بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
کد خبر : ۱۵۱۸۱۷
محمدرضا گیوکی فعال بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص روند بازار سرمایه در یکسال اخیر گفت: بازار سرمایه ایران طی حداقل یکسال گذشته روزهای پر فراز نشیبی را پشت سرگذاشته و با تلاطم‌های زیادی مواجه بوده است.

وی در این باره ادامه داد: فعالان بازار بارها شاهد این اتفاق بوده‌اند که یک روز با کاهش شدید شاخص و افت قیمت‌ها مواجه می شوند و روز دیگر با افزایش هزار و چند واحدی، که این اتفاق بیانگر آن است که بورس نتوانسته به وضعیت باثباتی برسد.

گیوکی با اشاره به رشد قیمت‌ها در بازار گفت: اما در حال حاضر رشدهای ممتد در هفته‌های اخیر، یکی از عواملی است که موجب اصلاح قیمت‌ها شده است؛ از سوی دیگر به دلیل کاهش بیش از اندازه قیمت سهام شرکت‌ها، سرمایه‌وگذاران به دنبال خرید سهام شرکت‌هایی متاثر از مذاکرات به خصوص شرکت‌های خودرویی، بانکی، حمل و نقل دریایی هستند که تمامی این اتفاقات منجر به ایجاد روند صعودی در بازار گردیده است به طوری که در روزهای میانی این هفته شاهد رشد 1000 واحدی شاخص تنها در یک روز معاملاتی بودیم. 

فعال بازار سرمایه در توضیح عدم واکنش مثبت بازار به اخبار مثبت توافق گفت: همچنین توافق هسته‌ای از مهمترین اتفاقات این هفته بود اما نکته مهمتر عدم واکنش بازار بر خلاف روزهای گذشته  به توافق هسته‌ای در روز توافق بود که شاید پیش خور کردن روند صعودی بورس در روزهای گذشته  که تحت تاثیر مسائل مذاکرات صورت گرفته است.

وی در این باره افزود: همچنین عرضه گسترده سهم از سوی حقوقی‌ها دلیل عدم واکنش بورس به توافق هسته‌ای باشد. ناگفته نماند که علی رغم میل سهامداران خرد و حقیقی‌ها به خرید سهام شرکت‌ها، حقوقی‌های بازار در این روزهای حساس و تاریخی عرضه‌های خود را افزایش داده و با فروش گسترده سهم‌های خود، مانع از رشد قیمت‌ها ، جبران اندک ضررهای سهامداران و همچنین کاهش  انگیزه سهامداران حقیقی در خرید سهم شدند.

گیوکی تصریح کرد: در هر حال خوش‌بینی‌های بوجود آمده نسبت به بهبود شرایط اقتصادی در حالی موجب روند صعودی بورس می‌شود که این روند متعادل و منطقی باشد و با توجه به اینکه اثرات این رخداد سیاسی در بلند مدت بر وضعیت واقعی اقتصاد مشخص می شود.

