بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۹
کد خبر : ۱۵۲۸۶
خبرگزاري فارس: از ميان 29 شركت پذيرش شده و متقاضي پذيرش در بورس، كاروان سرمايه 12 هزار ميليارد توماني20 شركت پشت دروازه هاي بازار سهام مانده كه اين حجم از سرمايه در نيمه دوم سال مورد پذيرش، درج و عرضه سهام واقع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، بورس اوراق بهادار در حالي فعلا" ميزبان 344 بورس در بازار اول (88 شركت) و دوم (256 شركت) است كه از جمله برنامه‌هاي اصلي شركت بورس (كه متولي حوزه عمليات بازار سرمايه است) پذيرش، درج و عرضه سهام 20 شركت با سرمايه 12 هزار ميليارد توماني است.

*افزايش 5/5 هزار ميليارد توماني سرمايه اسمي شركت هاي بورس

اين كاروان از سرمايه در حالي به سرمايه اسمي و 218 هزار ميليارد توماني شركت‌هاي بورسي (با توجه به قيمت اسمي 100 تومان هر سهم شركت ها ) و ارزش روز 65 هزار ميليارد توماني ملحق خواهد شد كه شركت‌هاي كشتيراني، پالايش نفت اصفهان، مخابرات و سيمان كردستان كه در سال گذشته پذيرش و در سال جاري در فهرست نرخ‌هاي بورس درج شده‌اند بيش از 5/5 هزار ميليارد تومان به ارزش اسمي بازار و بالغ بر 5/13 هزار ميليارد تومان به ارزش روز بازار تا پايان شهريور اضافه كرده‌اند كه بي شك شركت مخابرات با سرمايه اسمي 4 هزار و 587 ميليارد توماني و ارزش روز حدود 9 هزار ميليارد توماني نقش بسزايي در رشد ارزش بازار داشته است .

اين در حالي است كه پذيرش و درج سهام شركت اصل چهل‌ و چهاري پالايش نفت تبريز در 31 ارديبهشت سال جاري انجام شده و در صورت عرضه سهام اين شركت آماده حضور در بورس، 186 ميليارد تومان ديگر به ارزش اسمي بازار اضافه خواهد شد.

*پذيرش پنچ شركت‌ با سرمايه 4 هزار و 865 ميليارد توماني

به گزارش فارس، بررسي وضعيت‌ پذيرش شركت‌هاي جديد در بورس طي دو فصل بهار و تابستان سال 87 نشان مي‌دهد كه در اين مدت پنچ شركت ذوب‌آهن با سرمايه اسمي 786 ميليارد توماني، بانك تجارت با سرمايه هزار و 43 ميليارد توماني، بانك‌هاي صادرات و ملت با سرمايه‌هاي هزار و 680 و هزار و 310 ميليارد توماني و فروشگاه رفاه با سرمايه 45 ميليارد توماني مورد پذيرش واقع شده اند اما تا پايان شهريور ماه در فهرست نرخ‌هاي بورس درج نشده‌اند.

مجموع سرمايه‌ اسمي اين 5 شركت (كه به جز فروشگاه رفاه، چهار شركت ديگر براساس اجراي اصل 44 وارد در بورس خواهند شد) بالغ بر 4 هزار و 865 ميليارد تومان برآورد مي‌شود.

اين در حالي است كه پذيرش بانك‌هاي ملت و صادرات در 14 آذر و 25 دي‌ماه سال گذشته انجام شده و با توجه به اتمام مهلت عرضه سهام بانك ملت در موعد مقرر و 6 ماهه، عرضه سهام اين بانك تمديد شده است.

*24 شركت متقاضي حضور در بورس

درمورد بررسي آخرين وضعيت فرآيند پذيرش شركت‌هاي متقاضي حضور در بورس گزارش فارس آورده است تا پايان شهريور سال‌جاري 24 شركت خواهان پذيرش در بورس شده‌اند كه از اين تعداد 10 شركت مشمول اصل 44، يك شركت (آزمايشگاه فني و مكانيك خاك) براساس مصوبه هيئت عالي واگذاري و 13 شركت ديگر به طور اختياري درخواست پذيرش در بورس را ارائه كرده‌اند.

براين اساس، سه شركت بيمه‌اي آسيا، البرز و دانا، پالايشگاه‌هاي نفت بندرعباس و لاوان، سه شركت گاز استاني همدان، زنجان و سمنان و شركت‌هاي پتروشيمي بيستون و تندگويان با توجه به اجراي اصل 44 و مصوبه هيئت عالي واگذاري از اول مرداد تا 4 شهريورماه سال گذشته درخواست‌هاي پذيرش در بورس ارائه كرده‌اند كه به جز سه شركت بيمه البرز، دانا و پالايش نفت بندرعباس كه بخشي از مدارك را تكميل كرده‌اند، 7 شركت ديگر در مرحله آماده‌سازي بوده كه در اين ميان با توجه به زيان انباشته و 21 ميليارد توماني پالايش نفت لاوان، سازمان خصوصي پيشنهاد ادغام اين شركت با پالايش نفت بندرعباس را داده است.

بعد از اين 10 شركت، شركت‌هاي سيمان فارس نو و نفت پاسارگاد با سرمايه اسمي 35 و 60 ميليارد توماني و بيمه پارسيان با سرمايه‌ هزار و 100 ميليارد توماني و بانك سرمايه با سرمايه 353 ميليارد توماني قرار دارند كه در حالي تقاضاي پذيرش را ارائه كرده‌اند كه با توجه به تكميل بخش عمده‌اي از پرونده مربوطه، هيئت پذيرش در مهرماه تكليف اين چهار شركت را مشخص خواهد كرد.

شركت‌هاي آزمايشگاه فني و مكانيك خاك، توسعه كشت و صنعت ملي، فولاد آذربايجان، ملي كشت و صنعت و دامپروري پارس و نفت ايرانول نيز در حال بخشي از مدارك مورد نياز را تكميل كرده‌اند كه شركت اصل چهل و چهاري حفاري شمال و فولاد آذربايجان عليرغم تشكيل جلسه و دريافت بخشي از مدارك، تاكنون فرم درخواست پذيرش را تكميل نكرده‌اند.

شركت عمران و مسكن‌سازان ايران نيز عليرغم درخواست مدارك و مستندات مورد نياز جهت بررسي، اقدامي را انجام نداده و سرمايه‌گذاري نظام مهندسي ايران در مرحله آماده‌سازي قرار دارد . صنعتي و معدني شمال شرق شاهرود نيز در حالي مدارك اوليه را ارائه كرده كه براي بيمه معلم جلسه توجيهي برگزار شده است.

*كاروان سرمايه 12 هزار ميليارد توماني پشت دروازه‌هاي بورس

به گزارش فارس، اين آمار و وضعيت در شرايطي براي شركت‌هاي مشمول اصل 44 و ديگر شركت‌هاي متقاضي پذيرش در بورس به دست آمده كه از جمله برنامه‌هاي مهم شركت بورس و مديريت پذيرش اوراق بهادار در 6 ماهه نيمه دوم سال‌جاري پذيرش، درج و عرضه سهام 20 شركت جديد با سرمايه اسمي 12 هزار ميليارد توماني است اما با توجه به شرايط كنوني بازار سهام، تأخيرهاي خواسته و ناخواسته و همچنين اعمال‌نظر چند گروه از جمله سازمان خصوصي‌سازي، شركـت‌هاي مادر تخصصي، شركت هاي مشمول واگذاري و مورد پذيرش و شركت بورس به نظر مي‌رسد تمام اين حجم از سرمايه از امكان حضور در بازار سرمايه برخوردار نباشند.

به گزارش فارس، پيگيري احراز شرايط پذيرش بانك‌هاي ملت، صادرات، تجارت و آماده‌سازي و پذيرش شركت‌هاي بيمه‌اي، پالايشگاه‌ها در حفاري شمال نيز در حالي از ديگر اقدامات مديريت پذيرش شركت اوراق بهادار در نيمه دوم سال خواهد بود كه پيگيري تكميل مدارك و برگزاري جلسه كارگروه مربوط به واگذاري 531 شركت در خصوص 186 شركت انجام شده و 37 شركت مادر تخصصي باقي مانده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر