بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
کد خبر : ۱۵۲۸۷۳

بینا:«چین از لحاظ مدیریت ارز خارجی، از خطوط مرزی عبور کرده و بخشی از آن به خاطر سیاست‌ آزادسازی بانک‌ها و تلاش دولت برای پیوستن یوآن به صندوق SDR صندوق بین‌المللی پول است، اما بیشتر آن ناشی از سیاست‌های تسهیلی و اقتصاد داخلی است.»

جورج ماگنوس، اقتصاددان ارشد گروه بانکی یو.بی.اس طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به بررسی اقدامات چین در راستای مدیریت پولی پرداخت و صداقت بانک مرکزی این کشور درباره اهداف سیاست‌هایش را زیر سوال برد.
به گزارش اقتصادنیوز، در برنامه تلویزیونی «بلومبرگ»، مجری برنامه اشاره کرد: بانک مرکزی چین اعلام کرده است دلیلی برای کاهش بیشتر ارزش پول کشور وجود ندارد و هر کاهش بیشتری موجب نوسانات شدید بازار خواهد شد.

جورج ماگنوس در این رابطه اظهار داشت: بانک مرکزی چین مجبور است چنین ادعایی کند. به رغم اظهارات بسیاری که این هفته شنیده‌ایم و شایعاتی که می‌گوید چین تصمیم دارد با کاهش بیشتر ارزش یوآن در بازار جهانی لرزه ایجاد کند، به عقیده من در حال حاضر چنین ادعاهایی کاملاً مبالغه‌آمیز است.

وی افزود: اگرچه معتقدم چین از لحاظ مدیریت ارز خارجی، از خطوط مرزی عبور کرده و بخشی از آن به خاطر سیاست‌ آزادسازی بانک‌ها و تلاش دولت برای پیوستن یوآن به صندوق SDR صندوق بین‌المللی پول است، اما بیشتر آن ناشی از سیاست‌های تسهیلی و اقتصاد داخلی است.

ماگنوس با تأکید بر اینکه یوآن تا پایان سال در برابر دلار پرقدرت آمریکا باز هم ضعیف‌تر خواهد شد، تصریح کرد: بعید می‌دانم بانک خلق چین یا شورای دولتی تصمیماتی کاملاً منسجم داشته باشد که براساس آنها بخواهد ارزش پول را تا جای مشخصی کاهش دهد. اما از طرف دیگر اگر اقدامات چین نظیر کاهش نسبت نقدینگی، نرخ بهره، دادن اختیار به بانک‌های توسعه‌ای جهت صدور اوراق به ارزش یک تریلیون یوآن برای تأمین مالی و دادن وام به تأمین‌کنندگان زیرساختی و غیره را در نظر بگیریم، می‌بینیم اقدامات بسیاری در راستای حمایت از اقتصاد رو به تضعیف انجام شده است.

مشاور ارشد اقتصادی گروه بانکی یو.بی.اس تأکید کرد: نباید فراموش کنیم که این چهارمین سالی است که یک اقتصاد ضعیف درصدد استخراج محرک‌ از دل دولت برآمده است. به عقیده من حرکت رو به پایین پول بدون شک تا حدودی ناشی از سیاست‌های مالی دیکتهشده از سوی اقتصاد داخلی است.

مجری «بلومبرگ» پرسید: با توجه به نحوه «اداره» بازار توسط مقامات، مردم چقدر می‌توانند به توانایی سیاست‌گذاران در کنترل بازار مالی و مسیر حرکت آن اعتماد کنند؟

ماگنوس در این رابطه گفت: فکر می‌کنم یکی از مسائلی که بعد از شیطنت‌های بازار سهام بر همه ما مبرهن شد، این است که به‌رغم ادعاهای دولت چین درباره تلاش برای کشاندن نیروهای بازار به اقتصاد بخش حقیقی چین، در واقع از چنین ایده‌ای استقبال نمی‌کند و اعتمادی به بازار ندارد.

به گفته ماگنوس قابل اعتماد بودن بانک مرکزی چین برای مردم و مقدار تسلط آنها بر بازار، کاملاً مبهم است و سیاست‌ جدید بر مبنای تنظیم روزانه ارزش پول با اتکا بر ارزش شب گذشته، به طور بالقوه می‌تواند یک دوره کاهشی را شروع کند که ممکن است با استقبال مواجه نشود.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که برخی بانک‌ها دخالت کرده و با خرید دلار قصد دارند اعتدال را به بازار برگردانند، زیرا تنظیم و کاهش ارزش روزانه یوآن شدنی نیست.

دفاع بانک مرکزی چین چیست؟
در همین حال مارشال میز، مشاور بانک مرکزی چین، طی مصاحبه‌ای جداگانه با تلویزیونی «بلومبرگ» اقدام دولت چین را این‌گونه توجیه کرد: چین کاری را کرد که مدت زیادی بود قصد انجامش را داشت، اما به لحاظ سیاسی از آن منع بود. از زمان رکود اقتصادی سال 2008 که از جانب غرب به چین تحمیل شد، همه فکر می‌کردند رشد اقتصادی 9 درصدی چین از بین نخواهد رفت، درحالی‌که چینهموارهمشکلاتیداشته و برای حل آنها تلاش کرده است.

میز تأکید کرد: یکی از راه‌های مقابله با رشد اقتصادی ضعیف، تنظیم ارزش پول با بازار است و بهترین زمان انجام این کار وقتی است که قیمت نفت پایین آمده باشد و در نتیجه هزینه‌های کاهش ارزش پول آسیب زیادی به کشور نخواهد زد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر