بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
یکی از بحث برانگیزترین بخش مجمع عادی سالیانه شرکت ها، تصمیم‌گیری در خصوص تقسیم سود است و چه بسا در اکثر موارد اعتراض شدید سهامداران جزء باعث تغییر سیاست تقسیم سود هیأت مدیره و توزیع بخش اعظمی از EPS در مجمع شده است.
کد خبر : ۱۵۴۲۸۹
نویسنده :
کیوان فر
یکی از بحث برانگیزترین بخش مجمع عادی سالیانه شرکت ها، تصمیم‌گیری در خصوص تقسیم سود است و چه بسا در اکثر موارد اعتراض شدید سهامداران جزء باعث تغییر سیاست تقسیم سود هیأت مدیره و توزیع بخش اعظمی از EPS در مجمع شده است.

به گزارش بورس نیوز، طبق نظريه هاي مالي با فرض اينكه نرخ ماليات صفر است، از آنجا كه تقسيم سود باعث كاهش داراييهاي شركت ميشود، بايد قيمت سهام شركت در بازار نيز به ميزان تغييرات ارزش دارايي هاي شركت، كاهش يابد. براي مثال اگر قيمت سهام شركتي قبل از تقسيم سود 8700 ريال است و در جلسه مجمع عمومي تصويب شده كه به هر سهم 700 ريال سود پرداخت شود، ظاهراً قيمت سهم بايد به 8000ريال برسد.

لذا كاهش قيمت نيز بايد به ميزان سود تقسیمی باشد تا خريدار سهام نسبت به خريد قبل از تقسيم سود و بعد از تقسيم سود بي تفاوت باشد.

اما برخلاف این رویه به نظر ساده، این بار در جریان تعیین قیمت تئوریک یک سهم به منظور بازگشایی نماد پس از بازگشت از مجمع عادی سالیانه و تقسیم سود، از سوی نهاد ناظراشتباهی رخ داده و یا فرمول دیگری برای تعیین آن به کار گرفته شده است.

در تشریح این اتفاق بایستی نیم نگاهی به نماد معاملاتی "ومعادن" بیاندازیم؛ بطوریکه چهارشنبه هفته گذشته این نماد در حالی پس از حدود دو ماه وقفه به تابلوی معاملاتی بازگشت که سهم طی معاملات 16 تیر ماه سال جاری در قیمت پایانی 1399 ریال متوقف شده بود.

بدین ترتیب با توجه به تقسیم سود 450 ریالی در مجمع عادی سالیانه "ومعادن" و کسر آن از قیمت پایانی قبل از توقف نماد، می توان براحتی به قیمت تئوریک آن دست یافت که رقم مربوطه 949 ریال به دست می آید.

حال آنکه آنچه در عمل اتفاق افتاد اعمال قیمت 1070 ریالی به عنوان قیمت تئوریک این سهم در زمان بازگشایی بود تا بر مبنای آن و با وجود کاهش 2.8 درصدی، سهم به قیمت 1040 ریال مورد بازگشایی قرار گیرد تا در ظاهر این سهم با کاهش قیمت مواجه گردد.

اما به عبارت بهتر باید بگوییم با این اتفاق نه تنها قیمت "ومعادن" نسبت به قیمت تئوریک صحیح آن یعنی 949 ریال افت قیمتی را تجربه نکرده، بلکه نسبت به قیمت تئوریک واقعی آن 9.5 درصد نیز رشد داشته است. آنچنان که با این شرایط و با قیمت 1040 ریالی کشف شده برای این سهم، "ومعادن"در واقعیت حتی می توانست در رشد شاخص بورس نیز تأثیر بگذارد.

