بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۴
تشریح دستاوردهای سفر هیات اعزامی به اجلاس ILO

هفت پیشنهاد گروه کارگری در اجلاس سازمان جهانی کار

کد خبر : ۱۵۰۲۳۶

دستاوردهای سفر هیات اعزامی نمایندگان گروه کارگری به یکصد و چهارمین اجلاس سازمان جهانی کار با طرح 7 پیشنهاد تشریح شد.

غلامرضا عباسی - رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران - که همراه هیات اعزامی گروه کارگری در این اجلاس شرکت کرده درباره جزییات سفر به ژنو به خبرنگار ایسنا، گفت: در اجلاس امسال چهار کمیته استانداردها، بنگاههای کوچک و متوسط، حمایتهای اجتماعی و گذر از اقتصاد غیر رسمی و به رسمی فعال بود که در کمیته استانداردها که به بحث پرونده‌های مربوط به کشورها می‌پردازد، امسال هم مانند سالها گذشته تلاش شد تا هیچ پرونده‌ای در این کمیته مطرح نشود که یک موفقیت بزرگ برای کشورمان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: علیرغم آنکه بسیاری از کشورها در این کمیته دارای پرونده بودند اما خوشبختانه با تلاش گروه دولت،‌کارفرمایان و کارگران از هرگونه پرونده‌سازی جلوگیری شد و در این امر اقدام سفارت و وابستگی ایران بی تاثیر نبود.

عباسی اضافه کرد: در کمیته کارگاه‌های کوچک و متوسط که به اشتغال نیروهای کار در بنگاههای کوچک و متوسط می‌پردازد بر تعریف استانداردهای جدید تاکید شد. در حال حاضر استانداردهای جهانی و شکل و شمایل کار در کل جهان فرق کرده و با توجه به دربرگیری موضوع تحریم‌ها و تهدید‌ها در تمام نقاط جهان، کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که باید قوانین و مقررات جدیدی به وجود آید و کارگاههای کوچک و متوسط و کارفرمایان و مشمولان کار را تحت پوشش قرار بدهد.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در ادامه از وجود 3 میلیون نیروی کار پنهان در کشور خبر داد و گفت: امروز جهان با پدیده اقتصاد غیر رسمی و بیکاری‌های پنهان مواجه است و کشورها تلاش می‌کنند تا با عبور از اقتصاد غیر رسمی به رسمی در جهت شفاف سازی اقتصاد گام بردارند خوشبختانه طی دو دوره کمیته‌ای در این خصوص در سازمان جهانی کار تشکیل شده و امسال نیز مقرر شد تا در این راستا توصیه‌ نامه‌ای به همه کشورها ابلاغ شود.

او از طرح موضوعاتی همچون سیاستهای مزدی، قراردادهای کار، ساعات کار، حفاظت و ایمنی محیط کار و حمایت های دوران بارداری زنان کارگر خبر داد و گفت: در این کمیته موانع موجود بر سر حمایت‌های اجتماعی گسترده از کارگران و حل این موانع مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ همچنین نحوه سیاستگذاری و کمک‌های فنی سازمان بین المللی کار و اقدام سازمان در جهت تحقق عدالت اجتماعی در سراسر جهان مطرح شد.

به گفته عباسی، تبعیض در پرداخت دستمزد‌ها و اندک بودن حقوق مهاجرین از جمله موضوعاتی بود که مورد اشاره قرار گرفت و اعلام شد که یک سوم کارگران جهان کمتر از حداقل مزد حقوق و دستمزد می‌گیرند.

به گفته وی، بررسی‌های صورت گرفته از 11 کشور در حال توسعه نشانگر آ‌ن است که یک سوم کارگران این کشورها کمتر از حداقل مزد، حقوق دریافت می‌کنند.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در بخش دیگری از گفت و گو با ایسنا،‌ از ارائه 7 پیشنهاد به اجلاس سازمان جهانی کار خبر داد و گفت: اولین پیشنهاد ما ایجاد بانک اطلاعاتی با مشارکت دولت، نهادهای کارگری و مدنی و NGOها برای شناسایی گروه‌های کارگری آسیب‌پذیر به منظور حمایت‌های اجتماعی بیشتر از آنان بود.

وی ادامه داد: پیشنهاد دوم،‌ ایجاد و فعال سازی تعاونی‌های فراگیر کارگری به منظور کمک به گروه‌های کارگری به لحاظ تامین مسکن، پوشاک، خوراک، درمان، بیمه‌های اجتماعی و اعطای وام‌های ضروری و سوم، توجه به مرخصی مردان کارگر در زمانی که دارای فرزند می‌شوند به دلیل نیاز عاطفی و رسیدگی به برخی امور باید مدنظر قرار گیرد.

عباسی با اشاره به فاصله بین حداقل دستمزد و خط فقر در بسیاری از کشورها، از پیشنهاد تعیین حداقلهای دستمزد در کلیه کشورها که کمتر از خط فقر موجود نباشد و با معیشت آنها برابری کند، خبر داد.

این مقام مسئول کارگری همچنین از شناسایی کارگران فاقد مهارت و بیسواد و ایجاد مراکز آموزشی برای آنها به منظور بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات کارگران در محیط کار و افزایش انگیزه و بهره‌وری تولید به عنوان دیگر پیشنهاد ارائه شده یاد کرد.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در پایان شناسایی عوامل نامطلوب و غیراستاندارد در محیط‌های کار جهت بهبود وضعیت محیط‌های کارگری در راستای حمایت از نیروهای مولد و کارآمد توسط نهادهای مدنی، دولت و کارفرمایان و شناسایی نواقص موجود در قوانین و مقررات کار و قوانین مدنی، حضور در مجامع تصمیم گیری و تصمیم سازی و ارائه راهکار به دولت و مراکز قانونگذاری را از دیگر پیشنهادات مطرح در کمیته‌های ILO برشمرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر