تداوم رشد تولید خودرو/نیاز صنعت به افزایش قیمت/تنوع محصول با رفع تحریم ها
شرکت های خودروساز در حالی طی اواخر فروردین ماه امسال درخواست دریافت افزایش نرخ فروش خودرو را بر اساس مستندات به شورای رقابت ارائه کرده اند که متأسفانه تاکنون هیچ جوابی از سوی شورا دریافت نشده و در شرایط فعلی منتظر انتخاب اعضای جدید شورا و تشکیل جلسه برای تعیین تکلیف مجوز افزایش نرخ فروش خودرو هستیم.
دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: از اوایل امسال تاکنون اغلب صنایع قیمت فروش محصولات خود را افزایش داده اند، این در حالی است که علیرغم افزایش هزینه های تولید خودرو همچون رشد 15 درصدی نرخ ارز مبادله ای مصرفی، افزایش تعرفه واردات قطعات آلیاژی و ورق، افزایش 17 درصدی حقوق و دستمزد و ... هیچ افزایشی در نرخ فروش خودور اعمال نشده است.
احمد نعمت بخش به اقدامات شرکت های خودروساز برای جبران بخشی از هزینه های تولید اشاره کرد و اظهار داشت: این مجموعه ها طی سال گذشته به منظور سر شکن کردن هزینه های خود مقدار تولید محصولات را افزایش دادند. به طوریکه مقدار تولید خودرو طی سال 93 نسبت به سال 92 حدود 53 درصد افزایش داشته است، حال آنکه هیچ صنعتی نبوده که طی مدت مذکور افزایش این چنینی در حجم تولید محصولات داشته باشد و این روند صعودی تولید با شدت کمتری امسال نیز تداوم دارد. بر این اساس می توان گفت اگر چه بخشی از هزینه ها از طریق افزایش مقدار تولید محصولات جبران می شود، اما با این حال به نظر می رسد این صنعت به افزایش نرخ فروش نیاز دارد.
وی افزود: اغلب سهام شرکت ها در بازار سرمایه همچون لاستیک در حالی سود نقدی مناسبی در مجامع عمومی تقسیم کرده اند که بزرگترین خودروسازان یعنی "خودرو" و "خساپا" امسال وضعیت نامناسبی داشته اند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در پاسخ به این سوال که "آیا در صورت افزایش قیمت خودرو، تقاضا برای خرید این دستگاه با توجه به کیفیت آنها و توان خرید مردم وجود دارد؟" بیان کرد: این صنعت سهم موثری در رشد اقتصادی کشور داشته و در شرایطی که هر صنعتی قیمت محصولات را بی سر و صدا افزایش می دهد، اغلب مردم برای افزایش قیمت خودرو اعتراض می کنند و کمپین های مختلفی راه اندازی می کنند.
نعمت بخش ادامه داد: شرکت های خودرویی در حال حاضر صادراتی به کشور عراق دارند که استقبال مناسبی از محصولات می شود و اگر چه خودروسازان خارجی نیز در این بازار حضور دارند، اما با این حال تقاضا برای محصولات خودروسازان داخلی در کشور عراق وجود دارد.
علاوه بر این، خودروسازان در فرآیند فروش صادراتی محصولات هزینه 25 درصدی همچون شماره گذاری، بیمه، ارزش افزوده، برگشت گمرکی هزینه های خرید خارجی قطعات اولیه را پرداخت نمی کنند و در کنار آن از پرداخت مالیات معاف هستند. در مجموع موارد مذکور موجب می شود تا درآمدهای حاصل از صادرات محصولات بیش از فروش داخلی باشد و دردسرهای پرداخت هزینه های مذکور نیز وجود ندارد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که این امر به معنای آن نیست که خودرو در کشورهای خارجی گران تر از داخل عرضه می شود. چرا که در نهایت هزینه های جانبی توسط شرکت های واسطه خارجی که وارد کننده هستند پرداخت می شود و با اعمال برخی موارد در نهایت خودرو با افزایش قیمت اعمالی عرضه می شود.
وی در خصوص کیفیت پایین خودروهای داخلی ابراز داشت: بنده قبول دارم که کیفیت خودروهای ساخت داخل نسبت به خودروهای خارجی پایین است و از این بابت از مردم عذرخواهی می کنم. اما به این نکته باید توجه کنیم که شرکت های تولید کننده حدود 16 ماه اخیر و در شرایط اعمال تحریم های بین المللی افزایش نرخ فروش قابل توجهی را دریافت نکرده اند. این در حالی است که افزایش هزینه های تولید که قبلاً عنوان شد برای قطعه سازان نیز وجود دارد. از این رو شرکت های قطعه ساز نیز برای گران کردن قطعات تولیدی به خودروسازان مراجعه می کنند و در مقابل عدم دریافت مجوز افزایش نرخ از کیفیت محصولات خود می زنند و اقدام به تولید محصول با استفاده از مواد اولیه نامرغوب می کنند. در نهایت خودرو با قطعات با کیفیت پایین ساخته می شود و به بازار عرضه می گردد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه هیچ جای دنیا ورودی یک صنعت را آزاد و خروجی آن را محدود نمی کنند"، در خصوص اقدامات خودروسازان برای ایجاد تنوع محصول اظهار داشت: شرکت های خودروساز در سال های اخیر با چالش اساسی اعمال تحریم ها و محدودیت ها مواجه بودند که این موضوع مانع از توسعه محصول با کیفیت و مشارکت با شرکت های خارجی به جز کشور چین شده است. به گونه ای که فرآیند تولید خودرو سراتو در شرکت سایپا با موانع متعددی همراه بوده که در نهایت با یاری دولت یازدهم تا حدودی مرتفع گردید و به تولید رسید. از این رو امیدواریم در صورت رفع تحریم ها شاهد همکاری و مشارکت خودروسازان داخلی با مجموعه های خودرویی خارجی باشیم و در نهایت محصولات تولیدی نیز تنوع یابد. به هر حال مردم نیز از خودروهای فعلی خسته شدند و به آنها حق داده می شود که خواستار عرضه محصولات جدید مطابق با سلیقه خود باشند.
راستی چرا ایران خودرو انصراف از خرید را قبول نمیکنه ؟؟ :دی
و ما هم به تحریم خرید خودرو صفر ادامه می دهیم .
تا کاسبی اقایان تعطیل شود .
چرا ندانم کاری ها و بذل و بخشش ها به این کشور و اون کشور باید از جیب مردم جبران شود ؟
لطفا دستتان را از جیب مردم در بیاورید و تولیداتتان را با کیفییت تر کنید تا سود بیشتری نصیبتان شود ......
با تکنولوژی قدیمی و خط تولیدی که سالها دایر شده و برای شرکت تمامش سود است با کارگر ارزان و ..... چون در کشور حساب رسی درستی نیست هرسال میگویند در زیان هستیم شاید هم سود شرکت به حساب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ میرود .
ناصر خان اينا با توليداتشون تو عراق ميخوان بجنگ با تكفيريا برن
تا کاهش قیمیت همراه با بهبود قابل قبول کیفیت از خرید خوروی صفر خودداری خواهیم کرد .