بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸
کد خبر : ۱۵۲۲۵۹

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت بسیاری از نهاده های تولید کاهش یافته است، تصریح کرد: تا زمانی که کیفیت خودرو ارتقاء پیدا نکند شورای رقابت مجوز افزایش قیمت نخواهد داد.

به گزارشعیارآنلاین،احمد نعمت بخش در نشست خبری که در فضای مجازی برگزار شده بود با اشاره به اینکه همزمان با توافقات هسته‌ای برخی بر این باور هستند که تا شش ماه آینده خودروهای جدید وارد بازار کشور خواهد شد، اظهارداشت: اینطور نیست حتی روز گذشته مشاور اقتصادی رییس جمهور هم اعلام کرده که در خوشبینانه ترین حالت تحریم ها در ابتدای سال آینده لغو خواهند شد.

وی با اشاره با اینکه در توسعه فعالیت های اقتصادی خودورسازان می توانند شرکای خارجی خود را انتخاب و شرایط همکاری را به مناقضه بگذارند، افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌های خودروساز بین المللی علاقه‌مند به حضور در بازار ایران همکاری به ایران هستند اما با کسانی همکاری می کنیم که دانش فنی و سرمایه گذاری مناسبی را در کشور انجام دهند.

دبیر انجمن خودروسازان اضافه کرد: برگزاری مناقصه و انعقاد قرارداد در مجموع شش ماه زمان نیاز دارد و ساخت قطعات و تولید خودرو با احتساب تمام موارد حدود دو سال زمان نیاز دارد.

نعمت بخش اضافه کرد: قطعه سازان کشور باید دانش فنی و سخت افزاری خود را با خرید تکنولوژی و تعویض ماشین آلات تقویت کنند و مجموعه های قطعه سازی برای رشد خودروسازی داخل شکل بگیرد.

دبیر انجمن خودرو سازان در رابطه با افزایش قیمت خودرو نیز گفت: سال گذشته خودرو فقط با افزایش سه درصدی قیمت روبه رو شد در حالی که دلستری که سال گذشته ۸۰۰ تومان بود هم اکنون به ۲۲۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مواد اولیه وارداتی که عمدتاً فولادهای مخصوص و ورق های فولادی است را با ارز آزاد ان هم با تعرفه ۱۵ درصدی تأمین می‌کنیم. در کنار این موضوع دستمزد کارگران هم ۱۷ درصد افزایش یافته است به طوریکه اگر شرکتی سال گذشته ۱۰۰ میلیون حقوق و دستمزد به کارکنان خود پرداخت می کرد امسال باید ۱۲۴ میلیون بپردازد.

به گفته نعمت بخش، شرکت های خودروسازی در این شرایط با افزایش تولید ۲۷ درصدی در سه ماهه نخست سال تلاش کردند تا حدودی زیان‌های خود را جبران کند اما همچنان در حاشیه زیان قرار دارند.

دبیر انجمن خودروسازان در رابطه با تعطیلی کارخانه شهاب خودرو و فعالیت آن در کشور چین ، گفت: شرکت شهاب خودرو بیشتر از ۳۰۰ نفر پرسنل نداشته و هزارن نیرو ندارد، و اینکه می گویید در چین فعالیت دارد اطلاعی ندارم موضوع برای من روشن نیست.

در ادامه این نشست خبری شیوا رئیس شورای رقابت برگزار مناقصه را در انتخاب شرکای بین المللی برای شرکت های خودروساز داخلی راهکاری مناسب نداست و گفت : در این شرایط هر کس که قیمت خوبی بدهد پیروز مناقصه خواهد شد در حالی که باید در همکاری بین المللی موضوع تکنولوژی و کیفیت محصولات در انتخاب شریک تجاری ملاک باشد.

وی با اشاره به اینکه بازار ایران در انحصار دو شرکت ایران خودرو و سایپا قرار دارد، اظهارداشت:یکی از این شرکت‌ها خودروهای تیپ پراید و دیگری تیپ پژو را تولید می‌کند در این شرایط بازار کاملا در اختیار این دو خوردو ساز قرار دارد و هر زمان که بخواهند تصمیم به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود در بازار آزاد می کنند.

شیوا با بیان اینکه در بازار انحصاری شورای رقابت باید ورود پیدا کرده و دستور العمل قیمت گذاری ها را تعیین کند، گفت: شورای رقابت با حضور سرمایه گذاران خارجی مشکلی ندارد زیرا آنها می‌توانند با حضور و سرمایه گذاری بازار را به سمت رقابتی شدن هدایت کنند. اگر بازار خودرو رقابتی شود ما به هیچ عنوان به حوزه قیمت خودرو ورود پیدا نخواهیم کرد،

رئیس شورای رقابت در مورد تقاضای افزایش قیمت شرکت‌های خودروساز هم گفت: افزایش قیمت خودرو آن هم در شرایطی که اقتصاد در رکود به سر می برد منطقی نیست . هیچ تولیدکننده ای نباید در این شرایط اقدام به افزایش قیمت کند. بلکه باید با مولفه های تشویقی محصولات خود را عرضه کنند و بازار را به سمت رونق سوق دهند

شیوا با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت بسیاری از نهاده های تولید کاهش یافته است، تصریح کرد: تا زمانی که کیفیت خودرو ارتقاء پیدا نکند شورای رقابت مجوز افزایش قیمت نخواهد داد.

