بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
کد خبر : ۱۵۱۹۵۴

بیش از یک هفته از حضور هیات یکصد نفره آلمانی به ریاست زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد و انرژی این کشور به ایران نگذشته است که اخبار جالب و قابل تاملی درباره دیدگاه‌های شرکت‌های اتومبیل‌سازی اروپایی از بازار ایران به گوش می‌رسد.

این اخبار حکایت از سیاست جدید آلمان برای استفاده از فرصت ایجاد شده در بازار بسیار مناسب ایران داشته و تحلیلگران بر این اعتقادند کارخانجات خودروسازی آلمان قصد کنار زدن رقیب دیرینه خود در بازار ایران یعنی کارخانه های فرانسوی را دارند.

بر این اساس، شرکت خودروسازی فولکس واگن و دایملر در حال بررسی شرایط بازگشت به بازار ایران پس از اعلام بیانیه مشترک میان این کشور و کشورهای 1+5 هستند و اعتقاد دارند این کشور پس از رفع تحریم ها بازار مناسبی برای شرکت های خودروساز اروپایی خواهد بود، اما مهم ترین نکته برای ورود به این بازار، بحث رقابت در قیمت و همچنین امکانات نوین است .

وولف برگ، مدیر کارخانه آلمانی فولکس واگن در مصاحبه ای اینترنتی با بلومبرگ درباره دیدگاه خود نسبت به بازار ایران گفت: اکنون ما در حال بررسی بازار خودروساز ایران و همچنین نگرش فرصت های ایجاد شده پس از اعلام بیانیه مشترک میان ایران و کشورهای 1+5 هستیم.

وی با اشاره به اهمیت بازار بکر ایران و امتیازات ورود به آن افزود: اگر به بازارخودروی ایران که اکنون با انبوهی از تولیدات فرانسه، کره جنوبی و چین اشباع شده، توجه داشته باشیم، درخواهیم یافت بازار ایران با جمعیتی معادل 80 میلیون نفر تشنه دریافت خدمات نوین و البته تجربه قیمت های مناسب است؛ به گونه ای که اگر کارخانه ای بتواند خودروهایی با قیمت متوسط را برای اقشار متوسط روانه بازار کند، برنده میدان است.

از سوی دیگر مدیر کارخانه اشتوتگارت مرسدس بنز در پاسخی کاملا سیاستمدارانه به سوال مشابه بلومبرگ گفت: شرکت دایملر هم اکنون نیز تجارتی غیررسمی با ایران در ابعاد بسیار کوچک دارد، اما این توافق می تواند زمینه ای برای افزایش تجارت دو کشور و رسمی شدن آن باشد.

این اظهارنظرها با نظر مدیر کارخانه BMW تکمیل شده که در پاسخ به سوال بلومرگ اظهار کرد: این شرکت در حال رصد کردن بازار اتومبیل ایران است و نشانه هایی برای گسترش روابط تجاری با ایران در سال آینده وجود دارد که برای دریافت پاسخ مناسب از این نشانه ها باید کمی زمان صرف کنیم.

400 هزار دستگاه پژو، سهم ایران

با توجه به اظهارنظرهای معنی دار مدیران کارخانجات خودروسازی آلمان که همه حکایت از هماهنگی در تصمیم گیری آنها دارد، بد نیست به سهم قابل توجه خودروهای فرانسوی به صورت تولید مشترک با ایران اشاره کنیم.

شرکت خودروسازی پژو به عنوان نهمین خودروساز بزرگ جهان توانسته 29 درصد از خودروهای خود را طی سال 2014 در ایران به فروش برساند.

این در حالی است که کارخانجات خودروسازی فرانسه شامل رنو و پژو در نظر دارند تا سال 2025 در آفریقا و خاورمیانه یک میلیون خودرو به فروش برسانند و در برنامه های اقتصادی آنها فروش 400 هزار دستگاه خودرو در ایران هدفگذاری شده است.

حال با نگاهی به نتیجه اصلی حضور فولکس واگن در ایران که می توان از آن به عنوان یکی از تولیدکنندگان موفق در جهان بر اساس داده های آماری بلومبرگ یاد کرد، درخواهیم یافت سیاست کلی آلمان ها برای ورود به بازار ایران و پشت سر گذاشتن رقیب دیرینه خود یعنی پژوی فرانسه، می تواند قیمت های مناسب محصولات این کارخانه باشد.

بلومبرگ 17 جولای 2015

عماد عزتی - اقتصاد

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سالار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
ما فولکس قورباغه نمی خواهیم . ما پیکان می خواهیم . ما اسلام می خواهیم . ما جنگ می خواهیم . ما باید نانمان را در خون فرو کنیم . ما باید دانا باشیم . هوشیار و بینا باشیم . ما می خواهیم اقا باشیم .
ناشناس
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
همه مردم میدونن این تجارت به نفع ما نیست مثل همیشه رقابتی در کار نیست.اگر رقابت بود قیمتها پایین بود و کیفیت بالا
ناشناس
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
دمت گرم. کلی خندیدیم سالار.