بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
کد خبر : ۱۵۴۵۵۵
نائب رئيس کميسيون مشترک بررسي طرح صيانت از حريم عفاف و حجاب مجلس شوراي اسلامي گفت: من قبول ندارم که مقابله با بي حجابي، مطالبه عمومي نيست بلکه با اقشار مختلف مردم که در ارتباطيم از اين موارد گله مندند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سيما؛ لاله افتخاري در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما که با موضوع علل مخالفت مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي با طرح صيانت از حريم عفاف و حجاب مجلس برگزار شد افزود: من پاي اين طرح امضا کرده ام اما امضاي من مشروط است و در همانجا با طراح آن طرح که بسيار دغدغه داشت گفتم بايد اصلاحي صورت دهد و بايد اين اصلاحات بستري باشد براي رفع موانعي که تاکنون وجود داشته است.وي با اشاره به اينکه هم اکنون در بحث عفاف و حجاب 25 مورد قانون ، آيين نامه و مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي را داريم گفت: قوانين متعددي در بحث نوع ورود به مراکز آموزشي ، دانشگاهي و آموزشگاهها و همچنين نوع حضور در مراکز اداري و جامعه و همچنين قوانيني در بحث بي حجابي ، بدحجابي ، عفاف و حجاب و مد و لباس وجود دارد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: وقتي نماينده دولت هم در اين کميسيون مشترک آمد با موارد مورد نظر ما مخالفت و اعلام کرد که ما با اصلاح وضع جامعه مخالف نيستيم و همه باور داريم که بايد اين وضع اصلاح شود اما حرف ما اين است که قانون جديد نمي خواهد.افتخاري گفت: در اين جلسه نمايندگان وزارتخانه ها و دستگاههاي مختلف از قبيل نيروي انتظامي، وزارت کشور، مرکز پژوهشهاي مجلس و مرکز پژوهشهاي اسلامي قم و برخي از اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي بودند و در نهايت به اين نتيجه رسيدند که کليات مشروط تصويب شود يعني اينکه بياييم قوانين فعلي را شناسايي و تجميع کنيم و مداخلات و تزاحمات ميان آنها را از بين ببريم.وي افزود: ما نمي توانيم بگوييم اين موضوع، مطالبه عمومي نيست و تقريباً در هر برنامه اي که به نوعي با مردم سر و کار داريم يکي از خواسته هاي مردم پس از مباحث اقتصادي و مسائل برجام اين است که اين وضع جامعه تا کي مي خواهد ادامه پيدا کند؟

افتخاري گفت: وقتي خانواده شهدا از رئيس جمهور نشان ايثار را مي گرفتند مي گفتند ما اين نشان ها را نمي خواهيم و خواسته ما اصلاح وضع جامعه است.وي افزود: حتي ميهمانان خارجي ما هم که مسلمان نيستند وقتي وضع جامعه را مي بينند مي گويند که اين موارد با آن فرهنگ و سابقه تمدني که از شما سراغ داريم مطابقت ندارد.افتخاري در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه برخي برخوردها و جرائمي که مراجع قضائي براي بدحجابان اعمال کرده بر مبناي کدام قانون است؟ افزود: به هرحال قوه قضائيه کار بي ضابطه انجام نمي دهد.وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه آيا ما در قانون جريمه 900 هزار توماني براي افراد بي حجاب را داريم؟ گفت: قطعاً دادستان تهران در جايي اين قوانين را ديده و دستشان باز است.

نائب رئيس کميسيون مشترک بررسي طرح صيانت از حريم عفاف و حجاب در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه سرانجام اين طرح چه مي شود؟ گفت: مشکل اصلي جامعه ما حجاب و عفاف نيست و همانطور که رهبري فرمودند بحث سبک زندگي است و بايد قوانين و ماده واحده هايي مصوب شود تا از گسترش فرهنگ ايراني ـ‌ اسلامي صيانت کند و نمادها ، رفتارها، گويشها و حتي خوراک و زندگي مردم را دربر بگيرد.وي افزود: ما در گام نخست بايد در بحث عفاف و حجاب به گونه اي عمل کنيم که برداشتهاي متفاوت از قانون صورت نگيرد و در همين راستا شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم در حال بازنگري مصوبات خودشان هستند.

