بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳
وضعیت فعلی بانک ها از یک سو به تحلیل شرایط اقتصادی آینده کشور کمک می کند و از سوی دیگر راهگشای تصمیم گیری سهامداران پیرامون چشم انداز عملکرد آن ها است.
کد خبر : ۱۵۲۱۹۵
نویسنده :
رحمتی

نماد معاملاتی بانک ها در بورس طی تیر ماه سال جاری یکی پس از دیگری برای برگزاری مجامع عادی سهامداران متوقف شده است. بر اساس گزارش بورس نیوز برگزاری این مجامع، تقسیم سود نقدی و توضیحات ارائه شده توسط مدیران در این جلسات می تواند تا حد زیادی نمایانگر وضعیت بانک های کشور باشد.

وضعیت فعلی بانک ها از یک سو به تحلیل شرایط اقتصادی آینده کشور کمک می کند و از سوی دیگر راهگشای تصمیم گیری سهامداران پیرامون چشم انداز عملکرد آن ها است.

در این گزارش نگاهی مختصر برخی از پارامترهای موجود در صورتهای مالی بانک های کشور می کنیم:


--------------------------------

اولین نکته حائز اهمیت موضوع تقسیم سود نقدی بانک ها است از آن جایی که بر اساس دستور رییس بانک مرکزی، بانک هایی که صورت های مالی آن مشکلاتی همچون رعایت نکردن حد مطلوب کفایت سرمایه و نقدینگی دارند نمی توانند در مجامع خود سودی بیش از 10 درصد تقسیم نماید. در جدول فوق به راحتی می توان به شناسایی این بانک ها پرداخت.

همان طور که پیداست به ترتیب بانک های تجارت، پارسیان، ملت، دی و صادرات درصد سودی پایین تر از 50 درصد داشتند که در این میان دو بانک تجارت و پارسیان مشمول الزام تقسیم سود 10 درصدی بانک مرکزی شده اند.

بر اساس گزارش بورس نیوز بانک قوامین هیچ سودی میان سهامداران خود تقسیم نکرد و مجمع بانک پاسارگاد نیز به دلیل عدم ثبت حق تقدم ها به 14 مرداد ماه موکول گردید که در آن مجمع 200 ریال سود به ازای هر سهم تقسیم شد. از دیگر نکات قابل توجه در جدول فوق روند تغییرات سود هر سهم در برخی از بانک ها است.

ابتدا از بانک هایی شروع می کنیم که روند سودآوری منفی داشتند.

بانک پارسیان به عنوان یکی از مطرح ترین بانک های خصوصی در سال 93 سود هر سهم خود را نسبت به سال 92 با 81 درصد کاهش محقق نمود که با نگاهی به صورت های مالی آن می توان دریافت که علت این افت سود کاهش سهم بانک از درآمدهای مشاع (حق الوکاله) بوده است که با توجه به گزارش پیش بینی سال 94 "وپارس" بر آوردها حاکی از جبران این ضعف در سال جاری می باشد.

پست بانک ایران از دیگر بانک هایی است که در سال 93 عملکرد ضعیفی را از خود به جای گذاشته و سود هر سهم سال 92 آن به زیان 27 تومانی تبدیل شده است که عمده دلایل آن کاهش سود حاصل از سرمایه گذاری ها سپرده گذاری ها، افزایش سهم سود سپرده گذاران و کاهش سهم بانک از درآمدهای مشاع (حق الوکاله) می باشد.

دو بانک آینده و ایران زمین نیز در زمره بانک هایی هستند که در سال 93 زیان به ازای هر سهم محقق کردند که در هر دو آن ها علت اصلی زیان هر سهم رشد هزینه های مالی بانک می باشد.

بر اساس این گزارش در میان بانک های خصوصی بانک اقتصاد نوین، سرمایه و سینا نیز برای سال 93 با تعدیل های منفی قابل ملاحظه ای مواجه بودند که در بانک اقتصاد نوین رشد هزینه مطالبات مشکوک الوصول و در بانک سرمایه رشد هزینه مالی و هزینه مطالبات مشکوک الوصول موجب کاهش سودآوری آن ها شده است.

در بانک سینا شرایط با دو بانک اقتصاد نوین و سرمایه متفاوت بوده و علت اصلی تعدیل منفی 51 درصدی آن در سال 93 به دلیل کاهش درآمدها از بابت رشد سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاران و افزایش سهم سود سپرده گذاران بوده است.

در مجموع اگر بخواهیم خلاصه وار به وضعیت سودآوری بانک ها نگاهی بیندازیم باید به جدول ذیل توجه کنیم:

----------------

نکته حائز اهمیت اینکه در میان بانک هایی که افزایش سودآوری در سال 93 نسبت به سال 92 داشتند سه بانک مهر اقتصاد، شهر و دی با تعدیل های بالای قابل ملاحظه مواجه بودند که هر سه آن ها به دلیل رشد درآمدهای مشاع خود به این جهش سود دست یافتند.

نکته جالب توجه در این گزارش این است که درصد تعدیل های منفی بزرگ و درصد تعدیل های مثبت به جز سه بانک عنوان شده، بسیار اندک می باشد با این نگاه اجمالی به صورت های مالی بانک ها آن چه می توان دریافت این است که بیشتر بانک های کشور در هزینه های مالی و مطالبات مشکوک الوصول خود با افزایش همراه بودند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
مقایسه سود هرسهم در دوسال بدون درنظر گرفتن بغییرات سرمایه اشتباه بزرگی است.
baba
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
به نظر میاد بانکها دستور داشتند سود نقدی کم توزیع کنند.
چونکه بانکها پرداخت سود را از طریق خلق پول جدید پرداخت میکنند نه از محل موجودی های نقدشان.
نظر به افزایش نقدینگی 330000 میلیارد تومانی در 2 سال گذشته دست بانکها رو بستند.تا بیش از این کمتر خلق پول داشته باشند.