بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
اعلام نرخ بالای سود بانکی به نفع بانک ها و دولت نیست و به نظر می رسد بانک ها با در پیش گرفتن این روند خودزنی می کنند و در صورت تداوم آن دولت نیز متضرر می شود.
کد خبر : ۱۵۴۳۳۵
نویسنده :
جمشیدی
بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه در حالی انتظار رشد ملایم قیمت سهام شرکت ها و شاخص های قیمتی را با نزدیک شدن به نیمه دوم سال جاری و تحقق امیدها برای رفع تحریم های بین المللی و گشوده شدن درب های بازارهای خارجی به سوی تولیدات داخلی را داشتند که در این بین اگرچه اخبار مثبت و خوبی از حوزه سیاسی انتشار می شود، اما شاهد عدم ورود نقدینگی جدید به بورس و نیز حجم و ارزش پایین معاملات هستیم و به نظر می رسد هنوز سرمایه گذاران تمایلی برای ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه ندارند.

در همین ارتباط، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: کماکان مشکل بازار سرمایه و سرچشمه همه موانع پیش روی، نرخ بالای سود بانکی است. چراکه در حال حاضر بانک ها به طور مستقیم و غیر مستقیم نرخ سود 24 درصدی به سپرده گذاران پرداخت می کنند و تا زمانیکه نرخ سود بانکی اصلاح نشود، بازار سرمایه نیز احیاء نخواهد شد.

حسن بالازاده افزود: اعلام نرخ بالای سود بانکی به نفع بانک ها و دولت نیست و به نظر می رسد بانک ها با در پیش گرفتن این روند خودزنی می کنند و در صورت تداوم آن دولت نیز متضرر می شود.

وی ادامه داد: اگرچه اخبار خوب و مثبتی در حوزه سیاسی منتشر می شود و چشم انداز مناسبی را می توان پیش روی صنایع متصور بود، اما در کنار همه این موارد مشکل ساختاری در اقتصاد کشور به وجود آمده و برای جذب نقدینگی بیشتر بین بازار پول و سرمایه رقابت شدیدی شکل گرفته و بانک ها حاضرند برای جذب سرمایه دست به هر کاری بزنند. در این بین توجه به یک نکته نیز حائز اهمیت است که اگرچه نگاه سهامداران کوتاه مدت شده اما در شرایط فعلی هر سهامداری که با نگاه بلندمدت در بورس سرمایه گذاری کرده متضرر شده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه می بایست ضرر و زیان سهامداران و افت قیمتی سهام شرکت ها را ریشه یابی کرد، در این خصوص ابراز داشت: هزینه مالی شرکت های تولیدی به دلیل پرداخت بهره های قابل توجه برای تسهیلات بانکی بسیار افزایش یافته است و دولت می بایست با عزم جدی نسبت به نرخ سود بانکی تجدید نظر کند.

چراکه نه تنها طی ماه های اخیر بانک ها به دستور بانک مرکزی عملاً نرخ سود اعلامی خود را دو درصد کاهش نداده اند، بلکه دو درصد نیز به نرخ سود 22 درصدی اضافه کرده اند و در این شرایط به طور قطع هیچ واحد تولیدی از توان پرداخت بهره وام بانکی برخوردار نیست و سرمایه های جذب شده توسط بانک ها در محل هایی به جز تولید و بهره وری سرمایه گذاری می شود.

بالازاده افزود: بازار پول طی یک سال اخیر بازدهی بیش از بازار سرمایه به سرمایه گذاران اعطا کرده که این بازدهی با پذیرفتن حداقل ریسک برای آنهامحقق شده است. براین اساس طبیعی است که سرمایه ها بیشتر به سمت بازار پول سوق یابند.