در بحث عفاف و حجاب نياز به قانون جديد نداريم
رئيس مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي گفت: ما در بحث عفاف و حجاب نياز به قانون جديد نداريم و بايد ديد چرا قوانين گذشته نتوانستند اجرا شوند و چه نقدهايي در اين قوانين وجود دارد؟

کاظم جلالي در ارتباط تلفني با برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما که با موضوع علل مخالفت مرکز پژوهشهاي مجلس با کليات طرح صيانت از حريم عفاف و حجاب برگزار شد افزود: پيش نويس طرحي با تلاش جمعي از نمايندگان دلسوز در مجلس با 9 ماده تهيه شد و مرکز پژوهشهاي مجلس با کليات اين طرح مخالفت کرد.وي گفت: ما تقريباً‌ 350 صفحه قانون در بحث حجاب داريم و شايد برخي تنبيهاتي که در قوانين موجود براي بحث حجاب گرفته شده بسيار سختگيرانه تر از آن چيزي است که اکنون برخي نمايندگان مجلس آنرا در اين طرح ديده اند اما آيا توانستيم از آن قوانين جوابي بگيريم؟

نماينده مردم شاهرود در مجلس شوراي اسلامي افزود: ما نياز به قانون جديد نداريم و قوانين شفاف و موجود است و اينکه تصور کنيم مجلس در هر زماني در خصوص يک موضوعي قانون بنويسد کار کارشناسي و درستي نيست.وي گفت: بايد ببينيم چرا قوانين گذشته اجرا نشدند و چه نقدهايي در قوانين موجود وجود دارد؟
جلالي افزود: مگر ما در بحث قانون مد و لباس در مجلس هفتم ، قانون مفصلي ننوشتيم؟ خب چه شد؟ آيا اجرا شد؟ شما ببينيد چه لباسهايي در داخل کشور توليد مي شود؟ شايد افرادي که علاقمند به رعايت حجاب کامل هستند حتي روسري مناسب و بزرگي را نتوانند به راحتي تهيه کنند اما انواع و اقسام و لباسهاي ديگر وجود دارد.وي گفت: ما بيش از صد سال در اين کشور قانون مي نويسيم اما مشکلات وجود دارد.جلالي افزود: ما در اين بحث حجاب قوانين کافي داريم و اينکه در هر دوره اي در مجلس بخواهيم کارنامه اي ارائه کنيم درست است اما اينکه بخواهند نمايندگان مجلس خودشان را راحت کنند و بگويند ما قانوني در اين زمينه مجدد نوشتيم اين نمي تواند توجيه داشته باشد.

وي گفت: ما اگر 350 صفحه اي که در بحث حجاب قانون داريم بررسي کنيم مي بينيم که قانون جديد نياز نيست خصوصاً‌ اينکه در اين طرح مواردي نوشته شده است که ايرادهاي بسيار اساسي دارد.جلالي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه قوه قضائيه بر اساس کدام قانون مثلاً‌ جرائم 900 هزار توماني را براي بي حجابان درنظر گرفته است؟ افزود: من نه از نوع برخورد اطلاع دارم و نه مي دانم مبتني بر چه قانوني است.وي گفت: همه مي دانيم که حجاب عفاف از ضرورتهاي جامعه الهي و اسلامي است.رئيس مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي افزود: ناجا، ضابط است و ما به دنبال نقد عملکرد نيروي انتظامي هم نيستيم که بگوييم گشت ارشاد به چه ميزان درست و به چه ميزان غلط است.

وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه مگر شما در مرکز پژوهشها نگفته ايد که طرحهايي مانند گشت ارشاد ناموفق بوده است؟ افزود: بحث ما اين است که راهبردهاي تحميلي جواب نمي دهد و طرح جديد دوباره به دنبال اين راهبردها رفته است.جلالي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه مگر يکي از اين راهبردها، گشت ارشاد و جمع آوري ماهواره ها نيست؟ گفت: ما قبل از اين برنامه توافق کرديم که فقط در بحث 9 ماده اين طرح بحث کنيم و من مکرر گفتم که درباره گشت ارشاد اطلاعات دقيقي ندارم.وي افزود: يکي از مواد اين طرح 9 ماده اي اين است که راننده و سرنشينان وسايل نقليه اي که کشف حجاب، روزه خواري، حرکات غيرمتعارف و خلاف عفت عمومي کنند صد هزار تومان جريمه مي شوند و در صورت تکرار 10 نمره منفي و توقيف 72 ساعته خودرو اعمال مي شود.جلالي گفت: حرف ما اين است که اولاً‌ حجاب را نبايد از جرم به تخلف تقليل داد و نبايد حجاب را مانند قوانين راهنمايي و رانندگي ديد.

وي افزود: در قوانين راهنمايي و رانندگي ما تخلف را براي راننده، امر اوليه مي گيريم و جريمه مي کنيم اما اينجا بحث جرم است.جلالي گفت: مطلب دوم اين است که خب ما الآن مي گوييم مي خواهيم چه کسي را جريمه کنيم؟ راننده را داريم جريمه مي کنيم؟ اين راننده اتومبيل آيا شامل راننده بي آر تي يا اتوبوس هم مي شود؟ اگر راننده، راننده خصوصي است راننده اتومبيل هم شامل راننده تاکسي هم مي شود؟ اين موارد آيا نزاعي ميان مردم به وجود نمي آورد؟

وي افزود: ما مي خواهيم يک موضوعي را حل کنيم اما چند مسئله ديگر به وجود مي آيد.جلالي گفت: مسئله ديگر اين است که خود کشف حجاب و حرکات نامتعارف در اين طرح کلي و مبهم است؛ حرکات غيرمتعارف يعني چه؟ قانونگذار بايد شفاف قانون بنويسد و حرکات غيرمتعارف نبايد تفاسير دل بخواهي براي افراد ايجاد کند و موکول به سليقه مجري قانون شود.وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه آيا مرکز پژوهشها به طور ايجابي طرح پخته تري را دارد؟ افزود: ما به عنوان مرکز پژوهشها، ابزار مجلس و قانونگذاري هستيم و ما طرحي را که داده بودند در اين مرکز بررسي کرديم و حتماً اعضاي کميسيون فرهنگي در بحث اقدامات ايجابي از ظرفيتهاي مرکز پژوهشها استفاده مي کنند.وي گفت: مرکز پژوهشها خودش طرح نمي دهد و ابزار کار مجلس شوراي اسلامي است.

بيش از 50 درصد مردم با ادامه فعاليت گشت ارشاد موافقند
سخنگوي نيروي انتظامي گفت: اخيراً پيمايشي را در مرکز افکارسنجي نيروي انتظامي در کشور انجام داديم که بر اساس آن بيش از 50 درصد مردم با ادامه فعاليت گشت ارشاد موافق بودند و عده اي فقط به شيوه برخورد انتقاد داشتند که آنها هم قابل بررسي است.سردار سرتيپ سعيد منتظرالمهدي در ارتباط تلفني با برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه آيا روشهاي نيروي انتظامي در خصوص گشت ارشاد و جمع آوري ماهواره ها موفق بوده است يا نه؟ افزود: از مرکز پژوهشهاي مجلس تقاضا مي کنيم موضوع عفاف و حجاب را هم بررسي کند و بايد ديد يافته هاي پژوهشي که آنها در خصوص طرح صيانت از حريم عفاف و حجاب انجام داده اند مبتني بر چه داده هايي است.

