بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
رییس جمهور طی روزهای گذشته اصلاح قانون مالیات های مستقیم شامل 60 بند اصلاحی را جهت اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرده و بدین ترتیب در راستای شفافیت فعالیت های اقتصادی، بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری موظف شدند تا اطلاعات مربوط به جمع گردش و مانده سالانه انواع حساب های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.
کد خبر : ۱۵۳۲۹۷
نویسنده :
جمشیدی
رییس جمهور طی روزهای گذشته اصلاح قانون مالیات های مستقیم شامل 60 بند اصلاحی را جهت اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرده و بدین ترتیب در راستای شفافیت فعالیت های اقتصادی، بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری موظف شدند تا اطلاعات مربوط به جمع گردش و مانده سالانه انواع حساب های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. حال این سوال مطرح است که اجرای این ابلاغیه چه تأثیری بر شفافیت اطلاعات مالی بانک ها در پی خواهد داشت؟

در همین ارتباط، مدیر عامل مؤسسه حسابرسی دایارایان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بر اساس این اطلاعات به موجب ماده 169 مکرر اصلاحیه قانون مالیات ها، وزارتخانه، مؤسسات دولتی، بانک ها، مؤسسات مالی و اعتباری، سازمان ثبت اسناد و سایر نهادهای ذیربط بایستی اطلاعات مالی و اطلاعات اشخاص را که در ماده فوق ذکر شده حسب مورد به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهند.

غلامحسین دوانی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه " با توجه به اصلاح قانون مالیات ها بانک ها و سایر مؤسسات مالی موظف شدند تا اطلاعات مورد نیاز سازمان مالیاتی را در اختیار سازمان قرار بدهند، این موضوع چقدر در شفافیت و گردش مالی کشور مؤثر است؟" گفت: این ماده در واقع جدید نمی باشد و به نوعی در قانون مالیات های سال 80 و اصلاحیه سال 70 وجود داشت، اما مؤسسات ذیربط از انجام تکالیف فوق خودداری می کردند و سازمان امور مالیاتی هم دستش به جایی بند نبود. واقعیت این است که متن این ماده در همه جای دنیا وجود دارد و سازمان امور مالیاتی به عنوان سازمان حاکمیتی می تواند به اطلاعات مالی اشخاص حقیقی و حقوقی طی ضوابطی دسترسی پیدا کند. بدیهی است دسترسی سازمان مالیاتی از طریق مأموران مالیاتی نخواهد بود. بلکه باید ساز و کاری فراهم شود که بالاترین مقام سازمان بتواند از طریق مکاتبه با مؤسسات مالی و بانک ها نسبت به این اطلاعات ردیابی کند.

وی با ذکر مثالی در این خصوص، ادامه داد: به طور مثال می توان ساز و کاری فراهم کرد که بانک ها در پایان سال معادل بهره پرداختی به اشخاص را طی فرمی مخصوص به صورت خودکار به سازمان امور مالیاتی اعلام نمایند. (مشابه آمریکای شمالی و اروپا)

این مکانیزم در همه جای دنیا بدون مکاتبه صورت می گیرد، یعنی بانک ها موظفند سود پرداختی به اشخاص را برای ضبط در پرونده مالیاتی آنها به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. بدیهی است اطلاعات بیشتر از این رقم نیازمند مکاتبه خواهد بود.

مدیر عامل مؤسسه حسابرسی دایارایان افزود: با توجه به مشکلاتی که در مملکت وجود داشته و از آنجا که سازمان مالیاتی در بسیاری موارد از حوزه اجرا خارج و خود را قانونگذار نیز فرض می نماید، باید سازو کاری فراهم شود که سازمان امور مالیاتی با اعمال این ماده نتواند اقتصاد و فرآیند اقتصاد را دچار اخلال نماید. اما در صورت اجرای درست این ماده ضریب شفاف سازی کشور به طور طبیعی بالا خواهد رفت.

دوانی ادامه داد: بدیهی است ثبت اینگونه اطلاعات صرفاً از طریق نظام جامع مالیاتی امکان پذیر است که در حال حاضر بسیاری از فازهای آن روبه اتمام است و احتمالاً در سال آینده به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد. اما سازمان مالیاتی نباید فراموش کند که اطلاعات محرمانه اشخاص فردا وسیله بازی های سیاسی قرار نگیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
آخه نه اینکه ما همه جیزمون شبیه اروپا وامریکاست فقط مالیاتمون مونده بود چی شد امریکاییها همه چیزشون بده حالا این یکی خوب شد مگر اسلام و بانکداری اسلامی خودش قانون نداره اخوی گرامی بعدشم اونا مالیات وخرج مردم ومملکتشون میکنن مثل شما خرج جیب اقازاده هاشون نمیکنن درجریان هستید که
سعید
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۳
آفرین
ahmad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
چرا سرمایه هایی که در بانکها خوابیده و صاحبان انها بدون هیچ تلاش و دغدغه ای سود پولشان را بدون هیچ گونه زیان و اسیبی بگیرند با سودهای بالا در حالی که اگر این پول به سمت تولید برود شاید با این وضع تولید یکباره سوخت شود و تولید کننده همه عوارضی را که به ان تعلق میگیرد با مشقاتی که میکشد باید پرداخت کند از جمله مالیات ولی سپرده هیچ عوارض و مالیاتی ندارند اینجا بانکها در مقابل اقتصاد و رونق وتولید قرار گرفته اند ضمن اینکه پولها را بلوکه میکنند انوقت هر بلایی بخواهند با واردات و سفته بازی سر مردم میاورند در کشور ما بانکها حامی تولید نیستنند بلکه در مقابل تولید هستنند باید به این سپردها مالیات مثل کسبه و کارخانه تعلق بگیرد تا پولها تماما به سمت بانکها نرود بانکها اگر پول را هم بخواهند به تولید کننده بصورت وام بدهند نقش دلالی بازی میکنند و سود خودشان را جلوتر برمیدارند چرا پول به سمت تولید نمیرود تا انها مستقیما بدون واسطه با بهره پایین چرخ تولید را بچرخانند بطور کل بانکها در کشور ما خانه مان سوز و تورم زا بوده و هستنند نظام بانکی در کشور ما که ادعای اسلمیت داریم تماما ربا است
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹
ایا به حساب نهادهای حاکمیتی و آقازاده ها که 80% اقتصاد در دستشان است و سود آن در جیبشان میرود هم سرک میکشید و از آنان هم مالیات میگیرد؟!! یا اینکه فقط گریبان مردم معمولی که دمشان به جایی بند نیست را میگیرید؟