وی در خاتمه پیرامون چشم انداز اقتصادی و سودآوری شرکت های بورسی اظهار داشت: هنوز آثار رفع تحریم های بین المللی بر وضعیت شرکت ها نمایان نشده اگرچه انتشار گزارشات بسیار مناسب از عملکرد شش ماهه و 9 ماهه شرکت های بورسی دور از انتظاراست اما به طور قطع به دلیل امیدواری برای بهبود شرایط اقتصادی بودجه سال مالی 95 شرکت ها بسیار بهتر از بودجه سال جاری خواهد بود و می توان چشم انداز مثبتی پیش روی صنایع و شرکت ها متصور بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
از اعداد شاخص در ابتدای بازار امروز به نظر می آید شاخص هم وزن و شاخص قیمت غلط محاسبه می شوند. چون نمی شود همه نماد ها منفی باشند ولی این شاخص ها مثبت باشند.
kjhgg
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
بابا بانک ها ضرز کردند خلق پول می کنند دستگاه های چاپ پول باز فعال می شوند تورم 400درصدی در ست می کنند میگن 40درصد تورم داریم
یاحق
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
بسمه تعالی
بلعکس چرا شرکتهای بورسی با جذاب کردن سودهای خود بستر لازم را برای رشد قیمتی خود فراهم نمیکنند. وسلام
کوروش
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵
اساسا گفتن راحت هست در شرایطی که رکود هست و کالا فروش نمی رود ، دولت قیمت تولید کننده را پرس کرده و اجازه افزایش قیمت نمی دهد چه انتظار از شرکت دارید برای سود های آنچنانی
علی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
متاسفانه چون اکثر رسانه ها تابع اصولگرایان هستند برای درهم شکستن بازار مرتبا پالس منفی می دهند .
کیان
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
تئوری دشمن فرضی که همیشه بوده از قدیم با داستان دائی جان ناپلئون
ناشناس
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
بی تدبیری دولت را گردن این و اون ننداز
دكتر محمد
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
بزك نمير بهار مياد كمبوزه و خيار مياد، نقد و ول كرديد نسيه رو چسبيديد؟؟؟ امسال ضرر كرديد به اميد سال بعديد!!!! عجبا
شهبازی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
باعرض سلام این دید بلند مدتی که شما عرض می کنید ۲۰ ساله است من الان درحدود ۲ ساله که سهام خریدم با دید بلند مدت به خاک سیاه نشستم خواهشا میکنم درست مردم راهنمایی کنید ولی اون دنیایی اگر وجود داشته باشه حساب وکتاب با یک نفر دیگه هست
ناشناس
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۶
تو بورس تازه 20 سال بعد ضرر های 15 سال قبلت جبران میشه بعد فک میکنی سود کردی!
زینال بندری 2
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
از مجمع تاپیکو چه خبر؟؟؟
زینال که از دست بورس حالی نداره شما را نمی دانم؟؟؟
میلاد
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
تا بانک هست کدوم ادمی میره تو بورس؟ بورس ایران محکوم به نابودیه ....
لاماسیا
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
مشکل بازار سرمایه به سود بانکی ربطی ندارد.

بلد نیستید مدیریت کنید.

زمانی که با تصمیم های بی منطق اعتماد بازار را زیر سوال بردید .

عرضه اولیه های گران کلاهی بود که سر سهامداران گذاشتید .
احمد مهجوری
Spain
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
بار ها و بارها کارشناسان نظر داده اند ودر عمل بیش از 10 بار ثابت شده که سپرده گذاران در بانک ها با بازیگران بازار سرمایه (بورس اوراق بهادار ) دو گروه کاملا متفاوت هستند.در سالهای قبل که بورس بازدهی قابل توجهی داشته هیجگاه سپرده گذاران بانکی پول خود را به این سمت نکشیده اند . من نمیدانم چرا دست اندرکاران بازار بورس همیشه ناتوانی های خودرا به جهت سپرده های مردمی در بانکها وصل میکنند؟؟ به بورس جذابیت بدهید بخش نقدینگی مربوط بخود را جذب خواهد کرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
اشکال اساسی این دولت است که نمیداند بورس وسهام چیست.
ناشناس
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
اشکال اساسی این دولت این است که اساسا نمی داند اقتصاد چیست؟
ali
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
بابا این سود کجای این اقتصاد است که بانکها به سپرده گذار می دهند چرا شفاف سازی نمی کنند و نمی گویند از چه راهی این سود سازی شکل کرفته درصورتی کل اقتصاد در حال رکود است ...ایا جز این است که سود بالا می بپردازند که سپرده گذار پول خود را بیرون نکشند مانند روزهای اول بانک میزان که اخر گندش درامد مگر تا کی می توانند این راه را ادامه دهند ما فروپاشی شرکتهای مضرابه ای را از یاد نبرده ایم موقعه بانکها 70هزار میلیار تومان است یعنی چندین برابر سرمایه بانکها ولی این سود از کجا داده می شود خدا داند این موضوع شروع یک فروپاشی اقتصادی است که کسی به ان توجه نمی کند
سهامدار
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
مشکل مردم در بورس فقط به دلیل دولت تدبیر و امید عذر میخوام دولت حیله و اضطراب است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
بورس نابود شد باید ببینیم تبعات نابودی بورس بر روی شرکتها کی وچه زمانی خودش رو نشون میده.خیلی دیر شده واسه نجات بورس
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰
به زودی شما خواهید فهمید این دولت هدفش نابودی بورسه و شما هم باید سایت بورس نیوز رو حراج کنید برید دنبال کار دیگه ای.
امیر
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
همه بازی ها دست دولتی هاست !!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۷
سپرده گذاران بانک ها با کسایی که توی بازار بورسن با هم فرق دارند ... لطفا این موضوع رو هیچ وقت فراموش نکنید ... هیچ ربطی هم به هم ندارند ... هیچ وقت افراد محتاطی که بانک رو امین خوددشون کردند و حوصله ریسک ندارند پولشون رو وارد چرخه بورس نمیکنند .
تحلیلگر
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
.




بنده قبلا هم عرض کردم عدم تشخیص درست توسط حقیقی بخش لاینفک این بازار است .


و قبلا عرض شد که بازار دوشنبه برمی گردد و هدف شاخص محدوده 62850 است .


ولی متاسفانه یا خوشبختانه روز یکشنبه و شنبه حقیقی ها همگی هیجان فروش داشتند .


به نظر بنده بازار در روز های اینده چهره ای کاملا متفاوت خواهد داشت و یک رشد چند روزه در انتظار بازار است .



.