بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
در گفتگو با مدیر مالی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان عنوان شد:

شرکت های پتروشیمی در راه تعدیل سود/با حذف بورس کالا در ارایه محصولات موافق نیستیم

طبق برآوردهای انجام شده با توجه به میانگین مصرف سالانه کشور بخش های مختلف از جمله صادرات، مصرف داخلی، کشاورزی و مصرف خانگی نرخ خوراک بین 7 تا 10 سنت می باشد که با مشخص شدن قیمت آن، اگر این نرخ حدود 13 سنت باشد شرکت هایی که 8 سنت در نظر گرفته بودند قطعاً با تعدیل منفی همراه می شوند، ولی سود هر سهم شرکت پتروشیمی پردیس تغییری نمی کند.
کد خبر : ۱۵۴۰۷۵
نویسنده :
یارمحمدی
هفته گذشته معاون اول رئیس جمهور آیین نامه خوراک گاز شرکت های پتروشیمی را به سه وزاتخانه ابلاغ کرد تا ابهامات این گروه کاسته شود اما در این ابلاغیه نیز خبری از تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها نیست و ابهام اصلی این گروه رفع نگردیده است.

در همین ارتباط مدیر مالی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در این آیین نامه قرار بر اعلام نرخ خوراک گاز شرکت های پتروشیمی بود اما متأسفانه ابهامات قبلی آن همچنان پابرجاست و هنوز باید منتظر تعیین تکلیف بمانیم.

درحال حاضر برای برخی از شرکت هایی که سال مالی آنها 29 اسفند است برای سال 93 نرخ خوراک 8 سنت و شرکت پتروشیمی پردیس که سال مالی 31 شهریور دارد، نرخ 13 سنت را برآورد کرده بودیم که این روند در پیش بینی سال مالی 94 که در اسفند ماه سال گذشته ارائه شد نیز ادامه پیدا کرده است.

نبی زاده در ادامه افزود: طبق برآوردهای انجام شده با توجه به میانگین مصرف سالانه کشور بخش های مختلف از جمله صادرات، مصرف داخلی، کشاورزی و مصرف خانگی نرخ خوراک بین 7 تا 10 سنت می باشد که با مشخص شدن قیمت آن، اگر این نرخ حدود 13 سنت باشد شرکت هایی که 8 سنت در نظر گرفته بودند قطعاً با تعدیل منفی همراه می شوند، ولی سود هر سهم شرکت پتروشیمی پردیس تغییری نمی کند و اگر این نرخ از این مقدار کمتر شود طبیعتاً از میزان تعدیل منفی شرکت ها کاسته خواهد شد.

این مقام مسئول در رابطه با احتمالات موجود در خصوص نرخ خوراک گفت: درحال حاضر اخبار و شنیده های مختلفی در این رابطه به گوش می رسد که بر اساس برخی از آنها نرخ خوراک حدود 8 تا 10 سنت و برخی دیگر 13 سنت برآورد می شود و همانطور که ذکر شد همچنان باید منتظر مشخص شدن آن ماند تا تغییرات درآمد هر سهم این شرکت ها به درستی اعلام شود.

نبی زاده در رابطه با اعمال تخفیف پلکانی در قیمت خوراک های گاز و مایع مصرفی این شرکت ها گفت: این ماده آیین نامه، مناطق احداث را به سه دسته تقسیم کرده و بر اساس مراحل تکمیل زنجیره ارزش محصول، تخفیفاتی برای این شرکت ها در نظر گرفته است که بر اساس آن خوراک گاز در مرحله اول 5 درصد، مرحله دوم 10 درصد و مرحله سوم زنجیره ارزش محصول 20 درصد لحاظ خواهد شد.

این تخفیفات بر روی قیمت مصوب خوراک گاز مایع با توجه به شرایط ذکر شده، اعمال می شود که طبق این طبقه بندی برای خوراک گاز مایع تخفیف قابل توجهی درنظر گرفته نشده و از این محل نباید انتظار تغییر چشمگیری در سود هر سهم شرکتهایی که از گاز مایع استفاده می کنند را داشته باشیم.

وی تأکید کرد: به طور کل و با توجه به ابهامات درخصوص نرخ خوراک نمی توان در این باره اظهار نظر کرد، اما در رابطه با تخفیفات پلکانی ذکر شده برای خوراک گاز مناطق کمتر توسعه یافته با توجه به میزان تخفیف، نمی توان انتظار تغییر زیادی در سودآوری شرکت ها داشت و قطعا میزان این تغییر نیز بستگی به قیمت خوراک گاز دارد.

این مقام مسئول در خاتمه در رابطه با پیشنهاد وزیر صنعت، معدن تجارت مبنی بر عدم لزوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس گفت: با توجه به اخباری که به گوش می رسد، معاون اول رئیس جمهور با این پیشنهاد موافقت نکرده چرا که مخیر شدن این شرکت ها در عرضه محصولات خود در بورس کالا باعث ایجاد رانت در بازار فروش آنها خواهد شد و در صورتی که این پیشنهاد به مرحله اجرا می رسید نیز فروش و عرضه این محصولات دچار مشکل می شد چرا که ساز و کار مشخصی ندارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
حامیان حذف بورس کالا در خصوص فروش محصولات پتروشیمی بدنبال رانت و پر کردن جیب عده ای خاص هستن ....
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
آقای مدیرمالی وآقایان مدیرعاملهای شرکتهای پتروشیمی میشه باورکرد شماها متوجه این مطلب که درابلاغیه وزارت نفت قیمت خوراک ذکرنشده ولی بارها وزیر نفت و نمایندگان مجلس همان 13 سنت اعلام کردن یعنی همان قیمت قبل نشدیدکه دراینصورت فقط لازم بوده درابلاغیه وزارت نفت تخفیف ها اعلام بشه که ارسال شده چرا نمیخاهیدواقعیت را به سهامدارها بگویید چرا با شعور مردم بازی میکنید شرم آوره