بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
کد خبر : ۱۵۳۵۲۴

جمشید پژویان اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از ابلاغیه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم اظهار کرد: متاسفانه در قانون اصلاح مالیات های مستقیم، دو مسئله مهم مالیات بر مجموع در آمد و مالیات بر ثروت حذف شده است.

وی مدعی شد: بعد از تغییر دولت، آقای طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی این بخشها را از لایحه دولت قبل خارج کرد، که این بسیار تاسف آور است.

این اقتصاددان با تاکید بر تدوین تمام بخشهای این قانون در دولت قبل به نسیم تصریح کرد: تمام بخشهای لایحه مالیاتهای مستقیم در دولت قبل تهیه و تدوین شد و دکتر شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت آن را تحویل مجلس داد، اما دولتمردان یازدهم و برخی مجلسی ها چون قصد داشتند که در آن تغییراتی مانند خروج بخش مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر ثروت را ایجاد کنند، ابلاغ این قانون را دو سال معطل نگه داشتند.

پژویان درباره وجود مالیات بر درآمد در قانونهای قبلی بیان کرد: قانون مالیات بر مجموع درآمد از سال ۱۳۴۵، که اولین قانون مالیات مستقیم تدوین شد، در قانون وجود داشت، ولی چون در آغاز اجرای قانون مالیاتهای مستقیم بودیم، اطلاعات کم بود و اجرای قانون دشوار بود.

وی تصریح کرد: بعدها به دلیل اینکه اجرای این قانون باعث شفافیت درآمد خیلی ها می شد که دوست نداشتند از محل و منبع درآمدشان، کسی آگاه شوند، این بخش از آن به اجرا در نیامد.

طیب نیا و دوستانش قانون مالیات بردرآمد و ثروت را از قانون خارج کردند

وی با انتقاد از حذف این مواد از قانون در سال ۸۰ در دولت اصلاحات بیان کرد: من بیش از ۳۰ سال است که پشت این مسئله ایستاده ام که این قانون به اجرا در بیاید ولی عده ای در سال ۸۰ این بخشها را از قانون خارج کردند، بعد از آن، تلاش ما این بود که این دو بخش مهم را مجددا بازگردانیم، تا این که در انتهای دولت قبل این قانون یعنی ماده قانونی که مالیات بر مجموع درآمد و ثروت بود مجددا به قانون بازگشت و به مجلس رفت، ولی دولت که تغییر کرد، آقای طیب نیا و دوستانشان به مجلس رفتند و آن را از قانون در آوردند.

دسترسی به حسابهای بانکی فقط با لحاظ کردن مالیات بر درآمد معنا پیدا می کند

این اقتصاددان به نقش مالیات بر درآمد در قانون مالیاتهای مستقیم اشاره و به نسیم عنوان کرد: ابلاغیه ای که درباره مالیاتهای مستقیم و دسترسی به حساب افراد است، چیز جدیدی نیست و در واقع در همه کشورهای دنیا، این امکان دسترسی به جریان وجوه از طریق سیستم بانکی و وجوه دیگر فقط به خاطر اجرای قانون مالیات بر مجموع درآمد است، در غیر اینصورت اگر شما جریان وجوه را کنترل کنید و بدانید که این پولها از کجا به حساب یک نفر می آید و آن را چه کار می کند و میزان مانده حساب را بدانید، این دیگر چه فایده ای دارد؟ سود آن معاف از مالیات است. بنابراین در واقع آن چیزی که هدف ابلاغ قانون توسط آقای روحانی بوده برداشته شد.

پژویان در پاسخ به این سوال که " با این حساب شما این قانون را بی خاصیت می دانید؟ " به نسیم گفت: نمی شود گفت این قانون کاملا بی خاصیت است ولی اصلا این خاصیتی که هدف این قوانین در تمام نظامهای مالیاتی دنیاست، در این قانون نیست، زیرا پایه مالیاتی آن وجود ندارد.

تاثیر مالیات بر درآمد بر جلوگیری ار رشوه، قاچاق و قراردادهای غیر قانونی

وی در خصوص تاثیر وجود مالیات بر ثروت و مالیات بر درآمد در قانون مالیاتهای مستقیم خاطرنشان کرد: وجود این موارد در قانون اثرات بسیاری داشت، و البته ما یک سری قوانین دیگر هم لازم داریم، من این را بارها گفتم، حتی در 30 سال گذشته به تفسیر توضیح دادم، که باید قوانینی تصویب شوند که کلیه نقل و انتقالات از طریق نظام بانکی صورت بگیرد و کسی نتواند با یک چمدان پول نقد یک ماشین و یا خانه بخرد و یا آنها را بفروشد و در مقابلش پول نقد دریافت کند.

این اقتصاددان برجسته توضیح داد: وقتی کل نظام دریافت و پرداخت از طریق سیستم بانکی باشد، آن زمان کنترل جریان وجوه و رفت و آمد آنها، مشخص می شود و می تواند باعث شفافیت مالیات بر مجموع درآمد شده و یک منبع کاملا مناسب برای دولت باشد، چون به این وسیله مالیات از پولدار ترین افراد گرفته می شود و از قاچاق، رشوه و قراردادهای غیر قانونی جلوگیری می کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر