بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
کد خبر : ۱۵۲۸۹۸
به گزارشصبحانه،چرا بورس یک روز پس از توفق هسته‌ای با غرب فرو ریخت؟ آیا دولت بازار سرمایه را به حال خودش رها کرده یا مجموعه ای از رقبا می‌خواهند، با تخریب نمای بازار سهام همه دستاوردهای دولت را حتی به قیمت زیان سنگین خود به چالش بکشند؟ چرا هیچ برنامه ای برای پسا تحریم وجود ندارد؟ آیا باید دولت در شرایط فعلی در بورس دخالت مستقیم داشته باشد یا نه؟ چرا هیچ کس به داد سهامدار در تالار شیشه ای نمی رسد؟ سرمایه گذار خارجی در بورس تهران به دنبال چیست؟ آیا بورس، چوب حراجی به دارایی های مردم زده ؟ چه کسی می داند چرا بورس از حال رفته و به هوش نمی آید؟ فردا چه می شود ؟

اینها پرسش هایی است که این روزها ذهن اغلب سرمایه گذاران و فعالان بورس تهران از متولی بازار گرفته تا سهامدار خرد و حتی ناشران و مدیران شرکت های بورسی را به خود مشغول کرده و حال آنکه هیچ متغیر بنیادی روشنی برای یافتن دلیل قفل شدن یا به اصطلاح ریزش ( collapse) نماگرهای بورس برای خروج از اوضاع فعلی را نمی‌داند.

این در حالی است که طی دو سال گذشته همواره تمام امید و آرزوی همه ذی نفعان بازار سهام به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای هسته ای و پایان تحریم های ظالمانه غرب عنوان و همواره آنرا بهانه ای برای خروج بازار از یک دوره رکود فرسایشی سخت مطرح می کردند، اما با کمل تعجب این انتظار تا به امروز برآورده نشده است.

این در حالی است که هیات های مختلف سرمایه گذاری این روزها به کشور در رفت و آمدند و همگی بر استفاده از ظرفیت های بورس ایران تاکید می کنند، اما گویا این حرف‌ها برای تبدیل شدن به عمل هنوز فاصله بسیاری دارد.

برای بررسی و موشکافی پدیده رخ داده در بورس امروز کشور به تنی چند از کارشناسان حرفه ای و با سابقه بازار سرمایه با موضوع « بررسی وضعیت بازار سرمایه در قبل و بعد از توافق هسته ای» به گفت‌وگو نشسته ایم.

اظهار نظرهای جالب در این گفتگوی تعاملی و دوستانه برای آنها که این روزها به دنبال یافتن دلیل رفتار متناقض بازار سهام در واکنش به خبرهای مثبت هستند قابل تامل است؛

کارشناسانی که در نشستی حضور یافته اند شامل جعفر عزیزی مدیر عامل اسبق کارگزاری بورس بیمه ایران، محمد اسکندری مدیر عامل هلدینگ پیشگامان اقتصاد صادقین، امیر حسین اسماعیل پور کارشناس بازار سرمایه و علی مهر پور لایقی مدیر مالی یک مجموعه آموزشی هستند که به تبادل دیدگاههای خود می پردازند. اجرای این جلسه کارشناسی نیز بر عهده رضا امامی ،خبرنگارفارس است.

ضمن خوشآمد گویی حضور کارشناسان و استادان محترم ، موضوعی که این روزها ذهن هر سرمایه گذار و سهامداری را در بورس به خود مشغول کرده نحوه رفتار این بازار در مواجهه با خبرهای مثبت انتظاری آن در حوزه سیاسی از جمله توافق هسته ای است. موضوعی که در کنار سایر خواست ها و مطالبات مشروع سرمایه گذاران از متولیان بورس گویا این روزها در هیاهوی فردای پس از اعلام جمع بندی توافق هسته ای گم شد. نقطه شروع و پایان این فضا در کدام دوره زمانی قرار دارد؟

امیر حسین اسماعیل پور: متاسفانه با وجود اینکه متولی بازار سرمایه در مواجهه با مردمی که درآمد این نهاد خود انتظام از جیب آنها تامین می شود، نتوانسته اطلاع رسانی دقیق و با کیفیتی را از گذشته تا به امروز از عملکرد مالی خود ارایه دهد. خبرگزاری فارس به دلیل نفوذ گسترده رسانه ای در کشور ، همواره مورد وثوق سرمایه گذاران و ذی نفعان بازار سهام بوده و به این لحاظ بهترین محمل برای موشکافی ضعف های موجود و یافتن راهکار به منظور رساندن این دغدغه ها به گوش مسئولان و دست اندرکاران کشور از زاویه رسانه است.

