بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
کد خبر : ۱۵۴۱۳۲

قانونگذاران آمریکایی، مباحثات نفس‌گیر برای رأی به قطعنامه‌ای برای رد سند پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 («برجام») را از  امروز  پس از اتمام یک ماهه تعطیلات تابستانی آغاز می‌کنند.

این قطعنامه، با وجود برخورداری از حمایت اکثریت اعضای کنگره‌ای که اکثریت آن را نمایندگان جمهوری‌خواه تشکیل می‌دهند با توجه به وعده‌های تعداد کافی از قانونگذاران حزب رقیب دموکرات برای رأی مخالف به آن در حمایت از دیپلماسی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال ایران، شانسی برای منشأ اثر بودن ندارد.

نمایندگان کنگره آمریکا وفق اختیارات قانونی موسوم به «بازبینی توافق هسته‌ای در کنگره» که در اردیبهشت‌ماه سال جاری به امضای رئیس‌جمهوری آمریکا رسید از حق نظارت استصوابی بر سند پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 برخوردار شده‌اند.

اوباما اعلام کرده مصوبه احتمالی نمایندگان کنگره در رد «برجام» را به موجب اختیاراتش وتو خواهد کرد. دو مجلس آمریکا (مجلس نمایندگان و سنا) در صورت کسب دو سوم آرا می‌توانند وتوی اوباما را باطل کنند.

در مجلس 100 عضوی سنا که 54 نماینده جمهوری‌خواه، 44 دموکرات و 2 نماینده مستقل دارد مخالفت 67 قانونگذار (دو سوم کل) با «برجام» به معنی ابطال قطعی این سند خواهد بود. اما اوباما با حمایت 36 سناتور دموکرات و 2 نماینده مستقل، اکنون اطمینان دارد که دست‌کم با استفاده از اختیار وتو می‌تواند از ابطال «برجام» در کنگره جلوگیری کند.

علاوه بر این «هری رید»، رهبر دموکرات‌های مجلس سنا، دو روز پیش اعلام کرد در صورتی که سه سناتور دیگر به جمع 38 سناتور حامی «برجام» بپییوندند با استفاده از یک ترفند قانونی موسوم به «فیلی‌باستر» (یا «اطاله بررسی») اوباما را حتی از استفاده از وتو بی‌نیاز خواهد کرد.

مطابق این ترفند قانونی، در صورتی که تعداد نمایندگان حامی یک طرح از یکی از دو حزب به 41 نفر برسد، رهبر آن حزب می‌تواند دستوری را صادر کند که به موجب آن نمایندگان می‌توانند درباره آن طرح تا مدت زمان نامحدود بحث کنند. اطناب تعمدی بحث می‌تواند تا زمان سر رسید مهلت قانونی برای رأی‌گیری درباره آن ادامه یابد و عملا رأی‌گیری درباره آن را غیرممکن کند.

کنگره تا 26 شهریور ماه برای اعلام‌نظر درباره سند پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 فرصت دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر