بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
با اجرای توافق هسته ای، مشکل LC و سوئیفت بانکی برطرف خواهد شد و پول های بلوکه شده بانک مرکزی آزاد می گردد و همچنین وزارت نفت نیز می تواند صادرات خود را از سر گیرد و درآمد ناشی از فروش محصولات نفتی را وارد کشور نماید و در نهایت تحرکی را در اقتصاد کل کشور شاهد باشیم.
کد خبر : ۱۵۳۱۱۱
نویسنده :
محمدآموخته

بر اساس گزارش بورس نیوز این روزها بازار سرمایه در شرایط نا بسامانی قرار گرفته که این امر عدم اعتماد سرمایه گذاران به آینده بازار را رقم زده است، در همین ارتباط با حضور در دفتر علیرضا مستقل، مدیر سرمایه گذاری و تحلیل شرکت کارگزرای تدبیرگران فردا به گفتگو با وی پرداختیم که متن مصاحبه آن به شرح ذیل می باشد:

به نظر شما در شرایط فعلی چه عواملی منجر به روندی منفی در بازار سرمایه شده است؟

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی دولت تدبیر و امید، تغییراتی در سیاست های اقتصادی کشور و همچنین آغاز روابط با کشورهای خارجی شاهد بودیم که این امر منجر به رشد منطقی قیمت سهام شرکت های بورسی گردید اما به هیچ وقت قیمت ها حبابی نبود زیرا مفهوم حباب به معنای افزایش قیمت چندین برابر ارزش ذاتی یک سهم می باشد درحالیکه در سال 92 با توجه به افق های پیشروی آن زمان می توان تنها به حدود 30 درصد افزایش قیمت سهام شرکت ها بیش از ارزش ذاتی اشاره کرد، اما عواملی از جمله، طولانی شدن روند مذاکرات هسته ای، افزایش نرخ سود بانک که در برخی از موسسات غیر مجاز فراتر از 28 درصد رفت، سقوط جهانی قیمت فلزات اساسی و همچنین سراشیبی قیمت نفت منجر به سقوط بازار شد.

روند نزولی بازار سهام تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود؟

اکنون با توجه به حصول توافق هسته ای، دور نمادی واضح تری از اقتصاد کشور نسبت به ماه های اخیر و حتی سال 92 نظاره گر می باشیم اما نرخ های جذاب سپرده های بانکی منجر به ایجاد حالتی انجمادی در اقتصاد کشور و به تبع آن عدم نقدینگی در بازار سرمایه را به همراه داشته است ولی بایستی به این نکته توجه کرد که حداکثر تا اجرایی شدن توافق هسته ای، بازار در شرایط رکود فعلی به سر خواهد برد و پس از آن در روندی صعودی و با رشد منطقی مواجه خواهد شد که حداکثر زمان آن 3-4 ماه آینده می باشد.

همچنین، با اجرای توافق هسته ای، مشکل LC و سوئیفت بانکی برطرف خواهد شد و پول های بلوکه شده بانک مرکزی آزاد می گردد و همچنین وزارت نفت نیز می تواند صادرات خود را از سر گیرد و درآمد ناشی از فروش محصولات نفتی را وارد کشور نماید و در نهایت تحرکی را در اقتصاد کل کشور شاهد باشیم.

در شرایط کنونی، کدام صنایع در بازار سهام از ریسک سرمایه گذاری کمتر و رشد سودآوری بالاتری برخوردار می باشند؟

متأسفانه شرایط اقتصادی جهانی نیز به ضرر بازار سرمایه می باشد به گونه ای که با توجه به دورنمایی که از اقتصاد جهانی ناشی از تثبیت قیمت ها در نرخ های فعلی وجود دارد نمی توان امید چندانی به بخش های بزرگ صنعتی کشور داشت که نمونه آن ارتباط مستقیم اقتصاد چین در محصولات فولادی بوده که اکنون برخی از صنایع فولادی تولید کشور را تحت تأثیر قرار داده و امید است با افزایش تعرفه واردات، مشکل صنعت فولاد کشور مرتفع گردد که در نتیجه این امر کاهش مشکل شرکت های سنگ آهنی را نیز به همراه خواهد داشت.

اما در حال حاضر، سهامداری در گروه بانکی، دارویی، لیزینگی، پیمانکاری، برقی و نیروگاهی می تواند از شرایط حصول توافق هسته ای، بالاترین بهره وری را داشته باشد.

صنعت خودرو کشور نیز به جزء تعداد محدودی از شرکت ها با مشکلات بسیار بزرگی دست و پنجه نرم می کنند به گونه ای که شرایط پس از اجرای توافق نیز آنچنان چشم انداز سودآوری مناسبی را برای این گروه فراهم نخواهد کرد.

طی ماه های اخیر شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا، اقدام به راه اندازی یک سایت تحلیلی برای مشتریان خود داشته است در خصوص عملکرد این سایت توضیحی می فرمایید؟

یکی از اجزای فعال و موثر در توسعه و رشد بازار سرمایه عملکرد شرکت های کارگزاری می باشد و انتقادی که بنده همیشه داشته ام این است که شرکت های کارگزاری همواره در افزایش کیفیت خدمات خود به مشتریان غافل می باشند زیرا مهمترین خدماتی که کارگزاری ها می توانند به مشتریان خود ارایه دهند تحلیل و اطلاعات مناسب از وضعیت صنایع و شرکت ها است که این امر می تواند کمک بزرگی به فعالین بازار در انتخاب سرمایه گذاری درست در شرکت ها را به همراه داشته باشد تا افرادی که تازه وارد بورس می شوند بتواند با چشمی باز از آینده شرکت ها سرمایه گذاری کنند که نتیجه آن این است که فرد نه تنها در بازار خواهد ماند بلکه افراد دیگری را به سرمایه گذاری در بورس تشویق خواهد کرد.

اکنون شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا اقدام به راه اندازی سایتی با عنوان دیلی تحلیل کرده که برای تمامی مشتریان خود تحلیل هایی از وضعیت بازار سهام را ارایه می دهد و همچنین به مشتریان خاص کارگزاری نیز تحلیل های اختصاصی و مشاوره به صورت رایگان را در دستور کار قرار داده که تاکنون با استقبال قابل توجهی هم مواجه شده است. زیرا تحلیل های شرکت کارگزاری تدبیر گران فردا بر اساس اصل صداقت، بالاترین کیفیت ممکن در تحلیل و جمع بندی بر روی صنعت و یا کلیت بازار می باشد تا مشتریان از حداقل فرصت سودآوری در بازار سهام برخوردار شوند.

شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا، خدمات دیگری از جمله پرداخت اعتبار برای مشتریان خود را چگونه در نظر گرفته است؟

شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا، خدمات اعتباری خود را متناسب با دارایی و گردش معاملاتی مشتریان لحاظ می کند که بهره دریافتی به صورت رقابتی می باشد به گونه ای که اصلاً قابل قیاس با سایر شرکت های کارگزاری و حتی شبکه بانکی کشور نیست به گونه ای که بهره صفر درصد تا حداکثر در بدترین شرایط ممکن 21 درصد را برای مشتریان خود در نظر گرفته است.

در حال حاضر، عملکرد صندوق مشترک سرمایه گذاری شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا چگونه بوده است؟

مسأله ای که در بورس مهم است آرامش خاطر است و تا زمانیکه در زندگی شخصی و کاری خود آرامش نداشته باشیم تصمیمات اشتباهی را می گیریم. در بورس سرمایه گذاری می کنیم که بتوانیم از سود آن در بهبود سطح زندگی خود استفاده کنیم و اگر کسانی که با بازار سهام آشنا نیستند و به طور مستقیم وارد بازار شوند احتمال دارد آن آرامش خاطر خود را از دست دهند ولی شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا در صندوق های مشترک خود این آرامش خاطر را برای مشتریان خود به ارمغان آورده است به گونه ای که در اکثر زمان های سال در چهار بازه، ماهانه، سه ماهه، شش ماه و یکساله جزء 10 صندوق برتر در حداکثر بازدهی میان سایر صندوق ها .....بوده ایم.

اکنون صندوق سرمایه گذاری مشترک کارگزاری تدبیرگران فردا از اسفند ماه سال گذشته تا اواخر مرداد ماه سال جاری با توجه به رکود فعلی بازار سرمایه با بازدهی مثبت 10 درصدی همراه بوده و همچنین صندوق امین تدبیرگران فردا نیز که با نماد الماس در قالب صندوق ETF می باشد بازدهی مثبت 12.3 درصدی را به خود اختصاص داده است.

در پایان اگر نکته خاصی مد نظر دارید، بفرمایید؟

بورس محل سرمایه گذاری در بازه زمانی بلند مدت بیش از یکسال است و نبایستی به نوسانات کوتاه مدت بازار توجه کرد و توصیه بنده این است که فعالین بازار بخشی از سرمایه خود را به مرور زمان وارد بورس نمایند زیرا آینده ای که پیشروی این بازار است در آینده بسیار پر بازده تر از سرمایه گذاری در ارز، طلا و حتی سپرده گذاری در بانک ها خواهد بود و از اواسط شهریور ماه سال جاری نیز بازار بهتری را شاهد خواهیم بود.انشاءالله

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
این بورس باشد برای خودتان و منتظر بمانید تا رشد کند ما که خارج شدیم
خامنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
مشکل ایران اصلا مشکل شرایط اثتصادی دنیا نیست ایران مشکلات داخلی از جمله سو مدیریت و مسیله سیاست خارجی و دخالت در امور دیگر کشورها را دارد
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
بلند مدت بیشتر از یکسال !!! مثلا چند سال؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰
بلند مددل یعنی:بعد از انتخابات ریاست جمهوری.
ناشناس
UNITED STATES
جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
مشکل ایران سوء مدیریت است و بس. وگرنه در سال 2008 که بحران اقتصادی در دنیا رخ داد به دلیل ورشکستگی بسیاری از شرکتها قیمت جهانی بسیاری از اجناس پایین آمد ولی در ایران قیمتها گاهی بالاتر هم می رفتند. کلا ایران کشور ایزوله است. منتها در اینجا مدیران ما وقتی شرایط جهانی بد است مشکلات را گردن شرایط جهانی می اندازند و وقتی خوب است گردن ....
ناشناس
جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
دقیقا هم همین طور هست برای اینکه ایران به خاطر تحریم ها اصلا وصل به دنیا و اقتصاد جهانی نیست که از ان تاثیر بپذیرد
حسین
GERMANY
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
کدام آرامش وتدبیر آیاشتران عملکردش جز بالا کشیدن سرمایه مردم بی پناه وگیرافتاده در دست این فرصت طلبان نیست چه کسی رو میخواهید فریب بدهیدفقط بلدید به دولت قبلی حمله کنید وبگید دزدیدندوغارت کردندوبردندا