در حال حاضر متولی بازار سرمایه با وجود آنکه داعیه شفاف سازی اطلاعات مالی شرکت ها در بازار سهام را دارد، اما از عملکرد و صورت های مالی خود هیچ شفافیتی را به بازار ارایه نمی‌کند و تنها شورای عالی بورس از آن خبر دار می شود، در حالیکه این موضوع دغدغه اصلی بازاری است که می خواهد بداند نهاد خود انتظامی که درآمدش از جیب توده مردم تامین می شود تا چه حد توانسته در زمینه های توسعه ای و آموزشی در بودجه عملکردی خود موفق عمل کند. سهامدار حق دارد مطالبه کند در جایی که از سود و زیان معاملات او تحت عنوان کارمزد به سازمان بورس کسر می شود، آیا توانسته انتظاراتش را تا حد معقولی برآورده کند؟ اینکه فدراسیون جهانی بورس ها امروز بورس ایران را نمی تواند در جمع سایر بورس های جهان بپذیرد، دلیل اصلی آن موضوع ابهام شفافیت ساختاری این بازار و تنیده شدن لایه های دولتی در مدیریت آن است.

از سوی دیگر هنوز امکان بروز و ظهور تشکل های مستقلی همچون کانون سهامداران حقیقی در بازار سرمایه به منظور استیفای حقوق سهامداران خرد فراهم نشده و با وجود آنکه سالیان بسیاری این موضوع مطرح بوده، اما همواره بر طبل مخالفت با ظهور چنین تشکلی کوبیده شده است.

با آنکه دولت کنونی در حوزه‌های زیر بنایی حوزه های مالی و پولی کارهای بسیار خوبی تا به حال انجام داده، اما سرعت فعالیت های صورت گرفته با جریان اقتصاد ایران متوازن نیست. نمی توان اقتصادی که طی 35 سال بر بانک محوری بنیان نهاده شده یک شبه از هر نقصی مبرا شود.

این در حالی است که قبل از توافق وین همواره در تحلیل ها و گزارش های کارشناسی عنوان می شد که اگر مذاکرات به نتیجه برسد، شرایط اقتصادی به یکباره از این رو به آن رو می شود، اما اکنون با وجود دست یافتن به توافق گفته می‌شود، منتظر تسکین دهنده های کوتاه مدت نباشید.

در چنین فضایی که اقتصاد ایران با ابهام‌های بسیاری مواجه شده هنوز هیچ برنامه ای برای فردای پس از توافق وجود ندارد و یا دست کم اعلام نمی‌شود و معلوم نیست برای چه چیزی اصلاً توافق با غرب صورت گرفته است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
عدم توانایی دولت یازدهم اینکه دیگه تجزیه و تحلیل نمی خاد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
با این اوصاف شاخص کل تا 62800 سقوط می کنه .

فعلا امیدی به این بازار نیست .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
بورس نیوز عزیز رونق اقتصادی با کدام سرمایه ؟ با کدام برنامه ؟ با کدام کارخانه ها ؟ یک نگاهی به گزارش دیروز سایت خودت بنداز که کارخانه ها و کارگاههای تولیدی با چند درصد ظرفیت دارند کارمیکنند ؟دولت بجای اینکه پولهای راکد وسرگردان را به سمت بازار سرمایه سرازیر کند با سرکوب بورس و به حاشیه راندن آن خود باعث گرمی بازار غیرمولد دلالی و سود آور برای یک عده ای خاص شده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
دلیل : دولت ، دولت و بازهم دولت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
این متنو از سایت فارس برداشتید اما کاری که اونا کردن یعنی تشکیل یک صبحانه کاری با موضوع بورس وظیفه شما بود آقای بورس نیوز..... شما چرا با وزرا ومسئولین جلسه درست و حسابی برگزار نمی کنید رسالت سایتتون چیه؟ وظیفه شما چیست؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
تیتر مقاله ات اشکال داره و نشان میده میخواهی صورت مشکل و فاجعه را بزک کنی یا میترسی و یا خودت هم از رقیبان اقتصادی دولت و از دلواپسان هستی تیتر واقعی این است..... بررسی دلیل سقوط آزادبازار سهام پس از 1.5 سال
اشکان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
یعنی شما علتشو نمیدونید که چرا بورس داره سوقط میکنه بخاطر اینکه یک عدده که حقوقی هستند و مخالف دولتند و دوست دارند این دولت وزیر مجموعشو تخریب کنند و از چشم مردم بی افتد فقط همین و بسط اما کی بورس رشد مینه و یا عالی میشه خیلی دور نیست بعد رای کنگره امریکا یعنی بعداز 26 شهریور باور کنید و جای هیچ گونه شکی نیست خداوندنگهدارتان
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۲
دولت كدام دولت ما كه دولتي نمي بينيم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قندعلی ناصری
ROMANIA
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
باسلام:
ما ملت ایران مردمانی قانع صبور ودایم در حال مبارزه با فقر هستیم ودایم از طریق اقتصاد مقاومتی با فقر دست وپنجه نرم می کنیم.
این درحالی است که دولت مردان ما سعی دارندبا ژست سیاسی، برخلاف واقعیت موجود در جامعه ایرانی حرکت کنند و واقعیت ها را کتمان کنند.
واقعیت این است که از بنیاد اقتصاد ما متزلزل است و بیشتر فعالیت های اقتصادی ایران مبتنی بر دلالی، ودر عین ناباوری ازطریق نامشروع وحرام شکل گرفته و درجریان است.
در اقتصاد نامشروع وکلاهبرداری هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست، چون که کلاهبرداران فقط به منافع نامشروع خود می اندیشند وبه فکر رونق اقتصادی نیستند.
درچنین شرایطی هرکسی سعی دارد با دروغ ونیرنگ به سطوح بالای جامعه نفوذ کند تا شاید از طریق کسب قدرت وثروت بتواند بانمایشی فریبنده سیاسی آنچه که بنام سرمایه است ودر بازار سرمایه وجود دارد را در آسمانخراش های قدرتی موجود جامعه نابود کند. هم اکنون برای بورس ایران فاجعه بار ترین دوران است.
چون سرمایه گذاران واقعی بورس درحال حاضر، افراد فریب خورده ای هستند که ازطریق وام و قرض، پول خود را به بازار سرمایه آورده اند که تا شاید سود ببرند ولی اکنون نه تنها از سود خبری نیست بلکه سرمایه شان کمک آب می شود ودر نهایت بجز بدهی وبدبختی چیزی نصیب شان نخواهد شد. واین درحالی است که بانک ها از طریق دلالی به مشتریان خود سودهای ناپلئونی می دهد. واین درحالی است که بورس همچنان درحال سقوط آزاد است و معلوم نیست که تابه کی دلال ها برای کسب سود به این بازار نیز مراجعه خواهند کرد.
ناسناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
اگر توان مدیریت ندارید با شهامت بگذارید کسی که جرعت دارد ذمام امور را بدست بگیرد اگر در کشوردیگری این اتفاق می افتاد تمام مقامت بالا چون خود را لایق نمی دانستند از قدرت کنار می کشیدند حتی رییس جمهور دلی در اینجا همه می گویند من نبودم دستم بود تقصیر استینم بود یعی بمن چه من فقط باید مخابرات را بگردانم
ناشناس
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
چقدر غلط املایی داری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
واقعا متعب هستم از این کارشناسی ها یعنی این کارشناان واقعا هنوز نفهمیده اند که دولت به بورس اعتقادی ندارد و محترمانه از همه میخواهد که از بورس خارج شوند تا خارجی ها جای انان را بگیرند؟
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
با این وضعیت احتمالا کارکنان شرکتها کارتون خواب بشن ، و سهامداران حقیقی فریب خورده مثل ما هم به اونها بپیوندیم ، این که نشد اقتصاد مملکت دست بردارید به چی باید ما امید ببندیم واقعا نمیتونین مدیریت کنین یا خودتون برین یا این بورس رو کلا جمع کنین که بقیه مردم فریب نخورن
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
دلیل قفل شدن بازار سهام پس از توافق ؟
دولت باید برای جبران کسر بودجه خود دستش را از جیب سهامداران در بیاور
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
دلیلش کاملا روشن است
ایرانی باید همیشه گرفتار و گرسنه نگاه داشته شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
دلیلش کاملا روشن است قیمت نفت پایین امده نتیجه اش کسری بودجه درننتیجه مکش دارایی سهام داران برای پر کرن خزینه و پرداخت یارانه
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
مچکرم امشب هم خندیدیم ...چی دولت؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
احمدی دلاور کلیدرو بگیر از حسن
رای دهنده انتخابات
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
آقای روحانی ، دور اول به شما رای ندادم . مطمئن باش دور دوم هم رای نخواهم داد .