بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰
کد خبر : ۱۵۰۳۲۹
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اینکه از ایران چیزهایی را بخواهیم که نمی تواند انجام دهد و اصلا اهمیتی ندارد، به نظر من غیرسازنده است، مذاکرات را تضعيف مي کند/ بالاخره زمانی توافقنامه امضا خواهد شد/ اگر امضا شود، بزرگترین دستاورد «اوباما» خواهد بود

پوتین تاکید کرد خواسته های خارج از توان ایران روند مذاکرات را تضعیف می کند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، چارلی روز مجری شبکه سی بی اس و پی بی اس و بلومبرگ و مجری مجمع اقتصادی سن پترزبورگ از پوتین پرسید مسائلی است که باعث همکاری آمریکا و روسیه می شود. یکی از این مسائل ایران و مذاکرات هسته ای با پنج به علاوه یک است. آیا فکر می کنید توافقی حاصل خواهد شد و شما می خواهید توافق چگونه باشد؟

ولادیمیر پوتین اضافه کرد: اولین چیزی که می خواهم تاکید کنم و به نظر من مسئله ای مهم است، این است که ما با همه شرکت کنندگان در این روند از جمله آمریکا و اروپاییها تفاهم مشترک داریم و من امیدوارم که این تفاهم با ایران هم وجود داشته باشد و آن این است که همه ما با گسترش و تکثیر تسلیحات کشتار جمعی مخالفیم. این موضع اساسی ماست.

وی افزود: این چیزی است که به ما کمک می کند به شکلی سازنده با آمریکا در این جهت کار کنیم.

پوتین تصریح کرد: ما خیلی خوشحالیم که موضع ایران تغییر زیادی کرده است که اجازه داد ما به سطحی از توافق برسیم که امروز داریم. ما از این توافقات و ترتیبات حمایت می کنیم. تنها چیزی که به نظر من غیرسازنده است و می تواند این توافقات را تضعیف کند، این است که از ایران چیزهایی را بخواهیم که نمی تواند انجام دهد و اصلا برای حل مسئله اساسی منع تکثیر مهم نیست.

پوتین اضافه کرد: البته من امیدوارم که اصلا به این جا نرسد. البته آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه بهتر می داند که چه زمانی باید توافقنامه را امضا کند. او می گوید هر زمان که آماده باشد، امضا می کنیم. البته همیشه دیپلماتها همین طور هستند و می گویند هر وقت که آماده بود. به نظر من بالاخره زمانی توافقنامه امضا خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه گفت: دیروز ما با مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کردیم. پس از امضای توافقنامه باید ترتیبات آن اجرایی شود که حدود شش ماه زمان نیاز دارد. همچنین مسئله مهم دیگری هم وجود دارد. مهم است که کشور شما یعنی آمریکا نیز از این توافقنامه حمایت کند، یعنی کنگره باید از آن حمایت کند، این مسئله مهم است، ما می دانیم هم اکنون بحثها در این خصوص در آمریکا جریان دارد ، برخی می گویند رئیس جمهور حق دارد این توافقات را امضا کند و نیازی به تایید کنگره ندارد، البته این مشکل ما نیست و ما نمی توانیم آن را حل کنیم، ما نمی توانیم برخی مشکلات را برای مقامات کی یف و واشنگتن حل کنیم. بنابراین گوی در میدان آمریکاست و با همه مشکلاتی که رئیس جمهور آمریکا در این خصوص با آن روبروست، اگر این توافقنامه حاصل شود بزرگترین دستاورد او در سیاست خارجی خواهد بود.

مجری پرسید: پس شما باور دارید که توافقنامه حاصل خواهد شد؟

پوتین گفت: بله ، من باور دارم و هدف ما رسیدن به این نتیجه است. بسیار مهم است این مسئله حل شود. مسئله مهم در این رابطه این است که کشورهای منطقه نباید احساس کنند که پس از این توافق اوضاع بدتر خواهد شد یا تهدیدی ظاهر خواهد شد، ما نمی توانیم اجازه دهیم چنین احساسی در میان کشورهای منطقه ایجاد شود. هدف روسیه این است که روابط همجواری خوبی هم با ایران و هم با همه کشورهای دیگر منطقه داشته باشد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مونا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
پوتین یه دونه ای بخدا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
رییس جمهوری یعنی این.