بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۱
کد خبر : ۱۵۰۳۳۳

به نقل ازهفته نامه پنجره:«حمید بقایی بازداشت شد»؛ تک خطی بود که در هفته گذشته سروصدای زیادی در فضای رسانه ای کشور برپا کرد. در گزارش پیش رو به این اتفاق نگاهی انداخته ایم.

دولت جدید پیگیر تخلفات دولت قبل

غلامحسین محسنی اژه ای در هشتادمین نشست خبری خود با خبرنگاران در دوشنبه گذشته با اعلام خبر بازداشت حمید بقایی در این باره این چنین اظهار کرد: «حمید بقایی، معاون رئیس جمهور سابق، پرونده ای اتهامی در قوه قضاییه داشت که بازپرس پرونده این فرد را امروز برای بازجویی احضار کرد.

بقایی: احمدی نژاد کوروش زمان است!

پس از برگزاری جلسه، بازپرس پرونده برای این شخص قرار بازداشت صادر کرد و به این ترتیب این فرد اکنون در بازداشت به سر می برد. متاسفانه به دلیل مسائل قانونی از بیان جزئیات اتهامی این فرد معذور هستم».

بقایی شاکی بود یا متهم؟!

یکی از وکلای حمید بقایی، بدون ذکر نام به مصاحبه با برخی از پایگاه های خبری پرداخت و علت این بازداشت را شکایت نهاد ریاست جمهوری دولت یازدهم از حمید بقایی درباره صندوق شهیدان رجایی و باهنر عنوان کرد. این گمانه زنی در حالی در فضای خبری مطرح شده که حمید بقایی نیز پیش از این از نهاد ریاست جمهوری درباره صندوق یادشده شکایت به عمل آورده بود. بقایی یک روز پیش از بازداشت نیز مصاحبه ای در این باره انجام داده بود که در آن مصاحبه به نکات زیادی درباره نحوه عملکرد صندوق شهیدان رجایی و باهنر اشاره شده است.

بقایی در مصاحبه ای که یک روز قبل از بازداشت با باشگاه خبرنگاران انجام داده به مواردی درباره عملکرد صندوق شهیدان رجایی و باهنر اشاره کرده که ردپای بسیاری از چهره های مهم دولت یازدهم در آن نکات هویداست.

وی درخصوص غیردولتی و غیرقانونی بدون عملکرد این صندوق به باشگاه خبرنگاران این چنین گفته است: «یک صندوقی غیردولتی به نام صندوق قرض الحسنه شهیدان رجایی و باهنر وجود دارد که برخی از مقامات دولت یازدهم از جمله آقایان جهانگیری، فریدون، نوبخت و تعداد دیگری از این عزیزان آمده اند با تغییر اسناد و مدارک این صندوق، نسبت به انتقال صندوق به نام حقیقی خودشان اقدام کردند و بعدش رفته اند و به صورت غیرقانونی آن را تصرف کرده، بعد هم برای اینکه رد گم کنند، مرتب به جای اینکه مستندات متقن را منتشر کنند، مدعی هستند که این صندوق دولتی بوده، در دولت گذشته از دولتی به خصوصی تبدیل شده و در دوره ما مجددا از خصوصی به دولتی برگشته است و سعی می کنند با چنین اتهاماتی فرار به جلو کنند در حالی که برای این مورد هیچ سندی هم ارائه نمی کنند.»

بقایی: احمدی نژاد کوروش زمان است!

معاون اجرایی رئیس جمهور دولت دهم تصریح کرد: «ما می خواهیم از جهانگیری به اتهام جا به جایی اسناد و مدارک و ثبت صندوق به نام خودشان شکایت کنیم. از این آقایان به خاطر اینکه به دروغ مدعی هستند که این صندوق دولتی است و ما آن را به دولت برگرداندیم و همین طور اتهامات و ایرادات واهی که دارند انجام می دهند شکایت می کنیم».

وی در پایان مصاحبه به این نکته اشاره کرد که: «بحث ما صندوق نیست، موضوع نفس عمل است. اگر قرار باشد یک عده مسئول دولتی بیایند یک چنین کاری را انجام دهند آن وقت چه تضمینی وجود دارد که موارد مشابه دیگری در کشور اتفاق نیفتد؟

حالا شد بگیر و ببندها!

اما پس از بازداشت بقایی، واکنش های متفاوتی درباره علت بازداشت و اصل موضوع بازداشت و ارتباط مصاحبه پیش از بازداشت وی با صدور قرار بازداشت از سوی بازپرس پرونده و مواردی از این دست در فضای رسانه ها مطرح شد. در همین راستا بود که خبرنگاران به سراغ عده ای از نزدیکان و مرتبطبان با معاون رئیس جمهور سابق رفتند و به کنکاش بیشتر در این باره پرداختند. علی اکبر جوانفکر از نزدیکان و همکاران حمید بقایی در دولت نهم و دهم، در پاسخ به این سوال که علت بازداشت حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس جمهور سابق چه بوده است؟ گفت: «باید از دستگاه قضای سوال کنید که علت این بگیر و ببندها چیست؟»

مشاور مطبوعاتی و رسانه ای رئیس جمهور سابق گفت: «چطور ممکن است سخنگوی دستگاه قضا از بازداشت معاون اجرایی رئیس جمهور سابق خبر داشته باشد، اما نداند که چرا او را بازداشت کرده اند؟! سکوت ایشان نسبت به دلیل بازداشت باعث شده است تا بداندیشان در سطوح رسانه ای به طرح اتهامات واهی علیه بقایی بپردازند. مسئولیت این رفتار غیراخلاقی با کیست؟!»

وی تاکید کرد: «گاهی جای شاکی و متهم عوض می شود و دور از ذهن نیست که در موضوع بقایی چنین اتفاقی افتاده باشد... در هیچ مقطعی از سال های پس از انقلاب، دستگاه قضایی تا این اندازه مقتدر و حاکم نبوده است». جوانفکر اضافه کرد: «سفر هفته پیش محمود احمدی نژاد به همدان و استقبال بی سابقه مردم از ایشان، نمی توانست بدون تبعات باشد».


بقایی: احمدی نژاد کوروش زمان است!

ملت ایران با احمدی نژاد حشر و نشر دارند

مرتضی تمدن، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد در پاسخ به اینکه «بقایی با احمدی نژاد حشر و نشر دارد، پس شما باید از این موضوع آگاهی داشته باشید». این چنین گفت: «کل ملت ایران با احمدی نژاد حشر و نشر دارند چون این طور است باید از کل مسائل اطلاع داشته باشند؟! خود شما هم با آقای احمدی نژاد حشر و نشر دارید، پس باید از تمامی مسائل آگاه باشید؟ من از شما به آقای احمدی نژاد نزدیک تر نیستم. بنده اطلاعی از هیچ مسئله ای ندارم و درس و کلاس و دانشگاه دارم و فرصت این طور صحبت ها را ندارم».

عبدالرضا داوری از دیگر چهره های نزدیک به تیم دولت نهم و دهم نیز در این باره گفت که حمید بقایی اخیرا در دفتر ولنجک فعال نبوده است. داوری در واکنش به خبر بازداشت حمید بقایی گفت: «من هم خبر بازداشت بقایی را از سایت ها شنیدم و اصلا از آن اطلاع نداشتم». وی افزود: «آقای بقایی در دفتر ولنجک زیاد فعال نبودند و خودم در ایام اخیر ایشان را در دفتر ندیدم». داوری در پاسخ به سوالی در مورد ارتباط بازداشت بقایی با ماجرای خبر دستگیری او در سال 90 گفت: «من اطلاعی در این باره ندارم و دلیلی اصلی را نمی دانم. ارتباط من با بقایی زیاد نزدیک نبود و هیچ وقت صحبتی در این باره با ایشان نکردم».

بقایی هم چنان باقی!

نیم نگاهی به سابقه فعالیت های بقایی در دولت های نهم و دهم نشان از آن دارد که روند کاری وی همواره با فراز و نشیب های بسیار و البته جنجال آفرینی های زیادی همراه بوده است.

بقایی در دوران مسئولیت خود در سازمان میراث فرهنگی، شاکیان زیادی داشت. علت اصلی این شکایت ها، محدود کردن مالکیت مالکان خصوصی بر امکان و بناهایی است که سازمان میراث فرهنگی مدعی بود برای حفاظت از تاریخ و فرهنگ ایران، آن ها را در لیست حفاظتی خود قرار داده است. در همان زمان بود که رئیس دیوان عدالت اداری معتقد بود: «به دلیل انجام ندادن اقدامات در چارچوب قانون، به سازمان میراث فرهنگی اعتراض داریم زیرا برای مردم ایجاد مشکل می کنند که منجر به طرح شکایت می شود، ما نیز در چارچوب قوانین و مقررات عمل می کنیم و در نتیجه یک سری از اقدامات میراث فرهنگی نقض می شود».

این چنین بود که دیوان عدالت در این پرونده رای نهایی را علیه بقایی صادر کرد و به این دلیل که وی از اجرای آن استنکاف می ورزید، به چهار سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد.

اما احمدی نژاد پس از انتشار این خبر، درباره ادامه حضور وی در دولت در پیام صریحی برای دیوان عدالت اداری تاکید کرد: «ان شاءالله خدمات وی در حوزه معاونت اجرایی و مسئولیت های گوناگون به ملت و اسلام عزیز ادامه پیدا می کند».



بقایی: احمدی نژاد کوروش زمان است!
این حمایت های احمدی نژاد از بقایی و البته شرایط سیاسی کشور در آن زمان، باعث شد که حکم دیوان عدالت برای دو سال پایانی کار دولت نیز روی زمین بماند و بقایی هم چنان در سمت خود باقی! منهای نقض حکم دیوان عدالت اما، بقایی به پشتوانه حمایت های بی حساب و کتاب رئیس جمهور وقت، در برابر سازمان بازرسی کل کشور نیز ایستاد! بدین شرح که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، از تخلف 450 میلیون یورویی در یک مناقصه که پای بقایی هم در آن در میان بود خبر داده و گفته بود که حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس جمهور در نامه ای به یکی دیگر از معاونت های ریاست جمهوری دستور داده است تا با «ترک تشریفات مناقصه» قرارداد 450 میلیون یورویی احداث سالن اجلاس کیش، به یک شرکت خصوصی واگذار شود.

دفتر معاون اجرایی رئیس جمهور وقت از سازمان بازرسی خواست که اسناد این ادعا را منتشر کند و دفتر پورمحمدی در سازمان بازرسی کل کشور هم بخش های از اسناد این مناقصه را منتشر کرد، اما بار دیگر پاسخی از دفتر حمید بقایی منتشر شد که در آن مصطفی پورمحمدی به «کشف خیالی» متهم شده بود.

ماجرای جنجال ها و بی قانونی تیم احمدی نژاد و خصوصا حمید بقایی پس از پایان دولت های نهم و دهم نیز ادامه داشت. آخرین نمونه این کشمکش ها ماجرای 16 میلیاردی است که از حساب ریاست جمهوری به حساب دانشگاه ایرانیان منتقل شده و ساختمان هایی که در مناطق آزاد به این دانشگاه اجازه داده شده است.

اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی در یک برنامه تلویزیونی به این موضوع اشاره کرد و خواستار رسیدگی به این مسئله شد. اما حمید بقایی در نامه ای خطاب به ترکان این ادعا را کذب خوانده و خواستار انتشار اسناد این ادعا شد.



بقایی: احمدی نژاد کوروش زمان است!

خلاصه «کاملا پاکدست»های بقایی

- مکتب ایرانی و اعطای لقب کوروش زمان به احمدی نژاد

در روزهایی که «مکتب ایرانی» کلیدواژه جنجالی جریان انحرافی شده بود، حمید بقایی در شماره 60 هفته نامه پنجره در تاریخ 27 شهریور 1389 در گفت و گویی با این هفته نامه با تیتر «احمدی نژاد کوروش زمان است» نکات قابل توجهی را مطرح کرد که در بخش هایی از آن آمده است: «...ا گر به کارهایی که آقای احمدی نژاد انجام داده دقت کنیم، می توانیم بگوییم آقای احمدی نژاد، کوروش زمان است. آقای احمدی نژاد با مواضعی که در مقابل آمریکا در سازمان ملل گرفته، به نوعی کوروش زمان است».

