بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵
کد خبر : ۱۵۲۲۶۳
روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی به ماجرای دکل گمشده پرداخته است. این روزنامه به نقل از مسعود میرکاظمی وزیر نفت محمود احمدی نژاد نوشته است که فرزند عطالله مهاجرانی وزیر فرهنگ دوران اصلاحات دلال دکل نفتی گمشده بوده است.

روزنامه جوان نوشت:
يكي ازمديران فعلي وزارت نفت كه در سمتي استراتژيك قرار دارد پاي قرارداد خريد دكل از شركت دين را امضا و مبلغي نيز بابت امضاي خود دريافت كرده است و اين روزها در سمت خود با دادن آدرس‌هاي غلط اطلاعات جهت‌داري را به مراجع ذي‌صلاح ارائه مي‌كند.

اين مدير نفتي دولت يازدهم، ارتباط نزديكي با رضا مصطفوي طباطبايي و محمد مهاجراني داشته و در جريان خريد دكل فورچونا نقش آفريني بزرگي كرده است، از همين رو عضو كميسيون انرژي مجلس با برملا كردن جزئياتي از معامله اين دكل به نسيم گفت: يكي از كساني كه پاي نامه خريد اين دكل را امضا كرده، امروز يكي از مديران ارشد وزارت نفت است و وي در آن زمان دلال بوده و واسطه خريداري اين دكل شده است.

مسعود ميركاظمي گفت: گزارش اين تخلف در مجلس آمده و ما در حال تحقيق و تفحص هستيم و اگر اين خبر صحت داشته باشد، آن مدير بايد عزل شود و وزير نفت هم بايد پاسخگو باشد، بنابراين خواهش مي‌كنم آقاي اژه‌اي ماجراي اين دكل را هم پيگيري كند؛ اينكه اين افراد چه كساني بوده‌اند كه اين كار را انجام داده‌اند و امروز از مديران مهم نفتي كشور هستند.

ميركاظمي تصريح كرد: ماجراي دكلي كه آقاي وزير نفت مطرح كردند، در پايان سال 90 اتفاق افتاده است، توسط شركت تأسيسات دريايي خريداري شده و ربطي هم به وزير وقت ندارد. در آن زمان يك دكل خريداري مي‌شود، پرداخت اوليه‌اي صورت مي‌گيرد، ولي پرداخت بعدي با تأخير انجام مي‌شود، بنابراين فروشنده مايل نيست با تأخيري كه در پرداخت انجام شده آن دكل را تحويل دهد و اين يك دعواي حقوقي است.

وزير اسبق نفت افزود: مديرعامل سابق شركت تأسيسات دريايي آقاي دكتر طاهري گفت كه در اين زمينه نامه‌اي را به وزير وقت نفت نوشته است كه اين مسئله را بايد پيگيري حقوقي بكنند، زيرا آنها يك ادعايي دارند و ايران هم يك ادعايي ديگر.

وزير اسبق نفت افزود: دلال اين دكل فردي به نام مهاجراني بوده كه فرزند وزير اسبق ارشاد است و با توجه به غير قابل استفاده بودن اين دكل، دكل مذكور چندين سال در بندر شارجه باقي مي‌ماند و كشور براي نگهداري اين دكل 6 تا 7 ميليون دلار هم هزينه به اماراتي‌ها پرداخت كرده است.

ميركاظمي با انتقاد از زنگنه گفت: متأسفانه به جاي اينكه اين ماجرا را حل كنند، آمدند و اين را رسانه‌اي كردند. آقاي زنگنه و دوستانش به اين دليل ماجراي اين دكل را مطرح كردند كه مي‌خواستند كرسنت را تحت پوشش قرار دهند، زيرا ايشان 9 دي سال گذشته بخشي از مديران مسئول رسانه‌هاي همفكر خودش را جمع كرده و اصرار داشته كه نام بابك زنجاني را مطرح كنند تا ماجراي كرسنت فراموش شود.

وزير اسبق نفت بيان كرد: چرا ماجراي كرسنت بايد مسكوت بماند و چرا زماني كه وزير ارشاد در خصوص جريمه سنگين كشور توسط كرسنت صحبت مي‌كند مجلس نبايد از آن خبر داشته باشد؟
ميركاظمي خاطرنشان كرد: آقاي وزير نفت بايد پرونده دكل را پيگيري حقوقي كند و هيئت مديره شركت تأسيسات دريايي هم بايد از وزير نفت بخواهد كه ماجراي اين دكل را پيگيري حقوقي كند و اگر مالك اين دكل حرفي براي گفتن دارد درآنجا حرف‌هايش را مطرح كند، همچنين با هركس در اين پرونده كوتاهي كرده بايد برخورد شود.

