بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
در این نشست خبری که با حضور علی سنگینیان مدیر عامل تأمین سرمایه امین و نوروزی مدیر عامل شرکت پردازش اطلاعات نوآوران امین و شهیدی مدیر عامل شرکت کارگزاری امین آوید برگزار شد، سنگینیان به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
کد خبر : ۱۵۲۵۷۵
نویسنده :
محمد آموخته
صبح روز چهارشنبه، شرکت تأمین سرمایه امین به همت روابط عمومی و به مناسبت روز خبرنگار، به جهت تجلیل از اصحاب رسانه نشست خبری را در محل شرکت برگزار کرد. در این نشست خبری که با حضور علی سنگینیان مدیر عامل تأمین سرمایه امین و نوروزی مدیر عامل شرکت پردازش اطلاعات نوآوران امین و شهیدی مدیر عامل شرکت کارگزاری امین آوید برگزار شد، سنگینیان به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه امین در ابتدا توضیحاتی را در خصوص نحوه فعالیت شرکت بیان کرد که متن صحبت های وی به شرح ذیل می باشد:

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، سنگینیان شروع سال مالی جدید شرکت تأمین سرمایه را از ابتدای مهر ماه سال گذشته عنوان کرد و گفت: شرکت در 6 ماهه اول سال مالی جدید به دلیل رکود در اقتصاد کشور و عدم ثبات با روش محتاطانه به فعالیت های خود ادامه داد به گونه ای که توقف برخی از پروژه های دارای ریسک بالای سرمایه گذاری را در دستورکار قرار داد و همچنین انتشار اوراق نیز به صورت محدود انجام شد.

وی، نحوه عملکرد شرکت تأمین سرمایه امین در نیمه دوم سال مالی جاری را متفاوت از نیمه اول سال و در سه بخش گوناگون عنوان کرد که به شرح ذیل می باشد:

1- راه اندازی صندوق پروژه مپنا با سرمایه حدود 400 میلیارد تومان

2- رایزنی با سازمان تأمین اجتماعی به منظور عرضه اوراق متانول به ارزش حدود 500 میلیارد تومان از ابتدای مهر ماه 94

3- ملاقات متعدد با خارجی ها به جهت ادغام و تملیک سهام شرکت های ایرانی

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه امین، علاقه حضور خارجی ها در بازار ایران را در راستای ایجاد شرایطی به منظور فروش محصولات خود دانست و افزود: در حال حاضر، شرکت های خارجی به دنبال خرید سهام شرکت های صنایع غذایی، دارویی و تا حدودی شرکت های ساختمانی در ایران می باشند تا بتوانند با استفاده از نام برندهای معتبر خارجی از حاشیه سود بالایی در بازار کشورمان برخوردار شوند و شرکت تأمین سرمایه امین نیز گام هایی را در زمینه ارایه مشاوره مالی به منظور تسریع در ادغام و تملیک سهام مورد نظر شرکت های خارجی در بازار ایران را عهده دار خواهد بود.

وی در ادامه گفت : انتشار 45 درصد اوراق مشارکت یا صکوک بورس تهران در اختیار شرکت تأمین سرمایه است و به عنوان بزرگترین شرکت تأمین سرمایه فعال در بازار سرمایه ایران هستیم همچنین یادآور شد: در شرایط کنونی ارزش بازار بدهی در بورس ایران 10 هزار میلیارد تومان می باشد که بایستی با کمک سازمان بورس و بانک مرکزی میزان و اندازه بازار بدهی نسبت به ارزش بازار سهام را همچون کشورهای دیگر افزایش دهیم.

سنگینیان در ادامه گفت: در حال حاضر، سود اوراق متانول برای شستا در حدود 24 تا 28 درصد سالانه در نظر گرفته شده که در حال رایزنی در خصوص تعیین نرخ نهایی آن در زمان انتشار اوراق می باشیم.