- سازمان میراث فرهنگی و انفصال از خدمت به مدت چهار سال

بقایی در سازمان میراث فرهنگی، شاکیان زیادی داشت. علت اصلی این شکایت ها، محدودکردن مالکیت مالکان خصوصی بر اماکن و بناهایی است که سازمان میراث فرهنگی مدعی بود آن ها را برای حفاظت از تاریخ و فرهنگ ایران، در لیست حفاظتی خود قرار داده است. پس از صدور رای دیوان درباره تخلفات بقایی و صدور حکم قطعی، وی از اجرای آن استنکاف می ورزد و همین موضوع باعث می شود وی به چهار سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شود.

- معاونت اجرایی و تخلف 450 میلیون یورویی در کیش

دیوان عدالت اداری تنها جایی نبود که بقایی با آنجا وارد کشمکش شده بود. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور از تخلف 450 میلیون یورویی در یک مناقصه که پای بقایی هم در میان بود خبر داده و گفته بود که حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس جمهور در نامه ای به یکی دیگر از معاونت های ریاست جمهوری دستور داده است تا با «ترک تشریفات مناقصه» قرارداد «450 میلیون یورویی احداث سالن اجلاس کیش» به یک شرکت خصوصی واگذار شود.

دانشگاه ایرانیان و تخلف 16 میلیاردی در دانشگاه ایرانیان

دولت دهم تمام شد، اما ماجرای کشمکش ها و جنجال های بقایی هنوز ادامه داشت. آخرین نمونه این کشمکش ها ماجرای 16 میلیاردی است که از حساب ریاست جمهوری به حساب دانشگاه ایرانیان منتقل شده و ساختمان هایی که در مناطق آزاد به این دانشگاه اجاره داده شده است.

- مناطق آزاد و تاراج

اکبر ترکان، مشاور آقای حسن روحانی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه منطقه آزاد به حیات خلوت برخی کارها تبدیل شده است، گفت: ساختمانی را در منطقه آزاد قشم برای دانشگاه احمدی نژاد (ایرانیان) واگذار کردند که همه این تخلفات در این حیات خلوت انجام شده است.

این ساختمان از اموال منطقه آزاد است، مال دولت است به چه حسابی اجاره داده شده است؟ چرا این امور تاراج شده است؟ مگر ارث پدرتان است؟ حمید بقایی دبیر سابق مناطق آزاد در برنامه ای به ترکان این ادعا را کذب خواند و نوشت «جنابعالی در این مصاحبه الفاظی از قبل «ارث پدر» و «تاراج» به کار برده اید. با توجه به اینکه این الفاظ در نوع خود الفاظی سخیف و نوعی اتهام محسوب می شود، به کارگیری آن ها در یک برنامه زنده تلویزیونی آن هم از سوی مشاور عالی رئیس جمهور غیرقابل توجیه است». با این وجود اکبر ترکان اعلام کرد که اسناد این واگذاری ها موجود است و سپس در رسانه ها جزئیاتی از اقدام حمید بقایی را منتشر کرد.

مدافع مستحکم و قاطع

اما احمدی نژاد در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان میراث فرهنگی در شرایطی که خبر حکم انفصال بقایی منتشر شده بود، از معاون اجرایی خود به دلیل خدماتش در دوران ریاست بر سازمان میراث فرهنگی و گردش گری تشکر کرد و گفت: بدانید بنده به عنوان کوچک ترین ملت ایران تا روزی که هستم مدافع مستحکم، محکم و قاطع مجموع خدمات شما خواهم بود». وی با وجود صدور حکم اولیه انفصال از خدمات دولتی برای بقایی درباره ادامه حضور وی در دولت در پیام صریحی برای دیوان عدالت اداری تاکید کرد: «ان شاءالله خدمات وی در حوزه معاونت اجرایی و مسئولیت های گوناگون به ملت و اسلام عزیز ادامه پیدا می کند.»

- تا آخر دفاع خواهم کرد

پس از بازداشت بقایی، دفتر رئیس جمهور نهم و دهم در نامه ای خطاب به ملت ایران مواضع خود را در این باره اعلام کرد و نوشت: «...1. جناب آقای بقایی فردی مومن، انقلابی و کاملا پاکدست است و در تمام عمر پربرکت خود، خدمتگزاری صدیق و بی منت برای کشور، مردم و انقلاب اسلامی بوده و خواهدبود... 3. لازم به تاکید نیست که مسئولیت حفظ سلامت آقای بقایی و فراهم آوردن فرصت بایسته و شایسته برای استفاده ایشان از تمامی حقوق قانونی و شهروندی خود، به عهده مسئولین ذی ربط است. 4. رئیس جمهور دوره های نهم و دهم براساس مبانی اخلاقی و انسانی، دفاع از حق و حقیقت را وظیفه خود می داند و به طور قاطع از پاکی، پاکدستی و حقانیت جناب آقای بقایی تا آخر دفاع خواهدکرد.»


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۱
حتما خودش هم داریوش کبیر است توهم احمدی نژاد به اطرافیانش هم رسید
بیزار از اصول گرایان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۸
کوروش ایرانی را سربلند کرد و احمدی نژاد سرافکنده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۲
فقط خدا کنه به گوش کورش نرسه چون تو قبر بد جوری میلرزه . شما هم حتما داریوش زمانی و اقای مشایی هم امیر کبیر .خلاصه جمع تون جمع..راستشو بخوای خودتون سه تا هستید
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۲
من در عجبم این شورای نگهبان نظارت نظارت که میکنه یعنی چی؟؟؟مگه خود شما به همینا صلاحیت ندادید؟؟؟شورای نگهبان یعنی کشک
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸
کوروش 33 کشور را تحت کنترل داشتن و همه به او مالیات میدادن. احمدی نژاد یک دکان را هم نمیتوانست اداره کند.
رهاورد
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
افرین به این نظرت
ناشناس
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۹
همش چاخان .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۶
درخواب یا بیداری ویا با اختلاس یا بدون اختلاس؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۹
مملکتما رو باش که دست چه کسانی می چرخه!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۲
حتما توام داریوش زمانی آقای بقایی
سعید رستمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
عجب بخور بخوریه ....
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
محمود جان
این مفاسد اقتصادی که 8 سال وعده میدادی که معرفی کنی اینا بودند؟
یار در خانه و تو گرد جهان می گشتی؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
محمود که دزد می گرفتی همه عمر !!!
دیدی که چگونه دزد، محمود گرفت؟؟؟
omid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
یه مشت دزد چاپلوس ...
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
بگم بگم...مثلا الکی منم خشاریار شاه هستم...!!!
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
اين كه از اعجاب هفتگانه هست شكي درش نيس
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
سلام: اقای بقایی خوب امدی شاعر میگوید: قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری
حسین
ROMANIA
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
امثال این آقا می گفتند پادشاهان مستکبر و تسلطه گر . حالا چه شد که اینها خوب شدند.
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
بسمه تعالی
هرجا پول و ثروت باشه اخلاق و دین همش کشک میشه.....یه بنده خدایی دستش به پول نمیرسید می گفت بو میده همینکه رسید گفت دیگه بو نمیده واصل کاری همین پوله....
حسین
ROMANIA
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
خدا شاهد است خطر این جریان انحرافی از ولایت ، بسیار عظیمتر از فتنه ی ۸۸ است. اینها مثل آتش زیر خاکسترند . مطمئن باشید به قدرت برسند ، جنگ بزرگی دامن گیر ایران عزیزمان کی شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
كوروش دزدنبود
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
روباه ودم....
ناشناس
GERMANY
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
باید درباره احمدی نزادها و افرادش مقام معظم رهبری مستقیما وارد عمل بشه و جلوی اینها بگیره
کورش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
بدبخت خدازده تو ! میفهمی کورش بزرگ که بوده و چه کارها انجام داده ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
چرا اینقدر به احمدی نژاد حمله میشه،نه روحانی ونه احمدی عملکردشان خوب نبوده خصوصا این دولت
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
غرض نقشیست کزما بازماند
که هستی را نمی بینم بقایی
الکس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۸
لطفا اسم کوروش کبیر رو به زبان نیارید چونکه تو دهان امثال شما و رئیست اصلا نمیگنجه
رضا
SWITZERLAND
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸
هوش هوش!!!!!!؟