بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
کد خبر : ۱۵۴۴۵۹
هفته نامه «طلوع صبح» نوشت: سخنراني‌ها و نطق‌هاي كوبنده خميني كبير را همه به خاطر دارند. مردي كه هرگاه زبان به سخن باز مي‌كرد چهارستون رژيم‌هاي تا دندان مسلح مي لرزيد.‌مرجعي كه هر زمان نكته‌اي را بازگو مي‌كرد دل، دين ، عقل و هوش را به باد مي داد و مريدان چشم بر دنيا مي‌بستند و ديدگان دل را باز كرده و به فرمايشات عمل مي‌كردند. درفش نام خميني امروزه بر دوش مردي از تبار اوست.فردي كه در بيانات، نه از منافع خود بلكه از اصول و آرمان‌هاي انقلاب و مردم سخن‌مي‌گويد.شاید نام و نشان خمینی بهترین توصیف برای سید حسن خمینی باشد کسی که براستی منادی تمام ارزش‌هایی است که امام(س) سرآغازش بود و سید احمد خمینی پرچمدارآن وحال در دوران فراغ امام و سید احمد آقا ، اکنون پرچمدار خاندان خميني، يادگاراوست. کسی که به سان پدر و جدش همواره دغدغه اسلام و ایران را دارد و همچون اسلافش در خاندان امام محبوب مردم است.

آيت‌الله حسن‌خميني، نقطه وصل روحانیت و مسئولان اجرایی ، در سخن همیشه به جانب حقیقت است نه مصلحت و این حضورش در متن مردم ودرک درد مردم و کشور و بی‌پیرایه سخن گفتن از آن سیمایی خاص به پیشانی خاندان امام بخشیده است. رصد سخنان سید حسن در سال‌های اخیر شاید شخصیت و دغدغه‌های خاندان خميني را بیشتر هویدا کند آنجا که جان کلامش دغدغه اسلام، ایران، آزادی، پرهیز از افراط گرایی و آینده انقلاب است. در ذیل این سطور به بررسی کلام يادگار‌امام می‌پردازیم.

رد اسلام افراطي

سیدحسن خمینی در سخناني‌ضمن تشریح تفکرات افراطی نسبت به روندی که منجر به شکل گیری بابیت و بهائیت شد هشدار مي‌دهد. یادگار امام در ادامه تاکید مي‌كند: تفکر افراطی یعنی تفکری فرا‌تر از قانون، وقتی حق مسلم مردم در اندیشه‌ای نادیده گرفته می‌شود، این تفکر افراطی است، چنان که وقتی حق شارع ‌رد می‌شود، ‌تفکر افراطی است. وی افزود: تفکرهای افراطی، ملی‌گرایی‌های سکولار و فاشیسم هر دو از یک آبشخور سیراب می‌شوند. البته طبیعی است که تفکر زمینه عملکردهای افراطی می‌شود. یکی از این تفکرات که امروز خطرناک است و توسط مراجع که اصلی ترین پایگاه حفظ دین هستند، نسبت به آن هشدارداده شده است، بسط دادن به عرفان‌های دروغین و ادعاهای واهی نسبت به ارتباط با مراکز غیبی از جمله حضرت بقیه‌الله‌الاعظم ارواحنا فدا و... است. شما جا دارد جدا به زمینه پیدایش بهائیت بیندیشید. پیدایش تفکر بابیت و بهائیت یک شبه پدید نیامده است ؛ البته اندیشه شیخیه اعتقاد به رکن رابع و رابطه دروغین با امام زمان تحت عنوان «باب» یعنی در امام زمان رواج پیدا می‌کند، بعد از زمینه پیدایش مکتب دروغین بهائیت فراهم می‌شود. هشدار عالمان دین نسبت به رواج خرافات، وعده ظهور و بروز یا خواب‌نما شدن‌ها و غیره نیست مگر با عنایت به آنچه از این خرافه پدید می‌آید. جا دارد در اینجا از مرحوم آیت‌الله توسلی هم یاد کنم که در این زمینه به موقع هشدار دادند.

تاكيد بر انديشه‌امام(س)بدون علقه‌پدري

سید حسن خمینی در بخشي ديگر از سخنانش و در گفت‌وگو با مجله مهرنامه مي‌گويد:تاكيد من روی اندیشه امام و مکتب امام، صرفاً یک امر احساسی نیست‌ و علقه پدری و فرزندی، مرا به چنین سخنی نکشانده است. سید حسن خمینی افزود: البته به هرحال هرکسی پدرانش را دوست دارد و دوست دارد تذکار آن‌ها در جامعه باقی بماند. ولی باور کنید تمام تلاش من آن است که حقیقت را بیشتر دوست بدارم و از همین منظر است که می‌گویم ما محتاج مکتب امام هستیم. امام به رحمت خدا رفته و محتاج من و شما نیست. ما و آینده محتاج این اندیشه و این پرچم هستیم. وی با بیان اینکه امام نقطه تلاقی سه آرزوی تاریخی و امروزی ملت ما یعنی دینداری، آزادی و استقلال است افزود: انقلاب اسلامی اگر به خاطر این سه پایه نبود پیروز نمی‌شد و اگر در هر یک از آن‌ها خللی ایجاد شد، بقای آن با مشکل مواجه می‌شود؛ ‌ ضمن اینکه این دیگر مکتب دوم نیست. در جامعه دیندار ما و از نگاه ما که دین را و اسلام را عامل سعادت می‌دانیم، حرکت‌های دین ستیز هم، باطل هستند و هم محکوم به شکست. کما اینکه حرکت‌های گروهی که آزادی یا استقلال کشور را محدود می‌کند و از محدوه اسلامی آن را ضعیف‌تر می‌کند هم محکوم به شکست است و هم از منظر دینی باطل .

وی با بیان اینکه بحث درباره قسمت‌های مختلف اندیشه امام (س) یا به تعبیر من، مکتب امام نیاز به بسط و توضیح بیشتر دارد تصریح کرد: آرای امام (س) مثل آزادی‌های اجتماعی، آزادی‌های سیاسی، حق رأی مردم و دخالت آن‌ها در نظام سیاسی از مسایلی هستند که می‌شود پاسخش را در مکتب امام (س) یافت. با توجه به این نکته آنهایی هم که امروز آرای امام (س) را نفی می کنند و یک طایفه نیستند، گروهی از آنان اصل دین و گروهی نیز حضور دین در عرصه اجتماع را نفی می‌کنند و معتقدند دین مربوط به روابط فرد با خداست و گروهی هم مکتب امام (س) را نفی می‌کنند در حالی که به سکولاریسم هم معتقد نیستند. این دسته هم از مکتب امام خمینی (س) خارج شده‌اند. درمکتب امام، نقش دین، نقش مردم، نقش روحانیت، نقش اقشار سیاسی، نظامی، اقتصادی و... تعریف شده است. هرکه به قسمتی از آن بپردازد و قسمت دیگرش را نفی کند، به مکتب امام خمینی (س) پشت کردن است. اعتراض من به برخی از برداشت‌های سال‌های اخیر، از همین منظر است که مصداق «نومن ببعض و نکفر ببعض» شده‌اند، به وجه‌های نفی سکولاریسم در اندیشه امام (س) می‌پردازند ولی به وجهه‌های حق مردم اشاره نمی‌کنند. وی معتقد است: من بهتر می‌دانم از حوزه به عنوان نهاد روحانیت یاد کنم. از دیرباز در جامعه ما نهادی به نام روحانیت به وجود آمده که وقتی تشیع در جامعه، عام و فراگیر شد، این نهاد اهمیت بیشتر یافت و حق زیادی به گردن جامعه ایران دارد. در هر دوره‌ای کسانی قصد حذف این نهاد را داشته‌اند و تلاش‌هایی هم کردند چرا که فکر می‌کردند این نهاد قابل حذف است. در حالی که نهاد روحانیت به خاطر ریشه بسیار محکمی که در پایگاه اجتماعی و دینی داشت قابل حذف نبود و از این رو تلاش‌هایی هم که به صورت فرهنگی و هم غیرفرهنگی برای حذف آن سامان داده شد، به نتیجه نرسید. سید حسن خمینی تاکید کرد: مطمئن باشید نهاد روحانیت که یکی از پایگاه‌های مولد و مؤسسش حوزه علمیه است این نقش را ادامه می‌دهد. اما نکته‌ای که امروز در صحبت‌های مراجع مطرح است این است که نهاد روحانیت باید مستقل ازدولت‌ها بوده و زیرنظر دولت واقع نشود البته من به جد معتقدم حوزه علمیه و نهاد روحانیت از دولت مستقل است و اگر احیاناً دغدغه‌ای و ابراز نگرانی وجود دارد برای این است که دولتی نشود ، نه اینکه دولتی شده‌اند. حوزه‌های علمیه همیشه با چیزی که نمی‌خواهند و نمی‌پسندند کمترین همکاری را دارند. پس انتظار از دیدگاه مکتب امام (س) این است که نهاد روحانیت به عنوان سخنگوی مردم حقوق مردم را مطالبه کند؛ هم حقوق دینی و حقوق دنیوی که البته دین برای روحانیت تعریف کرده، اتفاقاً این موردی است که نهاد روحانیت را تأثیرگذار کرده است.

وی با اشاره به اینکه نهاد روحانیت به برخی ظواهر حساسیت دارد به این دلیل است که زاویه نگاهش زاویه دینی است افزود: این انتظار که نهاد روحانیت نسبت به ظواهر شرع حساسیت نداشته باشد انتظار بیجایی است؛ البته نباید به ظواهر شرع بسنده شود، اما این بدان معنی نیست که به ظواهر شرعی توجه نداشته باشد که به اعتقاد من تا نقطه مطلوب فاصله داریم ؛ اما نمی‌توانیم بگوییم مجموعه حوزه و نهاد روحانیت درمسیر گمراه شده‌ای قرار دارد و به گمراهی افتاده ، چرا که اینگونه نیست. به اعتقاد من حوزه علمیه با همه فراز و فرودی که داشته نه تنها دولتی نشده بلکه به شدت هم نسبت به این مسئله حساسیت و مقاومت دارد و در این میان نقش ممتاز مراجع تقلید تعیین کننده است. علاوه بر این عامه روحانیون مشکلات مردم را هم می‌دانند و هم به عینه لمس می‌کنند چرا که در میان مردم زندگی می‌کنند و به خوبی می‌دانند حیاتشان در گرو این است که زبان و مطالبه کننده خواسته‌های مردم باشند.

سنت‌هاي غير ديني‌آفت‌روحانيت

سید حسن خمینی می‌گوید: از آفتهایی که ممکن است نهاد روحانیت را با مشکل مواجه کند سنت‌های غیردینی جامعه است که با ارزش‌های دینی اشتباه گرفته می‌شود و بر پایه این اشتباه هرچیز جدیدی با مقاومت جدی از سوی متدینین مواجه می‌شود و این سؤال مطرح نمی‌شود که آیا این پدیده‌ مقوله‌ای دینی یا امری دینی هست یا نه؟ اشتباه گرفتن این امر باعث می‌شود دین‌داران با ابزار دین به دفاع از سنت بپردازند در حالی که اصلاً لزومی ندارد. وظیفه روحانیت دفاع از دین است، نه سنت. البته به‌حمدلله سنت‌گرا‌ها هم قدرت دارند، هم تریبون و جای دفاع و خود باید از خود دفاع کنند که البته به شوخی بگویم ما می‌بینیم که بزرگ‌ترین مدافعین سنت‌گرایی خود در قلب مدرنیسم نشسته‌اند. بنده بسیاری از ارزش‌های سنتی جامعه خودمان را دوست دارم. به واقع این سنت‌ها آنقدر برای ما عزیز است که قطعاً بدون آن‌ها نمی‌توانم زندگی کنم. اما این نکته مهم است که ما به عنوان نهاد دین ونهاد روحانیت مدافع سنت‌های غیر دینی جامعه نیستیم، مگر اینکه احساس کنیم این‌ها خاکریزهایی هستند که از بین رفتن آن‌ها از بین رفتن ارزش‌های دینی را دنبال دارد. ارزش‌های دینی می‌توانند در قالب‌ سنت‌های جامعه ایران یا جامعه مالزی، لبنان یا عراق هم شکل بگیرند. اینکه دینداران به جای دفاع از ارزش‌های دینی، پاسدار سنت‌های غیردینی شوند مسئله‌ساز شده و روحانیت به این متهم می‌شود که توانایی ارتباط با دنیای جدید را ندارد، توانایی پیشرفت و پذیرش چیزهای جدید را ندارد و این اتهامات پایه‌ای می‌شود تا بر مبنای آن بگویند دوره حضور روحانیت و جامعه دیندار به سر آمده اما نمی‌دانند اگر متدینین در این جایگاه نبودند چه مقدار مشکل ، به ویژه در ذهنیت جامعه دیندار پدید می‌آ‌مد. البته اینکه بخواهیم تمام آنچه را که در ۳۰ سال گذشته اتفاق افتاده موردبررسی قرار دهیم بحث مفصلی پیش می‌آید و سؤال پرتنشی است.

