بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
در حال حاضر نحوه فعالیت بانک ها توجیه اقتصادی ندارد و تنها توجیه مرگ و زندگی است. چرا که بانک ها از جامعه بهره 25 درصدی دریافت می کنند و هیچ سودی از محل فعالیت های تجاری کسب نمی کنند و موضوع سود و زیان مطرح نیست.
کد خبر : ۱۵۴۰۷۶
نویسنده :
جمشیدی

فعالان بازار سرمایه در حالی پس از تجربه ماه ها روند نزولی بورس و رخداد اتفاقات متعدد در حوزه های سیاسی و اقتصادی به انتظار شروع حرکت بورس در مسیر صعودی نشسته اند که در این میان نظرات متعددی درخصوص محرک های لازم برای آغاز روند صعودی بازار سرمایه و زمان آن مطرح می شود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در نظرسنجی اخیر زمان استارت روند صعودی بازار سرمایه مطرح شده تا سهامداران نظرات خود را درخصوص هر یک از گزینه های ارائه شده همچون مهر، آذر و اسفند ماه سال جاری و نیز بهار سال 95 مطرح کنند. بیش از شش هزار و ششصد نفر در نظرسنجی اخیر پایگاه خبری بورس نیوز شرکت کرده اند که از میان آنها بیش از 43 درصد گرینه اول یعنی مهر ماه امسال را زمان آغاز روند صعودی بورس برگزیدند و 30 درصد نیز اولین فصل سال آینده را بهار بازار سرمایه دانستند.

خوش بینی 47 درصد بورسی ها به بازگشت روزهای سبز از مهر ماه

تعدا کل آراء: 6626

در همین ارتباط، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: واقعی شدن اثر اعمال تحریم های بین المللی بر کشور بویژه در حوزه نفت و بانک بر درآمدهای دولت و سود شرکت ها موجب شد تا بازار سرمایه طی دو سال گذشته روند نزولی را سپری کند. چرا که هنگامی که درآمدهای دولت در کشوری که بزرگترین مصرف کننده آن خود دولت است، کم می شود، شرکت ها از دو جهت ضربه می خوردند.

از یک سو شرکت های صادرات محور با موانع فروش خارجی مواجه می شوند و از سوی دیگر تقاضای بزرگترین خریدار محصولات تولیدی شرکت ها یعنی دولت کاهش می یابد.

جعفر عزیزی افزود: بودجه عمرانی دولت به طور قابل توجهی کاهش یافته و در شرایطی که دولت ماهانه بیش از سه هزار میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت می کند دیگر نقدینگی برای سرمایه گذاری در بخش صنعت باقی نمی ماند. از این رو اعمال تحریم های بین المللی به طور واقعی بر اقتصاد کشور اثر گذاشته و این در حالی است که افراد جامعه بویژه فعالان بازار سرمایه انتظار داشتند تا با روی کار آمدن دولت یازدهم و در پی آن اتفاقاتی که در حوزه روابط بین المللی و رفع تحریم ها رخداد، به طور کلی ریسک سیاسی 12 ساله از اقتصاد کشور و بازار سرمایه برداشته شود که به نظر می رسد این امر با بررسی توافق هسته ای از سوی سنای آمریکا تا حد زیادی محقق شده است.

براین اساس می توان رأی دهندگان به این نظرسنجی را به دو گروه تقسیم کرد. افراد خوش بینی که به گزینه اول رأی داده اند و معتقدند که بر اساس مذاکرات انجام شده طی دو سال اخیر رفع کامل ریسک سیاسی بسیار محتمل است و گروه دوم نسبت به دستیابی به این موضوع بدبین بوده اند و بهار سال آینده را آغاز روند صعودی بورس می دانند.

وی با تأکید بر اینکه رفع موانع پیش روی برای رونق بازار سرمایه تنها نیازمند برطرف شدن ریسک سیاسی نیست، در این خصوص ابراز داشت: این موضوع به مسائل داخلی نیز ارتباط دارد. چرا که به طور مثال هیچ تولید و صنعتی با نرخ سود بانکی 25 درصدی و تسهیلات 30 درصد سر پا نمی ماند، چه برسد به بازار سرمایه. از این رو، در شرایطی که اقتصاد کشور و بازار فروش محصولات در رکود کامل به سر می برد و در مقابل هزینه های مالی حدود 30 درصدی به تولید کنندگان تحمیل می شود، نمی توان انتظار تداوم فعالیت و رشد سودآوری را از صنایع داشت.

