بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸
کد خبر : ۱۵۴۴۷۵
سردار نقدی: ما به دنبال یک اقتصاد شکوفا هستیم. برای تحقق این هدف، نیروی انسانی، سرمایه مناسب، دانش، بازار مصرف و فناوری احتیاج داریم. کشور ما از بعد نیروی انسانی، جوان ترین کشور جهان است و در سرعت پیشرفت علمی پرشتاب‌ترین سرعت را داریم، به طوری که در برخی زمینه‌ها جزء چند کشور مطرح دنیا هستیم.

به گزارش شباویز، سردار محمد رضا نقدی امروز در همایش صنعت درونگرا و برونگرا در وزارت نیرو، با بیان اینکه امروز کشور ما درگیر یک جنگ اقتصادی است، اظهار داشت: پیروزی در این جنگ و رفع مشکلات اقتصادی چه رویکردی را می‌طلبد؟ آیا محتاج روابط با غرب و آمریکا هستیم؟ یا باید با اتکا به توان خود مشکلات را رفع کنیم؟

وی افزود: از چند جنبه به این سؤال می‌توان پاسخ گفت، اما بنده فقط از جنبه اقتصاد به موضوع می‌پردازم به طوری که فرض می‌گیریم، هیچ ارزش دیگری غیر از اقتصاد وجود ندارد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: ما به دنبال یک اقتصاد شکوفا هستیم. برای تحقق این هدف، نیروی انسانی، سرمایه مناسب، دانش، بازار مصرف و فناوری احتیاج داریم. کشور ما از بعد نیروی انسانی، جوان ترین کشور جهان است و در سرعت پیشرفت علمی پرشتاب‌ترین سرعت را داریم، به طوری که در برخی زمینه‌ها جزء چند کشور مطرح دنیا هستیم.

وی افزود: 4 میلیون و 800 هزار دانشجو، 100 هزار استاد و چندین شاخه فناوری در کشور مشغول به کار هستند و در حوزه انرژی و مواد معدنی رتبه اول را داریم. بازار مصرف در کشور ما 80 میلیون نفر است و اگر تنها کشورهای همسایه را حساب کنیم، امکان تولید برای بازار 400 میلیونی وجود دارد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه اگر کمی از کشورهای همسایه فراتر برویم، بازار هدف ایران به 2 میلیارد نفر هم می‌رسد، تصریح کرد: عامل دیگر همان طور که گفته شد، سرمایه است که ایران از لحاظ سرمایه ریالی و ارزی و همچنین طلا شرایط مناسبی دارد. حجم نقدینگی حدود 830 هزار میلیارد تومان است، بنابراین اقتصاد ما می‌تواند مولد باشد.

سردار نقدی افزود: اگر با اغماض نگاه کنیم تنها سه کشور در جهان چنین وضعیتی دارند. یکی از کشورهای پیش‌رو در حوزه اقتصاد ژاپن است که نیروی انسانی پیر دارد و در حوزه معدن و مواد اولیه فقیر است. و یا کشور آلمان که یکی از کشورهای پیش‌روی صنعتی است انرژی ندارد.

وی تأکید کرد: بنابراین ایران یکی از کشورهای منحصر به فرد است، اما چه ابزاری برای این شکوفایی مورد نیاز است؟ فرهنگ کار و تلاش، خودباوری و همت و مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تأکید بر اینکه اگر این موارد را حل کنیم، اقتصاد ما شکوفا خواهد شد، گفت: اگر این سه عامل را مورد توجه قرار ندهیم حتی اگر همه ارزشها و امتیازها را به غرب بدهیم، باز هم اقتصاد ما شکوفا نمی‌شود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد دو دیدگاه برون‌گرا و درون‌گرا در حوزه اقتصاد اظهار داشت: این تفکر وجود دارد که می‌گویند، اگر به غرب و آمریکا نزدیک شویم، اقتصاد ما شکوفا خواهد شد، اما از طرف دیگر، همه از اقتصاد مقاومتی دم می‌زنند، چرا که این رویکرد مورد تأیید مراکز تحقیقاتی قرار گرفته است. اما به این مسئله توجه نمی‌کنند که اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد مولد، پیش‌رو و درون‌زا، بنابراین در این اقتصاد، صنعت نباید به خارج وابسته باشد، بلکه باید با تکیه بر توان داخلی، محصولی را تولید کند که قابل رقابت با تولیدات خارجی باشد.

سردار نقدی تصریح کرد: با تکیه بر توان خارجی می‌شود، همین وضعیتی که خودروسازی ما دارد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به برخی اقدامات و تلاش‌ها در جهت ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور گفت: ورود سرمایه‌گذاری خارجی نتیجه یک پدیده اقتصادی است و نه سیاسی، باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه اقتصاد فراهم کرد، چرا که هر عاقلی می‌داند سرمایه به دنبال سود می‌رود و هیچ سرمایه‌گذاری با توجه به شرایط و منافع سیاسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

وی ادامه داد: آیا آمریکایی‌ها از ما ایرانی‌ها بیشتر دلسوز ایران هستند؟ چرا سرمایه‌گذاران ایرانی سرمایه خود را به سمت تولید نمی‌برند؟ چون سود در تولید نیست، بلکه در طلا، زمین و واسطه‌گری است.

سردار نقدی اضافه کرد: هر کسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، متکی به تسهیلات بانکی می‌شود که در نهایت هم آن تسهیلات بازپرداخت نشده و به مطالبات معوق تبدیل می‌شود. چرا یک ایرانی حاضر به سرمایه‌گذاری جدید در ایران نیست؟ چون از تولید حمایت نمی‌شود.

وی افزود: هانتینگتون در کتابی می‌نویسد یکبار به این سرمایه‌داران آمریکایی گفتم، چرا سرمایه‌های خود را به سمت چین و شرق آسیا می‌برید؟ مگر شما آمریکایی نیستید؟ یکی از سرمایه‌داران آمریکایی به من گفت؛ من اصلاً آمریکایی نیستم و حاضرم تابعیت کشور دیگری را بپذیرم. من هر کجا که سود بیشتر داشته باشد، سرمایه‌گذاری می‌کنم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: بنابراین وقتی سرمایه تنها سود را می‌شناسد، به جایی که دست و پای تولید بسته باشد، دولت با بخش خصوصی در رقابت باشد، کارآفرین حمایت نشود، از تولید مالیات گرفته اما دلال معاف باشد، قانون کار یک‌طرفه باشد، به طور جدی با قاچاق کالا مبارزه نشود، فرهنگ عمومی به تولید داخل احترام نگذارد و دولت بزرگترین خریدار کالاهای خارجی باشد، هیچ کسی حاضر به سرمایه‌گذاری نیست.

وی با اشاره به تعطیلی بنگاه‌های تولیدی گفت: براساس برخی آمارها هم‌اکنون 15 هزار بنگاه تولیدی تعطیل است. در جایی که این همه بنگاه تعطیل باشد، هیچ سرمایه‌گذار خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری نیست. نگویید نقدینگی وجود ندارد، زیرا براساس آمار بانک مرکزی حجم کل نقدینگی 830 هزار میلیارد تومان است، اما این نقدینگی به سمت تولید نمی‌رود چون تولید سود ندارد.

رئیس سازمان بسیج مستعضفین با بیان اینکه باید موانع تولید را برداشت تا فرصت سودآوری ایجاد شود، گفت: قطعاً با این وضع، سرمایه‌گذار خارجی نمی‌آید، بنابراین مشکلات اقتصادی راه‌حل اقتصادی دارد و از راه‌های سیاسی قابل حل نیست و شاید بدتر هم شود، که شده است.

وی با اشاره به آمار سرمایه‌گذاری خارجی در سه دولت گذشته گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2012 بوده که 4 میلیارد و 662 میلیون دلار بوده است، در حالی که در آن سال بیشترین مواجهه با غرب بود.

سردار نقدی ادامه داد: حالا سرمایه‌گذار خارجی هم وارد شود، در کدام بخش‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند؟ بسیاری از سرمایه‌ها به ساخت هتل و یا بازارهایی مانند هایپر استار تبدیل شده است، یا اینکه در نفت و گاز ما سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ یعنی اینکه خارجی‌ها به دنبال بازار فروش و تأمین مواد اولیه برای خودشان هستند.

به گفته وی، در کنار این مسائل باید به این موضوع هم توجه داشت که سرمایه خارجی به سرعت فرار می‌کند و به همین دلیل نباید به سرمایه خارجی دل بست.

وی با طرح این پرسش که کدام کشورها با واردات تکنولوژی، صنعتی شدند؟ گفت: اگر بررسی کنید، حتی یک کشور وجود ندارد که از طریق واردات تکنولوژی صنعتی شده باشد و کشوری که صنعتی شده، درون‌زا بوده است.

وی با بیان اینکه خارجی‌ها مکدونالد می‌آورند نه مکدانل (شرکت هواپیماسازی آمریکایی) گفت: تنها عاملی که هم‌اکنون به اقتصاد رو به زوال آمریکا تنفس می‌دهد، فناوری و تکنولوژی است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با مقایسه دو صنعت هوافضا و خودروسازی گفت: در صنعت خودروسازی 50 سال سرمایه‌گذاری کردیم اما نتیجه آن تبدیل پیکان به پراید بود، اما در حوزه هوافضا با اتکا به توان داخلی، پیشرفت‌های بسیار قابل‌توجهی به دست آوردیم، در حالی که سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه هوا و فضا بسیار بسیار کمتر از خودرو است.

سردار نقدی افزود: در همین امروز 20 تا 30 پروژه هوا و فضا روی میز مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ماست، اما یک پروژه خودرو به هیچ دانشگاهی ارائه نشده است.

وی تأکید کرد: بهبود وضعیت اقتصادی با سرمایه‌گذار خارجی با جذب سرمایه خارجی یک سراب و دروغ است.

منبع: فارس

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۰
با اینکه تخصص ایشان اقتصاد نیست ولی قابل توجه وزیر اقتصاده دشمن تورم!!! والا بخدا انقدر هم که این وزیر محترم پیچیدش کرده نیست. شرح حال برنامه های وزیر اقتصاد : از اینجا رانده و از انجا مانده .با این برنامه که پیش گرفته یه طرف رو درست میکنه طرف دیگه خراب میشه اصلا یه وضی شده که خودشم گیر کرده توش !!!