توصیه به وحدت و اعلام آمادگی برای حضور در صورت لزوم

سید حسن خمینی در جمع اصلاح طلبان مازندران از لزوم وحدت می‌گوید و شانه خالی نکردن از مسئولیت در صورت نیاز انقلاب ؛ مشروح سخنان ایشان به شرح زیر است: وقتی عده‌ای جان و مال خود را در راه انقلاب فدا کردند، در صورت لزوم انسان باید در این مسیر آبرو و همه سرمایه خود را در طبق اخلاص بگذارد، ولی اگر کسانی هستند که مسئولیت را بهتر انجام دهند، بگذاریم آن‌ها انجام دهند.

توجه‌به شعار انقلاب

از سوي ديگر آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از اصلاح طلبان استان مازندران در حرم مطهر امام خمینی با اشاره به شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» به عنوان شعار بنیادین انقلاب اسلامی، اظهار داشت: استقلال،‌‌ همان آزادی در بعد ملی است و آزادی نیز استقلال در بعد فردی است؛ زیرا اگر کسی نتواند به دیگری زور بگوید او آزاد است و اگر دولتی هم بخواهد مقابل دولتهای دیگر آزاد باشد، مستقل خواهد بود. وی افزود: استقلال و آزادی با یکدیگر ملازمت ندارند، زیرا ممکن است دولتی مستقل باشد اما مردم آن آزاد نباشند که نمونه آن حکومت اتحاد جماهیر شوروری در تاریخ معاصر است. یادگار امام با اشاره به فرازهای مختلف تاریخ ایران گفت: در کوتاه مدت ممکن است مردم نسبت به نبود آزادی حساس نشوند، اما در دراز مدت متوجه خلاء آن خواهند شد. وی با توصیه به احزاب و مجامع سیاسی برای مطالعه تاریخ معاصر افزود: برخی می‌گویند ملت ایران حافظه تاریخی ندارد؛ باید این حافظه را تقویت کنیم و در این راستا تاریخ ایران و دست کم دویست سال اخیر را مطالعه کنید، زیرا ممکن است انسان برخی ادوار را فراموش کند و بخواهد دوباره آن‌ها را تجربه کند.

اشتباه‌تاريخي‌ممنوع

آيت‌الله سید حسن خمینی با انتقاد از برخي اشتباهات ‌ با بیان اینکه اگر بخواهیم برخی اشتباهات تاریخی را مجددا تکرار کنیم دچار گسست نسلی می‌شویم، تصریح کرد: نسل‌های جدید نباید بدون مطالعه دقیق، نسل‌های قبل را متهم به بی‌عرضگی یا سوء نیت کنند، بلکه باید بررسی کنند که برخی آرمان‌ها و اهداف آیا اساسا در آن دوران غیرممکن بوده است یا اینکه مجریان ناتوانی داشته است؟ وی با اشاره به حرکت‌های مختلف تاریخی صد سال اخیر در مبارزه با استبداد، استعمار و دین گریزی موجود در کشور به عنوان سه درد تاریخی، یادآور شد: امام نسخه‌ای برای این دردهای تاریخی نوشتند که همزمان پاسخگوی همه این درد‌ها بود؛ ایشان استقلال، آزادی و اسلام را در قالب نظام جمهوری دنبال کردند ، امروز هم برای ماندگاری این نسخه باید سه رکن آن را توامان مورد توجه قرار داد، زیرا فراغت از هر کدام موجب تکرار تجربه‌های شکست خورده قبلی خواهد شد.

انتقاد از اسلام كاريكاتوري

ديد متفاوت نسبت به افراطگرايان ونظر همسو با امام از ويژگي‌هاي خميني‌جوان است.وي در همين راستا معتقد است: همانطور که بار‌ها گفته‌ام نباید به یک شی کاریکاتوری نگاه کرد و باید توجه داشت که اسلام کاریکاتوری، امام کاریکاتوری را هم به همراه خواهد داشت. وی گفت: اگر تناسب‌های درونی یک مکتب و سیستم فکری به هم بریزد، آن مکتب دیگر مشکل گشا نبوده و دردی را دوا نمی‌کند. لذا اگر تفکری در دست عده‌ای بد تفسیر شد، مشکل از آن فکر نیست بلکه ایراد از تفسیر کنندگان آن است.

