بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
کد خبر : ۱۵۴۲۵۳
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز در سومین گردهمایی مدیران وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به واردات 4 میلیارد دلاری روغن گفت: این پولی که صرف واردات روغن می‌شود، سرمایه بین نسلی و پول نفت است که صرف واردات می‌شود.

وی با اشاره به اظهاراتی در مورد اینکه عده‌ای می‌گویند به خاطر اینکه اجازه افزایش قیمت روغن نباتی را به ما نمی‌دهید، ما هم سویا و کلزا را از کشاورزان نمی‌خریم گفت: این‌ها بی‌خود می‌کنند که این حرف را می‌زنند، مگر مملکت بدون صاحب است که چنین تهدیداتی را می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: کلزا هم در تناوب کشت گندم و هم در تقویت خاک موثر است. بنابراین ما نباید اجازه دهیم آنهایی که رانت‌هایی پشت واردات روغن دارند مانع تولید دانه‌های روغنی شوند.

علیرضا مهاجر مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی در گفت‌وگو ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه نیمی از واردات دانه‌های روغنی به وسیله ۴ نفر انجام می‌شود گفت: یکی از وارد کنندگان دانه‌های روغنی شرکت بازرگانی دولتی است که این شرکت زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است و یکی هم یک شرکت بخش خصوصی است.

در ادامه این گفت‌وگو عباس پاپی‌زاده نماینده دزفول و عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی نیز در پاسخ به این سوال که آیا تایید می‌کنید که نیمی از واردات دانه‌های روغنی توسط ۴ نفر انجام می‌شود، گفت: یکی از وارد کنندگان دانه‌های روغنی شرکت بازرگانی دولتی است که این شرکت زیر مجموعه وزارت جهاد بخش عمده‌ای از واردات دانه‌های روغنی را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه براساس تحقیق و تفحص در شرکت دولتی بازرگانی که واردات دانه‌های روغنی را مدیریت می‌کند، به روابطی رسیده‌ایم، اظهار داشت: اما رسیدگی به این امر مستلزم آن است که قوه قضاییه احکام را صادر کند تا ما بتوانیم نام‌ها را اعلام کنیم.

صرف ۳٫۶ میلیارد دلار برای واردات دانه روغنی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمتر از ۵ یا ۶ نفر در موضوع واردات دانه‌های روغنی دخیل هستند، گفت: در این زمینه ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مبادلات تجاری انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت جهاد با انجمن صنفی روغن نباتی توافق کرده که آنها در قبال خرید تولید داخل، کار واردات دانه‌های روغنی را انجام دهند، گفت: سال ۹۴ در این مورد به توافق رسیدیم، اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است.

علی ایرانپور عضو کمیسیون کشاورزی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار اشت، دانه های روغنی یکی از محصولات استراتژیک به شمار می رود، علاوه بر این به دلیل مصارف صنعتی و غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی گفت: اما با اینکه این محصول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، هر گز تلاش مثمر ثمری برای خودکفایی در این محصول نشده است، در عین حال مافیای قدرت مندی در پشت پرده وجود دارد که تعداد آنها از چند نفر بیشتر نیست و تنها وارد کننده این محصول هستند و حتی بازار روغن کشور را نیز تحت تاثیر خود قرار داده اند.

ایرانپور گفت: معلوم نیست چرا ما که برای خودکفایی گندم و گوشت قرمز برنامه ریزی کرده ایم برای دانه های روغنی این کار نشده و چرا تا این اندازه اما و اگر در آن وجود دارد، این یکی از سوالاتی است که تا کنون بی پاسخ مانده است.

این نماینده مجلس گفت: این امکان وجود دارد که در وزارت جهاد کشاورزی هم دستهایی باشد، که این کار را هدایت می کنند، و مافیایی تشکیل شده است که سوده ها چند صد میلیاردی را سالیانه به جیب می زنند و متاسفانه ما شاهد آن هستیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که وارد کننده ها چه کسانی هستند گفت: بعد از تعطیلات مجلس ما این موضوع را در صدر کارها قرار خواهیم داد و به صورت تخصصی بر روی واردات دانه های روغنی کار خواهیم کرد متاسفانه تا این لحظه کسی اسمی از وارد کننده ها نیاورده است، با اینکه عنوان می شود چهار نفر پشت این قضیه هستند اما هنوز نامی اعلام نشده و ما بعد از انجام این کار به صورت کامل با مردم در میان خوایم گذاشت.

وی همچنین با اشاره به افزایش قیمت روغن در روزهای گذشته توسط دولت نیز گفت: جنجال های بوجود آمده در روزهای گذشته بی تاثیر از این اقدام دولت نیست و این سوال به وجود آمده است که این سیاست ها یک بام و دو هوا تا کی باید ادامه داشتنه باشد از یک سو قیمت روغن را افزایش می دهند و از سوی دیگر مصاحبه می کنند و می گویند که مافیا قیمت ها را بالا برده است به نظر می رسد که وزیر باید در این باره پاسخگو باشد.

وی گفت: طبق قانون خود وزارت جهاد مجوز افزایش قیمت را به تولید کننده های روغن داده است، اینکه ما بخواهیم کاری را انجام دهیم و بعد بخواهیم از سر خود باز کنیم کار درستی نیست و اگر اتفاقی در این زمینه افتاده است باید و با صراحت اعلام کنند تا مردم و مراجع قانونی بدانند که این وارد کننده ها چه کسانی هستند که خون مردم را در شیشه می کنند.

وی در پایان گفت: من معتقد هستم که این سوال از آن سوالات بی جواب خواهد بود، به همین دلیل باید وزیر باید پاسخگوباشد، نکته دیگر هم این است که این 4 نفر به هر حال مجوز گرفته اند و مجوز آن را نیز وزارت جهاد صادر کرده است و باید معلوم شود که این کار در کجا صورت گرفته است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر