بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
اصلی ترین عامل افت امروز شاخص و قیمت سهام شرکت خبرهایی بود که از احتمال تمدید مذاکرات منتشر شده بود البته تمدید چند روز مذاکرات خیلی اهمیت ندارد و حتی می تواند نشانه خوبی هم به جهت رسیدن به یک توافق نهایی داشته باشد.
کد خبر : ۱۵۰۶۹۳
نویسنده :
آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 94.04.06 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 69 واحد کاهش به رقم 46698 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 137 واحد افزایش عدد 134133 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 18 واحد کاهش به رقم 26874 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وبملت" با 15 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شبندر" با 52 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.3 واحد افزایش به رقم 735 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 944 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 717 میلیارد ریال رسید.

اولین روز از معاملات حساس ترین هفته بورس در حالی آغاز شد که اهالی تالار شاهد موجی از نا اطمینانی و سردرگمی سرمایه گذاران بودند و در نهایت شاخص کل بورس با افتی 45 واحدی به کار خود پایان داد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، آنچه مسلم است از امروز تا زمان مشخص شدن نتیجه دور آخر مذاکرات هسته ای که هنوز تمدید زمان اعلامی (10 تیر ماه) در هاله ای از ابهام می باشد، روند بازار سرمایه بر مبنای اخبار رسیده از وین رقم خواهد خورد یعنی هر چه اخبار رسیده مثبت و قابل انتظار باشد به همان نسبت هم باید توقع رشد شاخص را داشته باشیم و هر چه اخبار مبهم و بیان کننده تمدید مذاکرات باشد می توان انتظار افت شاخص و قیمت سهام شرکت ها را به همان میزان داشت.

بر این اساس اصلی ترین عامل افت امروز شاخص و قیمت سهام شرکت خبرهایی بود که از احتمال تمدید مذاکرات منتشر شده بود البته تمدید چند روز مذاکرات خیلی اهمیت ندارد و حتی می تواند نشانه خوبی هم به جهت رسیدن به یک توافق نهایی داشته باشد اما آنچه که اندکی اهالی بازار را با نگرانی مواجه کرده خبرهایی است که به نقل از رویترز مبنی بر احتمال انجام توافق و عدم امضای آن منتشر شده است. اهالی تالار معتقدند که این اتفاق خود به نوعی تمدید مذاکرات اما با ظاهری جدید می باشد.

ولی آنچه که باید بدان توجه نمود آنست که از نظر اکثر کارشناسان و اساتید اهل فن این احتمال یکی از بهترین اتفاقات این مذاکرات در صورت عدم انجام توافق کامل و نهایی به صورت یکجا می باشد. چراکه طرفین مذاکره به یک درک و تفاهم مشترک دست یافته اند و این موضوع عملاً در نگاه طرف های مذاکره کننده تمام شده می باشد و ممکن است با یک وقفه کوتاه یک ماهه یا اندکی بیشتر متن بدست آمده با تغییرات کمی به امضاء طرفین برسد. لذا به جرأت می توان گفت که مذاکرات با یک گام پیشرفت قابل توجه به مرحله پایانی خود رسیده است.

اما در گروه بانکی امروز بازهم فروش های معنادار حقوقی "وبصادر" ادامه داشت، فروش هایی که علی رغم امکان عرضه در نوسانات مثبت اما با عجله در نوسانات منفی انجام می گیرد. اهالی تالار همچنان بدنبال علت عرضه های حقوقی"وبصادر" آنهم در جهت کاهش قیمت سهم می گردند. همچنین در گروه شرکت خودروسازی سایپا در ادامه تغییر و تحولات مدیریتی در این شرکت و زیر مجموعه های آن برخی اخبار غیر رسمی رسیده حکایت از حضور دکتر سرو اولیا مدیر عامل شرکت کارگزاری سپهر باستان به جای مهندس صباغی به عنوان مدیر عامل جدید شرکت سرمایه گذاری سایپا دارد. البته هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تأیید نکرده است.

در گروه پالایشی بورس امروز شاهد عرضه سهام از سوی حقیقی های بازار بودیم اهالی تالار معتقدند عرضه حقوقی ها طی آخرین روز کاری هفته گذشته در کنار جو منفی بازار امروز سبب نگرانی سهامداران این گروه شد، گفته می شود همچنان سهامداران و شرکت های پالایشی در انتظار اعلام مستندات از سوی شرکت ملی پالایش پخش در خصوص یارانه نرخ خوراک تا پایان تیر ماه می باشند.

گروه خودرویی بورسی نیز امروز متعادل نزولی همچون دیگر گروه های بورسی داشت بنظر می رسد اهالی تالار منتظر تصمیم نهایی وین برای اتخاذ تصمیم در حافظ می باشند.

در پایان هر چه به ضرب الاجل 10 تیر ماه نزدیک تر شویم مسیر بازار و مسیر بازار سرمایه مشخص خواهد شد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
شک نکنید توافق قطعی ...به امیدروزهای خوب .اگه دولت دخالت نکنه...
علی شاه
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶
توافق به احتمال زیاد شدنی هست ، اما شک نکنید که این دولت نمیذاره ضرر ما جبران بشه.
بشینید و تماشا کنید
ایینستین
يکشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
این دولت هرگز نخواهد گذاشت که ملت از لحاظ مالی قوی بشن و جلوی رشد بورس را خواهد گرفت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
منم خوشبينم اگه اين حقوقي نامرد صاردات بزاره
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
توافق صد در صد اگر هم اين بار تمديد بشه چند روزه است خبر موثق دارم تا پايان اين ماه بايد مذاكرات تمام شود و توافق اعلام گردد.
ناشناس
-
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
حقوقی وبصادر انشااله توی این ماه عزیز از خدا میخوام روزگارت سیاه بشه وخیر از پولهایی که اینچنین حرام به جیب میزنی بشه درد تو وجود خودتو خانوادت که ما سهام دارای بانک صادراتو که هر سهمو 187 تومان خریدیم دو سال سرمایمونو نابود شده و بیچاره شدیم
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵
آقا یه کی پیدا بشه بگه چرا نماد وزمین بسته س؟؟؟ الان دو ماهی میشه بسته س
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۹
سلام شروع به سقوط دلار و یورو وپوند در عرضه بینالملل..
الومتک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۹
بیش از 2 سال است که بازار بدی را شاهد هستیم وهنوز بازار اصلاح ودرست نشده است مگر بایستی چند سال از عمر یک انسان بگذرد وهنوز بعضی از شرکتهای بورسی وفرا بورسی رشد نداشته باشند؟
فرشته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
اقای محترم تو باید چندتا سهام می خرید مثل من خپارس خکاوه فاسمین وساپا شبندر کبافق بیمه دانا کمنگنز دلر کهمدا از هر کدام ده هزار دارم اما خدا کریم