بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
از سوی کارگزاری نهایت نگر بررسی شد:

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو

بازار خودرو در سال جاری، راکدترین روزهاي خود را تجربه خواهدکرد. رکود بازار خودرو در سال جاری دو دلیل عمده دارد، اول قیمت بالای خودرو ها نسبت به کیفیت آنها و انتظار مصرف کنندگان بابت کاهش قیمت خودرو به علت رفع تحریم ها. از سوی دیگر انتظار تولید خودرو های جدید با کیفیت بالاتر در نتیجه همکاری با شرکت های خارجی ،به این رکود دامن خواهد زد.
کد خبر : ۱۵۳۹۳۷
نویسنده :
ایران خودرو

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو


واحد مشاوره سرمایه­گذاری کارگزاری نهایت نگر

مرداد ماه 93

  • نگاهی به شرکت
تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو

  • عوامل بنیادی موثر بر شرکت

در سـال های اخیر دولت امریکا تحریم هاي جدیدي را علیه ایران بویژه در بخش صنعت خودرو تصویب کـرد کـه زمـان اجـراي آن 10 تیـر مـاه 1392 تعیین شده بود. بر اساس این تحریم ها فروش و تأمین کلیه مواد و قطعات در حوزه صـنعت خـودرو (سـبک و سـنگین) بـراي ایـران تحریم گردید از طرف دیگر موانع و مشکلات نقل و انتقال پول نیز به این معضل اضافه شد. پس از این بود که شرکت هاي خودروساز خارجی ارتباط خود را با صنعت خودرو ایران قطع کردند و با این کار زیانهـاي مـالی زیـادي بـه صـنعت خودرو ایران وارد آمد. عدم تأمین منابع مالی مورد نیاز خودروسازان در چنین شرایطی موجـب تقویـت حلقـه باطـل عـدم نقـدینگی، تأمین مواد و قطعات، تولید و نهایتاً فروش گردید. علاوه بر موارد مذکور با منشأ تحریم، تصمیم گیري هاي ضد و نقیض مثـل حـذف پیمان سپاري ارزي، کشمکش بر سر قیمت گذاري خودرو، ضعف سیاست اقتصادي و رویدادهاي مربوطه دستورالعمل قیمـت گـذاري خودرو و بازنگري چند باره آن، می رفت که وضعیت این صنعت را به آستانه اضمحلال بکشاند که خوشبختانه با عبور از تمـام شـرایط متلاطم و تهدیدآمیز، فضاي این صنعت به ثبات و آرامش رسید.

در سال 93 صنعت خودرو ایران توانست پس از دو سال (سالهاي 91 و 92 ) از بحران عبور نماید. مهمترین رویدادهاي صنعت خودرو در سال 93 را میتوان « افزایش تولید »و« فراهم شدن مقدمات بازگشت خودروسازان خارجی » نام برد.

بازار خودرو در سال جاری ، راکدترین روزهاي خود را تجربه خواهدکرد. رکود بازار خودرو در سال جاری دو دلیل عمده دارد، اول قیمت بالای خودرو ها نسبت به کیفیت آنها و انتظار مصرف کنندگان بابت کاهش قیمت خودرو به علت رفع تحریم ها .از سوی دیگر انتظار تولید خودرو های جدید با کیفیت بالاتر در نتیجه همکاری با شرکت های خارجی ،به این رکود دامن خواهد زد.

  • خلاصه نکات کلیدی ترازنامه

در رابطه با اقلام ترازنامه ای نکات زیرقابل اهمیت می باشند:

· دارایی های جاری شرکت طی سالهای اخیر روند کاهشی داشته است که عمدتا ناشی از کاهش مطالبات شرکت می باشد . در سالهای اخیر دوره وصول مطالبات کاهش یافته است ونقدینگی بهبود پیدا کرده است .

· داراییهای غیر جاری شرکت تغییر قابل ملاحظه ای نداشته است .

· بدهیهای شرکت روند کاهشی داشته است که عمدتا ناشی از تسویه حسابهای پرداختنی وتسهیلات می باشد .

· زیان انباشته شرکت تا سال 92 درحال افزایش بوده است ولیکن قابل ذکر است در سال 93 شرکت قادر به پوشش کل زیان انباشته شرکت اصلی شده است.

  • مقایسه نموداری

1. مقایسه 6 ساله فروش وبهای تمام شده

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو

همانطور که مشاهده می شود در سال های 91 و 92 فروش و بهای تمام شده شرکت کاهش چشمگیری داشته است که ناشی از کاهش ناگهانی مقدار تولید وفروش می باشد.در سال 93به علت افزایش مقدارتولید وفروش وهمچنین افزایش نرخ ،بهبود پیدا کرده است.

2. نمودار مقایسه ای سود آوری شرکت

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو

سودآوری شرکت در سالهای اخیر به علت تحریم ها وکمبود سرمایه در گردش روند کاهشی داشته است .در سال 92به علت افزایش بیشترنرخ محصولات نسبت به بهای مواد ،عملکرد شرکت تا حدودی بهبود یافته است و در سال 93نیز علاوه بر افزایش نرخ ،به علت بهبود شرایط سیاسی با افزایش مقدار فروش، سودآوری روند صعودی به خود گرفته است .

3. مقایسه 6 ساله حاشیه سود

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو

در سالهای اخیرکاهش مقدار تولید وفروش به علت تحریم ها ومشکلات تامین مواد اولیه وهمچنین افزایش نرخ مواد اولیه شرکت منجر به کاهش حاشیه سود شرکت شده است .در سال 92 به علت افزایش نرخ محصولات ،حاشیه سود شرکت افزایش و در سال 93 افزایش نرخ ومقدار فروش منجر به افزایش حاشیه سود شرکت شده است .

4. ترکیب بهای تمام شده 3ماهه94

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو

بهای تمام شده شرکت عمدتا از مواد تشکیل شده است .

  • نسبتهای مالی
تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو

پیش بینی سود سال 1393

1. مفروضات بودجه

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو

· در رابطه با مقدار فروش همانطور که در آمارهای تولید وفروش منتشر شده توسط شرکت دیده می شود میزان تولید نسبت به سال گذشته افزایش یافته ولیکن با توجه به رکود به وجود آمده در بازار شرکت با مشکل فروش مواجه شده است و درگزارش 3ماهه پوشش خوبی نداشته است. بنابراین تحلیل فوق در 2حالت مقدار فروش را تغییر داده است .

· در رابطه با ترکیب فروش شرکت ،از ترکیب سال گذشته استفاده شده است .بدیهی است با تغییر ترکیب تولیدو فروش سود شرکت دستخوش تغییر خواهد شد.

· در رابطه با هزینه حقوق ودستمزد حدود 20درصد افزایش نرخ نسبت به سال 93 در نظر گرفته شده است .قابل ذکر است این هزینه متناسب با تغییر مقدار فروش ،تغییر داده شده است .

· سایر هزینه ها با یک رشد منطقی در نظر گرفته شده است .

· درآمد سرمایه گذاری مطابق سال گذشته در نظر گرفته شده است .سود سپرده مطابق بودجه برآورد شده است.

· قابل ذکر است در تحلیل فوق 3ماهه اول سال مطابق اطلاعات واقعی در نظر گرفته شده است .

2. پیش بینی سود

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو
  • نتیجه گیری:

با توجه به مفروضات ذکر شده در بالا برای حالت اول مقدار فروش مطابق مقدار بودجه در نظر گرفته شده است .بابت نرخ های فروش و مواد اولیه از نرخ های سال گذشته وبدون افزایش نرخ استفاده شده است .با این مفروضات شرکت تا پایان سال قادر به ساخت 379ریال سود می باشد.

در حالت دوم مقدار فروش با توجه به رکود بازار وبا توجه به میزان فروش 3ماهه اول کمتر از بودجه در نظر گرفته شده است وسایر مفروضات مطابق سال قبل می باشد. با این فرض شرکت قادر به ساخت 183ریال سود به ازای هر سهم می باشد .

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
نتیجه این است که کیفیت را بالا برده قیمت را کاهش داده فروش خوب وسود دهی بالا خواهد شد تا زمانی که فقط به فکر جیب خود باشید تمام محصولات روی دستتان خواهد ماند وکمپین تحریم پابرجاخواهد بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
شاوان رو تحلیل کنید چطوری یک دفعه این تعدیل منفی بزرگ رو داد؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱
تحلیل فوق کاملا درست است شرکت ۳۷۹ ریال سود را محقق میسازد چون از زیان کاملا خارج شده و امسال افزایش سرمایه ۲۵ درصدی در راه میباشد قیمت جدید محصولات هم اعلام گرددتعدیل مثبت نیز بهمراه دارد اکنون تصمیم و تحقیق با شما .
لاماسیا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
بازار خودرو

امسال خراب خواهدبود
omid
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
اول تحلیل نوشته
"مرداد ماه 93"
تحلیلی که عنواناش غلط باشه حالا به تحلیلاش اتکا کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مهدی
-
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵
مردم خرید خودرو صفر رو تحریم کردن...
امسال وضع ایران خودر هیچ خوب نخواهد بود...
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸
این تحلیلها به هیچ دردی نمیخوره.....خودرو رفت به سمت 150.......شک نکنید.
matin
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
شرکت در شش ماهه دوم سال ۹۴ نمیتواند تولید خود را بمانند نیمه اول حفظ کند و کاهش تولید ان از شهریور که بسیار کمتر است مشهود است ودر نتیجه با تحریم خودروی صفر که از این ماه شروع شده وصادر نشدن محصولات قطعا نمیتواند امسال سود خود را پوشش دهد .این سهم نمیتواند بازدهی دهد مگر قرارداد با شرکتهای خارجی ببندد که به گفته مدیرعامل ایرانخودرو تا یکسال و نیم دیگه خودروهای جدید میتواند تولید کند
محسن
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
همانطور که در تحلیل دیدیم صنعت خودرو با توجه به اهمیت بالایش مورد تحریم امریکا قرار گرفت. پس در دوران پسا تحریم مردم و دولت و مدیران باید با هوشیاری کامل اجازه تحریم داخلی را ندهند. چرا که این صنعت، صنعت مادر بوده و میتواند باعث رشد اقتصادی کشور و کمک به چرخه تولید باشد.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱
1-خودوهایتان را با کیفیت کنید
2-خودروهایتان را بروز کنید
3-خودروهای شاسی بلند تولید کنید
4-قیافه خودروهایتان را زیبا نمایید حداقل مثل چینیها (نه قیافه زشت ال 90)
4-گارانتی 5 ساله اعطا نمایید
در آنصورت خودروهای شما را با افتخار خریداریم.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۶
شرکت ایران خودرو اولین و بزرگترین شرکت خودرو ساز ایران هست