حال بایستی منتظر اظهار نظر مسئولان شرکت های بورس اوراق بهادار تهران و مدیریت فناوری باشیم؛ چرا که قیمت های تئوریک سهام توسط بورس به شرکت مدیریت فناوری بورس اعلام شده و روی تابلوی معاملات اعمال می شود. حال آنکه معلوم نیست این قصور از سوی کدام مجموعه رخ داده و نهاد ناظر چه تصمیمی برای قیمت این سهم خواهد گرفت؟ آیا اشتباه از جانب شرکت بورس و در اعلام قیمت تئوریک صحیح به شرکت مدیریت فناوری بورس بوده و یا در زمان اعمال آن توسط شرکت مدیریت فناوری بورس اشتباهی بروز کرده است؟

در پایان شایان ذکر است، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در گزارش اخیر خود به ازای هر سهم 176 ریال سود برآورد کرده که شهریور ماه و طی سه ماهه اول2 ریال زیان ساختهاست. افزون بر این، رقم برآوردی سود سال مالی جاری "ومعادن" در مقایسه با سود 205 ریالی در پیش بینی های قبلی 14 درصد تعدیل منفی داشته است.


پاسخ کارشناسان و روال قیمت تیوریک :

در پاسخ به خبر فوق کارشناسان بازار سرمایه و تعدادی از مدیران بورس تذکر دادند که با توجه به اینکه افزایش سرمایه قبل از مجمع عادی سالیانه اعمال شده در موقع بازگشایی نماد پس از برگزار مجمع عادی سالیانه سود به سرمایه جدید ( سرمایه قدیم + افزایش سرمایه ) تقسیم شده لذا کشف قیمت تیوریک 107 تومانی صحیح است .

در همین مجال از کلیه دوستان بابت تذکر و ارشاد سپاسگزاری می نماییم هر چند قابل ذکر است که خبر بر مبنای روال قبل که تا زمانیکه افزایش سرمایه ثبت نشده و سود به آن تعلق نگرفته عنوان شده بود .


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بنیامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
قیمت تئوریک درست بوده، تقسیم سود 450 ریالی روی سرمایه قبلی شرکت صورت گرفته یعنی به 16 میلیارد سهم، در حالی که تعداد سهام فعلی شرکت 21.920 میلیارد سهم است. پس باید سود در 16 میلیارد سهم ضرب و بر سرمایه فعلی تقسیم شود که حاصل تقریبا 329 ریال بوده و از قیمت 1399 ریال که کم شود می شود 1070 ریال. پس قیمت تئوریک درست محاسبه شده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
با توجه به عدم ثبت افزایش سرمایه تا تاریخ مجمع عمومی همه سود نقدی نباید از قیمت کم بشه. بلد نیستید بپرسین بعد مطلب بزنین بابا.
ناشناس
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
شماهم خودت بلد نیستی چیزی نگو! اتفاقا با توجه به عدم ثبت افزایش سرمایه تا تاریخ مجمع عمومی همه سود نقدی باید از قیمت کم بشه!!! بابا پروفسور
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
اره پخش نکن به ضررتونه بی کفایتا دیگه تو این سایت خرابشدتون نمیام
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
بنظر بنده خبر اولیه بورس نیوز مبنی بر اشتباه بودن قیمت تئوریک درسته. چون افزایش سرمایه شرکت تا تاریخ مجمع عمومی عادی سالانه ثبت نشده و حتی از قبل هم این مورد در کدال اطلاع رسانی شده، لذا دارندگان حق تقدم هیچ همی از سود مجمع ندارند. لذا همه سود نقدی باید از قیمت قبل از بسته شدن کم بشه و قیمت 949 ریال درست میشه!!!
من تعجب میکنم که چرا بورس نیوز این خبر خود صحیح خودش رو اصلاح کرده!!!
امیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲
اصلا"حق تقدم استفاده نشده هنوز هاپولی نشده !!(باتوجه به تجربه وتوکا ,خاهن,فباهنر ,وصنعت و...)ببخشید اشتباه شد مطالب قبلی رانادیده بگیرید: حق تقدم استفاده نشده ومعادن حراج نشده
سهراب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۶
مگر سود ساخته شده در سال به سرمایه شرکت اضافه میشه که بعدازمجمع ازقیمت سهم کم میکنیدومیگید ازسرمایه شرکت کسرشده؟؟
درصورتی که سرمایه ثبت شده ثابت درنظرگرفته میشه