به نظر می رسد افرادی که به گزینه اول یعنی مهر ماه امسال رأی داده اند، به درستی عمل کرده اند و طی این مدت قضیه سیاسی برطرف شده و اکنون می بایست بانک مرکزی نرخ سود بانکی و نیز سیستم بانکی را اصلاح کند تا با اعمال قوانینی همچون دریافت جریمه 34 درصدی از بانک ها، این موسسات را مجبور به جمع آوری پول از سطح جامعه با اعلام نرخ سودهای بالا برای سرپا نگه داشتن خود نکنند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: در حال حاضر نحوه فعالیت بانک ها توجیه اقتصادی ندارد و تنها توجیه مرگ و زندگی است. چرا که بانک ها از جامعه بهره 25 درصدی دریافت می کنند و هیچ سودی از محل فعالیت های تجاری کسب نمی کنند و موضوع سود و زیان مطرح نیست.

از این رو، اکنون که 50 درصد از موانع پیش روی اقتصاد کشور برداشته شده مابقی مسائل می بایست به دست دولتمردان کشور رفع شود که ارتباطی به رییس جمهور آمریکا و وزیر خارجه این کشور ندارد.

به نظر می رسد نظرات سهامداران در این نظرسنجی از لحاظ ریسک سیاسی به خوبی منعکس شده و انتظار می رود تا طی بهار سال آینده تحریم ها کاملاً برداشته شود و نقدینگی وارد کشور شود و جا به جایی پول انجام شود و سایر موارد همچون افزایش صادرات نفت، رشد درآمدهای دولت و بودجه عمرانی محقق شود تا چرخه اقتصادی بچرخد. حال آنکه مابقی موانع می بایست با کاهش نرخ سود بانکی و اصلاح سیستم بانکی مرتفع شود که به نظر می رسد این امر نیز تنها در یک صورت امکان پذیر می باشد و آن نیز دریافت دارایی های بانک ها از سوی بانک مرکزی به منظور تسویه بدهی آنها است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
بورس نیوز جان : به نظرم کم نیستند مسولان و دلواپسانی که ساز مخالفتشان همیشه در چنین مواقعی کوکه!!! همه مردم و سهامداران و ... با توجه به واقعیتها در دوران پسا تحریم بعد از مهر ماه به این نظر سنجی با خوش بینی رای مثبت داده اند . ولی همان دلواپسان دلسوز همیشه با اراده و خوش بینی مردم به نوعی مخالف هستند و این نظر سنجی هم ساز انها را بیشتر کوک خواهد کرد که نگذارند چنین اتفاقی بیفتد!!!؟؟؟؟
علی
UNITED ARAB EMIRATES
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
چرا 43% را 47% نوشتید؟
رضا
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
من مهر ماه را زدم همینطور الکی 45% هم مثل من الکی مهر ماه را انتخاب کردند
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
باید بالا بره چون پایین آمدن بیشتر برای خود حقوقی ها خطر ازبین رفتن سرمایه رو داره.بعد از مهر چه کنگره چه منگره تصویب کنه نکنه 20 درصد رشد حتمی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
زهی خیال باطل!!!!!!!!!!! این بورس حالاحالاها بورس نمیشه نه بخاطر اینکه اقتصاددر رکود یا بهای کالاها کاهش یافته نه!!!! فقط بخاطر اینکه دولت نمی خواهد بازار رشدکنه
اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
طبق نمودار فوق 43 درصد می باشد نه 47 درصدی که تیتر زده اید
همچنین با تعداد 6626 نفر که نمی توان نتیجه گیری معناداری داشت
hosein
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
خودمونیم کار بورس نیوز هم شده خیال پردازی
رهاورد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
دلتون رو صابون زدین برای مهر!!!!!!!!!!!؟

