بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
میوه‌های وارداتی در حالی در سبد مصرفی خانوارها میهمان شده‌اند که از قیمت بالا برخوردار هستند و متقاضی چندانی برای خرید ندارند.
کد خبر : ۱۵۰۲۵۲
به گزارش مشرق،‌ میوه‌های وارداتی همانند میوه‌های تولید داخلی از قیمت بالایی برخوردار هستند اما به دلیل اینکه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و ضوابط قرنطینه سازمان حفظ نباتات و آزمایش کنترل کیفی برروی آن انجام نمی‌شود، چندان قابل اعتماد نیستند و در مواردی هم کیفیت کمتری نسبت به محصولات داخلی دارند.

براساس این گزارش، واردات میوه‌های قاچاق از آمار دقیقی برخوردار نیست و تنها عدم استقبال مصرف کننده است که باعث می‌شود انگیزه واردکنندگان اینگونه محصولات کشاورزی کمتر شود، اما با این حال میوه‌های خارجی در گوشه و اطراف شهر مشتریان خاص خود را دارد که بر این کار دامن می‌زنند.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، در تامین میوه با مشکل مواجه نیستیم اما این ممنوعیت نتوانسته جلوی واردات را بگیرد و میوه‌های خارجی همچنان در برخی میادین دیده می‌شوند.

از سال‌های گذشته تا کنون واردات بلای جان کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی بوده تا جایی که آنان مجبور به فروش زمین‌های کشاورزی برای ویلاسازی شده‌اند.

از دولت یازدهم انتظار می‌رود که مساله واردات را با جدیت و نظارت بیشتر پیگیری و از سودآوری دلالان جلوگیری کند که البته فعالیت وزارت جهاد کشاورزی، صنعت، تجارت و سازمان تعزیرات تاکنون خالی از لطف نبوده است.

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی فروشان از کاهش قیمت هندوانه و گرانی پرتقال‌های وارداتی خبر داد و افزود: باتوجه به اینکه پرتقال داخلی وجود ندارد، دلالان با واردات میوه‌های قاچاق موجی از گرانی را در برخی محصولات وارداتی ایجاد کرده‌اند.

وی تصریح کرد: هیچ گونه مجوزی برای واردات میوه از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر نشده است کما اینکه به وفور شاهد وجود پرتقال‌های مصری، اسپانیایی و آفریقایی هستیم.

مهاجران با بیان اینکه میوه‌های تولید داخل همانند میوه‌های وارداتی گران هستند، افزود: خوشبختانه واردات در برابر تولیدات داخلی اندک است و متقاضیان زیادی برای خرید ندارد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی یادآور شد: میوه‌های وارداتی از کیفیت پایین‌تری نسبت به میوه‌های تولید داخل برخوردار هستند.

مهاجران دلایل کاهش قیمت هندوانه را تولید بالا و واردات این محصول از دزفول تا چند روز آینده دانست و قیمت فعلی این محصول را کیلویی 500 الی هزار و 500 تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار اعلام کرد.

وی افزود: میوه‌های تولید داخل با احتساب 30 درصد افزایش قیمت از سوی خرده فروشان در سطح شهر عرضه می‌شود و همچنان که میوه‌های وارداتی هم با افزایش قیمت توسط خرده فروشان و برخی دلالان قیمت گذاری می‌شوند.


* کاهش 20 درصدی قاچاق میوه

مصطفی دارایی نژاد رئیس کمیسیون تخصصی میوه و تره بار از کاهش واردات میوه‌های قاچاق خبر داد و افزود: خوشبختانه از یک ماه پیش تاکنون واردات میوه‌های قاچاق با کنترل و نظارت سازمان تعزیرات حدود 20 درصد کاهش یافته، اما همچنان سیب آفریقایی، لیموترش برزیل و پرتقال مصری در بازاردیده می‌شود.

وی با بیان اینکه نیاز به واردات میوه نداریم، تصریح کرد: میوه‌های وارداتی از نظر قیمت بیشتر و از نظر کیفیت کمتر از میوه‌های تولید داخل هستند و بهداشت و سلامت این گونه محصولات بدون کنترل سازمان قرنطینه مورد اعتماد نیست.

دارایی ن‍ژاد همچنین از کاهش 20 الی 30 درصدی قیمت میوه در ماه مبارک رمضان خبر داد.

محمدرضا امیری کهنوج عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاراندرخصوص عرضه میوه‌های کم‌کیفیت و ارزان در برخی میادین تصریح کرد: میوه‌ها با انواع مختلف کیفی درجه بندی می‌شوند و در مناطق مختلف بسته به قدرت خرید مردم توزیع می‌شوند.

کهنوج در ادامه افزود: فاصه زیاد میادین میوه و تره بار در عرضه محصول تا رسیدن به دست مصرف کننده و در برخی موارد بسته بندی‌های نامناسب، شرایط نگهداری در سردخانه و حمل و نقل، می‌تواند از عوامل تاثیرگذار در کاهش کیفیت باشد.

نماینده مردم قلعه کهنوج اظهار داشت: بهتر است میوه با انواع کیفیت درجه بندی شده در میادین عرضه شود و مردم با انتخاب و قدرت خرید خودشان محصول مورد نظر را خریداری کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه ما اصلاً نیازمند به واردات میوه نیستیم، تصریح کرد: با تامین و حمایت از تولیدات داخلی علاوه بر خودکفایی، صادرکننده هم خواهیم بود.

وی افزود: واردات برخی میوه‌های لوکس چون موز و آناناس را بدلیل کمبود در داخل با تعرفه خودش وارد می‌کنیم و در سایر تولیدات چون پرتقال و سیب به هیچ عنوان نیازمند به واردات نیستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واردات میوه می‌تواند در افزایش قیمت تاثیرگذار باشد؟ تصریح کرد: واردات بیشترین مشکلات را برای تولیدکنندگان داخلی در بر خواهد داشت چرا که آنان انگیزه خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند محصولات خود را با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند.

نماینده مردم قلعه کهنوج در ادامه یادآور شد: واردات میوه از برخی کشورها چون پاکستان به صلاح کشورمان نیست و با حمایت از تولیدات داخلی است که می توانیم نیاز کشور را حتی در میوه‌های لوکس تامین و وابسته به واردات نباشیم.

قیمت انواع میوه‌های خارجی در میدان مرکزی میوه و تره بار به شرح جدول زیر است:

******************

قیمت انواع میوه نوبرانه در میدان مرکزی میوه و تره بار به شرح جدول زیر است:

*******************


در تفسیر این گزارش باید افزود: که فقط نظارت می‌تواند مجوز ممنوعیت ثبت سفارش و جلوگیری از واردات غیرقانونی باشد.

چنانچه هدف از کاهش واردات حمایت از تولید داخلی است، نظارت قوی و مستمر می‌تواند جلوی بسیاری از گران فروشی‌های کاذب در سطح شهر را بگیرد و از حقوق کشاورزان زحمتکشی که محصول خود را ارزان به دلالان می فروشند، دفاع کنند.

از طرفی باید با خرید محصولات کشاورزی تولیدکننده داخلی به قیمت مناسب دست دلالان و واسطه گران را از چرخه تولید، مصرف و صادرات حذف کرد، طوری که محصولات کشاورزی در مجموعه‌های زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های مربوطه خریداری شود و مستقیماً به دست مصرف کننده برسد.



اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
به تعبیر آقای اسدلله عسکراولادی ، این خصولتی ها(عوامل شبه دولتی) هستند که مانند انگل شیره جان ملت را می مکند. اینها فقط به کسب منافع خود فکرمی کنند و بخش تولید و کشاورزی کشور برایشان مهم نیست. جای تعجب دارد که اخباز تخریب مرز گمرگ سردشت و عبور کامیون های 2000 تن پرتقال وارداتی ، هنوز تیتر جبرگزاری ها است ، آنوقت رئیس کمیسیون تخصصی میوه وتره باز خودشو به خواب زده و از کاهش 20 درصدی واردات میوه شخن گفته.