منبع:تسنیم


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۹
مردشور این صنعت ملی را ببرنند که دولت و کشور تمام همت و سرمایشو برای این اهن پاره ها صرف کرد که تو ازان به عنوان خودرو نام میبری اگه کشور حساب کتاب داشت و بهم ریخته نبود امثال شما تولید کنندگان اینقدر نمتونستنند تاخت و تاز کنند درها رو بستنند یکتاز میتازید با این قیمتهای کذایی تمام ثروت ملی و اب کشور و محیط زیست را ریختنند به پای این اهن پاره ها دو صنعت کشور را به ویرانی و چالش و تورم کشاند اول خودرو دوم بانک که پولهای مردم را گرفت و ساختمان سازی و برج سازی کردو تجاری سازی و خرید ملها بر خیابانهای بالا به چند براب رقیمت و انها را با ده برابر قیمت به پولدارها فروخند و هزارن کاسبکاری دیگه و مردم دلشان خوش بود به اینکه سود سپردها بالا است بی خبر از اینکه چه بلایی دارن سرمان میاورند ارزش پولمان را یک صدم کردنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳
تویوتا کرولا پر فروش ترین ماشین در دنیا در کل تاریخ قیمت دبی 60 ملیون قیمت در ایران 120 ملیون.
دو تا نکته اولا اختلاف قیمت و کیفیت ژاپن با ایران
ثانیا 60 ملیون تاوان خانواده ایرانی به کارخانه های بنجل ساز وطنی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹
دلستر آهن پاره را به چند ده برابر قیمت تمام شده بنمی فروشد. پول همه ناکارآمدی های شما را مردم بدهند؟ کشورهای دیگر با دستمزد، مالیات و هزینه های بالا خودرو با کیفیت تولید می کنند و به قیمت مناسب به مردم (که درآمدشان چند برابر ایرانی ها است) می فروشند، حالا شما چه؟
تا کی می خواهید مردم را از نظر جانی و مالی قربانی کنید تا منافع شما و دوستان تامین شود؟ جند شرکت را می خواهید به چندبرابر قیمت بخرید (مثل بن رو که باید 5 سال تولید کند تا مازاد قیمت پرداختی بابت کارخانه جبران شود و قبل از این 5 سال باید توقف تولید کند)؟
اطلس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۵
افزایش قیمت ها کار درست وعقلانی نمی باشد اثرات ان بیماری ونگرانی و... را در بر دارد متا سفانه وقتی که در کنار پارک های بزرگ وکوچک شهر تهران برج سازی می کنند ایا مدیران سلامت وبهداشت روحی روانی توجه به نیاز همشهری های خود دارند مجوز های داده شده در بستر رودخانه ها حاصلش .... وقتی که در شمال تهران کمتر به ساخت ساز ها بخصوص در کنار پارکها می نمایند حاصلش ساخت اپارتمان در داخل پارک در شهرک نفت تهران مجاور بازار میوه تره بار شهرداری می شود ارزش خودروهای فعلی در کشور (داخلی) بیش اندازه رشد کرده است قیمت گذاری های غلط باعث تضییع حقوق مشتریان است
اکبری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
گرانی پی در پی در طی سال یک عمل سود جویانه است که متا سفانه بعضی تولید کنندگان توجه لازم را ندارند این گرانی ها باعث کاهش ارزش پول کشور می گردد کنترل ونظارت باعث رشد پول کشور می شود وشرکتهای بورسی هم در این مسیر به سود بیشتر می رسند نظارت اقتصادی لازمه بازار است تا......
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
اول اینکه دلستر کلیه انسان را تسفیه کرده وچند ویتامین مفید برای بدن به همراه دارد حالا شما اقای نعمت بخش داری با این گاریها محیط زیست را الوده میکنی و ثروت ملی را نابود وتازه جایزه هم میخواهی؟پیشنهاد میکنم شما هم عوض گاری سازی دلستر تولید کنید تا لااقل روزانه ملیونها ناسزا از مردم دریافت نکنید.قابل ذکر است که مدرنترین خودروی تولید دهه 90 در اروپا اگر وجود داشته باشد بیشتر از 3000 دلار قیمت ندارد .یک کم خجالت بد نیست مردم با چه زبانی بگویند شما و محصولاتتان را نمیخواهند.
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
اگر گران کنی چینی می خرم ، هه هه هه