وي گفت: ظاهراً مرکز پژوهشها طرحهايي مانند گشت ارشاد و جمع آوري ماهواره ها را موفقيت آميز ندانسته در حاليکه يافته هاي پژوهش فقط در شرايطي قابل استناد است که به گونه اي روشمند و دقيق بدست آمده باشد و مثلاً‌ اگر همين پژوهش را ميان افراد مذهبي انجام دهيم نتيجه ديگري خواهد داشت.
سردار منتظرالمهدي با اشاره به اينکه اساساً در نيروي انتظامي اقدامات اجتماعي بر انتظامي و سلبي رجحان دارد گفت: ما خودمان هم معتقديم که در برخورد با پديده هاي متنوع اجتماعي بايد ساز و کارهاي فرهنگي و اجتماعي ايجاد شود.سخنگوي نيروي انتظامي گفت: البته در هر کشوري هنجارهايي مشخص شده است و همه ملزم به رعايت آن هستند و هر کسي تخطي کند با او برخورد مي شود و در کشور ما نيز هنجار حجاب مبتني بر مذهب، دين و فرهنگ اصيل ايران اسلامي پذيرفته شده است.

منتظرالمهدي افزود: ما شواهد متقني داريم که اگر اين اقدامات تا به اکنون انجام نمي شد جامعه ارزشي ما منکوب مي شد و ناخرسندي عمومي را در پي داشت و وضع بدتر از وضع موجود مي شد.وي گفت: در اين بحث 26 دستگاه وظايفي دارند که اگر همه وظايف خود را درست انجام دهند زمينه بروز کج روي ايجاد نمي شود.سخنگوي نيروي انتظامي افزود: البته انتقاداتي را که به ما مي شود قبول داريم و روز به روز تجربيات و آموزشهاي ما بيشتر مي شود.

سردار منتظرالمهدي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه آيا جريمه 900 هزار توماني برخي بدحجابان با دستور قضائي صورت گرفته است يا نه؟ افزود: آنچه که نيروي انتظامي انجام مي دهد بر مدار قانون است و اصراري بر اقدامات فراتر از قانون نداريم.وي گفت: مأموران ما هم از قبل براي اينگونه مأموريتها آموزش مي بينند و آنهايي که در مقابل مأموران ما پافشاري مي کنند به مراجع قضائي و دادسراي انقلاب ارجاع مي دهيم.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
اگه افکار سنجی را از ادمای بد حجاب میکردید مطمین باشید که امار شما عوض می شد این که نشد افکار سنجی متاسفم برای سخنگو فکر کرد با ادمای پشت کوه طرف است
شهلا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
شرعی است ولی غیر قانونی است
رضا
GERMANY
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
زنان بی حجاب دوره پهلوی با اغوش باز حجاب را قبول کردند و وارد انقلاب شدند و اما امروز زنان حجاب را مانند دروغی بزرک می پندارند جریمه کار ساز نیست مشکل را پیدا کنید که دشمن نزدیکتر از خیال است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۷
باید از این مملکت فرار کرد
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸
تو تمام موارد از کوچک تا بزرگ میخواین تو زندگی مردم به هر نحوی و با استفاده از هر لفظی و قانون من درآورده ای دخالت کنید واقعا تاسف برانگیزه که این همه مشکلات و معضلات داره از سرو کول مملکت بالا میره اونوقت یه مشت امثال شما فقط گیرشون به 2تا لاخ شیوید که از روسری بیرون اومدست که مبادا دین آقایان بعد از دیدن این شویدها بر باد نره و بهشت نصیبشون نشه...
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
واقعا خجالت آوره....
علی
GERMANY
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
کار ما به کجا رسیده که مشکل کمبود بودجه و سوء مدیریت ها را باید بزور و بهانه ی بدحجابی برطرف کنیم

یک روزی در آینده ی تاریخ ، بخاطر این رفتارهای منحصر به فرد به ما میخندند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
لطفا برگ جریمه بدحجابان محترم را به ما بیکاران بدهید تا کسب درامدی داشته و شرمنده زن و فرزند نباشیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
بیچاره این خانمها هر بلایی که میخواهد سرشان میاورند گویی ضعیفتر از آنها پیدا نکردند.