بر اساس اين گزارش، طباطبايي كه پول دكل در اختيار وي قرار گرفته يكي از سرحلقه‌هاي اصلي كرسنت است كه هم اكنون در فرانسه به گذر زمان مشغول بوده و اقوام نزديك وي در ايران در حال فروش اموال و خارج كردن پول‌هاي وي از ايران هستند. اين در حالي است كه با آغاز كار دولت يازدهم، ماجراي دكل به عنوان «دكل گمشده» مطرح شده بود اما مسئولان وزارت نفت بدون واكنش به اين پرونده، سكوت كامل در قبال آن پيش گرفتند و در مقابل، رسانه‌هاي اصولگرا با پردازش زواياي ديده نشده اين پرونده، خواستار پيگيري اين پرونده از سوي وزارت نفت و نهادهاي نظارتي شدند تا اينكه ماه گذشته، زنگنه به يكباره با تأييد اين خبر كليد واژه دكل گمشده را راهي رسانه‌ها كرد.

اطلاعات موثق نشان مي‌دهد ايران پيگيري حقوقي مهمي را در دادگاه‌هاي بين‌المللي انجام نداده است و شركت تأسيسات دريايي به عنوان شركتي كه پول دكل را پرداخت كرده است در انفعال كامل به سر مي‌برد. يك منبع آگاه در گفت‌و‌گو با «جوان» با بيان اينكه وزير نفت پيگير وضعيت حضور اين مدير در پرونده دكل است گفت: تحقيقات اخير نشان مي‌دهد نقش وي در اين پرونده محرز شده است و جداي از اين پرونده، دو پرونده ديگر نيز در حال رسيدگي است ولي هم اكنون قصدي براي بركناري وي وجود ندارد.

اين منبع آگاه افزود: موضوع خريد چند دكل دريايي توسط تأسيسات دريايي و حيف شدن حدود 100 ميليون دلار از منابع اين شركت بنا بر يك «تصميم شخصي» نيز از جمله پرونده‌هايي است كه در حال رسيدگي است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
omid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
همتون دلال هستید خدواند جوابتان کند...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳
بابا پسر مهاجرانی و ..... این حرفها چیه؟ بگو با چه مجوزی پول بیت المال را به این و آن دادی که حالا داری ازشون بازخواست می کنید
ناشناس
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۷
همینو بگو اون پسر مهاجرانی بوده تو اون وسط چه کاره بودی ؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۴
وزیر احمدی نژاد بودن به تنهایی کفایت میکند که شاهد را فاقد صلاحیت بدانیم.اگه کس دیگری خارج از دایره احمدینژاد میگفت قابل تامل بود. ولی دارو دسته احمدینژاد بگویند ماست سفیده باور نمیکنیم.
ناشناس
جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
باور نمیکنی !! جمع نبند
ناشناس
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
من هم باور نمیکنم. حالا میتونیم جمع ببندیم؟ توهم به جای این توهمات بهتره مثبت و منفی ها رو بشماری. امیدوارم شمردن بلد باشی .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۱
ميركاظمي تصريح كرد: ماجراي دكلي كه آقاي وزير نفت مطرح كردند، در پايان سال 90 اتفاق افتاده است، توسط شركت تأسيسات دريايي خريداري شده و ربطي هم به وزير وقت ندارد.
مسعود ميركاظمي گفت: گزارش اين تخلف در مجلس آمده و ما در حال تحقيق و تفحص هستيم و اگر اين خبر صحت داشته باشد، آن مدير بايد عزل شود و وزير نفت هم بايد پاسخگو باشد .... خودتون قضاوت کنید
hosein
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
این عاقای احمدی نزاد وزیراشو توی پیاده رو پیدا میکرد؟
ناشناس
GERMANY
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
بگردید ببینید یکی پیدا می کنید که آبدارچی اش از جلوی در وزارت نفت رد شده مقصر اصلی بدانید و بوق بکنید و یک جورایی ربطش بدید .