بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
مدیرعامل فرابورس در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد

تلاش متولیان بازار سرمایه برای افزایش شفافیت

وضعیت صنایع بورسی، کنترل حجم نقدینگی و سیاست‌های پولی و قیمت‌های جهانی عمده‌ترین دلایلی است که در این روزها تاثیرگذاری بیشتری داشته است.
کد خبر : ۱۵۳۷۶۰
نویسنده :
فرابورس
مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اقدامات بازار سرمایه برای افزایش شفافیت در بازار گفت: صندوق توسعه بازار از سال قبل تاکنون جلوی ریزش‌های شاخص را تا حد زیادی گرفته است.

به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط‌عمومی فرابورس ایران، امیر هامونی شب گذشته با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع مدیریت در بازار سرمایه پرداخت. وی در ابتدای این برنامه در پاسخ به سوالی درباره افزایش 245 واحدی شاخص بورس در روز شنبه اظهار داشت: در این روز بهای جهانی نفت 5 درصد افزایش پیدا کرد و این مسئله از دلایل رشد شاخص بود.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه ضمن دسته‌بندی دلایل ریزش شاخص بورس در ماه‌های اخیر اظهار داشت: وضعیت صنایع بورسی، کنترل حجم نقدینگی و سیاست‌های پولی و قیمت‌های جهانی عمده‌ترین دلایلی است که در این روزها تاثیرگذاری بیشتری داشته است.

وی درباره مدیریت بازار و حمایت سایر بازارها از بازار سرمایه گفت: بسیاری از بورس‌های دنیا که قدمت بیشتری از بورس ایران دارند، ابزارهای پوشش ریسک نظیر اختیار معامله، قراردادهای آتی و بیمه سهام را به طور کامل به کار گرفته‌اند اما در بازار ایران علی رغم ایجاد برخی از این ابزارها، شاهد آن هستیم که به صورت کارا مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: باید فرهنگ استفاده از ابزارهای جدید مانند ابزار معاملات آتی و مشتقه افزایش یابد و در این میان نحوه استفاده از طرح بیمه سهام هم به خوبی فرهنگ سازی شود تا سهامداران و سرمایه گذاران با این طرح آشنا شده و روش استفاده و بهره برداری از این طرح را به خوبی فراگیرند.

هامونی علت این مسئله را مسائل فرهنگی عنوان کرد و افزود: باید دید که این ابزار تا چه حد از دید سرمایه‌گذاران مورد استفاده و اقبال قرار گرفته؛ البته فراهم کردن این بستر که وظیفه نهاد ناظر و ارکان اجرایی بوده انجام شده است برای نمونه دستورالعمل معاملاتی بیمه سهام آماده شده اما این سهامداران عمده و ناشران هستند که باید حمایت خود را از سهامداران خرد اعلام کنند و آنچه که ما به عنوان ارکان اجرایی بازار سرمایه باید انجام دهیم ایجاد بستر مقرراتی و نرم‌افزاری بوده است.

وی ضمن مهم دانستن کمک سایر بازارها به بازار سرمایه ادامه داد: صندوق توسعه بازار که از اردیبهشت سال گذشته سرمایه آن به حدود 800 میلیارد تومان رسید در همین راستا عمل می‌کند، این سرمایه از طریق کمک وزارت اقتصاد و منابع بانکی جمع شد ولی شاید هنوز هم این منابع برای کمک کافی نباشد اما به هر حال آن بازارها تاحدی که امکان داشته کمک خود را به بازار کرده‌اند.

مدیرعامل فرابورس ایران بار دیگر بر حجم نقدینگی به عنوان یکی از عوامل رکود بازار سرمایه تاکید کرد و افزود: یکی از برنامه‌های مهم دولت کنترل تورم و نقدینگی است در حالی که تورم عاملی مثبت برای ناشران بورسی و سهامداران تلقی می‌شود چون اگر شرکتی بتواند کالای تولیدی خود را با 10 درصد قیمت بیشتر روانه بازار کند این مسئله به سودآوری شرکت کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: دولت سیاست درستی را برای کنترل تورم و نقدینگی در پیش گرفته که قطعا بر وضعیت بازار سرمایه و شرکت‌ها تاثیرکذار است اما این سیاست کلان کشور است و ما نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم.

هامونی با بیان اینکه با توجه به ساختار بازدهی اوراق با درآمد ثابت هم اکنون در دوران گذار به سر می‌بریم، بیان داشت: اگر قبول کنیم که نرخ سود بانکی برگرفته از وضعیت بازار پول است و ریشه تورم را پول بدانیم وضعیت نرخ بازده اوراق با درآمد ثابت رو به افول است در حالی که قبلا بسیاری از مردم منابع خود را به دلیل نرخ‌های جذاب پیشنهادی موسسات مالی غیرمجاز به این موسسات می‌سپردند اما در حال حاضر نرخ‌ها رو به افول و کاهش است.

وی ادامه داد: از زمانی که صندوق توسعه بازار راه‌اندازی شده به طور معمول ارکان اجرایی بازار در حال حمایت از بازار از طریق این صندوق هستند و هرگاه احساس کردیم در صف‌های فروش و عرضه‌ها کمکی نیاز است، ورود کرده‌ایم و این مسئله هیچگاه مد نظر نهاد ناظر و ارکان اجرایی بازار سرمایه نبوده که بخواهیم سطحی را مشخص کنیم و بگوییم فقط در این سطح حمایت می‌کنیم.

هامونی گفت: در بسیاری از کشورها فعالیت صندوق توسعه بازار فقط در راستای حمایت از ناشران بوده و نه سهامداران خرد و در واقع از این طریق به بازار کمک می‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر ریز معاملات این صندوق و همه صندوق‌های دارای مجوز به صورت لحظه‌ای در سایت آن قابل مشاهده است و از زمان تقویت صندوق توسعه بازار تاکنون این صندوق توانسته تا حد قابل توجهی جلوی ریزش‌های شاخص را در سال قبل بگیرد.

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به انتشار لحظه‌ای اطلاعات شرکت‌ها در سایت کدال در راستای شفافیت بیشتر بازار طی ماه‌های اخیر، ادامه داد: در گذشته انتشار اطلاعات روی سایت کدال با چند ساعت تاخیر انجام می‌شد.

هامونی گفت: 10 سال است که قانون اصل 44 در حال اجرا است و همه ارکان نظام تلاش کردند که دستگاه‌های مشمول این قانون واگذار شوند که بر اساس این قانون مالکیت منتقل شده اما قیمت‌گذاری مواد اولیه هنوز دولتی است.

وی تاکید کرد: نرخ خوراک و مسائلی نظیر نرخ بهره مالکانه معادن از جمله مسائل کلانی است که روزانه از سوی سازمان بورس واوراق بهادار پیگیری می‌شود.

هامونی درباره برگزاری جلسات شورای عالی بورس به منظور پیگیری این‌گونه مسائل و در پاسخ به شائبه ایجاد شده مبنی بر کم کاری این شورا تاکید کرد که جلسات شورا به صورت منظم و یک هفته در میان برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
بسیار متاسفم . دیشب داشتم گفتگوی ایشان را از صداوسیما گوش می کردم .
علمدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
نتیجه گیری مجری برنامه از این گفتگوی ویژه خبری:سهامداران از دیماه 92به طور میانگین 1/3 ضرر کردند.20% افت بازار به خاطر ناکارایی بازار و تصمیمات و عملکرد نادرست مدیران و مسئولان بازار و اقتصادی بود، پس هر سهامدار میتونه به اندازه 1/3*20% که میشه 1/15 ضررش از مسئولان ومدیران بورسی و اقتصادی شکایت وادعا بکنه.تو این بازار خراب 1/15 جبران ضرر هم غنیمته ها سریع دست به کار بشین.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
این طوری که شما یک طرفه از هامونی گفتی اون دو تای دیگه این همه از مشکلات و معضلات بازار سرمایه گفتند به گوشتون نرسید؟... یا نه رسید و نمی خواهید بگید!
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
همين بابا ديشب گفت ما تورم را بجاي سود به سهامداران ميداديم جون تورم كم شد سود هم رفت!!! بورس و بورس بازي قواعد و قوانين بسيار زياد و پيچيده اي دارد و براي ملت ما كه ساده شده ي همه چيز را دوست دارند بسيار زود يا اصلا غير عملي است بعنوان مثال اطلاعات قبل از وقوع با آنهمه قانون و مجازاتهاي بورس لندن .از همين بگير و برو.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
شفافیت چی؟؟؟؟؟؟
امروز با اینکه اکثر شرکتها یعنی حدود 90 درصد از سهام شرکتها با کاهش قیمت روبرو بود نمیدونم چه جوری شاخص چند واحدی مثبت بود.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
شرکت وصنا پس سود ماچی شد؟ 7ماه گذشت .اون وقت بانکهارو میکوبن.7ماه گذشته ازسود خبری نیست
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
وغدیر 24 ساعته سود سهامداررو به حساب ریخت .وصنا 200روز گذشته هیچ خبری ازش نیست خدا.......
رضا
SINGAPORE
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
در هیچ کجای دنیا چنین صندوقی و با این مدل کاری وجود ندارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
صدا و سیما شورشو دراورده با این مجریاش. این چه وضعشه همش می پرید تو حرف. اون کارشناسه هم که داشت سهمای خودشو معرفی می کرد به ملت. واقعا متاسفم. آقایون بفهمید بورس بورسهههه. هممون تو ضرریم می دونم اما یه کم هم باید بپذیریم که یه جاهایی شتابزده عمل کردیم و یه جاهایی هم طمع
رحیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
سلام
اگر قانون بورس را اصلاح کردند تا دیگر دستکاری نشود یعنی این برنامه 5 درصد و گره معاملاتی صف خرید و فروش حجم مبنا و خرید و فروش و غیر را برداشتند آن وقت کاری کردند در غیر این صورت سرمایه به بورس بردن حماقت است در واقع چاه زیان است .