بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۹
تحلیل بیزینس مانیتور از دگرگونی در بازار خودرو ایران

کدام خودروساز بازار هدف خارجی ها است؟

این موسسه تحقیقاتی برای سال 2015 میزان فروش خودو در کشور را با رشد 35 درصدی برآورد نموده که این میزان اندکی کمتر از بالاترین میزان فروش در سال های گذشته یعنی سال 2011 می باشد.
کد خبر : ۱۵۲۰۰۴
نویسنده :
رحمتی

موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور در جدیدترین گزارش خود با اشاره به اینکه صنعت خودرو به عنوان بزرگترین صنعت غیر نفتی ایران می تواند بیشترین نفع را از برداشته شدن تحریم ها ببرد، به برآوردهای خود برای شرایط پسا تحریم این صنعت پرداخته است.

بر اساس گزارش بورس نیوز این موسسه تحقیقاتی برای سال 2015 میزان فروش خودو در کشور را با رشد 35 درصدی برآورد نموده که این میزان اندکی کمتر از بالاترین میزان فروش در سال های گذشته یعنی سال 2011 می باشد.

بیزینس مانیتور برای تولید وسایل نقلیه نیز افزایش 27 درصدی را پیش بینی می کند که بخش اعظمی از این رشد را ناشی از توافق موقتی می داند که انجام شد.

این موسسه تحقیقاتی معتقد است عمده تحریم ها در پایان سال 2015 به طور کامل برداشته خواهد شد بنابر این اثر اصلی برداشته شدن تحریم ها در سال 2016 نمایان می گردد.

بر اساس پیش بینی بیزینس مانیتور در سال 2016 رشد فروش برندهای وارداتی خودرو با افزایش 20 درصدی مواجه خواهد شد و موجب می شود تا مصرف کنندگان با تنوع محصول بیشتری رو به رو گردند. همچنین بازار خودرو کشور در این سال به رکورد یک میلیون و 800 هزار دستگاه دست خواهد یافت و این رقم برای سال 2017 به بیش از دو میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت.

کدام خودروساز بازار هدف خارجی ها است؟

سرنگونی پژو در بازار ایران، کاری سخت

با وجود هجوم برندهایی که انتظار می رود در بازار ایران حضور یابند، از نظر موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور برندهایی که قبلاً در بازار خودرو ایران حضور داشتند نسبت به برندهای تازه وارد برتری خواهند داشت.

برندهایی که در گذشته در بازار ایران فعالیت داشتند از دسترسی به امکانات، ارتباط با شرکای محلی و داخلی، برند شناسی و همچنین آگاهی از دانش بومی کشور برخوردار هستند.

شرکت پژوی فرانسه که تسلط زیادی بر بازار ایران داشته یکی از اصلی ترین ذینفعان برای برند پژو در ایران خواهد بود.

این شرکت که به دلیل غیبت خود از بازارهای ایران ضربه های مالی قابل توجهی را خورده است حساسیت و اهتمام زیادی برای برگشت به بازارهای ایران و همکاری با شرکت ایران خودرو خواهد داشت.

به لطف تجربه ایران خودرو در تولید مدل های پژو، این برند در دورانی که تحریم ها نیز برقرار بود در ایران حضور داشت به گونه ای که با پیاده سازی توافق هسته ای موقت در سال 2014 سهم بازار پژو به 35 درصد افزایش یافت. با این اوصاف به دست گرفتن رهبری بازار خودرو ایران برای دیگر برندها سخت خواهد بود هر چند که این موسسه تحقیقاتی بازگشت بقیه برندها همچون Hyundai-kiya و Renaltو نفع بردن آن ها از بازار ایران را دور از انتظار نمی داند.

چهره های جدید دگرگونی هایی را ایجاد می کند

تحریم های ایران شرایطی را برای برندهایی که محدودیت های تحریمی را نداشتند فراهم آورد تا بتوانند ارائه محصولات خود را به ایران افزایش دهند. برندهایی همچون چری و لیفان در زمره پنج برند برتر در سال 2013 بودند. این در حالی است که به نظر بیزینس مانیتور حضور برندهای جدید در بازار ایران چشم انداز رقابتی را با خود به همراه خواهد داشت و همین امر باقی ماندن برندهای چینی و حفظ سهم بازار آن ها همانند دوران تحریم ها را برایشان سخت خواهد کرد همان گونه که از سهم بازار سال 2014 آن ها کاملاً مشهود است.

با توجه به تقاضایی که برای برندهای بین المللی در میان ایرانی ها وجود دارد، نمودار زیر سهم بازار برندهای گوناگون را بعد از حضور شرکت های جدید در بازار ایران نشان می دهد. همان طور که پیداست سهم بازار خودروهای چینی بعد از بازگشت پژو کاهش خواهد یافت.

کدام خودروساز بازار هدف خارجی ها است؟

برداشته شدن تحریم ها فرصت را برای حضور برندهای آمریکایی در بازار ایران فراهم خواهد کرد به نوعی که می توان گفت یک تغییر مهم در چشم انداز رقابتی بازار خودرو ایران رخ خواهد داد.

بر اساس گزارش بیزینس مانیتور انجمن بخش خودرو ایرانی ها ادعا می کند که برندهای آمریکایی برای سرمایه گذاری در بازار ایران ابراز علاقه کردند. البته ما معتقدیم آن ها بازی را به برخی رقبای اروپایی خود واگذار خواهند کرد چرا که آن ها نه تنها نیازمند جا انداختن و حضور برند خود در بازار خودرو ایران هستند بلکه به یک استراتژی جهت بازاریابی و تدارکات نیز نیاز دارند که همین امر می تواند زمان زیادی را برای حضور در بازار ایران از آن ها بگیرد.

تغییر در همکاری ها

بیزنس مانیتور عنوان می کند، هنگامی که بهترین مدل از طریق شریک بومی وارد بازار خودرو ایرانی ها شود ما انتظار داریم که شرایط این همکاری در دوره پسا تحریم تغییر کند.

بر اساس این گزارش شرایط ایران خودرو برای همکاری با پژو به عنوان مجموعه ای که روابط بلند مدت با آن داشته، از این پس بیشتر بر انتقال تکنولوژی و تحقیق و توسعه متمرکز خواهد شد.

ترجمه: مریم رحمتی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
UNITED ARAB EMIRATES
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶
در بهترین شرائط و ضعیت خودرو سازها در آینده به سال 1384 برمی گردد.
هنریار
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴
ایرانی ها به طمع کاری معروفند...........

از ماست که بر ماست.......

نقد شید هر چه زودتر بهتر ....

وای بر پول های بر باد رفته...

از جیب مردم ... در جیب دولت!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴
عشق است پژو نفتی خودمون. مخصوصا 405 که تمام دنیا برای تولیدش صف کشیدن!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
با کدوم درآمد ملت خودرو بخرند انبار خودرو ساز ها پر از خودروهای فروش نرفته است
بدلیل کاهش درآمد خانواده ها لبنیات در مرحله حذف از سبد خانواده ها میباشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
هیچ اتفاق خاصی در دوره پسا تحریم در صنعت خودرو ایران با حضور مجموعه مدیران شایسته و عاقل!!!! این صنعت نخواهد افتاد
حسن
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
آفرین بر شما
هزار تا لایک داشت
امینی
ROMANIA
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
باسلام. خودروسازها امروز اگر قیمت را بالا نبرندسود نمیکنند پس از تحریم تعرفه ها برداشته شود ورقابتی شود جه شود خودرو وبانکهای ورشکسته لیدر بورس ماشده اند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
شما یه قسمت از اقتصاد ایران را که قابل پیش بینی است را نام ببرید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
سلام به نویسیم خودرو ساز به خوانیم خیانت ساز واقعا خجالت دارد بعد از 50 سال وان همه ادعا این کارشناسان هنوز از پزو فرانسه وشورلت امریکا ولندرور انگلیس تقلید می کنند
ناشناس
UNITED KINGDOM
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹
زامياد قرارداد ايويكو را با ايتاليا امضا كرد