بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها عنوان کرد:

نیم نگاهی به پرتفوی بورسی و غیر بورسی "وسکاب"

با کاهش اثرات تحریم ها شرایط صنایع تغییر خواهند نمود و برخی از صنایع که آسیب زیادی دیده بودند از جمله حمل و نقل و ارتباطات، صنعت دارو و تجهیزات در کنار صنعت بانک و بیمه، لیزینگ و تا حدی خودرو می توانند چشم انداز مناسبی داشته باشند و این مجموعه در نظر دارد تا در بورس یا خارج از بورس از فرصت های مناسب سرمایه گذاری استفاده کند.
کد خبر : ۱۵۳۱۱۲
نویسنده :
جمشیدی
در حال حاضر دارایی های با درآمد ثابت با وزن 25 درصد بیشترین وزن از دارایی های شرکت را به خود اختصاص داده اند و در کنار آن صنعت معادن و فلزات با 16 درصد گروه مخابرات با 11درصد و چند رشته ای صنعتی (عمدتا مربوط به گروه پتروشیمی) با 10 درصد اصلی ترین صنایع در جمع دارایی های شرکت می باشند.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به علت شرایط اقتصاد جهانی و رکود داخلی اغلب صنایع و حتی خدمات در کشور حال و روز خوشی ندارند و گروه معادن و فلزات در رکود بی سابقه ای به سر می برد. این در حالی است که انتظار می رود با بهبود وضعیت اقتصاد داخلی از سال 95 شاهد بهبود گروه مذکور باشیم. در بخش فلزات کاهش قیمت های جهانی هر چند با تلاش وزارت صنعت و معدن برای وضع تعرفه واردات اندکی جبران شد، اما به طور کلی با توجه به رکود اقتصادی تقاضایی برای محصولات وجود ندارد و در مورد محصولات صادراتی هم با توجه به قیمت های پایین تر جهانی، سود آوری صادرات کاهش یافته و بعضا به نقطه سر به سر رسیده است.

مهدی قلی پور افزود: در حوزه خدمات ارتباطات و مخابرات که صنعت دوم دارایی های شرکت و نیز پرتفوی بورسی قرار دارد، ریسک خاصی را شاهد نیستیم با این حال نحوه تعامل شرکت های مخابرات و ارتباطات سیار با دولت و نیز بحث قیمت گذاری خدمات از ریسک های صنعت می باشند. بر این اساس علی رغم پیش بینی کاهش یا عدم رشد سودآوری در سال جاری نسبت به سال گذشته، باز هم آسیب کمتری از رکود حاکم بر اقتصاد خواهند دید. صنعت پتروشیمی نیز به طور کلی جز مزیت های اصلی کشور می باشند و انتظار رشد بلند مدت در این شرکت ها البته به همراه کاهش مقطعی در سود آوری این حوزه وجود دارد. واحدهای پتروشیمی تا حدود زیادی افت داشته اند و برخی از آنها به حداقل قیمت ها رسیده اند.

وی در خصوص برنامه های "وسکاب" برای ورود به صنعت جدید ابراز داشت: قطعا" با کاهش اثرات تحریم ها شرایط صنایع تغییر خواهند نمود و برخی از صنایع که آسیب زیادی دیده بودند از جمله حمل و نقل و ارتباطات، صنعت دارو و تجهیزات در کنار صنعت بانک و بیمه، لیزینگ و تا حدی خودرو می توانند چشم انداز مناسبی داشته باشند و این مجموعه در نظر دارد تا در بورس یا خارج از بورس از فرصت های مناسب سرمایه گذاری استفاده کند.

مدیرعامل "وسکاب" پیرامون پرتفوی غیر بورسی این مجموعه سرمایه گذاری گفت: پرتفوی غیر بورسی شرکت عمدتاً شامل دارایی های بدون ریسک می باشد که منتظر استفاده از فرصت های مناسب سرمایه گذاری برای ورود هستیم و بخش دیگر به سرمایه گذاری در صنعت ساختمان اختصاص دارد که در مرحله فروش قرار دارند و می توانند در شرایط رونق بازار ملک به فروش برسند و به پروژه های جدید تبدیل شوند.

قلی پور به ارزش روز پرتفوی بورسی و غیر بورسی اشاره کرد و در این خصوص افزود: در حال حاضر ارزش روز دارایی های سکاب بالغ بر 4700 میلیارد ریال محاسب می شود که 2900 میلیارد ریال آن به پرتفوی بورسی، 1150 میلیارد ریال آن دارایی های با درآمد ثابت و 400 میلیارد ریال آن مطالبات کوتاه مدت و مابقی املاک و مستغلات می باشد.

وی در خصوص اجرای برنامه افزایش سرمایه اظهار داشت: در حال حاضر "وسکاب" در مرحله اخذ مجوز اجرای برنامه افزایش سرمایه از سازمان بورس می باشد. محل این افزایش سرمایه 20 درصدی از مطالبات و آورده نقدی سهامداران است و هدف اصلی آن اصلاح ساختار سرمایه شرکت می باشد.

علاوه بر این، بر اساس آخرین اطلاعات NAV هر سهم "وسکاب" 1395 ریال محاسبه می شود و با توجه به قیمت 1020 ریالی، هر سهم آن، "وسکاب" 73 درصد NAV معامله می گردد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر