بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
در بررسی بازدهی صنایع و شرکت ها در مردادماه امسال بدست آمد:

ناکامی صنایع برای دریافت مجوز افزایش نرخ فروش/ خودرویی ها، نقد شونده ترین سهام

فعالان بازار سرمایه در حالی در انتظار تأیید نهایی مذاکرات هسته ای توسط کنگره امریکا و مجلس شورای اسلامی ایران بودند تا این امر محرکی باشد برای ایجاد رونق نسبی بر کلیت بازار سرمایه که در این بین برخی از صنایع در تکاپوی دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات از سازمان های ذیربط و متقاعدکردن مقامات مسئول برای اعطای این مجوز جهت جبران بخشی از هزینه های تولید آنها بودند.
کد خبر : ۱۵۳۲۹۴
نویسنده :
جمشیدی
معاملات مرداد ماه سال جاری همچون ماه های قبل از آن در مسیر نزولی سپری شد و سهامداران در ناامیدی برای رخداد اتفاق با اهمیت اثر گذار برای حرکت بورس در مسیر رونق و شکوفایی به معامله در بورس پرداختند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، فعالان بازار سرمایه در حالی در انتظار تأیید نهایی مذاکرات هسته ای توسط کنگره امریکا و مجلس شورای اسلامی ایران بودند تا این امر محرکی باشد برای ایجاد رونق نسبی بر کلیت بازار سرمایه که در این بین برخی از صنایع در تکاپوی دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات از سازمان های ذیربط و متقاعدکردن مقامات مسئول برای اعطای این مجوز جهت جبران بخشی از هزینه های تولید آنها بودند.

از این رو، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حالی مجوز افزایش نرخ فروش محصولات لبنی را به شرکت های تولید کننده اعطا نکرد که برخی از گمانه زنی ها و اخبار از عرضه محصولات لبنی با افزایش قیمت در بازار حکایت داشت.

علاوه بر این، تلاش گروه سیمانی برای مجاب کردن وزارت صنعت، معدن تجارت برای رشد قیمت سیمان به نتیجه مثبتی ختم نشد و در کنار آن نیز خودروسازان نه تنها موفق به دریافت افزایش قیمت خودرو از شورای رقابت نشدند بلکه صحبتهایی مبنی بر کاهش قیمت خودرو نیز در میان است.

اما در این بین ستاد تنظیم بازار طی جلسه 14 مرداد ماه سال جاری که با انجمن روغن نباتی برگزیده شده بود موافقت خود برای افزایش پنج درصدی قیمت روغن نباتی را اعلام کرد و در این جلسه افزایش قیمت این محصول به تصویب رسید.

علاوه بر این، برخی اخبار حاکی از آن است که شرکت های تولید کننده قند و شکر در حال مذاکره با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای دریافت افزایش حدود 13.5 درصدی قیمت محصولات قند و شکر هستند، عاملی که به نظر می رسد این روزها در کنار ارائه گزارشات مناسب برخی از شرکت های قندی موجب افزایش تقاضا برای خرید سهام آنها و بعضاً تشکیل صف خرید سهام شده است.

بر این اساس، معاملات ماه گذشته تالار شیشه ای با بازدهی منفی اکثر صنایع و شرکت ها پایان یافت که در این بین شاید ارائه گزارشات نا مناسب برخی از شرکت ها متأثر از رکود حاکم بر اقتصاد کشور بی تأثیر نبوده است.

به گونه ای که شاخص کل بازدهی منفی 3.6 درصدی را برای معاملات مرداد ماه امسال به ثبت رسانید.

بر اساس اطلاعات موجود، از میان صنایع مختلف گروه منسوجات با تحقق بازدهی مثبت بیش از 12 درصدی در جایگاه نخست جدول پر بازده ترین صنایع قرار گرفت و پس از آن گروه محصولات چرمی با رشد قیمتی حدود 10 درصدی و نیز گروه مخابرات با کسب بازدهی مثبت حدود شش درصدی در جایگاه های بعدی نشستند.

این در حالی است که صنعت تجارت عمده و خرده فروشی و سائط نقلیه موتور با افت بیش از 20 درصدی مواجه شد و بدین ترتیب به عنوان کم بازده ترین گروه مطرح شدند.

بعد از آن گروه های پیمانکاری صنعتی با کسب بازدهی منفی 18.76 درصدی و استخراج ذغال سنگ با تحقق بازدهی منفی حدود 16 درصدی در ردیف های بعدی قرار گرفتند.

در میان سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه نیز شرکت آزمایش با رشد قیمتی 49 درصدی توانست عنوان پر بازده ترین سهم را به خود اختصاص دهد و در پی آن شرکت های مهرام و سرمایه گذاری فلات ایرانیان به ترتیب با تحقق بازدهی مثبت بیش از 38 و 30 درصدی رتبه های دوم و سوم پر بازده ترین سهم را از آن خود کردند.

حال آنکه شرکت های اعتبار توسعه، صنعتی و معدنی شمال شرق و نیز سرمایه گذاری ساختمانی نوین در صدر جدول سهام شرکت هایی قرار گرفتند که بیشترن افت قیمتی را در مرداد ماه تجربه کردند که از میان آنها "توسعه" با افت قیمتی 44.5 درصدی در ردیف اول جای گرفت.

بر اساس اطلاعات موجود، عنوان نقد شونده ترین سهام نیز به شرکت های پارس خودرو، ایران خودرو و دیزل و ایران خودرو اعطا شد.

در پایان این گزارش می افزاید، طی معاملات مرداد ماه امسال بیش از 13 میلیاد و 444 میلیون سهم جا به جا شد که به ارزش بیش از 30 هزار و 820 میلیارد ریال محاسبه می گردد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر