بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
کد خبر : ۱۵۰۲۶۱
اقتصادنیوز نوشت:

روسای برخی اتحادیه‌ها از توافق حاصل شده درباره افزایش قیمت مالیات واحدهای صنفی مجموعه خود رضایت ندارند.
به گزارش اقتصادنیوز، در هفته اخیر بالاخره، بعد از سه جلسه پی‌درپی و تعامل بین مسئولان اتاق اصناف کشور و سازمان امور مالیاتی، دستورالعمل تفاهم مالیاتی بابت خوداظهاری عملکرد سال 1393 ، به امضای نمایندگان طرفین رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه، مقرر شد که مالیات واهحدهای صنفی بند «ج»، بین هشت تا 18 درصد، افزایش یابد.

تفاهم‌نامه‌ای که به نظر می‌رسد مورد انتقاد واحدهای صنفی بند «ج» قرار گرفته و نسبت به آن اظهار نارضایتی می‌کنند.

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی درباره موضوع افزایش یافتن مالیات اصناف، بیان کرد: من به طور کلی با افزایش مالیات به هر شکلی مخالفم، چون وضعیت واحدهای فروش به گونه‌ای است که هر سال می‌گوییم: امسال دریغ از پارسال.

او افزود: هر سال درآمد ما نسبت به سال قبل کاهش می‌یابد، چون رقبای ما در بخش خصوصی و دولتی بیشتر می‌شوند. با افزایش یافتن تعداد فروشگاه‌های بزرگ که در آنها انواع اقلام و محصولات عرضه می‌شود، کار ما کسادتر می‌شود و تعیین 18 درصد مالیات برای ما، بسیار زیاد است و مشخص نیست اینکه هر سال بر درصد مالیات ما افزوده می‌شود، به کجا خواهیم رسید؟

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، بیان کرد: می‌گویند «تفاهم»، کرده‌ایم ولی واقعیت این است که این تفاهم اجباری است و بر ما تحمیل شده است. آن طور که من می‌دانم علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران هم از این تفاهم رضایت ندارد.

او همچنین گفت: ما به این جهات تفاهم کردیم که بیم داشتیم وضعیت ما از این بدتر شود وگرنه رضایتی وجود ندارد و نارضایتی کامل اصناف را به دنبال خواهد داشت.

باید فلنگ را ببندیم!
حسن مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان نیز با اعلام نارضایتی نسبت به افزایش مالیات اصناف گفت:‌ امسال نسبت به سال گذاشته رکود را تجربه کرده‌ایم و این موضوع باعث کاهش درآمد ما شده است. ما تا چه زمانی هر سال باید شاهد افزایش مالیات اصناف باشیم؟ اگر مالیات بر درآمد اخذ می‌شود که امسال درآمد ما کاهش یافته است و نباید مالیات ما افزایش می‌یافت.

او افزود:‌ اکنون کسانی که مالیات می‌دهند با نارضایتی مالیات پرداخت می‌کنند، که بنا بر فتوای علما گرفتن مالیات باید با رضایت انجام شود.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان، همچنین بیان کرد: ما تعداد زیادی واحد صنفی داریم که بسیار کم‌سود هستند و باری که می‌زنند به 50 هزار تومان نمی‌رسد،‌آن وقت چگونه این افراد مالیات پرداخت کنند؟ این مالیات‌ها فقط روی اقشار کم درآمد، فشار وارد می‌کند و کسانی که درآمد نجومی دارند با شیوه‌های فرار مالیاتی، از دادن مالیات سر باز می‌زنند.

وی همچنین بیان کرد: اگرقرار باشد ممیز امور مالیاتی، مالیات را بر حسب قانون محاسبه کند، 90 درصد از میوه‌فروشان باید فلنگشان را ببندند و بروند، چون هزینه‌ها خیلی بالاست. شما در نظر بگیرید که دارایی هم هزینه‌هایی مانند حمل‌و‌نقل، خرید نایلون، نیروی‌انسانی، جابه‌جایی و... را حساب نمی‌کند و فقط قبوض آب، برق و گاز و... مورد محاسبه قرار می‌گیرند.

اسداله احمدی شهریور، رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان یکی دیگر از مسئولان اتحادیه‌ها است، که با صراحت نسبت به افزایش مالیات اصناف انتقاد دارد و معتقد است افزایش مالیات در زمان رکود اقدام مناسبی نیست.

او بیان کرد:‌ ما از این توافق راضی نیستیم ولی به هر حال، بزرگان اتاق اصناف این توافق‌نامه را امضا کرده‌اند.

احمدی بیان کرد: در شرایطی که رکود اقتصادی بر کشور حکمفرماست و مسئولان نیز بر آن تاکید می‌کنند و قدرت خرید مردم پایین آمده است، افزایش مالیات معنی نمی‌دهد. مسئولان در این زمینه باید فکر اساسی می‌کردند و چنین تصمیمی نمی‌گرفتند.

او اظهار کرد:‌ البته این توافق‌نامه الزام‌آور نیست و صاحبان واحدهای صنفی می‌توانند اظهارنامه‌های عادی بدهند. ما وظیفه داریم، وضعیت جدید را به واحدهای صنفی اعلام کنیم، دیگر تصمیم‌گیرنده صاحبان واحدهای صنفی هستند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر