بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
در بررسی درصد دارایی های نقد صندوق های سرمایه گذاری بدست آمد:

صندوق هایی که تمایلی به تزریق نقدینگی در بورس ندارند

کارشناسان و متولیان بازار سرمایه همواره به افراد نا آشنا به حوزه بازار سرمایه که اطلاعات کافی برای تحلیل و بررسی ارزندگی سهام شرکت های فعال در بورس ندارند، توصیه می کنند تا به صورت مستقیم نقدینگی خود را وارد این بازار نکنند و از کارشناسان حرفه ای و خبره این حوزه کمک بگیرند.
کد خبر : ۱۵۳۳۶۴
نویسنده :
جمشیدی

کارشناسان و متولیان بازار سرمایه همواره به افراد نا آشنا به حوزه بازار سرمایه که اطلاعات کافی برای تحلیل و بررسی ارزندگی سهام شرکت های فعال در بورس ندارند، توصیه می کنند تا به صورت مستقیم نقدینگی خود را وارد این بازار نکنند و از کارشناسان حرفه ای و خبره این حوزه کمک بگیرند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، یکی از نهادهای مالی که در راستای کمک کردن به این افراد از سوی متولیان بازار سرمایه طراحی شده و بسیاری از آنها از سال های گذشته فعالیت خود را آغاز کرده اند، صندوق های سرمایه گذرای مشترک هستند. نهادهایی که به منظور جمع آوری پس اندازهای خرد سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در بورس بر اساس نظر و تحلیل تحلیلگران خبره و مدیران حرفه ای در اختیار آنها تأسیس شده اند تا با انتخاب سهام پر پتانسیل و ارزنده بازار سرمایه بهترین بازدهی متناسب با شرایط کلی بورس به سرمایه گذاران اعطا کنند و از ضرر و زیان احتمالی آنها بواسطه عدم آگاهی از شرایط و ضوابط کلی سرمایه گذاری در بورس جلوگیری به عمل آید.

علاوه بر این، بر اساس اعتقاد بسیاری از کارشناسان سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مزیت ها و ویژگی هایی را نیز برای سرمایه گذاران به ارمغان می آورد که از جمله آن می توان به مدیریت حرفه ای پرتفوی سرمایه گذاری، تنوع زیاد پرتفوی و در نهایت سادگی سرمایه گذاری در صندوق ها به دلیل عدم نیاز به انجام تحلیل و بررسی وضعیت بنیادی شرکت ها اشاره کرد.

صندوق های سرمایه گذاری همچنین با توجه به نقدینگی و سرمایه در اختیار خود می توانند در روند معاملات بازار سرمایه تا حدودی تأثیر گذار باشند و انتظار می رود به عنوان یکی از نهادهای مالی اثر گذار در روند معاملات روزانه بورس مشارکت کنند.

موضوعی که به نظر می رسد در شرایط فعلی که بازار سرمایه وضعیت نامناسبی را در چند ماه اخیر پشت سر گذاشته و از کمبود نقدینگی رنج می برد و تشنه ورود سرمایه جدید است، توسط مدیران صندوق ها مورد غفلت قرار گرفته و این افراد ترجیح می دهند تا همچون برخی از سهامداران حقوقی تنها نظاره گر معاملات روزانه باشند تا پس از بررسی وضعیت شرکت ها با استفاده از توان و دانش مدیران و کارشناسان خود در سهام شرکت ها سرمایه گذاری کنند این امر به خوبی با نگاهی به دارایی های نقد صندوق های سرمایه گذاری مشاهده می شود.

به گونه ای که صرف نظر از سه صندوق ETF، از میان 88 صندوق سرمایه گذاری مشترک فعال در بازار سرمایه طی مرداد ماه امسال یک صندوق با در اختیار داشتن حدود 51 درصد دارایی نقد در نهایت بازدهی منفی 0.8 درصدی را بدست آورده و درصد دارایی نقد دو صندوق نیز بیش از 40 درصد محاسبه می شود.

علاوه بر این، درصد دارایی نقد هفت صندوق بین 30 تا 40 درصد اعلام شده و 9 صندوق نیز دارایی های نقد آنها بیش از 20 درصد می باشد.

در نهایت نیز، دارایی های نقد 16 صندوق طی معاملات مرداد ماه امسال بین 10 تا 20 درصد محاسبه می شود و این فاکتور برای 29 صندوق باقی مانده کمتر از 10 درصد می باشد.

این در حالی است که هفت صندوق شامل صندوق های بورسیران، تدبیرگران فردا، توسعه صادرات، بازارگردانی گروه توسعه بهشهر، فارابی، نوین نیک و نیکی گستران، درصد دارایی های نقد خود را صفر اعلام کرده اند.

از این رو، انتظار می رود تا صندوق های سرمایه گذاری به عنوان یکی از نهادهای تأثیر گذار در روند معاملات بورس، با مشارکت در معاملات و تزریق نقدینگی نسبت به بهبود هر چه بیشتر اوضاع فعلی بکوشند تا نقش خود را در این راستا ایفا کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
خوشنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
بورس جان محترم
صندوق قبل از فکر کردن به رونق بازار بایستی به سود دهی خود فکر کند . او مسئول کیفیت بازار نیست . خبر شما آفتابی بود دلیل آفتاب . وجود نقدینگی سنگین صندوقهای سرمایه گذاری نوید ریزشهای بیشتر و عمیقتر را میدهد . برای این صندوقها فعلا ریزش بیشتر , مطلوب تر است . اتفاقا چون تاثرگذارند ,شما نمیبایستی توقع داشته باشید آنها منتظر قیمتهای جذابتر برای ورود هستند و این حقشان است و تخلفی نیز نمیکنند . البته صندوقهایی که نقدینگی صفر دراند نیز به نوعی به سهامدارانشان خیانت مینمایند چرا که در قوانین سرمایه گذاری ,نقدینگی صفر به معنی آماتور بودن فرد است
بهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
سلام و احترام
قانون را اصلاح کنید بازار را رها کنید تا عدالت محور حرکت کند چرا برخی از سهم ها صف خرید و بعضی صف فروش دارند چرا کنترل به صورت عینی دیده میشود سهمی را که بنیاد خوبی دارد با این قانون جلوی رشد آن را گرفته اند و عکس برای سهم دیگر ..... این قانون فعلی سرمایه دار داخلی را فرار داده و میدهد چه برسد سرمایه دار خارجی وارد شود ، این قانون بورس نیست ما و خیلی ها با زیان از این بازار خارج شدیم و تا تغییر بنیادی و ریشه ای به بورس نگاه هم نمی کنیم .
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
نقدیگی تزریق نیمکنند چون بازا ر جون نگیره والاهمه میدونند قیمتهای حقیقی سهام وارزش ذاتیشان خیلی خیلی بیشتر از این حرفهاست البته در اینده خواهیم دید یک رشد شارپی تازه بعد از ان رشد باز هم قیمتها بسیار ارزنده تر خواهد شد فنر بورس بیشتر از حد جمع شده است حتی زیر 100تومان خنده دار نیست؟؟؟