بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
کد خبر : ۱۵۳۰۹۰

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران پس از شش ‌روز افت پیاپی، سرانجام مثبت شد. در بازار سهام روز دوشنبه حضور حقوقی‌ها چشمگیر بود چنان‌که معاملات کد‌به‌‌کد و بلوکی حقوقی‌ها سبب مثبت شدن شاخص کل شدند. از کل ارزش معاملات بازار سهام اگر معامله بلوکی ایران‌ترانسفو و معاملات کد‌به‌کد سایر حقوقی‌ها را کسر کنیم، ارزش معاملات بازار سهام در بورس تهران به حوالی 84‌میلیارد تومان خواهد رسید. در شرایط فوق فعالیت حقوقی‌ها انگیزه نوسان‌گیری را علاوه بر شرکت‌های کوچک، در برخی شرکت‌های پیشرو بازار بالا برد.

تداوم انگیزه نوسان‌گیری باعث شده تا معاملات حول قیمت پایانی در پایان بازار بسته شود. فعالیت کد‌به‌کد حقوقی‌ها که برخی شناسایی کف قیمتی اغلب سهم‌های ارزنده بازار را در این فعالیت موثر می‌دانند در سهم‌های بزرگ بورسی شکل گرفت. چنان‌که در نماد معاملاتی بانک گردشگری، روز گذشته 50‌میلیون سهم به ارزش 74‌میلیارد تومان از سوی حقوقی کد به کد شد.

در نماد معاملاتی موتوژن نیز 33‌میلیون سهم به ارزش 22‌میلیارد تومان از سوی حقوقی کد‌به‌کد شد. در پتروشیمی مبین نیز طی دو دفعه معامله بیش از 26‌میلیون سهم به ارزش 8‌میلیارد تومان کد به کد شد. در نماد معاملاتی بانک ملت اما 25‌میلیون سهم این بانک از سوی حقوقی آن کد‌به‌کد شد. در نماد سرمایه‌گذاری پارس آریان نیز 4‌میلیون سهم کد به کد شد. با توجه به افزایش حجم و ارزش معاملات بورس در روز جاری و نیز نقش پررنگ حقوقی‌ها در خرید سهام، پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه فردا روز مثبتی را در پیش داشته باشد.

کاهش 2‌درصدی شاخص فرابورس

در بازارهای فرابورس ایران 120‌میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از یک هزار و 286‌میلیارد ریال دادوستد شد. شاخص کل فرابورس که در آغاز گشایش بازار عدد 774 واحد را نشان می‌داد در جریان معاملات حدود 2‌درصد کاهش یافت و در رقم 757.77‌واحد متوقف شد.‌ در‌حالی‌که نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت تهران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، تقسیم سود نقدی هر سهم و ارائه اطلاعات، بازگشایی شد، بیشترین ارزش معاملات سهام را با ثبت رقم 21‌میلیارد و 630‌میلیون ریال به خود اختصاص داد.

معاملات کم‌حجم و منفی در گروه خودرو

روز گذشته در گروه بانک و موسسات اعتباری معاملات با روندی نزولی با شیب کم و اکثرا منفی انجام شد. بانک تجارت، بانک حکمت ایرانیان و بانک خاورمیانه تنها نمادهای مثبت گروه در پایان معاملات بودند و با معامله 47.6‌میلیون سهم و تجارت پرحجم‌ترین نماد معاملاتی گروه است. پیرامون گروه بانک و در مورد بانک پاسارگاد، هفته گذشته 285‌میلیون سهم گروه مپنا از شرکت آینده‌نگر توسعه خاورمیانه به بانک پاسارگاد منتقل شد. براساس شنیده‌ها این یک معامله درون‌گروهی بود و سهم از شرکت زیرمجموعه به شرکت اصلی منتقل شد، بانک‌ها می‌توانند تا 40درصد سرمایه پایه، سرمایه‌گذاری انجام دهند. در گروه خودرو و ساخت قطعات معاملات با روندی نزولی و منفی انجام گرفت و در پایان معاملات اکثر نمادها در بازه منفی قرار گرفتند. همچنین معاملات گروه کم‌حجم بود و با معامله 15.4‌میلیون سهم، پارس‌خودرو‌ پرحجم‌ترین نماد گروه بود. سایپا‌آذین که در طول روز صف خرید داشت، در دقایق پایانی به یکباره تا کف قیمت روزانه نزول کرد. برخلاف سال‌های گذشته که بازار خودرو در مردادماه بیشترین رونق را داشت، امسال این بازار همه‌گیر با رکود شدیدی همراه شده و قیمت‌ها در سراشیبی سقوط قرار گرفته‌اند.

نزول 13‌درصدی قیمت پالایش نفت تهران

در گروه فرآورده‌های نفتی شنیده‌ها از پالایش نفت تبریز حکایت از استفاده شرکت از پروژه‌های جدیدش دارد که توجیه اقتصادی مناسب و زیست‌محیطی دارد. موجودی انبار مناسب و مفروضاتی همچون نفت 47‌دلاری و نرخ تسعیر ارز 27225 ریالی نشان می‌دهد كه این شركت برای تحقق بودجه خود مشكلی نخواهد داشت. پالایش نفت تهران که در سه ماه اول سال و با سرمایه جدید 800‌میلیارد تومانی اقدام به تحقق 20‌درصد معادل 55 ریال از سود پیش‌بینی شده 280 ریالی کرده است، بازگشایی شد و با روندی نزولی تا 13-درصد نزول کرد.

از سوی دیگر پالایشگاه قطران زرند به‌عنوان دومین پالایشگاه قطران کشور این هفته رسما افتتاح می‌شود. در گروه سیمان شرکت سیمان دورود که طی شش ماه گذشته بازدهی منفی ۳۵‌درصدی سهام داشته در تدارک افزایش سرمایه ۹۰۰‌درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و مطالبات و نقدی سهامداران برآمده است. در گروه استخراج کانه‌های فلزی صادرات سنگ‌آهن در چهارماهه نخست امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیش از 34‌درصد کاهش یافته است، همچنین از درآمد حاصل از صادرات بیش از 65‌درصد کم شده است. نایب‌رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن گفت: هنوز تخفیف ۷۰‌درصدی حقوق دولتی معادن سنگ‌آهن ابلاغ نشده است.

در گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی کارخانجات تولیدی شهید قندی که تمام طول روز معاملاتی با صف خرید همراه بود با وجود عرضه شدن صف خرید آن در اواسط بازار قیمت سهم بازهم تا سقف قیمت حرکت کرد و معاملات را با صف خرید به پایان رساند.اعلام فاز دوم واگذاری و فروش تعدادی از املاک مازاد بر نیاز کارخانجات تولیدی شهید قندی در روزگذشته موجب صف خرید و رشد قیمت سهام این شرکت بورسی شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
این بازار دیگه مرحوم شده مثل کل اقتصاد کشور.