بوی کباب نمیاد خر داغ کردن........
تقی
UNITED STATES
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
43 یا 47
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
43 یا 47 چه فرقی میکنه مهم اینه که محقق نمیشه ویک توهم بیشتر نیست چرا که دولت قویا مخالف رشد بورسه
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
در بورس امار سودو زیان شما همیشه کنترل وشما را همیشه در زیان نگه میدارن هیچ فکر کردید چرا همه توی زیانند ۴ روزه که پس از ده سال سهامداری با زیان زیاد از بورس خارج شدم ان هم با ان تجربه زیاد
خودم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
بيش از 90 درصد افراد نا اميد اصلا در نظرسنجي شركت نكردن. كجاي كاريد براي چي بايد سهام شركتهاي ضرر ده مثل ملي مس(فملي) بايد الكي رشد كنه؟
ناشناس
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
به نظرت خپارس خوبه؟ب خریم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
دوستان یه ذره منطقی باشید رشد بورس در آینده ای نه چندان دور محقق میشه انصافا اگر این همه هیئت خارجی که چند وقته پشت سر هم دارن میان، توی یکی دو سال پیش می امدن با حضور هر هیئت شاخص کلی می رفت بالا اما الان هر چی خبر مثبت میاد شاخص هم پایین تر میاد ! البته من هم یکی از شماها هستم که حدود65 درصد در ضررم حرفاتونم قبول دارم که دولت ما رو فریب داد و بورس رو رها کرد و سرمایه مان را سوزاند اما الان و طی چند ماه آینده انشاالله بورس کم کم رشد می کنه به نظرم دوستان عزیز الان وقت فروش نیست البته پیشنهاد خرید هم ندارم اما می دونم اوضاع انشاالله در آینده ای نزدیک بر می گرده لااقل در حدی که بتونیم اصل پولمون رو بکشیم بیرون نه این که الان با کلی ضرر خارج بشیم وقت خروج الان نیست مگر برای کارای ضروری..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
بورس نه تنها در مهر ماه رشدی ندارد ، بلکه با شدت بیشتری نزول می کند و در بهترین حالت بازار را با بلوک زنی و حقه بازی رنج می کنند، خرید سهام اشتباه محض هست ، کل شرکتهای ساختمانی ورشکسته هستند و اصلا اوضاع جالبی ندارند ، وضعیت بقیه هم دست کمی نداره ، دولت با زیرکی و با شیب ملایم در حال افزایش قیمت دلار هست و تا پایان سال قیمت را روی 4000 تومن تثبیت می کند ، الان که دلار 3440 هست اگر دلار خریداری شود تا پایان سال حداقل 17 درصد سود خالص کسب می کنی ، اما با خرید سهم ممکن است بیش از 40 درصد در ضرر فرو بروی ، حجم معاملات نشان از دلزدگی مردم از بورس می باشد ، این آمار 47 درصد هم مربوط به کسانی هست که سهامدارند و دارن خودشون گول می زنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
لطفا در مملکت ما اصلا صحبت از اقتتصاد و بورس نکنید
خامنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
ای بابا شماها کی هستین دیگه یعنی هنوز به این بورس اعتقاد دارید مهر ماه یک روز دوز رشدش میدهند خود این اقایان مدیر بورس و دولت و باز تمام پول ما را مکش می کنند و باز یک ال روند نزولی
ایینستین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
من اصلا مقاله شما را نخواندم چرا که فقط می گویم سو مدیریت جناح بندی سیاسی و سیاست خارجی و اختلاص و بخور بخور هیچ وقت اجرازه رشد به این مملکت و اقتصاد ومردم و بورس ایران نحواهد داد
iraj
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹
به همين خيال باش
پارسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷
نه داداش از این خبرها نیست بندگان خدا فکر میکنندبزنندمهر ماه بازار یه تکونی میخوره بیچاره ها فرارمیکنند
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱
تا زمانیکه زنگنه وروحانی است نابودی بورس ورکود وبیکاری هم هست و اگر تحریمها برداشته شود از اینهم بدتر خواهد شد چون دولت می خواهد به منظور ورشکستگی کامل وزدن تیر خلاص به تولید وصنعت همه چیز را از اروپا وامریکا وارد کند تا هم صنایع ورشکست شوند وهم در پیش بیگانگان خوش خدمتی کرده باشند حتی زنگنه قصد دارد مواد سوختی را از اروپا وارد کند تا شاید پالایشگاهها را هم تعطیل کند پس برداشته شدن تحریمها به ضرر کشور خواهد شد
مرتضی اراک
-
سه‌شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲
اگه این سود بانکی هم کاهش پیدا کند اولا مردم باز دیونه نیستن مثل من پولشونو بیش از سه سال توی بورس بلوکه کنن دوما اگه این سود بانکی هم نباشه قشر متوسط جامعه هم که به فقرا میپیونده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
نزدیک به 2ساله که این آقایون مثلا" کارشناس دائم نظر میدند اما اکثرش اشتباه بوده. امیدوارم که این یکی...