بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
کد خبر : ۱۵۴۳۷۳

بورس تهران در معاملات دومین روز هفته با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو شد و ریزش 524 واحدی شاخص را تجربه و به کانال 62 هزار واحد سقوط کرد. بورس تهران بدون توجه به اخبار مثبت سیاسی و تحت تاثیر تصمیمات اقتصادی از‌جمله تعیین نرخ 13 سنت برای خوراک پتروشیمی‌ها، روند نزولی به خود گرفت و زیان سهامداران خود را تشدید کرد. انتشار خبر نرخ 13 سنتی خوراک پتروشیمی و تغییر نرخ 8 سنتی خوراک، موجب شد تا شرکت‌های پتروشیمی با افزایش فروش مواجه شوند، زیرا نرخ خوراک 13 سنتی تاثیر منفی روی سهام این شرکت‌ها داشته و موجب تعدیل منفی سود آنها می‌شود.

در بازار منفی دیروز شرکت‌های مطرح پتروشیمی، پالایشگاهی، بانکی و خودرویی بیشترین تاثیر منفی را در شاخص بورس گذاشتند. چنانکه شاخص صنعت، افت 335 واحدی را به نام خود ثبت کرد و پتروشیمی‌ها با ثبت ارزش معاملات 190 میلیارد ریال و خودروسازان و بانک‌ها نیز بعد از پتروشیمی‌ها بالاترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. از سوی دیگر، در بازار منفی روز گذشته تنها شرکت‌های قندی بودند که با افزایش قیمت و تقاضا به دلیل احتمال افزایش قیمت محصولات این شرکت‌ها مواجه شدند.

روزگار بد پتروشیمی‌ها با کاهش قیمت جهانی نفت و تعیین نرخ خوراک

با غلبه جو فروش میان سهامداران حقیقی، ارزش بازار سهام تا سطح 269 هزار میلیارد تومان افت کرد و شاهد معاملاتی کم حجم و منفی با افزایش عرضه‌کنندگان سهام بودیم. از نگاه بسیاری از فعالان بازار سهام کماکان مشکل بازار سهام و سرچشمه افت‌های پی‌در‌پی این بازار، نرخ بالای سود بانکی است. چراکه در حال حاضر بانک‌ها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم نرخ سود 24درصدی به سپرده‌گذاران پرداخت‌می‌کنند و تا زمانی‌که نرخ سود بانکی اصلاح نشود، بازار سهام نیز احیا نخواهد شد. در عین حال روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در حالی افت دامنه‌داری را تجربه کرد که بازار ارز و دلار با رشد قیمت‌ها مواجه شد.

همچنین توجه به اینکه سال مالی بسیاری از کارگزاری‌ها آخر شهریور است و تمامی این کارگزاری‌ها ملزم به تسویه حساب اعتبارات خود هستند و باید اعتبارات مشتریان را نقد کنند حجم عرضه‌ها افزایش یافته و یکی از دلایل بازار منفی است. در عین حال و در سطح بین‌المللی، سبد نفتی اوپک براساس آخرین به‌روزرسانی سایت این سازمان 44.83 دلار در هر بشکه فروخته شد که کاهش 2.54دلاری طی یک هفته را برای این نوع نفت نشان می‌دهد. با توجه به اینکه گروه فرآورده‌های نفتی از لحاظ ارزش بازار جزو گروه‌های تاثیر‌گذار بر شاخص کل بورس است، زمینه افت پیاپی قیمت نفت افت بازار سهام ایران را در بلند‌مدت فراهم می‌کند. از سوی دیگر، شرکت‌های گروه پتروشیمی‌ که حدود 30‌درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌اند و به‌جز گران شدن نرخ خوراک، از ارزان شدن قیمت جهانی نفت نیز آسیب دیده بودند، تاثیرات منفی زیادی را در روز‌های آینده بر بازار سهام خواهند گذاشت.

با گروه‌های بازار سهام

در گروه بانک، معاملات گروه نزولی و منفی انجام گرفت و در پایان معاملات تنها سه نماد پست بانک ایران، بانک کارآفرین و بانک خاورمیانه مثبت بودند. با معامله 57.956 میلیون سهم، بانک صادرات ایران بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد. در گروه خودرو، معاملات نزولی و منفی انجام گرفت و اکثر نمادها با صف فروش معاملات را به پایان رساندند. با معامله 28.29 میلیون سهم، پارس‌خودرو پرحجم‌ترین معاملات گروه را داشت و با صف فروش 3.7میلیونی معاملات را به پایان رساند. در گروه قند و شکر، نمادها در صدر جدول تقاضا قرار داشتند و همگی مثبت و با صف خرید معاملات را به اتمام رساندند. شکر شاهرود پس از بازگشایی تا 30درصد مثبت صعود کرد و در قیمت 1596ریال با صف خرید روبه‌رو شد که دلیل آن می‌تواند خبر افزایش نرخ قند و شکر باشد اما خبرهایی از این گروه نیز شنیده می‌شود که حکایت از آن دارد افزایش نرخ 14درصدی قیمت قند و شکر صورت نخواهد پذیرفت. این در حالی‌است که اکثر نمادهای گروه این افزایش نرخ را در صورت‌های مالی خود پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت این پیش‌بینی، در این گروه تعدیل مثبت رخ نخواهد داد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
واقعاً جاي بسي تاسف دارد سكانداران وزرات نفت بهاي نرخ خوراك را در شرايطي كه قيمت جهاني نفت به نصف كاهش يافته، همان مقداري تعيين ميكنند كه نرخ جهاني آن بالغ بر هشتاد يا نود دلار بود واين براي دولتي كه شعار آن اعتدال ميباشد جاي بسي ننگ و شرمساري است و در واقع با دست خود ميخ بر تابوت صنعت اين مملكت كوبيده وباعث بيكاري جوانان آن ميگردد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
بزودی بیشتر سهامداران به امار طلاق اعتیاد فقر و ..... اضافه میشوند این دولت فکر میکند حالا که بازار را کنترل کرده هنر کرده گذاشت سهمها در این دو سال افت بسیار زیاد ی کرد و حالا یکهفته کنترل و بعد با خبر دست تو جیب شرکت ها کردن افت شاخص بالای 1000 و فرداش هم 500 واحد و بعد هم دوباره کنترل . روحانی این دو سال در این 35 سال نوبر بود.
ناشناس
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
آقایان و خانمها زیاد خودتون رو ناراحت و خسته نکنید تا حالا این بوده و همیشه هم خواهد بود. به دلیل اینکه اکثریت مسئولان و مدیران نگاه سیستمی به هر چیزی ندارند و تک بعدی نگاه میکنن و تصمیم میگیرن چون در این باره اطلاعاتی ندارن. وقتی یک استاندار از رسته مثلا ادبیات فارسی- تاریخ - معارف- و ... که هیچ سررشته یی درباره نحوه مدیریت شهری ندارن انتخاب میشن و فقط بر اساس روابط با مسئولان بالاتر به اون پستها اختصاص داده میشن طبیعیه که اوضاع اینطوری خواهد بود این قضیه شامل همه اداره ها و ارگانها میشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
بورس هر روز بدتر از دیروز
خودم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
بورس ما مثل يك بيمار مرگ مغزي شده است كه به زور حمايت حقوقيها قلبش وادار به طپش ميسه.