بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
کد خبر : ۱۵۲۰۴۴
با دستیابی به توافق هسته‌ای و مذاکرات گسترده خودروسازان اروپایی برای حضور در ایران، فرایند کاهش سهم خودروسازان چینی از بازار خودروی ایران آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، سال‌های 1391 و 1392 شرکتهای تولیدکننده خودروهای چینی در ایران تحت تاثیر تحریم‌های خارجی و کاهش بیش از 50 درصدی تولید خودروهای داخلی توانستند جای پای خود را در بازار ایران محکم کرده و تولید خود را افزایش دهند.

اگرچه روند رشد تولید خودروسازان چینی در ایران در چند سال گذشته ادامه داشت اما در سال جاری با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و احتمال بالای ورود خودروسازان اروپایی به ایران، کارشناسان از آغاز دوره کاهش سهم و خروج برخی خودروسازان چینی از بازار ایران می‌گویند.

در جدیدترین رویداد در این زمینه مدیر شرکت خودروسازی چری چین از کاهش سهم بازار این شرکت در ایران خبر داده است. جانگ گویی بینگ در این زمینه اظهار کرده که هرچند در سال گذشته شاهد استقبال خوب از محصولات تولیدی خود در ایران بودیم اما امسال به دلیل روند تاثیرگذاری مذاکرات هسته‌ای، شاهد کاهش تمایل ایرانیان به این محصولات هستیم.

البته پیش از این نیز یک کارشناس صنعت خودرو پیش‌بینی کرده بود که با ورود خودروسازان اروپایی به بازار خودروی ایران، برخی از خودروسازان چینی که محصولات بی‌کیفیت تولید می‌کنند از این بازار حذف خواهند شد.

شهرام آزادی در این زمینه اظهار کرده بود: "با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای خودروسازان بزرگ جهانی وارد ایران شده و به تولید مشترک با خودروسازان داخلی خواهند پرداخت".

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، "با این روند برخی از خودروسازان چینی که محصولاتشان کیفیت پایینی دارد قطعا از بازار خودروی ایران حذف خواهند شد و اگرخودروسازان اروپایی بتوانند محصولاتی با قیمت پایین و اقتصادی در ایران تولید کنند، عرصه بیش از پیش بر خودروسازان چینی تنگ خواهد شد".

البته حضور خودروسازان بزرگ جهانی تنها خودروسازان چینی حاضر در ایران را تهدید نمی‌کند بلکه کارشناسان معتقدند که ایران خودرو و سایپا نیز اگر در جهت بهبود کیفی محصولات خود حرکت نکنند در آینده بخشی از بازار خود را به رقبای اروپایی واگذار خواهند کرد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
برید که برنگردید
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
ایران خودرو و سایپا هیچ وقت سهم شون از بازار کم نمی شه چون قرار نیست هیچ وقت با کسی رقابت کنن.
علی
UNITED KINGDOM
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
خودردسازان چینی با سرعت دارند رشد می کنند ومن فکر می کنم تا چند سال آینده رقیب سر سختی حد اقل در خودردهای کلاس متوسط با کره ایها و حتی اروپاییها شوند
نارون
ROMANIA
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷
شرکتهای کره ای هیوندای. کیا. دوو . پس از شراکت با خودرو سازان امریکایی توانمند شدن طوریکه بازار اسیا دست هیوندای هستش
اسدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷
خودروهای چینی ارزان قیمت توسط بعضی از افراد ونمایندگی ها با گران فروشی قد کشیدند وحالا نوبت ..... قدر وارزش پول خود را بدانید تا نمایندگی ها ناز شما را بکشند خودرو چینی 15 میلیونی را 40 میلیون در بعضی از فروشگاهها ونمایندگی ها به مردم می فروشند! ارزش قیمت دلار در بازار کنونی 2000 تومان است نه 3300 تومان بایستی پول کشور رشد کند نه اینکه ......
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰
خدا لعنت کنه انهایی را که با بهانه های گوناگون ارتباط کشور را با غرب و تکنولوزی بالا قطع کردنند و ما را به دامن چین هل دادنند و الان هم بهانه های دیگه می اورند مردم باید هوشیار باشند و فریب اینها را نخورند و هی شعار مرگ بر این و ان را سر ندهند چرا که منفعت طلبان به نفع خود استفاده برده و میبرند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱
چه کسی پاسخگوی تحمیل این همه زیان به سهامداران خودرو خواهد بود که نا خواسته شرکتهارا مجبوربه تغییرخط تولیدشان کردند
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹
هزاران نفر در اثر استفاده از خودروهای غیر استاندار چینی از بین رفتند . واقعا ،برید که دیگه برنگردید.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
شتر در خواب بیند پنبه دانه
ناشناس
MALAYSIA
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
با اومدنشون چندین خانواده رو داغدار کردن و با رفتنشون هم چندین نفر بیکار میشن و دوباره چندین خانواده بدبخت. از این چینیها به هیچ کس فایده یی نمیرسه حداقل من که مستقیما باهاشون در ارتباطم دارم میبینم. به هیچ چیزی تعلق خاطر ندارن و بی وجدان ترین و بی احساس ترین مردم روی زمین اند. به خاطر پول هر کاری میکنن.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
ورود اروپایی های نامرد به بازار ایران جز وابستگی بیشتر به اونها دردی از ما دوا نمی کنه.شرکتهای پژو و رنو توی این چند سال کجا بودند که الان می خوان بیایند دوباره پولهای ما رو پارو کنند؟ ما باید از تحریم درس گرفته باشیم و به اونها اجازه ندیم مثل گذشته فقط صنعت مونتاژ داشته باشیم.یا باید توی کشور ما سرمایه گذاری کلان انجام بدهند و یا تکنولوژی روز رو به ما بدهند.در غیر اینصورت حضور اونها در ایران جز برای دلالها سودی نداره.
عرفان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
به نظر من اگر هم بخواهیم با شرکت های چینی خدا حافظی کنیم باید با عذت احترام باشد درست که کا لاهایشان کیفیت نداشتند اما هیچ وقت مثل کشور های فرانسه وغیره باما برخورد نکردند