشد و مهمترین تامین‌کنندگان منابع آن شیر است.

البته آنچه حائز اهمیت این است که استفاده از لبنیات آن طور که شایسته بوده فرهنگ‌سازی نشد و این امر موجب بروز مشکلات متعددی شده است.

از جمله این مشکلات می‌توان به فقر کلسیم در مردم، زیان‌دهی دامداران و گاها سوءاستفاده از شرایط موجود توسط برخی کارخانه‌داران اشاره کرد.

بر اساس این گزارش؛ یکی از منابع مهم تامین شیر، دامداری‌ها هستند و این در حالیست که صنعت دامداری و پرورش گاوهای شیری با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که برخی از این مشکلات را از زبان مدیرعامل اتحادیه دامداران استان قزوین می‌شنویم.

نعمتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: حدود دو سال است که شیر دامداران کمتر از قیمت تمام شده خود به فروش می‌رسد و صبر دامداران لبریز شده است، شیر دامداران سنتی در برخی مناطق تا هر کیلو گرم ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان نیز کاهش یافته است در حالی که نرخ مصوب شیر خام ۱۴۴۰ تومان است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران قزوین ادامه داد: تجربه نشان داده که تنها در زمانی که قیمت شیر بالا می‌رود با دامدارن برخورد حقوقی و تعزیراتی شده و حتی در مواردی جلب می‌شوند، ولی زمانی که دامدار با مشکل بازار مواجه است کسی او را در نمی‌یابد، دامدارانی که تا ماه‌های گذشته از ذخایر مالی خود استفاده می‌کردند، حال پس اندازشان نیز تمام شده و اگر ترتیب اثری در قیمت خرید شیر خام داده نشود و به دامداران یارانه پرداخت نگردد، دامداران طی یک حرکت خود جوش برای جلوگیری از ضرر بیشتر اقدام به حذف بیشتر گله‌های شیری می‌کنند، حذف گله و بردن گاو‌های شیری به کشتارگاه آخرین راهکار دامداران برای بالا بردن قیمت شیر خام است و در برخی از‌ استان‌ها کار حذف آغاز شده و اتفاقات در حال انجام از روی ناچاری است.
نعمتی در پاسخ به سوالباشگاه خبرنگارانتصریح کرد: در سال گذشته 13.8 درصد به نرخ فرآورده‌های لبنی اضافه شد اما دامداران از این میزان سهم نداشتند و اخیرا متوسط نرخ خرید شیرخام نیز در برخی از مناطق نسبت به گذشته نیز کاهش یافته است و شیر دامداران سنتی در برخی مناطق تا هر کیلو گرم 800 تا 900 تومان نیز کاهش یافته است در حالی که نرخ مصوب شیر خام 1440 تومان است.
بنابراین گزارش؛ مجوز افزایش نرخ فرآورده‌های لبنی در سال گذشته توسط وزارت صنعت داده شده اما وزارت جهاد کشاورزی این مجوز را به دامداران نداد و این نشان می‌دهد که صنایع قدرت چانه زنی بیشتری در مقابل با دامداران دارند و عملاً حمایتی از سوی دولت نسبت به صنعت دامداری نمی‌شود.

گفتنی است که دامداران و صنایع لبنی از طریق چانه زنی و فشار به مسئولان دیر یا زود و و با هر کمیتی مطالبات خود را دریافت می‌کنند اما در نهایت این مصرف کنندگان هستند که مجبور به خرید و مصرف با هر قیمت و کیفیتی می‌باشند و در این میان تنها مصرف کننده است که ناچار به پرداخت فاصله قیمتی بین شیر خام فروخته شده دامدار و شیر فرآوری شده کارخانجات را پرداخت کند و حقوقش نادیده گرفته می‌شود و هیچ مرجعی متولی رسیدگی به این امر نیست و هر کدام تقصیر و رسیدگی را به گردن سازمان دیگری می‌اندازند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر