بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
در اصلاحیه جدید قانون مالیاتهای مستقیم

سر نوشت مالیات آستان های مقدس و قرارگاه خاتم چیست ؟

بر اساس تعریف مرکز اسناد انقلاب اسلامی در فرهنگنامه نهاد های انقلاب اسلامی ،نهاد در لغت به معنی «بنیاد» است، به سازمان‌ها و بنیادهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب ایجاد شد، «نهادهای انقلابی» گفته می‌شود.
کد خبر : ۱۵۳۷۲۴
بر اساس متن ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره 3 آن قبل از اصلاحیه 31 تیر 1394اشخاص زیر از پرداخت مالیات موضوع این قانون مستنی نموده است :

1. وزارتخانه ها و موسسات دولتی
2. دستگاههایی که بودجه آنها به وسیله دولت تامین می شود
3. شهرداریها

در تبصره 3 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم نیز آمده بود :
«معافیت مالیاتی این ماده برای مواردی که از طرف حضرت امام خمینی (ره) یا مقام معظم رهبری دارای مجوز می باشند بر اساس نظر مقام معظم رهبری است.»

لایحه دولت:
در لایحه اصلاحیه قانون مالیاتها مصوب دولت که در یکم آبانماه 1391 تقدیم مجلس شده بود در خصوص موضوع فوق در ماده مستقلی بعنوان الحاقی به قانون بدین شرح آمده بود :

ماده 3 – در مواردي كه به استناد فرامين و مجوزهاي حضرت (ره) يا مقام معظم رهبري اشخاصي نظير آستانهاي مقدس و بنيادها و نهادهاي انقلاب اسلامي و ستادهاي اجرايي و قرارگاه هاي سازندگي و شركتهاي وابسته به اشخاص مذكور و ساير اشخاص مذكور و ساير اشخاص از معافيت هاي مالياتي بهره مند شده اند از تاريخ اجراي اين اصلاحيه نسبت به كليه فعاليت هاي اقتصادي خود مطابق اين قانون مشمول پرداخت ماليات خواهند شد.

تبصره – درآمد حاصل از كليه فعاليت هاي اقتصادي مشمولين ماده (2) اين قانون از قبيل صدا و سيما ، دانشگاه ها و ساير دستگاه هاي اجرايي نيز كه به غير از طريق شركت تحصيل مي شود صرف نظر از محل واريز و مصرف درآمدهاي فوق مطابق مقررات اين قانون مشمول ماليات خواهند بود.

نظر کمیسیون اقتصادی و صحن علنی مجلس:
کمیسیون اقتصادی در 25 دیماه 1392 اصلاحیه قانون را با تغییراتی در 64 بند تصویب و راهی صحن علنی نمود و در بند یک آن آمده بود :
بند 1- متن زير به عنوان بند (4) به ماده ( 2) قانون الحاق و تبصره (3) ماده مذكور حذف مي گردد

بنيادها و نهادهاي انقلاب اسلامي كه عهده دار وظايف حاكميتي مي باشند با تأييد مقام معظم ر هبري

در نهایت در صحن علنی مجلس بند 4 به شرح فوق تصویب گردید و تبصره 3 ماده 2 نیز حذف گردید و در تاریخ 17فروردین 94 به همراه کل اصلاحیه به شورای نگهبان ارسال گردید


نظر شورای نگهبان :
شورای نگهبان در 7 اردیبهشت بند 4 را به شرح زیر مورد ابهام قرارداد و تایید ننمود:
بند 4 الحاقی به ماده 2 قانون از اینکه مشخص نیست آیا مقام معظم رهبری معافیت را تایید می کنند یا نهاد های حاکمیتی را تاید می کنند ابهام دارد .

مصوبه نهایی مجلس:
مجلس نیز در 31 تیر ماه 1394 بند 4 الحاقی را به شرح زیر مجددا اصلاح و تصویب نمود که مورذ تایید شورای نگهبان قرار گرفت و ابلاغ نیز گردید :

4- بنیادها و نهادهاي انقلاب اسلامی داراي مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبري

قانون بودجه سال 1394 :
بر اساس قسمت "م" تبصره 9 قانون بودجه سال 1394 « آستان‌های مقدس و قرارگاههای سازندگی مکلفند در سال ۱۳۹۴ اظهارنامه مالیاتی و حساب سود و زیان درآمدهای سال ۱۳۹۳ مرتبط با سهام خود در شرکتها و مؤسسات با فعالیت‌های اقتصادی نظیر صنعتی، معدنی، تجاری و خدماتی را تسلیم ادارات مالیات کرده و مالیات آن را براساس قانون مالیات‌های مستقیم پرداخت کنند. منابع درآمدهای مالیاتی شرکتهای تابعه آستان قدس رضوی موضوع این بند در قالب قانون بودجه به صورت جمعی- خرجی در اختیار این آستان قرار می‌گیرد.

که سازمان امور مالیاتی مورد فوق را طی بخشنامه ۳۳-۹۴-۲۰۰ مورخ ۹۴/۳/۲۳(شمول مالیات به درآمدهای آستان های مقدس و قرارگاههای سازندگی) به ادارات امور مالیاتی ابلاغ نموده است .

قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت :

مجلس شورای اسلامی با الحاق پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طبق ماده 78 قانون مذکور که در 4اسفند 1393 دستگاه های مزبور را مشمول مالیات دانست.

« به منظور برقراري عدالت آموزشي و اجراي اصل سي ام (۳۰) قانون اساسي و تجهيز كليه آموزشگاههاي آموزش و پرورش با اولويت مناطق محروم و روستاها، آستان قدس رضوي و آن دسته از مؤسسات و بنگاههاي اقتصادي زيرمجموعه نيروهاي مسلح و ستاد اجرائي فرمان امام و ساير دستگاههاي اجرائي كه تا زمان تصويب اين قانون ماليات پرداخت نكرده اند، به استثناي مواردي كه اذن ولي فقيه وجود دارد موظف به پرداخت ماليات مستقيم و ماليات بر ارزش افزوده مي باشند، منابع حاصله صرفاً جهت توسعه عدالت آموزشي در اختيار وزارت آموزش و پرورش قرار مي گيرد تا براساس آيين نامه اي كه به اين منظور تهيه و به تصويب هيأت وزيران مي رسد، هزينه نمايد.»


تعریف نهاد و بنیاد انقلاب اسلامی:
بر اساس تعریف مرکز اسناد انقلاب اسلامی در فرهنگنامه نهاد های انقلاب اسلامی ،نهاد در لغت به معنی «بنیاد» است، به سازمان‌ها و بنیادهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب ایجاد شد، «نهادهای انقلابی» گفته می‌شود.

لذا به نظر می رسد در اجرای ماده 78 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و قسمت "م" تبصره 9 قانون بودجه سال 1394 بابت عملکرد سال 1393 به بعد و با اجرایی شدن قانون و ماده 282 نحوه اجرای قانون در سال 1395 جهت عملکرد سال 1394 به بعد شاهد مشمول مالیات شده آستانهای مقدس و قرارگاه خاتم و شرکتهای وابسته به آنها و دیگر دستگاه های مشابه باشیم .

این موضوع به شفافیت فعالیتها اقتصادی ، امکان رقابت در بخش خصوص با فعالیتهای اقتصادی آنها و افزایش درآمدهای مالیاتی دولت کمک شایانی دارد .

محمد قبول
حسابدار رسمی
کارشناس رسمی دادگستری

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
لطفا نفت 40دلاری حقوق 25000000ازپول بیت المال جای سوال بده درراه خدا.
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
هیچی
مگه قرار بوده مالیات بدهند؟؟؟؟!!!!
لاماسیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
به نظر بنده استان قدس و قرارگاه خاتم

مالیات را باید بدهند و وظیفه شرعی است.

اگر ما مسلمان و شیعه هستیم باید به حکومت اسلامی کمک کنیم.

دادن مالیات یعنی کمک به مردم و حکومت .

و اگر تا حالا نمی دادند .اشتباه می کردند.

حکومت اسلامی زمانی پیشرفت می کند که تمام ارگان ها مالیات بدهند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
بیش از نصف اقتصاد کشور دست همین نهادهای قدرت هست.
طبق نظر دولت قراره وابسته به نفت نباشیم!
طبق نظر دولت قراره از طریق مالیات کشورداری کنیم.
اقتصاد و صنعت که تو رکوده و پولی برای مالیت ندارن.
نهادهای قدرت که مالیات نباید بدن!!!!
کشاورزی هم که بخاطر خشکسالی تعطیل داره میشه.
کارخانجات هم که بخاطر سود بالای بانکی و رکود تعطیل شده اند.
یعضی از صنوف دلالی و تجاری و بازرگانی هم که راه فرار از مالیات را بخوبی بلدند!
حالا آقای وزیر بودجه مملکت را کی باید تامین کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کارگران و حقوق بگیران بدبخت ؟
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
استان قدس و قرارگاه خاتم در سال میلیارد ها تومان سود میکنن چرا باید مالیات ندن؟این کدوم عدالت اسلامی بوده که تا حالا پرداخت نکردن؟متاسفانه تو ایران از این ناعدالتی ها فراوانه تو همه عرصه ها و اینجوری پیشرفتی نمیکنه مملکت چون همیشه یه عده میخورن و بقیه گشنه باید بمونن یکم از اروپا یاد بگیرید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
این همه سال مایات ندادن. طلبکارم هستن. بیچاره کارگر و کارمند که حقوق نگرفته مالیاتش کم شدهست. بیچاره ما سهامداران خرد که خرید و فروشمون انجام نشده مالیات زوری از پولمون برداشته میشه تازه بدستور وزیر اقتصاد دو سال هم هست اصل سرمایه و پس اندازمون 80 درصد تو ضرره. کاش قدرت داشتیم....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
حدودا 70 تا 75 درصد اقتصاد مملکت دست همین مراکز معاف از مالیات است !!!!؟؟؟؟!!!!

حالا ما رانتهای آنچنانی را حساب نمیکنیم که این مراکز و شرکتهای وابسته به آنها دارند.
اماندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
اگه زورت رسید برو بگیر

ولی تا همین جاش هم خوبه

زمان محمود جرات نمیکردی اسمشان را بر زبان بیاوری .
ناشناس
GERMANY
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
افزايش ماليات مورد نظر از جيب من و شما و اصناف خرد است. خيالتون راحت.