بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ایران خودرو دیزل عنوان شد:

افزایش میزان تولید و مبلغ فروش "خاور" در سال رکود اقتصادی

در سال 93 گروه صنعتی ایران خودرو دیزل علیرغم وجود مشکلات ناشی از تحریم های بین المللی، رکود اقتصادی، مشکلات موجود در گشایش اعتبارات خرید های خارجی و کمبود نقدینگی توانست تولید خود را به میزان 31 درصد و مبلغ فروش خود را به میزان 23 درصد نسبت به سال 92 افزایش دهد.
کد خبر : ۱۵۱۵۷۱

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ایران خودرو دیزل( سهامی عام ) رأس ساعت 10:00 روز یکشنبه مورخ 1394.04.21 درمحل سالن اجتماعات شرکت ساپکو با حضور بیش از 75 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای شیخی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقای عبد العلی صالحی و خانم الهام خلیلی و به دبیری آقای حسن مرادی تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل محترم ، جناب آقای محمدرضا رزازی و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی 1393.12.29

2- انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس اصلی

3- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

مجمع ایران خودرو دیزل

· پیام هیئت مدیره:

در سال 93 گروه صنعتی ایران خودرو دیزل علیرغم وجود مشکلات ناشی از تحریم های بین المللی، رکود اقتصادی، مشکلات موجود در گشایش اعتبارات خرید های خارجی و کمبود نقدینگی توانست تولید خود را به میزان 31 درصد و مبلغ فروش خود را به میزان 23 درصد نسبت به سال 92 افزایش دهد.

در سال 93 اقدامات موثری در خصوص تولید محصولات جدید و خودکفایی قطعات در سطح گروه انجام گردید به نحویکه محصول جدید مینی بوس آرین که کلیه قطعات آن در شرکت های تابعه و داخل کشور تولید می شود به مرحله تولید انبوه رسیده و 103 دستگاه در سال 93 تولید گردیده است. کامیونت آرنا دیگر محصول جدید شرکت می باشد که مراحل نمونه سازی آن به اتمام رسیده و طبق برنامه تولید سال 94 می بایستی تعداد 800 دستگاه از این کامیونت تولید گردد. در خصوص خودکفایی تولید موتور های یورو 3 اقدامات موثری در شرکت ایدم انجام گردید به نحویکه در حال حاضر موتور های یورو 3 در شرکت ایدم تولید (336 دستگاه در سال 93 و 520 دستگاه تا پایان خرداد سال 94) و در محصولات این شرکت مصرف می گردد.

با توجه به انجام اقدامات موثر در خصوص بازاریابی محصولات مسافری و نظر به انعقاد قرارداد فروش با شرکت های اتوبوسرانی و سایرین 312 دستگاه اتوبوس های سنواتی فروخته شده است.

در خصوص استفاده از ظرفیت تولیدی شرکت با هماهنگی های انجام شده با شرکت های ایران خودرو و ساپکو، تولید قطعات پژو 206 و 405 از 6 ماهه دوم سال 93 در شرکت ایران خودرو دیزل آغاز شده است و مقرر شده تولید وانت نیز در سال 94 در ایران خودرو دیزل انجام گردد.

با توجه به مشکلات حاصل از رکود اقتصادی و کمبود نقدنگی در سال 93، شرکت داریی های مازاد خود شامل دفتر مرکزی و زمین بلوار کشاورز را فروخته و از نقدینگی حاصله از جهت تأمین و تدارک مواد و قطعات استفاده نموده است.

ایران خودرو دیزل در جهت اصلاح ساختار مالی علاوه بر فروش دارایی های مازاد در سال 93 نسبت به افزایش سرمایه شرکت از طریق مطالبات و آورده نقدی سهامداران اقدام نموده که مورد تصویب مجمع عمومی فوق العاده قرار گرفت و مراحل اجرایی آن آن در دست اقدام می باشد.

در سال 93 اقدامات موثری در جهت وصول مطالبات سنواتی ریالی و ارزی صورت گرفت به نحویکه مطالبات وزارت بهداشت به میزان 163 میلیارد ریال کلاً وصول گردید و مطالبات از شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و سازمان خدمات موتوری به میزان 540 میلیارد ریال نیز با صدور حواله غیر نقدی توسط شهرداری تهران در مرحله تملک اموال واگذاری می باشد. علاوه بر آن در سال 93 در مجموع 160 میلیارد ریال مطالبات از سایر سازمانها و شرکت های بدهکار به ایران خودرو دیزل وصول گردیده است. همچنین در جهت وصول مطالبات ارزی سنواتی اقدامات موثری انجام گردیده که نحوه وصول مطالبات فروش به امارات توافق گردیده و سایر موارد نیز پیش بینی می شود در سال 94 به نتیجه برسد.

با توجه به حمایت های انجام شده توسط سهامداران محترم و با همدلی و همزبانی مدیران و کارکنان شرکت و گروه پیش بینی می شود شرکت بتواند در سال 94 به وضعیت بهتری نسبت به سال های قبل برسد و برنامه های تولید و فروش پیش بینی شده را محقق سازد.

· تاریخچه و موضوع فعالیت شرکت:

نام شرکت: ایران خودرو دیزل (سهامی عام)

تاریخ تأسیس: 1338

شماره ثبت: 7174

تاریخ بهره برداری: 1339

موضوع شرکت: فعالیت اصلی شرکت عبارت است از صدور خدمات فنی و مهندسی، طراحی و ساخت و تولید و فروش و خدمات بعد از فروش اتوبوس، مینی بوس، کامیون، کامیونت، کشنده، وانت، ون و سایر انواع خودرو و قطعات مرتبط با موضوع فعالیت شرکت، تأسیس شرکت های تولیدی و بازرگانی با مشارکت اشخاص داخلی و خارجی، خرید کارخانجات و سهام شرکت ها، دریافت و پرداخت تسهیلات مادی در جهت پیشبرد اهداف شرکت و سایر امور خدماتی ( بازرگانی به طور مستقیم یا از طریق تأسیس دفاتر نمایندگی در داخل یا خارج از کشور) و مبادرت به هر گونه فعالیت هایی که برای انجام مقاصد بالا و تسهیل و اجرای آن لازم است.

· وضعیت سرمایه و سهام شرکت ایران خودرو دیزل:

· سرمایه و ترکیب سهامداران:

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ 26 میلیون ریال (شامل تعداد 260 سهم، به ارزش اسمی هر سهم یکصد هزار ریال) بوده که طی چند مرحله سرمایه شرکت به 4.989 میلیارد ریال افزایش یافت.

ترکیب سهامداران عمده شرکت (بالای 1 درصد):

مجمع ایران خودرو دیزل

· جایگاه شرکت در صنعت:

شرکت در صنعت خودرو سازی فعالیت می نماید. سهام تولید محصولات مختلف این شرکت بر اساس آمار اعلامی وزارت صنایع از تولید کل کشور به شرح زیر است:

· آمار محصولات تولیدی:

مجمع ایران خودرو دیزل

· آمار تعداد و مبلغ فروش:

مجمع ایران خودرو دیزل

· حوزه تولید و برنامه ریزی تولید:

· استراتژی تولید:

1- کسب دانش طراحی و توسعه محصولات با هئف تولید با برند ایران خودرو دیزل

2- توسعه محصولات در بخش های مختلف بازار با هدف سود آوری بلند مدت

3- کسب دانش طراحی و ساخت قطعات و قوای محرکه با بهره گیری از توان داخلی

· اهم رئوس برنامه های تولید و برنامه ریزی تولید:

کامیون سنگین، کامیون کشنده، وانت پیکاپ، مینی بوس

· سایر اقدامات:

· برنامه ریزی و هماهنگی لازم جهت آماده سازی و تجاری نمودن و تحویل اتوبوس های تولیدی در سنوات قبل با توجه به قرارداد های منعقده فروش با شرکت های واحد اتوبوسرانی مشهد و اصفهان

· برنامه ریزی خطوط جدید جهت کاربری و هماهنگی تولید و تجاری کاربری جهت خودروهایی که می بایست عملیات نصب روی آنها صورت پذیرد.

· تدوین و تهیه برنامه آماده سازی کامیونت (باری و کمپرسی) جدید آرنا

· تولید و ارسال اتاق به شرکت گواه 40 درصد بیشتر از برنامه در خواستی

· برنامه ریزی تولید قطعات و مجموعه های ایران خودرو

· کاهش زمان سفارش گذاری تا تأمین قطعات در جهت تامین بالانس و تولید یک به یک و حذف گلوگاه های تأمین

· حوزه مهندسی و تحقیق و توسعه و خودکفایی:

· اقدامات انجام شده در خصوص پروژه ها و فعالیت های خود کفایی شرکت:

· الف) محصولات:

· پروژه طراحی و ساخت مینی بوس جدید: با توجه به توانایی شرکت در تولید اتاق مینی بوس و همچنین استفاده از توانمندی شرکت در نصب و جانمایی موتور و گیربکس امکان تولید مینی بوس آرین را فراهم کرد و در سال 93 به مرحله تولید رسید. در نصب و جانمایی موتور و گیربکس در حال حاضر بر روی دو مدل موتور (OM364LA و Cummins ISF3.8) بررسی های لازم انجام شده است که موجب افزایش سهم بازار مینی بوس میگردد.

· پروژه طراحی و نمونه سازی کامیونت جدید آرنا: طراحی و ساخت کامیونت 6 و 8 تن با استفاده از محصولات تولیدی کارخانه IKD و محصولات رزیر گروه IKD و پاسخ به تمامی مشتریان بازار در گروه کامیونت های 6 و 8 تن بدلیل دارا بودن تمامی امکانات عملکردی و FACLIFT جدید اتاق انجام و چند دستگاه به صورت نمونه ساخته و مراحل تست و تولید اولیه را می گذراند که طبق برنامه ریزی انجام شده در سال 94، تولید انبوه خواهد گردید.

· پروژه اتوبوس CI836: با توجه به افزایش جمعیت و افزایش حجم تردد و مسافرت های شهری در کشور بالاخص شهرهای بزرگ، نیاز به اتوبوس با ظرفیت بالا احساس می گردد. جای خالی این محصول در سبد محصولات ایران خودرو دیزل کاملا مشهود می باشد. لذا تصمیم گرفته شد جهت جابجایی مسافر در شهر های بزرگ، ساخت اتوبوسی با طول 18 متر در دستور کار شرکت قرار گیرد. این پروژه با نام " اتوبوس آتروس 18 متری CI836" تعریف گردید.

· پروژه طراحی و تولید اتوبوس برقی

· پروژه خط تولید ون جدید

· پروژه کامیون فرمان راست

· پروژه کشنده واگن هوود

· پروژه مینی بوس هفت متری

· پروژه تولید خودرو های سفارشی با توجه به نیاز مشتریان خاص

· ب) قطعات و مجموعه ها:

· پروژه طراحی و ساخت داشبورد کامیونت و مینی بوس جدید

· پروژه بهبود تریم داخلی کامیون واگن هود

· پروژه داخلی سازی باک 400 لیتیری محصولات واگن هوود

· پروژه داخلی سازی کولر (اتاق تست کولر)

· پروژه ها و طرح های مرتبط با ارتقاء کیفی محصولات شامل:

· اتمام پروژه عدم نفوذ آب و گرد و غبار به داخل واگن هود و کاهش قطعات مصرفی و افزایش بهبود کیفی محصول.

· نصب صندلی های طرح آلمانی در محصول اتوبوس O457EU3 به جهت بهبود فضای تردد مسافرین و تغییر ظاهر مثبت در اتوبوس

· تجهیز محصولات به DPF در راستای کاهش آلایندگی هوا بنا بر الزام سازمان محیط زیست

· اخذ تأئیدیه از سازمان استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست برای محصولات: مینی بوس آرین، پیکاپ بنزینی، کشنده فوتون، کشنده اکسور، واگن هود، اریا یورو 3

· جاری سازی BOM محصولات سیستم جامع شرکت

· دستاوردها و نتایج حاصله در حوزه کیفیت:

· اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ISO9001-2008 برای کلیه محصولات

· اخذ گواهینامه اهتمام به کیفیت بخش جایزه ملی صنعت خودرو ایران برای دو محصول WH و مینی بوس آرین

· اخذ گواهینامه COP محصولات : مینی بوس آرین، کشنده بنز اکسور، کشنده فوتون، وانت پیکاپ بنزینی

· تمدید گواهینامه COP محصولات: کامیون بنز واگن هود، کامیون آریا، وانت پیکاپ دیزلی

· دریافت تقدیرنامه از هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو در شهر تبریز

· دریافت تقدیرنامه از دوازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل عمومی و خدمات شهری

· بهبود کیفیت محصولات به میزان 10 درصد در طی سال 93 و حضور وانت پیکاپ فوتون دیزلی و بنزینی در صدر جدول رده بندی کیفی محصولات وانت تولید داخل کشور و قرار گیری کشنده بنز آکسور در صدر جدول کیفی گروه محصولات تجاری کشور

· استقرار مجدد سیستم مدیریت کیفیت

· حوزه خدمات فنی:

اقدامات بهینه سازی مصرف انرژی در سال 1393

· کاهش مصرف برق روشنایی ها از طریق: زون بندی سیستم های روشنایی، نصب سنسور حرکتی در رختکن ها و سرویس های بهداشتی، نصب روشنایی کم مصرف در سرویس های بهداشتی و رختکن ها، تعویض نورگیرهای فرسوده سقف سالن ها جهت بهره برداری بهتر از روشنایی طبیعی

· شاخص مصرف برق: در سال 1393 برابر 6061 کیلووات ساعت به ازای هر خودرو بوده است که در مقایسه با شاخص مصرف برق در سال 1392 (6947 کیلووات ساعت به ازای هر خودرو) 12.7 درصد کاهش داشته است.

· بهینه سازی مصرف آب از طریق: آبیاری فضای سبز شرکت با آب تصفیه شده تصفیه خانه فاضلاب شرکت، نصب کنتور آب مخزن اصلی آب شرکت جهت پایش مصرف آب، نصب شیرهای تنظیم فشار برای سرویس های بهداشتی و حمام ها، کنترل مصرف آب گرم حمام ها با قطع و وصل آب در ساعات مقرر، تجهیز سرویس های بهداشتی به کاهنده مصرف (پرلاتور)، تعویض بخشی از لوله ای آب فرسوده بافت قدیم شرکت

· شاخص مصرف گاز شرکت: در سال 1393 برابر 2487 متر مکعب به ازای هر خودرو بوده است که در مقایسه با شاخص مصرف گاز در سال 1392 (2788 متر مکعب به ازای هر خودرو) 10.8 درصد کاهش داشته است.

· حذف مصارف غیر ضروری با نصب تایمر و ترموستات برای فن کویل ها، کولرهای آبی و فن ها

· تجهیز الکتروموتورها به اینورتر با توجه به صرفه جویی اقتصادی جهت تنظیم دور موتور و کاهش مصرف برق

· کاهش اتلاف برق با کاهش اتلاف هوای فشرده با آدیت روزانه تجهیزات و تأسیسات و رفع نشتی ها

· اصلاح فرآیند گرمایش و سرمایش از طریق: تفکیک لوله های سرمایش سالن ها و ساختمان های اداری جهت افزایش راندمان چیلرها، تفکیک لوله های گرمایش سالن های تولیدی و ساختمان های اداری جهت مدیریت مصرف

· تنظیم میزان هوای اضافی مشعل بویلرها و کوره ها با دستگاه آنالیزور جهت بالا بردن راندمان احتراق

· ساخت و نصب دمپرهای وزنی برای فن ها جهت جلوگیری از خروج هوای گرم از سالن ها

· بازاریابی و فروش:

عملیات بازاریابی و فروش محصولات در دو گروه اصلی محصولات باری (شامل انواع کامیون، کامیونت، کشنده، وانت پیکاپ) و محصولات مسافری (شامل انواع اتوبوس شهری، بین شهری، مینی بورس و ون) در شرکت در حوزه فروش داخلی و صادرات در حال انجام می باشد.

· جدول مقایسه ای فروش

مجمع ایران خودرو دیزل

· نمودار مقایسه ای مبلغ فروش

مجمع ایران خودرو دیزل

· اهم اقدامات انجام شده در حوزه بازارهای فروش داخل:

· افزایش فروش ریالی (فروش داخل و قطعات) سال 93، از 5459 میلیارد ریال در سال 92 به 6928 میلیارد ریال در سال 93 به میزان 27 درصد

· جذب حدود 490 میلیارد تومان وجه واقعی نقد خالص در سال 93، در حدود 2.4 برابر سال 92 (که 205 میلیارد تومان بود) علیرغم محدودیت های فروش و تحریم ها و کمبود نقدینگی شرکت های دیگر

· فروش اتوبورس های شهری 457 مدل سال های پیش به اتوبوسرانی های اصفهان و مشهد و به صفر رساندن خواب سرمایه از طریق به حداقل رساندن موجودی کف

· فروش موجودی های کف (تجاری سازی سریع محصولات کف) و موجودی های آماده فروش بدون مشتری، با تعامل با واحدهای مختلف شرکت در جهت به حداقل رساندن خواب سرمایه به گونه ای که از موجودی های راکد سنواتی 426 دستگاه در سال 93 به فروش رسیده است.

· تلاش درجهت ورود به بازارهایی که در سال های پیش از آنها دور بودی؛ نظیر بازار مینی بورس و جذب 185 تعهد مینی بورس، مذاکره با ارگان های نظامی و انتظای برای عقد قراردادهای آتی با آنها و تلاش در جهت ورود مجدد به بازار کامیونت سبک با تبلیغ، مذاکره و قیمت گذاری کامیونت آرنا

· فروش برخی از محصولات با کاربری از طریق مشارکت با کاربری سازان نظیر وانت پولرسان برای بانک ها و کاربری های مختلف برای خودروهای باری سنگین

· اخذ مجوزهای شماره گذاری محصولات مختلف جدید یا محصولات قبلی با کاربری های جدید

· مذاکره و لابی با شرکت های بزرگ حمل و نقلی و پیمانکاران راهسازی برای فروش عمده و مستقیم محصولات جدید آریا، مینی بورس آرین و کامیونت آرنا

· ایجاد و به روزآوری سیستم فروش اینترنتی و کاهش هزینه های تحمیلی به متقاضیان به موجب حضورهای غیر ضروری

· حضور مؤثر و مفید در نمایشگاه های خودرویی تهران و شهرهای مهم و حذف نمایشگاه های غیر ضروری

· اهم فعالیت های انجام شده در سال 1393 در حوزه صادرات:

· شرکت گواه طبق آخرین ارزیابی توسط شرکت (ISQI) موفق به اخذ رتبه دوم در بین شرکت های ارایه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای تجاری شده است.

· برنامه ریزی جهت اخذ رتبه 1 بین شرکت های ارایه دهنده خدمات پس از فروش اصلی ترین برنامه و هدف می باشد که لازمه آن ارتقاء شبکه نمایندگی ها و داشتن حداقل 8 نمایندگی رتبه 1، 45 نمایندگی رتبه 2 و 15 نمایندگی رتبه 3 و کسب حداقل 75 درصد امتیاز در آیتم های رضایت مشتریان (CSI) و رضایت نمایندگی ها (DSI)

· برگزاری دوره های آموزشی، با علم به اینکه انتقال آموزش های فنی باعث کاهش مصرف قطعات یدکی خواهد بود و از طرفی انجام تعمیرات صحیح، عمر مفید خودرو را از نظر کارکرد قطعات افزایش خواهد داد

· جذب نمایندگی های پرتوان جهت ارایه خدمات و فعالیت در حوزه بازرگانی

· برگزاری طرح های خاص (کشیک نوروزی، ارتحال، فراخوان هوو، اسپرینتر، سهند، ..)

· ایجاد بسترهای مناسب جهت تعامل و ارتباط سازنده با مشتریان نظیر CRM و VOC

· بورس اوراق بهادار:

· تشریح خلاصه ای از تاریخچه ورود شرکت به بازار سهام و مشخصات نماد شرکت:

سهام شرکت ایران خودرو دیزل (سهامی عام) در تاریخ 23 اسفند ماه 1372 با شماره 10131 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده و ثبت گردیده است. سهام این شرکت با طبقه بندی در صنعت خودروسات قطعات، با نماد "خاور" مورد معامله قرار می گیرد. هم اکنون سهام شرکت ایران خودرو دیزل (سهامی عام) با نماد "خاور" و در "بازار دوم" در حال معامله می باشد

ارایه آمار و اطلاعات مقایسه ای قیمت سهام شرکت (حداقل برای 3 سال اخیر) در قالب جدول ذیل

مجمع ایران خودرو دیزل

وضعیت رتبه بندی شرکت از لحاظ کیفیت افشاء و اطلاع رسانی در سال 93 رتبه 270 می باشد که در سال 92 این رتبه 275 بوده است لذا در سال 93 شرکت به میزان 5 رتبه ارتقاء داشته است.

· روند قیمت سهام در بورس:

ارایه تحلیلی از روند قیمت سهام شرکت طی سال اخیر در قالب نمودار

مجمع ایران خودرو دیزل

· برنامه تولید و فروش محصول:

مجمع ایران خودرو دیزل

· اهم برنامه های پروژه ای:

· تولید کامیونت آرنا

· تولید ون جدید

· تولید اتوبوس 18 متری

· تولید وانت

· تولید اتوبوس برقی

· طراحی و ساخت داشبورد کامیونت جدید

· پروژه داخلی سازی کولر (اتاق تست کولر)

ترازنامه

مجمع ایران خودرو دیزل

صورت سود و زیان:

مجمع ایران خودرو دیزل


· وبسایت شرکت:

http://www.ikd-co.com/


اشتراک گذاری :
ارسال نظر