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه امین در پاسخ به سوال اسماعیل پور رییس شورای سردبیری بورس نیوز در خصوص اینکه آیا شرکت فوق از مسیر اصلی فعالیت خود که همان پذیره نویسی و بازارگردانی سهام در بورس می باشد خارج شده است، گفت: اکنون شرکت تأمین سرمایه امین، خدمات گسترده ای از جمله، مدیریت دارایی، تأمین مالی، خرید و فروش و همچنین مشاور مالی را برای مشتریان خود در نظر گرفته است و سالیانه  ارزش گذاری حدود 60 شرکت توسط امین انجام می شود اما به دلیل کارمزد بسیار کم این فعالیت مقرون به صرفه نمی باشد و از سویی دیگر نیز به دلیل نبود سیستم ثبت سفارش در عرضه های اولیه  بازارگردانی و تعهد پذیره نویسی از ریسک بالا و درآمد پایینی برخوردارمی باشد از سوی دیگر در این دو حوزه  شرکت های سرمایه گذرای و شرکت های کارگزاری نیز به عنوان رقیب برای ما محسوب می شوند اما در بازار بدهی بدون وجود رقیب فعالیت می نماییم و درآمدهای قابل توجهی را نیز از این محل به دست می آوریم.

خارجی ها به دنبال صنایع غذایی و دارویی هستند/بازار بدهی باید بزرگ شود/حدود 50 درصد کارگزاری ها زیان عملیاتی دارند/دولتی ها باید از بورس حمایت کنند

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه امین در پاسخ به سوال دیگر اسماعیل پور که چرا شرکت های ایرانی با وجود اطلاع از اهداف خارجی ها در بازار کنونی کشور، خود برنامه هایی در تجمیع شرکت های داخلی اجرایی نمی کنند، خاطر نشان کرد: در ایران به لحاظ فرهنگی، افراد تمایلی به فروش شرکت های زیان ده ندارند به گونه ای که اکنون بیش از 50 درصد شرکت های کارگزاری با زیان عملیاتی مواجه می باشند اما حاضر به فروش سهام خود نیستند در حالیکه می توان تنها از حضور چند شرکت کارگزاری بزرگ در بازار سهام بهره برد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اینکه چرا به بانک ها در میزان پرداخت سود سپرده گذاری ایراد می گیریم ولی در مقابل در بورس اقدام به پرداخت سود بالا در اوراق صکوک می نماییم، یادآور شد: بیشتر این اوراق توسط سرمایه گذاران نهادی جذب می شود و خطری برای بورس محسوب نمی شود.

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه امین، تشویق مردم برای حضور شخصی در بازار سرمایه را سیاستی اشتباه عنوان کرد و گفت: بایستی بیشتر نهادهای فعال در بازار سرمایه از جمله صندوق های سرمایه گذاری در بازار سهام فعالیت نمایند که اعمال سیاست کنترلی بروی آنها راحتتر هم هست البته در حال حاضر صندوق زمین و ساختمان نیز راه اندازی شده ولی به دلیل پیچیدگی فعالیت استقبال خوبی نشده است زیرا باید ساختارها ساده باشد .

وی خواستار حمایت دولت از بازار سهام شد و افزود: مسئولین امر در تیم اقتصادی کشور بایستی همچون کشور آمریکا که خواهان اقتصاد آزاد می باشد اما در شرایط بحرانی اقدام به خرید سهام جنرال موتورز کرد اقدام حمایتی از بورس انجام دهند و نگذارند بازار دچار هیجان غیر قابل پیش بینی شود .

سنگینیان در پایان خواستار وجود ناظری واحد در اقتصاد کشور شد و گفت: در حال حاضر وزارت خانه های مختلف تصمیمات جداگانه ای می گیرند که منجر به ایجاد آسیب به بدنه اقتصادی کشور می شود به گونه ای که مثلاً تغییر اندک نرخ ارز تغییرات گسترده مالی را برای شرکت های بورسی به وجود می آورد.

خارجی ها به دنبال صنایع غذایی و دارویی هستند/بازار بدهی باید بزرگ شود/حدود 50 درصد کارگزاری ها زیان عملیاتی دارند/دولتی ها باید از بورس حمایت کنند

در ادامه نشست خبری، نوروزی مدیر عامل شرکت داده پردازی اطلاعات مالی نوآوران امین با اعلام خبر راه اندازی سیستم جامع اطلاعات مالی شرکت ها، از سال 93 گفت: با حصول توافق هسته ای و امکان حضور شرکت های سرمایه گذاری خارجی در بازار ایران، اطلاعات مالی شرکت های موجود در بازار سهام به زبان انگلیسی از منابع TSE، کدال، بانک مرکزی، بیمه مرکزی و همچنین مرکز آمار ایران جمع آوری شده و قابل ارایه شده است به گونه ای که در این راستا ثبت یک شرکت در انگلیس را اجرایی کرده و خواستار فروش اطلاعات این شرکت به سایت های خارجی از جمله بلومبرگ می باشیم .

وی در ادامه بیان کرد با وجود تمام گستردگیها و جامعیت اطلاعات اما اکنون اطلاعات سایت فوق به صورت رایگان و حتی با کمک ربات در اختیار عموم قرار می گیرد. نوروزی خاطر نشان کرد از دیگر مزایای این سامانه، هوش تجاری آن می باشد که هر کاربری می تواند گزارش اختصاصی خود را به دست آورد.

همچنین شهیدی مدیر عامل شرکت کارگزاری امین آوید با اعلام اینکه کارگزاری فوق در سال 93 با معامله 14 هزار میلیارد تومانی موفق به کسب رتبه 4 در میان 100 شرکت کارگزاری دیگر شده، افزود: در سال گذشته، صندوق کارگزاری امین آوید موفق به اخذ رتبه اول بازدهی میان سایر صندوق های دیگر سرمایه گذاری شد.

وی،اهداف شرکت کارگزاری امین آوید را بر تمرکز بیشتر در نحوه ارایه سرویس دهی بر معاملات بر خط (آنلاین) توصیف کرد و یادآور شد: پس از حصول توافق هسته ای و امکان حضور شرکت های خارجی اولین صندوق ETF (صندوق قابل معامله در بورس) را راه اندازی کرده ایم که طی یک ماه آینده یونیتهای آن در بازار سهام عرضه خواهد شد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
ROMANIA
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
یک سوال ساده .چرا گفتن مردم وارد نشوند دربازارسرمایه ؟ دولت خریداری کند یعنی باز شبه دولتی ها درصورتی اگر همین 7 میلیون سهامدار شاهد بالا رفتن بازار باشند انقدر سرمایه وارد می شود که همان شرکتهای زیانده میتوانند تما م بدهی وحتی به سود دهی هم بر سند . البته مدیریتی کا ملا سالم می خواهد ایا مدیران راه درست را می دانند یا مغلطه گویی میکنند وهر روز برای بورس یک داستا ن می سازنند .فنر بور س بیشتر از جمع نمیشود . سها ها باید با لا رود تا مشکل اقتصاد حل شود .در غیر این صورت ضرر شان از نظر مالی پای خودشان . قیمت بضی سها مها به زیر 100 تومان رسیده . ایا این قیمتها با زمین متر 10 میلیونی پراید 40 میلیونی وسایر اجناس تناسبی دارد .فرق در چیست؟ اینجا میگونند تورم در بورس میگویند حباب . من فکر کنم اکر دستگاهی بود که مثل خود پرداز ها بابت هر 100 تومن یا باقیمانده خرید های روزمره میشد یک واحد سهام بردارند چی میشد.این همه پول خورده . ایا باز قیمتها همین میاند ؟ باز بگویید حباب . اگر راست میگویید با این همه تبلیغ وحباب در ملک و ماشین چرا مردم رغبتی به خرید ندارند . مرد م پول برای ملک و ماشین ندارند .ولی بنده خدا ها 100 تا تک تومانی براشون منده که باش سهم بخرند .اگر هم از دستشان رفت چیزی ازدست نداده اند مگر 8 میلیون سهام دار حداقل 100 تومان از دست بده چه می شود با سوادان نتیجه این میشود باز هم 100 تا تک تومانی دیگر می دهند تاوقتی الماس برای خریدوجود دارد کسی نمیره ملک و ماشیین بخره.البته در اقتصاد همیشه انها یی که دید در ستی نسبت اینده درارند برنده اند دیر زود دارد سوختو سوز ندارد هر چه فنر بور س بیشتر جمع شود لگد ش درد ناک تر است..ممنون از بورس نیو ز بخاطر انتشار افکار ها ی مختلف سهامدارا ن با تجربه .و قدیمی
امیر
ROMANIA
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
دقیقا حرف حساب جواب نداره عالی گفتی
رضایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
وقتی که وزیر اقتصاد نمی خواد بورس بالا بره ، بالا رفتن سهام بی معنی است
روند بازار نشان دهنده کنترل قیمتهاست .توجه داشته باشید دولت حجم پول در گردش را دو برابر کرده است رکود وتورم بالاست پس افزایش قیمت سهام بی معنی است این وزیر اقتصاد .اجازه رشد سهام را نمی ده چراکه اگر سهام رشد کنه بانکها ورشکست می شوند .