تببين گفتار امام(س)

یادگار امام در بخشي از سخنان خود با توصیه به وحدت میان گروه‌ها، مي‌گويد: همه گروه‌هایی که با هم کار می‌کنند نباید انسجام خود را از دست بدهند؛ لذا تفرق و تشتت ایجاد نکنید و بدانید که هر حرکت سیاسی در سطح ملی، استانی و شهری احتیاج به ایثار دارد و اگر کسی ببینید که دیگری می‌تواند کاری را بهتر انجام دهد، بگذارد که او کار کند. وی با اشاره به وصیت امام راحل به یادگار گرامیشان مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی، یادآور شد: امام به ابوی ما وصیت کردند که «نمی‌گویم در جمهوری اسلامی کاری را قبول نکن، اگر لازم شد همه کار بکن و هر مسئولیتی را قبول کن؛ اما اگر دیگران هستند بگذار آن‌ها انجام دهند». نابراین، اگر روزی لازم شد که من کاری را انجام دهم در اینجا شانه خالی کردن کار غلطی است، زیرا مصلحت سنجی شخصى و عافیت طلبی با اندیشه امام و آرمان‌های ما سازگار نیست.

سید حسن خمینی تصریح کرد: وقتی عده‌ای جان و مال خود را در راه انقلاب فدا کردند، در صورت لزوم انسان باید در این مسیر آبرو و همه سرمایه خود را در طبق اخلاص بگذارد، ولی اگر کسانی هستند که مسئولیت را بهتر انجام دهند، بگذاریم آن‌ها انجام دهند.

توصیه به رعایت اخلاق

اخلاق از اساسی‌ترین تاکیدات سید حسن خمینی است که همیشه و در همه صحنه‌ها به تمام آحاد ، در هر سلکی که که هستند در این باب توصیه اکید دارد چرا که ریشه انقلاب امام خمینی را در اخلاقگرایی و بسط یک جامعه اخلاقی می‌داند. سید حسن همواره نگران اخلاق عمومی است که در سالیان اخیر خصوصا هشت سال دولت مهرورزی سیر نزولی چشمگیری را پیمود. او در نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه بازهم بر مقوله اخلاق تاکید می‌ورزد و در عین حال ، از آزادی هم دفاع جانانه‌ای می‌کند و سانسور را در تمام اشکال محکوم و محتوم می‌داند ؛ شاید خواندن مشروح سخنانش به تنویر ذهن مخاطب یاری بیشتری برساند. یادگار امام در دیدار مدیران و خبرنگاران تاکید کرد: مجموعه‌های خبری باید علاوه بر صداقت و اعتماد، سایر مسائل اخلاقی را نیز در خبر رعایت کنند». وی افزود: «در حوزه روابط شخصیت‌های حقیقی با هم یک اخلاق تعریف شده وجود دارد، اما اخلاق در حوزه روابط شخصیت‌های حقوقی مقداری تابع حوزه فردی شده است ، در حالی که اگر به عنوان مثال کلاه گذاشتن سر دیگران قبیح است این چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد». سیدحسن خمینی ادامه داد: «فطرت آدمی می‌گوید فرد باید همان‌قدر پایبند به اخلاق باشد که یک نهاد حقوقی؛ یعنی در واقع نهاد حقوقی باید به‌‌ همان موازین اخلاقی پایبند باشد، در حالی که گاهی این طور نیست و طرف فکر می‌کند اگر برای نهاد، موسسه و ارگانی کار می‌کند آنجا می‌تواند همه موازین را زیر پا بگذارد در حالی که ممکن است در زندگی شخصی خود این مساله را رعایت کند.»

به موازین اخلاقی پایبند باشید

یادگار امام با بیان اینکه تاثیر خبر در فضای اجتماعی و سیاسی جامعه بر کسی پنهان نیست، یادآور شد: «خدای ناکرده گاهی ممکن است خبرنگار یا مدیر خبری یا کسی که صفحه اجتماعی پرمخاطبی دارد احساس کند به خاطر منفعتی باید پا روی یکی از موازین اخلاقی بگذارد. ممکن است لزوما این کار اشاعه یک دروغ نباشد بلکه افشای سر مردم و یا هتک احترام آن‌ها باشد.» سیدحسن خمینی در ادامه با تاکید بر لزوم پایبندی فعالان عرصه خبر به اخلاق، اظهار کرد: ‌ «یک مجموعه خبری که صداقت نداشته باشد خود را نابود کرده و بعد از مدتی کسی به او اعتماد نمی‌کند. اگر چنین مجموعه‌ای متهم شود که صداقت ندارد خبرش به درد نمی‌خورد؛ بنابراین صداقت و بی‌طرفی در تاثیرگذاری مجموعه‌های خبری بسیار اهمیت دارد و جدای از صداقت و اعتماد سایر مسائل اخلاقی نیز باید در خبر رعایت شود.»

حرمت در نگاه يادگارامام

یادگار امام رعایت حرمت جامعه را از دیگر ملزومات عرصه خبر عنوان مي‌كند و مي‌گويد: «مردم ایران مردمی با ادب و با حیا هستند، اما متاسفانه این روز‌ها در نوشتن‌ها و گاهی در فضای مجازی بی‌ادبی‌هایی دیده می‌شود که پسندیده نیست و فرهنگ جامعه را از درون تهی می‌کند.»

یادگار امام در ادامه با بیان اینکه برخی مطالب در شبکه‌های اجتماعی نه در رابطه با بزرگان ما و نه دیگر اشخاص پسندیده نیست گفت: «این چیز‌ها تمامی ندارد ، اگر شما چیزی بگویید پشت سر آن ممکن است به مقدسات شما چیزی بگویند.» وی با مورد توجه قرار دادن این موضوع که پیامبر اسلام (ص) زمانی در جنگ از بی‌ادبی یکسری از مسلمانان خجالت زده شدند گفت: ‌ «نکند این طور باشد که از بی‌ادبی در فضای رسانه‌ای و مجازی خجالت زده شویم.» سیدحسن خمینی اظهار کرد: «البته این طور نیست که بگوییم ارزش‌ها در حد تعالی وجود دارد باید این ارزش‌ها را توسعه داد تا بیشتر شود. ضمن اینکه انسان نباید از این طرف به یک خودسانسوری ناخواسته دچار شود.»

وی با تاکید بر اینکه شجاعت خبرنگار هیچ منافاتی با صداقت و ادب و پاسداشت حرمت‌های اخلاقی‌اش ندارد گفت: خبرنگار باید شجاع باشد و مجموعه مدیریتی هم باید شجاع باشد.

آینده ایران و شناختن چالش‌ها

سید حسن همواره دغدغه ایران را داشته است ، او موضوعات مبتلا به مملکت را نیک می‌شناسد و نگران ایران و قدردان زحمات تیم هسته‌ای کشورمان است و نیک می‌داند آنان با هوشمندی و ممارست خود چه چالش هولناکی را از سر را کشور برداشته‌اند ؛ او در دیدار با اعضا دولت به مناسبت هفته دولت و در مراسم تجدید میثاق رئیس جمهور با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در حرم مطهر امام راحل که در نخستین روز هفته دولت انجام شد، با اشاره به روایتی از یکی از معصومین اظهار کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند که «خدا کسانی را که باب نعمت و کرامت در جامعه‌ای را مسدود می‌کنند لعنت کند.» از ایشان سؤال می‌شود که «اینان چه کسانی هستند؟» و حضرت پاسخ می‌دهند، «کسانی که محبت، کرامت و لطفی به آن‌ها در جامعه می‌شود و شکرگزار نیستند؛ اینان باعث می‌شوند که (در جامعه) دیگر کسی خوبی نکند». وی با اشاره به خدمات و تلاش‌های دولت یازدهم در ۲ سال گذشته افزود: جا دارد همه ما با دیدن این تلاش‌ها شکرگزار خداوند و قدردان دولت و به خصوص کار بزرگی باشیم که آقای ظریف و دوستانشان انجام دادند و گام بزرگی در جهت تثبیت حقوق هسته‌ای و تلاش‌های مردم در جامعه اسلامی برداشتند. یادگار امام گفت: امیدواریم یکایک زحمات دیگر دوستان در سایر حوزه‌ها به بار بنشیند و شاهد تحقق همه وعده‌هایی باشیم که دولت تدبیر و امید با بیان آن‌ها کار خود را شروع کرد و توانست اعتماد مردم را کسب کند. وی در پایان با بیان روایتی از حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه «اگر کسی کاری کرد و با تشکر رو به رو نشد، خود را وابسته به تشکر ندانسته و کار خود را انجام دهد.» خطاب به اعضای دولت یادآوری کرد: چشم شما به تشکر کسی نباشد، زیرا خداوند بیش از هر کسی به نیت خیر عوامل کار‌ها واقف است. سید حسن خمینی تصریح کرد: ما به عنوان کسانی که بیرون گود ایستاده‌ایم، وظیفه تشکر داریم و شما که میان گود هستید وظیفه تلاش، خدمت، همت و عزم راسخ را بر عهده دارید.

دغدغه دین و مردم

سید حسن خمینی در متن مردم زندگی می‌کند و ابتلائات روزمره آنان را می‌شناسد و در عین حال راه حل را بعنوان یک اسلام‌شناس برجسته در دل دین جستجو می‌کند ، فرازی از سخنانش در جمع مردم شهریار در باب فقر و زکات جالب توجه است .

یادگار گرامی امام با بیان اینکه اگر کسی زکات مسئولیت خود را ندهد، گویی این پست و مقام برای او حلال نشده است، تاکید کرد: زکات مقام دستگیری و کمک به مردم است. حجت السلام و المسلمین سید حسن خمینی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «اگر سه گرفتاری و بلا برای انسان نبود برای هیچ چیز سر فرود نمی‌آورد: بیماری، فقر و مرگ؛ عجب اینکه با این گرفتاری‌ها باز هم سر کشی می‌کند.» وی با بیان اینکه به تعبیر معصومین (ع) زکات مقام و منصب شفاعت و مشکل گشایی برای مردم است، افزود: اگر کسی زکات مسئولیت خود را ندهد، گویی این پست و مقام برای او حلال نشده است. سید حسن خمینی با بیان اینکه بسیاری از انسان‌ها صرفا هنگام مشکلات به یاد خدا می‌افتند، گفت: ما در یک شب مقدار محدودی از حساب خود را می‌توانیم پر کنیم و لذا این حساب در طول عمر باید پر شود و کسانی که مسئولیتی دارند خداوند این موقعیت را برای آن‌ها فراهم کرده تا هم خدمت کنند و زکات مقام خود را بدهند و همچنین ذخیره‌ای فراهم کنند تا اگر روزی برای خودشان مشکلی پیش آمد، خدمت‌هایی که انجام داده‌اند دستشان را بگیرد، زیرا مرض، فقر و مرگ روزی ممکن است سراغ ما هم بیاید پس باید حسابمان را برای آن روز پر کنیم. وی با اشاره به وظایف خطیر مسئولان استانی و ملی در دوره مسئولیتشان، تاکید کرد: زکات مقام دستگیری و کمک به مردم است، ضمن اینکه باید بدانیم همه سر سفره مردم نشسته‌ایم و این جایگاه اقتضا می‌کند که بیشتر خدمت کنیم؛ گرچه باید شکر گزار خدمت خدمت گزاران در حوزه‌های مختلف که زحمت، وقت و آبروی خود را برای کار می‌گذارند نیز بود.

یادگار امام با اشاره به هفته دولت افزود: باید شکر گزار کار دولت در بخش‌هایی بود که امور به خوبی پیش رفته است و روزهای بهتر را از خداخواست و در بخش‌هایی نیز که مانند حوزه‌های دیگر عمل نکرده‌اند، ضمن بیان مشکلات، دعا کرد که کار‌ها به خوبی تداوم یابد.

در فرجام سخن باید گفت سید حسن خمینی محبوب است و جریان ساز چراکه پوینده راه امام و سید احمد آقاست و آنگونه که سخنانش هم به وضوح فریاد می‌کشند درد اسلام و ایران و اخلاق دارد و موکدا هم بر این گزاره‌ها تاکید دارند و چون در میان مردم است و مردم رفتارش را از سر خلوص می دانند ، تاثیر گذاری سیاسی و اجتماعی‌ایشان نیز روزافزون است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر