بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
از اوایل امسال تاکنون اغلب صنایع قیمت فروش محصولات خود را افزایش داده اند، این در حالی است که علیرغم افزایش هزینه های تولید خودرو همچون رشد 15 درصدی نرخ ارز مبادله ای مصرفی، افزایش تعرفه واردات قطعات آلیاژی و ورق، افزایش 17 درصدی حقوق و دستمزد و ... هیچ افزایشی در نرخ فروش خودور اعمال نشده است.
کد خبر : ۱۵۳۵۰۸
نویسنده :
جمشیدی

شرکت های خودروساز در حالی طی اواخر فروردین ماه امسال درخواست دریافت افزایش نرخ فروش خودرو را بر اساس مستندات به شورای رقابت ارائه کرده اند که متأسفانه تاکنون هیچ جوابی از سوی شورا دریافت نشده و در شرایط فعلی منتظر انتخاب اعضای جدید شورا و تشکیل جلسه برای تعیین تکلیف مجوز افزایش نرخ فروش خودرو هستیم.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: از اوایل امسال تاکنون اغلب صنایع قیمت فروش محصولات خود را افزایش داده اند، این در حالی است که علیرغم افزایش هزینه های تولید خودرو همچون رشد 15 درصدی نرخ ارز مبادله ای مصرفی، افزایش تعرفه واردات قطعات آلیاژی و ورق، افزایش 17 درصدی حقوق و دستمزد و ... هیچ افزایشی در نرخ فروش خودور اعمال نشده است.

احمد نعمت بخش به اقدامات شرکت های خودروساز برای جبران بخشی از هزینه های تولید اشاره کرد و اظهار داشت: این مجموعه ها طی سال گذشته به منظور سر شکن کردن هزینه های خود مقدار تولید محصولات را افزایش دادند. به طوریکه مقدار تولید خودرو طی سال 93 نسبت به سال 92 حدود 53 درصد افزایش داشته است، حال آنکه هیچ صنعتی نبوده که طی مدت مذکور افزایش این چنینی در حجم تولید محصولات داشته باشد و این روند صعودی تولید با شدت کمتری امسال نیز تداوم دارد. بر این اساس می توان گفت اگر چه بخشی از هزینه ها از طریق افزایش مقدار تولید محصولات جبران می شود، اما با این حال به نظر می رسد این صنعت به افزایش نرخ فروش نیاز دارد.

وی افزود: اغلب سهام شرکت ها در بازار سرمایه همچون لاستیک در حالی سود نقدی مناسبی در مجامع عمومی تقسیم کرده اند که بزرگترین خودروسازان یعنی "خودرو" و "خساپا" امسال وضعیت نامناسبی داشته اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پاسخ به این سوال که "آیا در صورت افزایش قیمت خودرو، تقاضا برای خرید این دستگاه با توجه به کیفیت آنها و توان خرید مردم وجود دارد؟" بیان کرد: این صنعت سهم موثری در رشد اقتصادی کشور داشته و در شرایطی که هر صنعتی قیمت محصولات را بی سر و صدا افزایش می دهد، اغلب مردم برای افزایش قیمت خودرو اعتراض می کنند و کمپین های مختلفی راه اندازی می کنند.

نعمت بخش ادامه داد: شرکت های خودرویی در حال حاضر صادراتی به کشور عراق دارند که استقبال مناسبی از محصولات می شود و اگر چه خودروسازان خارجی نیز در این بازار حضور دارند، اما با این حال تقاضا برای محصولات خودروسازان داخلی در کشور عراق وجود دارد.

علاوه بر این، خودروسازان در فرآیند فروش صادراتی محصولات هزینه 25 درصدی همچون شماره گذاری، بیمه، ارزش افزوده، برگشت گمرکی هزینه های خرید خارجی قطعات اولیه را پرداخت نمی کنند و در کنار آن از پرداخت مالیات معاف هستند. در مجموع موارد مذکور موجب می شود تا درآمدهای حاصل از صادرات محصولات بیش از فروش داخلی باشد و دردسرهای پرداخت هزینه های مذکور نیز وجود ندارد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که این امر به معنای آن نیست که خودرو در کشورهای خارجی گران تر از داخل عرضه می شود. چرا که در نهایت هزینه های جانبی توسط شرکت های واسطه خارجی که وارد کننده هستند پرداخت می شود و با اعمال برخی موارد در نهایت خودرو با افزایش قیمت اعمالی عرضه می شود.

وی در خصوص کیفیت پایین خودروهای داخلی ابراز داشت: بنده قبول دارم که کیفیت خودروهای ساخت داخل نسبت به خودروهای خارجی پایین است و از این بابت از مردم عذرخواهی می کنم. اما به این نکته باید توجه کنیم که شرکت های تولید کننده حدود 16 ماه اخیر و در شرایط اعمال تحریم های بین المللی افزایش نرخ فروش قابل توجهی را دریافت نکرده اند. این در حالی است که افزایش هزینه های تولید که قبلاً عنوان شد برای قطعه سازان نیز وجود دارد. از این رو شرکت های قطعه ساز نیز برای گران کردن قطعات تولیدی به خودروسازان مراجعه می کنند و در مقابل عدم دریافت مجوز افزایش نرخ از کیفیت محصولات خود می زنند و اقدام به تولید محصول با استفاده از مواد اولیه نامرغوب می کنند. در نهایت خودرو با قطعات با کیفیت پایین ساخته می شود و به بازار عرضه می گردد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه هیچ جای دنیا ورودی یک صنعت را آزاد و خروجی آن را محدود نمی کنند"، در خصوص اقدامات خودروسازان برای ایجاد تنوع محصول اظهار داشت: شرکت های خودروساز در سال های اخیر با چالش اساسی اعمال تحریم ها و محدودیت ها مواجه بودند که این موضوع مانع از توسعه محصول با کیفیت و مشارکت با شرکت های خارجی به جز کشور چین شده است. به گونه ای که فرآیند تولید خودرو سراتو در شرکت سایپا با موانع متعددی همراه بوده که در نهایت با یاری دولت یازدهم تا حدودی مرتفع گردید و به تولید رسید. از این رو امیدواریم در صورت رفع تحریم ها شاهد همکاری و مشارکت خودروسازان داخلی با مجموعه های خودرویی خارجی باشیم و در نهایت محصولات تولیدی نیز تنوع یابد. به هر حال مردم نیز از خودروهای فعلی خسته شدند و به آنها حق داده می شود که خواستار عرضه محصولات جدید مطابق با سلیقه خود باشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ممنوع
ROMANIA
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
فعلا اون ۸۰ هزار تا ماشین صفر کیلومتری که تو انبارتون داره خاک میخوره و روز به روز به تعدادشونم اضافه میشه بزارین به فروش برن بعد به فکر افزایش تولید و قیمت باشین.
راستی چرا ایران خودرو انصراف از خرید را قبول نمی‌کنه ؟؟ :دی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
صنعتی که وابسته به دلاراست وبا افزایش دلارباید قیمت محصولاتش را افزایش دهد پس دلالی برای فروش ماشین های برخی برند ها با ایجاد انحصار تحت عنوان تولید داخلی ازطریق رانت دولتی برای بدست گرفتن بازار ایران برای آن شرکت ها است وگرفتن رشوه های نجومی برای حامیان وکسانی که در داخل این انحصار را برای آن شرکت ها بوجود می آورند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
آقای نعمت بخش از توهم افزایش قیمت خارج شوید
مصرف کننده گرفتار ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
هیچکس از آقایان نمی پرسد : چطور است که خودرو ساز خارجی هر سال مبالغ هنگفتی را صرف تحقیق و طراحی کرده و مدلهای جدید با تکنولوژی روز تولید می کند بدون آنکه قیمت هایش را افزایش دهد ولی در این مملکت خودرویی که با تکنولوژی دو سه دهه قبل و همان شکل وشمایل تولید می شود باید هر روز گرانتر شود؟
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
قیمت باید آزاد باشد و کفیت هم بالا ، اگر سیستم عرضه و تقاضا عمل کرد بفروشند اگر هم عمل نکرد به صورت خودکار قیمت افت میکند .
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
شما هیچ وقت برای مردم کاری نکرده اید و نخواهید کرد .

و ما هم به تحریم خرید خودرو صفر ادامه می دهیم .

تا کاسبی اقایان تعطیل شود .

چرا ندانم کاری ها و بذل و بخشش ها به این کشور و اون کشور باید از جیب مردم جبران شود ؟
ساسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
شما که می خواهید به اندازه صنایع دیگر افزایش قیمت داشته باشید آیا این مزیت انحصاری که شما دارید را صنایع دیگر دارند......
لطفا دستتان را از جیب مردم در بیاورید و تولیداتتان را با کیفییت تر کنید تا سود بیشتری نصیبتان شود ......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
صنعت خودرو اگر مدیران با عرضه و متعهدی داشت طی این 3 دهه حداقل مانند همین چینی هایی که برچسب کپی دار را به آنها نسبت می دهیم حداقل کیفیت مصرف داخلی را پاسخ می داد . این صنعت با این مدیران و این نوع مالکیت فقط در یک زمینه پیشرفت خواهد کرد: غارت کردن مردم و اندوختن ثروت برای گروههای خاص . مهمترین این گروهها فعالان در حوزه ورود قطعات یدکی است
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
سلام
با تکنولوژی قدیمی و خط تولیدی که سالها دایر شده و برای شرکت تمامش سود است با کارگر ارزان و ..... چون در کشور حساب رسی درستی نیست هرسال میگویند در زیان هستیم شاید هم سود شرکت به حساب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ میرود .
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
بریز و بپاش ها تان را کم کنید . میبینید که با قیممت های کمتر هم برایتان سود خواهد داشت
naser
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
عراقی ها با جنگ و ....نان ندارن بخورند . انوقت شما در انجا بازاز و تقاضای خوب دارید برای خودرو !!!
امير عباس
شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
با سلام
ناصر خان اينا با توليداتشون تو عراق ميخوان بجنگ با تكفيريا برن
ناشناس
شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
افرین .
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
برایتان نمی صرفه ؟ تعطیل کنید این دم و دستگاه عظیم فرغون سازی را. نه از کیفیت خبری هست نه از خدمات پس از فروش . خوروی صفر را که خراب تحویل مردم میدید برای تعمیرش روزهای متمادی بین نمایند گی ها و یا برای وقت تعمیر از امداد خودرو سرگردان میشویم .خرید تا کاهش چشم گیر قیمت ها و ارتقا کیفیت خودداری میکنیم
housein
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
افزایش قیمیت و بازار صادراتی عراق و.. برای رد گم کردنه .
تا کاهش قیمیت همراه با بهبود قابل قبول کیفیت از خرید خوروی صفر خودداری خواهیم کرد .
ترابیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
آقای دبیر صنعت " اگر برای حرف های خودتان ارزش قائلید و واقعا" در عراق و ... بازر برای صادرات این ... دارید . خب چه بهتر . الان خورو در بازار آزاد ارزان تر از کارخانه است . چرا از این مزیت استفاده نمیکنید که این خودرو ها را از بازار خریداری و ببازار های صادراتی !!! مورد نظرتان قالب کنید . خسته نشدید از خالی بندی ؟