فعال بازار سرمایه با بیان مولفه‌های اقتصادی اظهار داشت: در صورتی که سایر مولفه‌های اقتصادی  رشد و بهبود داشته باشند می‌توان انتظار داشت بهبود این مولفه‌ها در کنار نتایج مثبت اقتصادى توافق هسته‌اى و رفع تحریم‌ها بتوانند بر سودآوری شرکت‌ها و نیز بهتر شدن شرایط اقتصادی اثر داشته باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در واقع نمی توان گفت صرفاً در پی کسب توافق قطعی ، همه مسائل و موانع مرتفع می‌شود چرا که خروج اقتصاد و صنایع از رکود و ورود نقدینگی به بازار سرمایه به زمان نیاز دارد. و به سهامداران توصیه می شود که با دید میان مدت و بلند مدت و همچنین با تحلیل و منطق به خرید و فروش بپردازند. 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
مگر وضعیت اقتصادی یونام که با غرب رابطه دارد خیلی خوب است که ایران هم خوب شود ؟ یونان از ایران بدتر است وضعیتش
کورش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
.تا دولت نخواهد آش همین وکاسه همین
ما سهامداران هم موقع انتخابات بعدی ریاست جمهوری با تما م قدرت جبران می کنیم .خیال دولت روحانی تخت
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
این کارشناسان معلوم نیست روی چه حسابی کارشناس شده اند. جمع بندی های کلی که هر تازه واردی می تواند انجام دهد که کارشناسی نمی باشد. کارشناس باید به خلاف های گسترده اشاره کند. خلاف هائی که از دید آدم های معمولی پنهان می مانند. مثلا چرا باید قانونی نباشد تا موازنه بین حقوقی و حقیقی را ایجاد کند. چه کسانی از این وضعیت سود می برند و ...
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
دولت و بانکها عمدا از رشد و رونق بورس جلوگیری میکنند ولی برای روپوش گذاشتن روی نقش خودشون در این دستکاریها و جهت دهیها در بورس یک سری آدمها را به اسم کارشناس میفرستن بیان این دلیل و بهانه ها را آن هم پس از وقوع حادثه سر هم کنن و ببافند و تحویل ملت بدهند. شما اگر واقعا کارشناس بودی باید قبل از وقوع اتفاق آن را پیشبینی میکردی و خبر میدادی، نه اینکه وقتی دستهای پشت پرده کارشان را کردند و رفتند و مصیبت حادث شد بیایی برای آن دلیل بتراشی!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
دلیل فقط یکی است نیرنگ فریب ودغل بازی دولت وتیم اقتصادیش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
این بورس نیست مسخره بازیست
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
چرا بجاي واژه توافق هسته اي مي گي جمعبندي مذاكرات مگه شما هم دلواپسي
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
خدا لعنتشون کنه که اینجور با سرمایه کوچکی که به بدبختی و هزار امید وارد بورس کردم بازی کردن. خدا لعنتشون کنه.مدیریت بازار هم که ماشالله چقد پرکار هستن فقط در حد این هستن که بنویسن این نماد متوقف اون نماد باز شد. خسته نباشید واقعا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
بجای این کارشناس بازی ها لطفا اگه میل دارید به پیشنهاد بنده توجه کنید
چند وقت پیش این پشنهاد را برای سازمان بورس ارسال کردم ولی مثل اینکه حال و حوصله نداشتن دوستان که حتی یه جواب "نوچ" بفرستن.
پشنهاد بند این بود که جهت جلوگیری از تخریب بازار و رسیدن به داد وستد واقعی در بورس کارهای زیر صورت بگیرد:
1-قانونی وضع گردد که هر سهام دار حقیقی یا حقوقی جهت فروش سهام در هر نوبت سفارش گذاری حداقل 20 درصد و یا حتی بیشتر از کل سهامی را که دارند برای فروش ثبت سفارش کنند.این روش باعث میشود تا جلوی کار کسانی که با قیمت ها بازی میکنن گرفته شود.
2-هر سهام دار حقیقی و حقوقی با توجه به مطلب بالا در هر روز معامله مجاز به دو یا سه دفعه ثبت سفاش باشد.
3-جهت خرید محدودیتی از لحاظ مطالب فوق وجود نداشته باشد و هر میزان و هر تعداد سهام جهت خرید ثبت سفارش گردد.
این دو مورد مثل محدودیت قیمت در هر روز جلوی دلال بازی و سوء استفاده گر ها رو میگیره. البته میدونم که فقط انگشت دستم رو خسته کردم و این مطلب رو نوشتم چون میدونم سوء استفاده گرها کیا هستن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳
وقتی بانکها سود 28% سالانه میدن کسی تو بازار پر ریسک بورس نمیاد مگه.....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
مگر از دولتی که اساسش دزدی و نیرنگ است وضع دیگری توقع دارید؟ ماموریت آنها جمع آوری پول از بین مردم هست.